دریاچه آب شیرین زریوار ؛ آرامشی از جنس رویا

اگر اهل طبیعت گردی و لذت بردن از جاذبه های طبیعی و فرهنگی مناطق مختلف هستید ، یکی از مناطقی که در فصل بهار و تابستان لحظات بی نظیری را برای شما رقم می زند ، #دریاچه آب شیرین زریوار (زریبار) در ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان ، #استان کردستان است .

دریاچه زریوار

اگر اهل طبیعت گردی و لذت بردن از جاذبه های طبیعی و فرهنگی مناطق مختلف هستید ، یکی از مناطقی که در فصل بهار و تابستان لحظات بی نظیری را برای شما رقم می زند ، #دریاچه آب شیرین زریوار (زریبار) در 3 کیلومتری غرب شهر مریوان ، #استان کردستان است .

#زریوار بزرگترین دریاچه آب شیرین غرب #ایران و یکی از زیباترین تالاب های آب شیرین دنیاست .

زیبایی این دریاچه به قدری است که محو تماشای آن می شوید و در زیبایی ها غرق خواهید شد .

با کارناوال همراه شوید و سفری خواهیم داشت به یکی از زیبا ترین دریاچه های دنیا .

دریاچه زریوار
دریاچه زریوار
دریاچه زریوار
photo by Sirwan Soltani

اشتیاق سفر

شوق قایق سواری در یکی از زیباترین دریاچه های ایران باعث می شود بدون هیچ معطلی مسیر را طی کنیم و به زریوار برسیم .

موقع رسیدن پهنه آبی رنگ زیبایی جلوی چشمانمان ظاهر می شود و آرامشی بی مثال به جانمان رخنه می کند . شور و هیجان گردشگران در اطراف زریوار که برخی مشغول قایق سواری ، خوردن ماهی کبابی ، ماهیگیری ، عکاسی و … هستند ، لذت سفر را چند برابر می کند . گشتی به دور دریاچه بزنیم و راجع به آن بیشتر بدانیم .

در حال بارگذاری ویدئو ...
پهنه ابی رنگ زریوار
دریاچه زریوار

تالاب آب شیرین زریبار (زریوار)

دریاچه ای آرام و زیبا در غرب ایران ، با مساحت تقریبی 3هزار هکتار که به خاطر موقعیت جغرافیای خاص خود محل زندگی انواع آبزیان ، پرندگان و حیوانات است . زریوار یکی از زیباترین دریاچه های آب شیرین دنیاست  و نکته جالب توجه این است که هیچ رودی به این دریاچه نمی ریزد و زریبار آب خود را از جوشش چشمه ها و بارش های فصلی تامین می کند .

ارتفاع آن از سطح دریا 1285 متر و دارای حداکثر 5 کیلومتر طول و حداکثر 1٫5 کیلومتر عرض است . اطراف دریاچه را کوههای پوشیده از جنگل در برگرفته که بلوط ایرانی گونه غالب منطقه می باشد ، اما درختانی چون  گلابی وحشی ، زالزالک ، بادام نیز دیده می شود .

منظره دریاچه زریوار
دریاچه زریوار
غروب دریاچه زریوار

تفریحات دریاچه

زیبایی دریاچه و شرایط خاص آب و هوایی آن ، منطقه را تبدیل به یک مکان گردشگری و تفریحی مهم برای بومیان و غیر بومیان کرده است .

برای گشت و گذار در داخل #دریاچه و سپری کردن لحظاتی خوش و پر نشاط به همراه دوستان و خانواده در زیر آسمان نیلگون #مریوان قایق های پدالی به مسافران کرایه داده می شود .

ماهیگیری یکی از تفریحات رایج در دریاچه زریوار است . علاقه مندان به این ورزش می توانند زریبار را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری و ورزشی خود قرار بدهند .

برای دوستداران پرنده نگری (bird watching) نیز دریاچه زریوار یکی از بهترین مقاصد در داخل و خارج از کشور است .

ماهیگیری از دریاچه زریوار
قایق سواری در دریاچه زریوار
یازی برروی سطح یخ زده زریوار

گونه های گیاهی و جانوری

تالاب زریوار در منطقه غرب ایران یک اکوسیستم بسیار زیبا و کمیاب است که شرایط آب و هوایی آن بستر زندگی تعدادی از آبزیان ، پستانداران و پرندگان را فراهم کرده است . گونه های گیاهی چون انواع نی ، بارهنگ آبی ، نیلوفرآبی ، پیچک ، نعناع ، جگن و … گیاهان شناور در دریاچه مثل سراتوفیلیوم و سریوفیلیوم و تعداد زیادی گیاهان خاردار منظره ای بی نظیر خلق کرده اند .

پستاندارانی مثل گراز ، سگ آبی ، روباه ، خرگوش ، خوک وحشی ، نوعی گربه وحشی در کنار دریاچه زندگی می کنند .

در آب دریاچه گونه های بومی مثل عروس ماهی ، سیاه ماهی خالدار ، سیاه ماهی معمولی و عروس ماهی و گونه های غیر بومی مثل انواع کپور ، فیتوفاک و … دیده می شود .

دریاچه زریوار زیستگاه انواع پرندگان بومی و مهاجر است که مشاهده آنها تجربه ای فراموش نشدنی را برای علاقه مندان رقم می زند . پرندگانی مثل اردک سرحنایی و سرسبز ، بوتیمار بزرگ و کوچک ، انواع چنگر ، پرستوهای دریایی ، کشیم بزرگ و کشیم کوچک ، کاکائی ها ، حواصیل خاکستری ، خوتکا و پرندگان شکار همچون سنقرتالابیی و دلیچه .

دریاچه زریوار
دریاچه زریوار
دریاچه زریوار

امکانات دریاچه

در کنار دریاچه هتل چهار ستاره زریوار قرار دارد که می توان قبل از سفر برای اقامت خود در آنجا اتاقی را رزرو کنید . همچنین اگر با ماشین شخصی خود به این سفر می روید پارکینگ مناسبی برای رفاه مسافران در کنار دریاچه در نظر گرفته شده است . علاوه بر آن در زمان هایی مثل عید و تابستان که تعداد زیادی گردشگر به این منطقه می آیند ، ستادهای اسکان مسافران آماده خدمت رسانی به مسافران می باشند .

اگر از افرادی هستید که کمپینگ را به استراحت در هتل ترجیح می دهید ، امکان چادر زدن در کنار دریاچه وجود دارد و امکانات رفاهی کافی و امنیت آن نیز مناسب است . رستوران هایی نیز وجود دارد که طعم فوق العاده ماهی کبابی را می توانید در آنجا تجربه کنید .

اطراف دریاچه زریوار
دریاچه زریوار

چرا زریبار(زریوار) ؟

زری در زبان کردی به معنای دریاچه و وار یا بار پسوندی تشبیهی است که ترکیب این دو کلمه به زبان کردی معنای دریاچه وار را می دهد .

افسانه زیوار

مردم مریوان و شهرهای اطراف قصه های جالبی را برای پیدایش دریاچه بیان می کنند معروفترین آن دفن شدن شهری در زیر آب دریاچه زریوار است .

شکل گیری دریاچه

براساس مطالعات زمین شناسان ، این دریاچه بیش از 20000 سال پیش از میلاد مسیح یعنی در دوره پلیستوسن به علت جابه­ جایی لایه های زمین در این منطقه شکل گرفته است .

دریاچه زریوار
دریاچه زریوار
دریاچه زریوار

بهترین فصل سفر

در هر فصلی دریاچه جاذبه ها و زیبایی های خاص خود را دراد مثلا در بعضی از زمستانهای سرد آب دریاچه به کلی یخ می زند و اطراف آن پوشیده از برف می شود و منظره ای عالی و فوق العاده را برای دیدگان شما خلق می کند .

اما بیشترین بازدیدها در فصل بهار و تابستان صورت می گیرد چون در این فصول آب و هوا برای اسکان بهتر است و همچنین می توان از تفریحات دریاچه بیشتر استفاده کرد .

زریوار در تابستان
زریوار در زمستان
زریوار در زمستان

دسترسی به زریوار

از شهر خود با هر وسیله نقلیه ای که فراهم است به شهر سنندج رفته و از آنجا 135 کیلومتر به مریوان راه است . دریاچه در غرب شهر مریوان واقع شده و حدود 3 کیلومتر با مریوان فاصله دارد .

بهترین وسیله برای این سفر اتومبیل شخصی است چون  مسیر سنندج به مریوان در فصلهای مختلف مملو از رنگ های متنوعی است که جاده را در آغوش گرفته برای مثال در اواسط تابستان که زمان برداشت گندم است ، دامنه کوه ها زردرنگ می شوند و درختان بلوط در لا به لای مزارع به چشم می خورند .

مسیر سنندج به مریوان
دریاچه زریوار

توصیه های دوستانه کارناوالی

زیبایی های دریاچه با کلمات قابل وصف نمی باشد و باید رفت و مشاهده کرد .

در این سفر لوازم شخصی ، دوربین عکاسی ، عینک آفتابی و لباس مناسب به همراه داشته باشید تا اگر لباسهایتان خیس شد ، آنها را تعویض کنید .

اگر اهل پرنده نگری هستیدحتما دوربین دوچشمی به همراه داشته باشید . بعد از تفریح اطراف دریاچه از خوردن ماهی کبابی که در اطراف دریاچه با نمک وروغن زیتون  روی آتش کباب می شود غافل نشوید بدون شک یکی از بهترین طعم های زندگی شما خواهد شد .

نایلونی را جهت جمع آوی زباله های خود به همراه داشته باشید ، تا منظره زیبای آن ناخواسته با زباله های ما زشت نشود .

معمولا مردم مریوان روزهای جمعه به کنار دریاچه می آیند و اوقات فراغت خود را با بازی فوتبال دستی و در کنار هم بودن سپری می کنند ، اگر به دیدن فرهنگ و پوشش مردم کرد علاقه دارید جمعه به میان آنها بروید ، آنها بسیار خونگرم و مهربان و پذیرای مسافران هستند .
در 16 کیلومتری دریاچه بازارچه مرزی قرار دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست .

غروب دریاچه
ماهی کبابی

سخن کارناوال

شور و هیجان سفر به طبیعت بیشتر از سفرهای دیگر است به خصوص اگر با دوستان به یک دریاچه یا طبیعت زیبا سفر کنید . لنز دوربین و کلمات قادر به وصف زریوار نیستند و این سفر مجازی تنها گوشه ای از زیبایی های این منطقه را به تصویر کشید . خاطرات و دانسته های خود را با کارناوال در میان بگذارید تا سفر خود را کامل تر  کنیم .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر