دریاچه مارمیشو ؛ طبیعتی ناشناخته و بکر در ارومیه

طبیعت های بکر و ناشناخته ی زیادی در ایران که کمتر به آن ها سفر می کنیم وجود دارند .

دریاچه مارمیشو

طبیعت های بکر و ناشناخته ی زیادی در ایران که کمتر به آن ها سفر می کنیم وجود دارند .

در ارومیه دریاچه ای زیبا با طبیعتی منحصر به فرد قرار دارد که فضای بسیار مناسبی برای تفریح و سفرهای دوستانه و خانوادگی، عکاسی، دوچرخه سواری و … دارد.

دریاچه ای در میان کوه ها و درختان به نام مارمیشو که از نا آرامی های درون زمین تشکیل شده.

طبیعت و چشم انداز مارمیشو  و پیرامونش آن قدر خیال انگیز و نشاط آور است که می توان ساعت ها و روزها را کنارش سپری کرد بدون هیچ خستگی.

امروز همه دغدغه ها و خستگی ها را کنار  می گذاریم و همراه با کارناوال به بازدید دریاچه مارمیشو رویم .

دریاچه مارمیشو

مارمیشو، #دریاچه مارمیشو در غرب ارومیه قرار گرفته است .

نامش برای من تازگی دارد و مشتاقانه برای رفتن به ارومیه آماده می شوم .

می گویند آبی نیلگون دارد که با دیدنش، سبک و آرام می شوی. 

از #ارومیه حدود یک ساعتی تا دریاچه راه است. در طول مسیر دوچرخه سوارانی هستند که با شور و انرژی رکاب می زنند و با لبخندی از کنارمان می گذرند. هوای خنک و دلنشین منطقه، وسوسه ام می کند که پای پیاده به دیدار #مارمیشو روم.

نزدیک دریاچه از لابه لای درختان می شود  آب نیلگون مارمیشو را دید، دنیای رنگ و نور است اینجا، مارمیشوی آبی رنگ، سبز های متنوع و متفاوت درختان و تلالو طلایی خورشید. گویی خالق هستی در این منطقه  با قلموی سرشار از عشق، رنگ های بی مانند و درخشان خود را گسترانده . 

دیگر مارمیشو برایم غریب نیست، او آشنای دیرینه ای است که من دیر به دیدارش رفته بودم.

در حال بارگذاری ویدئو ...
دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو در استان #آذربایجان غربی، 45 کیلومتری غرب ارومیه واقع شده است. دریاچه ای طبیعی با پنج هکتار وسعت که از چشمه‌های طبیعی و نزولات جوی خود را سیراب می کند. در کوهستان های نزدیک مرز #ایران و #ترکیه می توان آب نیلگون و تماشایی مارمیشو را دید.

جنب و جوش درون #زمین باعث شده تا مارمیشویی که سرچشمه اصلی  پرآب ترین #رودخانه منطقه (نازلوچای) است، شکل گیرد؛ یعنی براثر زلزله و ریزش کوه مسیر آب بسته شده و سبب وضعیت کنونی آن شده است.

در کنار دریاچه مارمیشو، #آبشار زیبای فصلی مارمیشو را می توان دید. که در فصل بارندگی از میان صخره‌های کوه‌ های اطراف رودخانه نازلوچای به آن می‌ریزد.

می گویند، نام دریاچه از نام رهبر مسیحیان ساکن منطقه به نام “بنیامین مارشیمون” که در سال 1200 هجری شمسی در این منطقه زندگی می کرده و در اسفندماه 1296 به دست “اسماعیل آقاسمکو” به قتل رسیده، گرفته شده. دریاچه از جنوب به قلل سی‌تاو، قایدوک، و چال، از شمال به کوه بایدوست، از غرب به روستای دری، و از شرق به روستاهای بانی و پسان می رسد.

دریاچه مارمیشو
دریاچه مارمیشو

جذابیت های دریاچه

این منطقه کوهستانی است و در ماه های گرم سال هوایی مطبوع و فرح بخش دارد، علاوه براین، در طول مسیر دریاچه عشایر را خواهید دید که در منطقه چادرهای خود را برپا کرده اند.می توان با آن ها هم کلام شد و تجربیاتی راجع به نوع زندگیشان کسب کرد.

برای عکاسان و علاقه مندان به عکاسی، مارمیشو منطقه بسیار جالب و مناسبی است.

دوچرخه سواری در طول مسیر مارمیشو، هیجان انگیز و جذاب است.

دریاچه مارمیشو
دریاچه مارمیشو

پوشش گیاهی و جانوری مارمیشو

در طول مسیر، رودخانه زیبای نازلوچای که در غرب ارومیه قرار دارد، را می بینیم و اطراف آن انواع و اقسام درختان جنگلی، درختان بید از دریاچه محافظت می کنند. گونه‌های گیاهی مانند خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین‌بیان، خشخاش، پیاز کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن، کنگر و غیره در منطقه رشد می کنند.

به سبب گیاهان متنوعی که در منطقه وجود دارد پرورش زنبور عسل بسیار رواج دارد و عسل آن بسیار خوش طعم و بو می باشد.

ماهی قزل‌آلا، ماهی سفید و سمور از جمله آبزیان دریاچه هستند که در حال کاهش هستند. در حال حاضر حیواناتی چون خرس، روباه، گرگ، خرگوش در #طبیعت منطقه وجود دارد.

مارمیشو
مارمیشو
مارمیشو

دسترسی به دریاچه مارمیشو

برای رفتن دو مسیر وجود دارد.

 1) از ارومیه به مسیر جاده انهر در غرب ارومیه بروید، بعد از طی در حدود 30 کیلومتر به سه‌ راهی دوبره می رسید که سمت چپ آن به روستای مارمیشو می رسد. با ادامه جاده شوسه و گذر از کنار روستای بانی و طی باقی مانده مسیر می‌توان به دریاچه رسید. می‌توانید از مینی‌بوس های موانا در ترمینال جنوب یا سواری های مستقر در فلکه مدرس ارومیه استفاده کنید. این مسیر از ارومیه نزدیک به 70کیلومتر راه است.

2) مسیر دوم از ارومیه به جاده سرو است. از ارومیه باید تا سه‌ راهی چره در جاده سرو بروید. از سه‌ راهی چره تا سه‌ راهی دوبره باز مسیر آسفالت وجود دارد بعد از آن در مسیر اول قرار میگیرید. این مسیر طولانی‌تر از مسیر اول است و برای رسیدن به آن باید از مینی‌ بوس یا سوار ی های منطقه سرو در ترمینال غرب استفاده کنید. با دوچرخه هم می توان مسیر را طی کرد و از جاذبه های طبیعی منطقه لذت برد.

دریاچه مارمیشو
دریاچه مارمیشو
دریاچه مارمیشو

سخن کارناوال

آیا تا به حال به این دریاچه سفر کرده اید ؟ نظر شما درباره ی این دریاچه چیست ؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر