فیلبند ؛ ییلاقی زیبا در پنت هاوس مازندران

در این هوای گرم، شنیدن پیشنهاد سفر به یک منطقه خنک با طبیعتی چشمگیر که نیاز به زمان زیادی ندارد، بسیار مفید و لذت بخش خواهد بود.

در این هوای گرم، شنیدن پیشنهاد سفر به یک منطقه خنک با طبیعتی چشمگیر که نیاز به زمان زیادی ندارد، بسیار مفید و لذت بخش خواهد بود.

کارناوال امروز به منطقه ای ییلاقی بکر و زیبا در همین نزدیکی خواهد رفت تا روزی متفاوت را با همراهان خود تجربه کند.

در نزدیکی آمل روستایی ییلاقی قرار دارد که زمستان هایی بسیار سرد دارد و بهار و تابستانی دلنشین.

همراه با کارناوال شویم و به روستای ییلاقی فیلبند در استان مازندران سفر کنیم.

بی تردید سفری متفاوت و خاطره انگیز خواهد بود.

ییلاق فیلبند
photo by Alireza Naseri
ییلاق فیلبند
photo by Mohsen Ghanipour

پیش بسوی فیلبند

می خواهم به سفری کوتاه بروم که خاطرش برایم طولانی و ماندگار شود. سفری راحت و بدون دغدغه.

#ییلاق فیلبند همه خواسته هایم را پاسخگو است؛ طبیعت و مناظر عالی و چشمگیر، هوایی فرح بخش و نشاط آور و …

کفش ها را به پا کرده و با کوله ای سبک با همراهان به سمت جاده هراز دوست داشتنی با دوغ و آش و … می رویم تا به نزدیکی آمل برسیم.

مسیر #فیلبند را پیش  گرفته و خود را برای دیدن مناظری دست نخورده و تماشایی آماده می کنیم. از همین ابتدای راه همه چیز متفاوت می شود؛ آسمان، زمین، هوا .

از میان خانه هایی با معماری شمالی و جاده ای باریک و پرپیچ و خم گذشته تا به ییلاق فیلبند می رسیم. ییلاقی در ارتفاعات با هوای بی نظیر.

خانه هایی با شیروانی های رنگارنگ در میان طبیعتی سبز، گوسفندانی که بر روی زمین سبز درخشان در حال چرا هستند، تابلویی منحصر به فرد را خلق کرده که نشان خالقی قدرتمند و مهربان را می دهد.

این جا همه چیز آرام و دلنشین است؛ اهالی مهربان ییلاق که با دیدن هر مسافری لبخند می زنند و خوش آمد می گویند.

فیلبند با همه داشته هایش، همان سفری بود که بعد از یک هفته پر مشغله می خواستم و فردایی نو و پرانرژی را در پیش دارم.

ییلاق فیلبند مازندران
photo by Hadi Nikkhah
ییلاق فیلبند مازندران
photo by Nima Tajedin

ییلاق فیلبند، بام مازندران

 در شهرستان #بابل استان مازندران، در بخش بندپی غربی (روستای دیوا) ییلاقی کم نظیر در ارتفاع 2700 متری قرار دارد که بیشتر روزگار خود را با زمستان سپری می کند و ساکنانش به خاطر سرمای شدید و یخبندان و برف فیلبند در زمستان ترکش می کنند و با گرم شدن هوا و تولد دوباره طبیعت و رویش گیاهان به روستای خود باز می گردنند. نزدیک به هفت ماه در سال فیلبند سفید پوش و سرد است.

بعد از زمستانی سخت و طولانی، دیگر نوبت خورشید است که بتابد و جویبارها را راه بیندازد و در گوش گیاهان آهنگ بیداری بنوازد. گیاهان و گل های زیبای منطقه بعد از خوابی عمیق، با طبیعت بی نظیر و ابرها متراکم در آسمان فیلبند، سمفونی زندگی را اجرا می کنند.

 در ییلاق فیلبند چشمه های کوچک و بزرگی قرار دارد که آبی با املاح معدنی سودمند دارد که می گویند اهالی شادابی و تنومندی خود را از نوشیدن آب این چشمه ها دارند. 

در میان این همه زیبایی، خانه هایی ییلاقی اهالی فیلبند که با چوب هایی قطور و شیروانی های رنگارنگ ساخته شده اند، جلوه ای تماشایی به مناظر فیلبند می بخشند.

فیلبند واقع در شرق رودخانه و جاده هراز و در فاصله 81 کیلومتری از شهرستان بابل و 120 کیلومتری شمال شرقی تهران (جاده هراز) و 25کیلومتری شهرستان آمل (سه راه منگل) قرار دارد؛ که از جنوب به روستاهای ورزنه و نشل، از جنوب شرقی به روستاهای شیخ موسی، نیراسم و پاریجان و از شمال غربی به روستای سنگ چال ختم می‌شود.

روستای فیلبند مازندران
روستای فیلبند مازندران
photo by Omid Mirshahi

روستای فیلبند یا فلبند

در رابطه با علت نامیدن ییلاق به فیلبند، شوربختانه اطلاعات مستندی وجود ندارد؛ باید خلاصه شده نامی دیگر باشد.

برخی می گویند در گویش مازندرانی “فل”یعنی خستگی و “بند” به معنای بندآمدن یا نتوانستن است و نام واقعی آن فلبند بوده؛ علت این نظریه را هم ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه‌های تند آن است که عبور از آن را دشوار می‌کند.

ییلاق فیلبند
ییلاق فیلبند

تفریحات فیلبند

فیلبند منطقه ای کوهستانی است که کوهنوردان، طبیعت گردان و عکاسان بسیار به آن علاقه مندند.

عکاسانی که به فیلبند سفر می کنند بسیار مجذوب مناظر و طبیعت روستا می شوند و فیلبند برایشان به یکی از جذابترین مناطق برای عکاسی تبدیل می شود.

قرارگیری روستا در ارتفاع و نزدیکی آن به قله سه هزار متری  اندوار و حصین‌بن، بسیاری از کوهنوردان را وسوسه می کند.

امام زاده ای در خط الراس نزدیک به قله اندوار و در ارتفاعات جنوبی فیلبند وجود دارد که کوهنوردان در این قسمت کمی استراحت می کنند.

فیلبند مازندران

اهالی مهربان فیلبند

در روزهای سرد زمستان، روستای فیلبند تقریبا خالی از سکنه است و اهالی خونگرم و گردشگر دوست آن را باید در تابستان دید.

اهالی فیلبند به خاطر شرایط اقلیمی و نوع زندگی در کوهستان، مردمی تنومند و قوی هیکل و سخت کوش هستند که با گویش بابلی صحبت می کنند.

فیلبندی ها، مردمانی معتقد و پایبند به دین و مذهب و آداب و رسوم هستند.

مساجد و دو تکیه قدیمی در روستای خود دارند که مردمان بسیاری برای زیارت و اجابت نذرهایشان به فیلبند می آیند و در این تکیه ها، مهمان می شوند. 

فیلبند مازندران
فیلبند مازندران
photo by Omid Mirshahi

وقت نوشیدن چای است

با دیدن روی گشاده اهالی و مناظر شگفت انگیز فیلبند، نشستن در کلبه ای زیبا و نوشیدن چای خوش عطر و طعم ایرانی لذتی بی مثال دارد که حتما باید تجربه اش کرد.

فیلبند
photo by Mehdi Bahrami

درختان وفادار فیلبند

سرمای شدید پاییز و زمستان فیلبند، به کمتر درختی فرصت رشد می دهد. به همین دلیل در این منطقه تنها درختان سیاه ریشه ای چون آلوچه ترش، زرشک کوهی و انگور کوهی و درخت ون در فیلبند دیده می شود.

ییلاق فیلبند مازندران
ییلاق فیلبند مازندران
photo by Mehri Mohamadi moghadam
ییلاق فیلبند مازندران
photo by Mehri Mohamadi moghadam

اقامت ؛ شبی روشن با گردسوز تکیه بابا

اگر مجذوب فیلبند شده اید و دلتان می خواهد شبی را در این ییلاق مصفا سپری کنید؛ نگران سرپناه و اقامت نباشید.

خانه هایی محلی در روستا وجود دارد که به گردشگران اجاره داده می شود و البته هزینه اجاره آن ها بستگی به امکانات خانه دارد. در روزهای عادی که مسافر زیاد نیست؛ اجاره خانه ها راحت تر و ارزان تر است.

اگر هم اتاقی ارزان تر از خانه های محلی می خواهید، به تکیه غرب در فیلبند بروید و با قیمتی مناسب، اتاقی را از متصدی آن که بانوی مهربانی است، اجاره کرده، باید بگویم که اتاق های تکیه آب گرم ندارند، اما متصدی تکیه بابا برایتان لوازمی که نیاز دارید می آورد و شب را باید با چراغ علاءالدین، گردسوز و یک لامپ سپری کنید.

گردسوز اتاق تکیه
photo by Mrhri MohamadiMoghadam
خانه ای محلی در مسیر فیلبند
photo by Mrhri MohamadiMoghadam

آب هوا

در این سفر باید همیشه این نکته را در نظر داشت که شرایط جوی حاکم بر منطقه باعث می شود که  هواشناسان هوای این منطقه را نمی توانند پیش بینی کنند؛ و این بدان معنا است که شما در یک روز ممکن است در فیلبند شاهد بارش باران، تگرگ، وزش باد، تابش آفتاب و سپس رنگین‌کمان باشید.

 

فیلبند

بهترین زمان برای سفر به ییلاق فیلبند

بهار:  اواخر بهار هوا خنک و دلچسب میشود و طبیعت آرام آرام بار دیگر زنده می شود و منتظر ییلاق نشینان خود می ماند.

تابستان: آفتاب سوزان و منظره ی سرسبز  فیلبند در تابستان دیدنی اما کمی آزار دهنده است ولی برای  گردشگران بهترین فصل سفر می باشد.

پاییز: فصل رنگین طبیعت، اینجا هم هنرنمایی می کند، دنیایی از رنگ و نور در ییلاق فیلبند دیدنی است. در این فصل اغلب گردشگران حرفه ای و عکاسان به این منطقه می روند.

زمستان: هوا سرد و برفی منطقه و  جاده ی برفی، هوایی مه آلود فیلبند در زمستان بسیار تماشایی است اما بدون تجهیزات و راهنمایی مجرب سفر به آن کاری دشوار است.

چشم انداز روستای فیلبند
photo by Mehrdad misaghiyan
روستای فیلبند در زمستان
photo by ali Hadadiasl

ویدیویی از سفر به فیلبند و گذر از برف 

در حال بارگذاری ویدئو ...

تصاویری از غروب خورشید در روستای فیلبند

تو نمی دانی که، چه تماشا دارد

افق پرت ترین نقطه این پهنه خاک

چشم تو می لغزد، می رود تا ته آب، می رود تا به نهایت برسد

و فلک دست به تقدیر سپارد بازهم

تو که مبهوت شدی…

آسمان سرخ شود؛ آنقدر سرخ شود تا که جهان رنگ بگیرد از آن

“بهاره نیازی”

غروب در فیلبند
photo by Hadi Mohsentabar
غروب در فیلبند
photo by Omid Mirshahi
غروب در فیلبند
photo by Kaveh Talaei

دسترسی به روستای فیلبند

برای دسترس به این منطقه اگر تهران را مبدا قرار دهیم باید از جاده هراز تا 25 کیلومتری آمل رفته و از آنجا وارد مسیر فرعی چلاو شد و از روستاهای  ییلاقی گنگرج کلا ، چمه بن ، زرخونی و سنگچال گذر کرد و از روستای سنگچال به سمت فیلبند رفت.

فیلبند

موقعیت ییلاق فیلبند روی نقشه

در پایان سفری مجازی به ییلاق فیلبند را تجربه کنید

پیشنهادات کارناوالی

پیدا کردن فرعی که به فیلبند می رسد کمی دشوار است و باید از اهالی پرس و جو کنید و این که با راهنما به این منطقه بروید. کلاه و لوازم مورد نیاز همراهتان باشد.

مسیر سنگچال به فیلبند را بسیاری از گردشگران پیاده طی می کنند تا مناظر زیبا و تماشایی آن را ببینند. اگر قصد پیاده رفت دارید، کفش کوه مناسب و 

قدم زدن در دره ای آفتابی فیلبند بسیار لذت بخش است، اما فریب این آسمان را نخورید چون هرلحظه امکان دارد تغییر رفتار دهد و ببارد و بارانی نرم و دل انگیز.

به همین دلیل، پانچوی خود را در کوله بگذارید.

شب های فیلبند سرد است و باید لباس گرم همراه خود ببرید.

 

فیلبند
photo by Mehri Mohamadi Moghadam
فیلبند
photo by Mehri Mohamadi Moghadam

سخن اخر

از خاطرات و تجربیات سفر خود به روستای ییلاقی فیلبند و مناطق مشابه، با کارناوال سخن بگویید. آیا تا به حال به فیلبند سفر کرده اید ؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید . 

زیبایی های فیلبند تمامی ندارند؛ اگر می خواهید بیشتر از زیبایی های این ییلاق ببینید و بدانید ییلاق فیلبند ؛ گزارش تصویری کارناوال را بخوانید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر