به گزارش ایسنا، تحلیلگران و منابع آگاه به پلاتس اظهار کردند تولید داخلی چین با نرخ سریعتر از حد تقاضا رشد میکند و شرکتهای چینی به میزان فزاینده به دنبال مقصدهای جدیدتری فراتر از آسیا برای عرضه تولید بالاتر خود هستند.
لیم جیت یانگ، مدیر منطقه آسیای پلاتس آنالیتیکس اظهار کرد: شرکتهای چینی به دنبال منابع خرید جدیدی خارج از منطقه آسیا اقیانوسیه هستند تا حجم تولید بالاتر آنها را جذب کنند.
سینوپک 70 هزار تن محموله بنزین را هفته گذشته به آفریقای جنوبی صادر کرد. صادرات این محموله در راستای تنوع سازی و رقابت با صادرات از هند و خاورمیانه انجام شده است.
سینوپک در وب سایت خود اعلام کرد کشتی گلف کستل حامل بنزین تولید پالایشگاههای سینوپک به مقصد ریچارد بی در آفریقای جنوبی بوده است.
معاملهگران بنزین میگویند اگرچه خاورمیانه بخش بزرگی از بنزین مورد نیاز آفریقای جنوبی را تامین میکند اما صادرات از مناطق دوردستی مانند چین امکان پذیر است.
طبق آمار گمرکی، چین در سال 2017 تنها دو محموله بنزین به آفریقای جنوبی صادر کرد. این کشور 12 هزار و 386 تن در ژانویه و 35 هزار و 18 تن در فوریه صادرات داشت.
منابع بازار میگویند پالایشگاههای چینی اگر بتوانند محمولههای کوچکتر را به جای ارسال جداگانه، با یکدیگر در یک محموله در اندازه LR بارگیری کنند، میتوانند سود بیشتری ببرند.
در بحبوحه کندی تقاضای داخلی برای بنزین، شرکتهای چینی در تلاش برای گسترش مقصدهای صادرات بنزین هستند و محمولههای بیشتری را به آمریکا، اروپا و آفریقا نسبت به مقصدهای صادراتی سنتی در جنوب شرق آسیا ارسال میکنند.
چین در نیمه نخست امسال 10.14 میلیون تن بنزین صادر کرد که 26.9 درصد بر مبنای سال به سال افزایش داشت و به 1.69 میلیون تن در ماه رسید.
میانگین واردات ماهانه بنزین در آفریقای جنوبی 357 هزار و 493 تن بوده و خاورمیانه و هند بزرگترین تامین کنندگان این کشور بودهاند.