موزه مشروطه تبریز؛ به جا مانده از عصر قاجار

امروز همراه دوستان علاقه مند به تاریخ و هنر ایران به خانه ای قاجاری در شهر تبریز برویم که نقش بسیار پررنگی در انقلاب مشروطه داشت. خانه ای که با معماری و تزیینات زیبایش در کنار وقایع رخ داده در آن، حس وطن دوستی و میهن پرستی بازدیدکنندگان را برمی انگیزد.

امروز همراه دوستان علاقه مند به تاریخ و هنر ایران به خانه ای قاجاری در شهر تبریز برویم که نقش بسیار پررنگی در انقلاب مشروطه داشت. خانه ای که با معماری و تزیینات زیبایش در کنار وقایع رخ داده در آن، حس وطن دوستی و میهن پرستی بازدیدکنندگان را برمی انگیزد.

خانه مشروطه تبریز…

مشروطهkarnaval.ir24
مشروطهkarnaval.ir32
مشروطهkarnaval.ir31

خانه مشروطه تبریز

وارد محله قدیمی راسته کوچه در ضلع غربی بازار بزرگ تبریز که می شوی خانه ای که امروز به موزه مشروطه معروف است را با تابلوی که بر سر در آن زده اند، میبینی. قدم به داخل خانه که می گذاری حیاطی با درختان و حوضخانه ای زیبا را خواهی دید که فضایی دل انگیز را به وجود آورده در پس این حیاط در کناره های درب ورودی خانه دو مجسمه با صلابت و استوار از بزرگ مردان تاریخ، ستارخان و باقرخان را می بینی که با نگاهی نافذ شما را به داخل مجموعه هدایت می کنند. معماری زیبا، نورگیرها،ستون ها و سرستون های گچبری شده و ارسی ها و درهای منبت کاری شده آن، متحیر و مبهوتت خواهند کرد.

 زیرزمین این مجموعه به کتابخانه و پژوهشکده اختصاص داده شده و شامل 500 کتاب که حدود 300 جلد آن در زمینه مشروطه خواهان و مابقی کتابهای تاریخی و هنری است.

موزه مشروطهkarnaval.ir9

Photo By Zahra Farmani

مشروطهkarnaval.ir35
مشروطه تبریزkarnaval.ir3
مشروطهkarnaval.ir0

جاذبه های دیدنی خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه را اتفاقات رخ داده و تصمیمات مهم اتخاذ شده در آن به علاوه تزیینات چشمگیرش از قبیل پنجره‌های ارسی، درب‌ های منبت کاری‌ شده، غلام‌ گردش، کلاه‌ فرهنگی و نورگیر و… منحصر به فرد و نامدار کرده است.

خانه مشروطه دو طبقه دارد که طبقه اول آن  از شش اتاق و سرسرا تشکیل شده و در طبقه دوم یک سالن بزرگ (طنبی) به ابعاد 6×9 متر و شش اتاق در سرسرا دیده می شود.

تزیینات داخلی بنا که با آیینه و شیشه های رنگی جلوه اتاق ها را دوچندان می کند، به ویژه هنگام تابش آفتاب که نور از شیشه های رنگی با طیف رنگی زیبایی بر اتاق ها نقش آفرینی می کند. اتاق های طبقه دوم که به حیاط مشرف اند با در و پنجره های مشبک و شیشه های رنگین زیباترین قسمت این ساختمان هستند. اتاق های جانبی آن که به گوشواره معروفند دارای سقفی چوبی و با با تزئینات برجسته‌ هشت ضلعی و درهای چوبی مزین به طرح های برجسته اسلیمی و گل و برگ بسیار تماشایی است.

در دهه هفتاد سازمان میراث فرهنگی اقدامانی برای مرمت و بازسازی خانه مشروطه انجام داد و در سال 1375شمسی موزه مشروطه را به منظور آشنایی به وقایع تاریخ مشروطیت و نمایش اسناد مربوط به آن و سران مشروطه برای بازدید عموم بازگشایی کردند.

مشروطه تبریزkarnaval.ir12
مشروطهkarnaval.ir29
مشروطهkarnaval.ir25
مشروطه تبریزkarnaval.ir24

Photo By Mahdi Kavehei

موزه مشروطه و آثار به نمایش گذاشته شده درآن

در حیاط خانه(موزه) مجسمه های باقرخان و ستارخان و در گوشه آن دستگاه پرتاپ توپ دیده می شود. داخل ساختمان به نمایش اسناد، عکس ها، تندیس هایی از نقش آفرینان مشروطه و… اختصاص داده شده است.

مهم‌ ترین این آثار، سلاح کمری ستارخان، فرش مشروطه، وسایل شخصی سران مشروطه و دیگر مدارک مرتبط با انقلاب مشروطه می باشد.

پلکان مجللی طبقه اول را به طبقه دوم مرتبط می سازد و عکس هایی که مربوط به مشروطه است در اطراف پلکان بازدید کننده را به اتاق های بزرگ و زیبا در طبقه دوم هدایت می کند. در طبقه دوم موزه وسایل شخصی حاج مهدی کوزه کنانی و آقا میرزاعلی ثقه الاسلام مجتهد، عینک و قلمدان ثقه الاسلام و همین‌طور دست خط حاج مهدی، دفترچه دخل و خرج مشروطه و وصیت‌نامه او در مورد خانه دیده می شود.

اتاق گوشواره را به نمایش تندیس و عکس های زنانی که در جنبش مشروطه نقش داشتند اختصاص داده اند. در این اتاق سرگذشت زینب پاشا و تلدی ززی، دختر که لباس رزم  مردانه به تن کرد و درکنار تقنگ داران ستارخان به جنگ رفته بود به نمایش گذاشته شده است.

 جالب توجه است که ستارخان پس از زخمی شدن تلدی ززی، به زن بودنش پی برده بود.

تندیس هایی از افراد موثر و برجسته جنبش مشروطه، مانند ستارخان، باقرخان، میرزا مهدی کوزه کنانی، حسن خان باغبان، علی مسیو، شهید ثقه الاسلام، جهانگیرخان صور اسرافیل، میرزا ابراهیم آقا صبا، میرزا اسماعیل نوبری و… را تماشا خواهید کرد.

از دیگر موارد تماشایی و مهم این موزه می توان به عکس‌ هایی از مظفر الدین شاه، محمد علی شاه و دسته‌ های مخالف مشروطه، دستگاه چاپ ژلاتینی (پلی کپی دستی) جهت تکثیر شب نامه‌ های دوره مشروطه، تصویر اسناد تاریخی مربوط به انقلاب مشروطیت و فرمان مشروطیت اشاره کرد.

مشروطه تبریزkarnaval.ir4
مشروطهkarnaval.ir36
مشروطهkarnaval.ir15
مشروطهkarnaval.ir22
مشروطه تبریزkarnaval.ir0
مشروطه تبریزkarnaval.ir2
مشروطهkarnaval.ir28
مشروطهkarnaval.ir10
مشروطهkarnaval.ir9
مشروطه تبریزkarnaval.ir21
مشروطهkarnaval.ir21
مشروطهkarnaval.ir2
مشروطهkarnaval.ir11
مشروطهkarnaval.ir1
مشروطه تبریزkarnaval.ir11

All Photos By Masoud Sepehri Nia

موزهkarnaval .ir3
موزهkarnaval .ir1
موزهkarnaval .ir0
موزهkarnaval .ir2

Photos By Roya Afshar

موزه مشروطهkarnaval.ir2
موزه مشروطهkarnaval.ir3
مشروطهkarnaval.ir20
مشروطه تبریزkarnaval.ir19

نگاهی گذرا به وقایع در خانه مشروطه

حاج مهدی کوزه کنانی فردی آزاده و وطن دوست، از تجار معروف تبریز و یکی از مهم‌ترین حامیان و پشتیبانان جنبش مشروطه در آذربایجان و اولین رئیس انجمن ایالتی آذربایجان و نگهدارنده مُهر انجمن، خانه خود را در سال 1287شمسی بعد از به توپ بسته شدن مجلس در اختیار مشروطه خواهان قرار داد تا تصمیم گیری های سرنوشت ساز و مهم را  در این محل اتخاذ کنند. خانه ای که امروز یکی از معروف ترین و پرافتخارترین بناهای تاریخی شهر تبریز است و دارای 1300متر مربع مساحت و در دو طبقه از سنگ و آجر و خشت به دست حاج ولی معماری خوش ذوق و چیره دست ساخته شد. حاج ولی که ساکن روسیه بود، پس از بازگشت از روسیه در سال 1247هجری شمسی به ساخت این بنا همت گمارد.

خانه حاج مهدی محل تشکیل جلسات اعضای مشروطه در دوران جنگ های یازده ماهه تبریز بود. تصمیم مهم پایین آوردن پرچم سفید تسلیم در برابر نیروهای دولتی در این خانه اتخاذ شد.

حاج مهدی کوزه کنانی که از تجار سرشناس و مورد اعتماد تبریز بود برای جمع آوری هزینه های لازم جنبش مشروطه کلاه خود را در بازار به زمین می اندازد و بازاریان به احترام و اعتبار حاج مهدی کمک مالی خود را در کلاهش می انداختند.

مشروطهkarnaval.ir27
مشروطهkarnaval.ir26
مشروطه تبریزkarnaval.ir10
موزه مشروطهkarnaval.ir7

با تماشای این ویدیو سفری مجازی به موزه مشروطه داشته باشیم…

در حال بارگذاری ویدئو ...

کی و چطور برویم؟

بهترین فصل برای سفر به تبریز اواخر بهار و تابستان است چرا که این شهر در زمستان سرد و برفی می باشد و تفریح و گردش و سیر در شهر کمی سخت است.

آدرس موزه مشروطه: نشانی: تبریز، خیابان شهید مطهری(راسته کوچه)، روبروی مسجد جامع، خانه مشروطه.

ساعت بازدید: 8 الی 20 به غیر از روزهای تعطیل رسمی. روزهای دوشنبه موزه تعطیل می باشد.

بهای بلیط ورود به موزه 1500 تومان می باشد.

تلفن: 35236454-041

مشروطه تبریزkarnaval.ir13
مشروطهkarnaval.ir33
موزه مشروطهkarnaval.ir0
موزه مشروطهkarnaval.ir6

توصیه های دوستانه کارناوالی

تبریز شهر دیدنی و بسیار جذابی است که سفر به آن خاطره ای ماندگار و پر ارزش برای شما به ارمغان می آورد.

حیاط مجموعه و فضای داخلی ساختمان بسیار دیدنی و مناسب برای عکاسی است.

علاوه بر بازدید از موزه مشروطه از مکان های دیدنی و تاریخی دیگر این شهر از جمله بازار تبریز، مسجد جامع، مسجد کبود، موزه تبریز و… بازدید کنید.

مشروطه تبریزkarnaval.ir14
مشروطهkarnaval.ir17
مشروطه تبریزkarnaval.ir7
موزه مشروطهkarnaval.ir8

Photo By Amir Sadeghi

امروز

نه آغاز و نه انجام جهان است

ای بس غم و شادی که پس پرده نهان است

گر مرد رهی غم مخور از دوری و دیری

دانی که رسیدن هنر گام زمان است

تو رهرو دیرینه سرمنزل عشقی…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر