دشت گرچال ؛ طبیعتی فراتر از تصور

اغلب اوقات تعطیلات آخر هفته تصمیم میگیریم که به یک جای دنج و بدون دود ، ترافیک و سر و صدا برویم تا دور شویم از استرس زندگی های پرمشغله و فعالیت های روزانه .

دشت هویج
photo by ali Masoomi

اغلب اوقات تعطیلات آخر هفته تصمیم میگیریم که به یک جای دنج و بدون دود ، ترافیک و سر و صدا برویم تا دور شویم از استرس زندگی های پرمشغله و فعالیت های روزانه .

کاراناوال قصد دارد با همراهان و دوستان خوب همیشگی خود به دشتی آرام و زیبا در نزدیکی #تهران برود ، دشتی در #لواسان به نام  #دشت هویج (گرچال) . به خاطر دسترسی راحت و فضای پر از آرامش و هوای سالمی که دارد ، حتما انتخاب مناسبی خواهد بود . 

حتی اگر اهل طبیعت گردی نباشید آرامش و زیبایی این دشت جالب و دیدنی است .

با کارناوال همراه شوید تا سفری به این دشت زیبا داشته باشیم .

دشت هویج

هوایی بدون سرب برای شهرنشینان

هفته ای پر تلاش را سپری کرده و حالا قصد استراحت و رهایی داریم . از تهران دوست داشتنی اما شلوغ به سمت لواسان و #روستای افجه می رویم ، به دشتی وسیع و آرام با آسمانی صاف و آبی می رسیم ، نسیمی خنک می وزد و دلت می خواهد رها شوی اینجا از هرچه که گذشت .

به اطراف که نگاه  می کنی ، دیگران نیز همین حس را دارند و انگار به کودکی بازگشته اند ، بی دغدغه و فکر مسرورند و می خندند . انتخاب خوبی است ، حتما خاطراتش تا همیشه به یادگار می ماند .

دشت هویج
دشت هویج
دشت هویج

دشت هویج (گرچال)

مردم محلی به این منطقه #گرچال یا گیاه چال می گویند. در گویش ایرانیان باستان گر یعنی آتش و چال یعنی جایگاه . گرچال به معنای محل آتش یا آتشدان بوده است . شاید به خاطر گرمتر بودن این دشت نسبت به قله‌های اطراف ، این نام را به خود گرفته است .

اکثر مردم این منطقه را به اسم دشت هویج می شناسند و می گویند که در گذشته قسمت وسیعی از این دشت زیر کشت هویج بوده اما در حال حاضر اثری از کاشت و برداشت هویج در این دشت نیست .

دشت هویج
دشت هویج

محل قرار گیری دشت

دشت هویج که در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا قرار دارد یکی از زیباترین جاذبه‌های روستای افجه است و در بالادست مرکز #روستا ، ناحیه گلندوک و لواسان واقع شده است . در این دشت باغ های گیلاس زیبا و پرباری قرار دارد و بیشتر گردشگران ، سری به مزارع و باغ‌های می زنند و در طبیعت بکر منطقه چند ساعتی لذت می برند و خستگی از تن بیرون می کنند .

دشت هویج
دشت هویج

داستان های تاریخی درباره دشت

می گویند که در زمان شاهان صفوی ، این دشت شکارگاهی پررونق بوده و با طی مسیری به #دریاچه و دشت لار می رسیده است . در طول مسیر آثار کاروانسراهای صفوی دیده می شود. راهی مالرو که روستای افجه و دشت هویج را به دشت لار پیوند می دهد در ضلع شمالی دشت قرار دارد و روایت است که ناصرالدین شاه و دیگر شاهان قاجار از این گردنه برای رفت و آمد با کالسکه به دشت لار و سایر ییلاق‌های آن نواحی استفاده می‌کرده‌اند. به این مسیر مالرو راه شاه عباسی هم می گویند و بعضی از قسمتهای آن سنگفرش دارد .

دشت هویج
دشت هویج در بهار
دشت هویج

حضور کوهنوردان و طبیعت گردان حرفه ای در دشت

در دشت هویج تعدادی از کوهنوردان را با تجهیزاتشان می بینیم که مسیر را به سمت #قله پیش گرفته اند . اغلب فصلی که کوهنوردان برای آمدن به این منطقه انتخاب می کنند ، زمستان است .

طبیعت چشمگیر زمستانه دشت هویج بسیار وسوسه برانگیز است اما تجهیزات زمستانی نیاز است .

کوهنوردان در دشت هویج
منطره زمستانه دشت هویج
منطره زمستانه دشت هویج

دسترسی به دشت گرچال (هویج)

آدرس: تهران . لواسان . افجه

ساکنان تهران و اطراف آن باید با وسیله شخصی به اتوبان شهید بابایی وارد و از آنجا مسیر جاده لشکرگ راپیش بگیرند .

از شمال تهران می توانید از طریق اتوبان ارتش و پس از آن ، جاده سوهانک ، و گذشتن از گردنه قوچک به میدان لشکرک برسید .

اما اگر از نواحی شمال کشور قصد سفر دارید در فصل ها و روزهایی که جاده دیزین باز است از این مسیر به میگون ، فشم ، اوشان و زرده بند به میدان لشکرک برسید .

از میدان لشگرک با توجه به تابلوها مسیر روستای افجه را مستقیم پیش بگیرید تا میدان بسیج و از آنجا به سمت چپ بروید تا به افجه برسید . پس از افجه یک دو راهی وجود دارد که باید مسیر خاکی را ادامه دهید و پس از پارک کردن وسیله نقلیه پیاده روی را آغاز کنید . 

مسیری نیز برای عبور با ماشین شاسی بلند و دو دیفرانسیل وجود دارد .

دشت هویج
دشت هویج

توصیه های دوستانه کارناوال

در هرفصلی که دوست دارید می توانید به این دشت سفر کنید اما به یاد داشته باشید که برای رسیدن به دشت هویج از روستای افجه در تابستان حدود یک ساعت و نیم و در زمستان حدود 2 ساعت زمان لازم است ، پس سفر خود را اوایل صبح آغاز کنید تا گرما ظهر شما را خسته نکند .

در این سفر  #دره شمالی افجه را هم حتما ببینید . این منطقه برای گردشگرانی که به قصد #کوهنوردی و صعود به قله آتشگاه ساکار ، یخچال یا مهرچال را دارند بهترین مسیر است .

مردم روستاهای اطراف و کسانی که در این منطقه کشاورزی می کنند در واقع صاحبان اصلی این دشت هستند پس به حقوق آنها احترام بگذارید و صدمه ای به درختان و ملاک آنها وارد نکنید .

اگر در تابستان به دشت هویج می روید حتما کلاه و عینک آفتابی و کفش مناسب داشته باشید و در زمستان نیز لباس گرم و مناسب فصل همراه داشته باشید.

اگر قصد اسکان داشته باشید می توانید به همراه دوستان چادر مسافرتی خود را برپا کنید و ساعت ها در این دشت استراحت کنید .

دشت هویج در زمستان
دشت هویج در بهار
دشت هویج

سخن کارناوال

همراهان کارناوال ، شما به این دشت زیبا سفر کرده اید ؟ شما چه فصلی را ترجیح می دهید برای بازدید از دشت هویج ؟ تجربیات خود را با کارناوال به اشتراک بگذارید تا دیگر همراهان نیز سفری خوب و دوست داشتنی را تجربه کنند .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر