روزنامه هفت صبح: بررسی نرخ های کرایه اتومبیل ایرانی و خارجی در تهران و مقایسه با نمونه های جهانی نشان می دهد در این بخش هم طبق معمول شاهد گرانفروشی شدیدی هستیم که در دنیا نظیر ندارد.
کرایه اتومبیل یک تاریخچه طولانی در ایران دارد و برخی ناظران سابقه آن را به سال های دهه 30 مربوط می دانند. این کسب و کار که در همه جای دنیا به واسطه ارزان تمام شدن استفاده از اتومبیل رواج بالایی دارد، به دلیل گرانی بیش از اندازه کمتر متقاضی داشته به طوری که می توان ادعا کرد بازار این کار ابعادی بسیار کوچک دارد. در یک مقایسه موردی به بررسی نرخ کرایه های خودروهای داخلی، وارداتی و ارقام لوکس خواهیم پرداخت و از خلال مقایسه با سایر نقاط جهان سعی می کنیم به ارزیابی دقیقی از شرایط حاکم بر این بخش برسیم.
محصولات اقتصادی داخلی
با اینکه تصور عمومی ما این بود که کرایه خودروهای داخلی به صرفه تر از اقسام وارداتی باشد ولی طبق مشاهداتی که از سه موسسه مختلف داشتیم، باید گفت در این رده شرایط کاملا غیرعادی است و گرانفروشی بیداد می کند. با یک مثال این موضوع روشن می شود. مثلا شرکتی در تهران برای ما کرایه یک دستگاه پژو 405 روزانه 120 هزار تومان دریافت می کند که این مبلغ برای هر ماه معادل 3میلیون تومان است. این یعنی برای کرایه یک سال اتومبیل قدیمی پژو 405 بایستی با تخفیف و بدون تخفیف چیزی بین 30 تا 36 میلیون تومان پرداخت کرد که تقریبا به معنی پرداخت تمام و کمال قیمت خودرو ظرف یک سال بدون کسب مالکیت خودرو است که از هر نظر حرکتی اشتباه است. برای پژو 206 یا تندر 90 محیم شرایط به همین طریق است.
وارداتی های اقتصادی، قیمت های غیر منطقی
اصطلاح خودروهای اقتصادی را بایستی به آن دسته از محصولات اطلاق کرد که زرق و برق چندانی در کابین نداشته، موتورهای خیلی قوی و بزرگ و پر قدرتی ندارند و قیمت شان کمتر از 40 هزار دلار است. در واقع اغلب خودروهای هیوندای، تویوتا، هوندا، کیا، رنو، پژو و سیتروئن در همین کلاس قرار دارند. در این رده قیمت ها اندکی بهتر بوده ولی همچنان کرایه خودروها غیر منطقی به نظر می رسد. مثلا برای کرایه یک دستگاه هیوندای سوناتا بایستی روزانه 350 هزار تومان پرداخت کنید و این رقم برای هر ماه به حدود 10 میلیون تومان سر می زند که به معنی پرداخت کرایه 120 میلیونی برای یک سال استفاده از خودرو بدون کسب مالکیت است.
در واقع با توجه به قیمت 280 میلیونی سوناتا 2017، این رقم به معنی پرداخت یک سوم کل هزینه خرید خودرو است که چندان عادلانه نیست. در اروپا برای کرایه چنین خودرویی روزانه کمتر از 10 تا 15 دلار پرداخت می شود در حالی که برای افزایش میزان روزهای کرایه تخفیف های بالایی در نظر گرفته می شود و گاها تا 25 درصد تخفیف به متقاضی تعلق می گیرد.
لوکس ترین ها: وضعیت اندکی بهتر است
محصولات ب.ام.و در بین خودروهای مجلل در ایران از جایگاه ویژه ای برخوردارند و در همین راستا تقاضا برای کرابه این اتومبیل هم احتمالا طرفداران بیشتری دارد. براین مینا، مدل های کوچک و بزرگ ب.ام.و قیمت های مختلفی دارند اما بسته به سطح قیمت خودرو بهای کرایه روزانه و ماهانه اتومبیل تفاوت دارد. برای نمونه کرایه مدل سری 3 این شرکت روزانه بهایی معادل 500 هزار تومان روی دست متقاضیان می گذارد در حالی که این نرخ برای هر ماه به بیش از 13.5 میلیون تومان هم می رسد. این عدد را اگر ضربدر 12 کتید می شود 160 میلیون تومان) و سپس آن را سه برابر نمایید می توانید هزینه کلی لیزینگ یک خودرو 600 میلیون تومانی را در ایران حدود 480 میلیون تومان محاسبه نمایید که به معنی پرداخت 80 درصد بهای خودرو بدون مالکیت اتومبیل طی این مدت است. این در حالی است که در آمریکا همین خودرو را با پرداخت روزانه 25 تا 30 دلار می توان قرض گرفت و استفاده کرد.