ماهان شبکه ایرانیان

ارگ راین ؛ ارگی بر بلندای تاریخ ایران

در شهر  کرمان  بناهای تاریخی بسیاری وجود  دارد که ارگ بم معروفترین آنهاست . اما به غیر از بزرگترین بنای خشتی جهان ، ارگی دیگر در صد کیلومتری این شهر قرار دارد که در برخی منابع از آن به عنون دومین بنای خشتی بزرگ بعد از ارگ بم نام برده شده است. 

در شهر  کرمان  بناهای تاریخی بسیاری وجود  دارد که ارگ بم معروفترین آنهاست . اما به غیر از بزرگترین بنای خشتی جهان ، ارگی دیگر در صد کیلومتری این شهر قرار دارد که در برخی منابع از آن به عنون دومین بنای خشتی بزرگ بعد از ارگ بم نام برده شده است. 

ارگ راین، ارگی زیبا و مستحکم با  مساحتی بیش از بیست و دو هزار مترمربع  که قدمت آن به دوره ساسانیان می رسد و تا 150 سال پیش همچنان دارای سکنه بوده است.

کارناوال امروز به بازدید ارگ زیبا و تاریخی راین در استان #کرمان می رود و برای همراهان خود از قدمت و معماری ارگ راین خواهد گفت.

 

ارگ راین
ارگ راین
photo by Bahram Ardebili

سفری به گذشته

از پشت دیوارهای بلند و کنگره دار ارگ به سمت درب ورودی پیش می رویم .

در قسمت ورودی ارگ اتاقکی برای نگهبانی قرار دارد که در گذشته ورود و خروج افراد را از روزنه مربع شکلی که بر دیواره آن قرار دارد ، کنترل می کردند و به نوعی گیت حفاظتی ارگ به شمار می رفته است . دیدن این صحنه، دروازه های گلی و… گردشگر را به گذشته می برد و گویی ماشین زمان اینبار به عقب می رود و سفری دارد به گذشته ها …

زمانی که مردمانی در این ارگ سکونت داشته و برای حفاظت از حریمشان باید درهنگام ورود جواب پس می دادند . صدای نگهبان را از بالا می شنوی که با صدایی بلند و جدی میپرسد: کیستی ؟ چه می خواهی ؟

و باید خود را معرفی کرده و بگوییم گردشگرانی هستیم که پا به حریم دلنشین و امن شما نهاده ایم تا از قدرت و شوکت و تبحر شما درس بگیریم.

با کسب اجازه وارد می شویم و در فسمت های مختلف ارگ قدم میزنیم ، از پله های زیبایی که روزگار گاه زخمی برآنها زده و قسمت هایی از آنها فروریخته و کوچه های تو در تو و خاکی عبور می کنیم.

آسمان آبی کویر از داخل ارگ بسیار تماشایی است  باید یک دل سیر آسمان را نظاره کرد.

گشت و گذاری مجازی داخل ارگ راین

در حال بارگذاری ویدئو ...
ارگ راین
ارگ راین
ارگ راین
ارگ راین

پیشینه ارگ راین

برخی از منابع از وجود ارگ در زمان یزد گرد سوم پادشاه ساسانی سخن گفته اند ، در این دوره اعراب کرمان مناطق اطراف را تصرف می کنند اما به ارگ راین نمی توانند  راه پیدا کنند . 

در کتاب تاریخ کرمان از وجود ارگ راین در قرن اول هجری قمری یاد شده است . این ارگ یکی از دژهای فرمانروایی میرزا حسین خان ( راینی ) در زمان نادر شاه افشار و پسر او محمد علی خان در زمان زندیه بوده‌است . این ارگ را بسیاری با نام ارگ میرزا حسین خان می شناسند .

تاریخ دقیق ساخت این ارگ به درستی مشخص نشده و بررسی ها و کاوش های باستان شناسی جواب این سوال را خواهد داد. 

 

ارگ راین
ارگ راین
ارگ راین

معماری ارگ

ارگ رایِن قلعه ای مربعی شکل است که دور تا دور آن چندین برج و حصاری با ارتفاع ده متر وجود دارد .

ورودی مجموعه از ضلع شرقی است که سر در آن بزرگ و باشکوه است . این بنا از خشت خام ساخته شده و داخل آن بازار ، حاکم نشین ، خانه‌های اعیانی ، چهار انبار ، آتشکده و محله‌های عامه نشین طراحی شده و نیازهای مردم مانند مکتب خانه و ساختمان قرنطینه و … در آن لحاظ شده است .

معماری ارگ راین
معماری ارگ راین
معماری ارگ راین
معماری ارگ راین

دسترسی به ارگ راین

آدرس: ایران . کرمان . راین

شهر تاریخی راین در فاصله 100 کیلومتری جنوب کرمان و بر دامنه کوه هزار ( چهارمین رشته کوه مرتفع #ایران ) قرار دارد و شهری بسیار خوش آب و هوا می باشد که زمستان‌ های سرد و تابستان‌ های خنکی دارد و ارگ راین در جنوب شرقی این شهر واقع شده است .

مسیر ارگ راین
ارگ راین
ارگ راین
ارگ راین
ارگ راین

توصیه های دوستانه کارناوالی

از ارگ راین در بسیاری از متون به عنوان دومین ارگ خشتی جهان بعد از #ارگ بم نام برده اند ، این درحالی است که ارگ های بلقیس و گوگد را نیز دومین ارگ خشتی می دانند ؛ اما مهم چندمین ارگ بودن نیست، آنچه مهم و حیاتی است توجه و حفاظت از بناهای تاریخی و برخورد صحیح گردشگران با این بناهای ارزشمند در هنگام بازدیدست .

اگر به کرمان سفر کردید حتما یک روز را به دیدن شهر تاریخی راین و جاذبه های آن اختصاص دهید . زمان خود را طوری تنظیم کنید که قبل از تاریکی شب از ارگ و آبشار راین و دیگر جاذبه های آن دیدن کنید.

در این سفر، حتما از آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان نیز بازدید فرمایید.

برای رفاه گردشگران، هتل و رستورانی مناسب  در نزدیکی ارگ ساخته شده که بازدیدکنندگان می توانند لحظاتی را در آن به استراحت بپردازند و در کنار دوستان سفری تفریحی تاریخی را تجربه کنند.

ارگ راین
ارگ راین
ارگ راین
ارگ راین

سخن کارناوال

ارگ راین را باید رفت و دید و ناگفته هایش را از لابه لای خشت هایش شنید.

اگر  تا به حال میهمان ارگ راین بوده اید، شنیده ها و خاطرات خود با کارناوال به اشتراک بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان