ماهان شبکه ایرانیان

کاخ سروستان در استان فارس ؛ یادگار بهرام گور

در گوشه و کنار این مرز پهناور، یادگارهای بسیاری از حکومت ها و دوران های مختلف تاریخی برجای مانده است که نشان از جایگاه و قدرت #ایران در اعصار گوناگون دارد.

در گوشه و کنار این مرز پهناور، یادگارهای بسیاری از حکومت ها و دوران های مختلف تاریخی برجای مانده است که نشان از جایگاه و قدرت #ایران در اعصار گوناگون دارد.

کارناوال امروز به استان فارس می رود و از کاخی سخن می گوید که جلوه گر شکوه حکومت ساسانی و یادگار بهرام گور است .

کاخی باشکوه به نام #سروستان که شهره جهانیان است و در محدوده ای به وسعت 30 هکتار در شهرستان سروستان فارس واقع شده است.

بازدید از #کاخ سروستان برای ایران دوستان و اهل فرهنگ و هنر بسیار جالب خواهد بود و گوشه ای از تاریخ پرفراز و نشیب سرزمین ما را برایمان بازگو خواهد کرد.

همراه کارناوال باشید تا سفری به کاخ سروستان داشته باشیم .

کاخ سروستان

در سفری که همراه با کارناوال به استان فارس داریم، برای بازدید از کاخ سروستان، از #شیراز به سمت سروستان حرکت می کنیم؛ بنا با گنبد مشخص می شود؛ اما کمی تنها و غریب به نظر می رسد. در نزدیکی کاخ ماشین توقف کرده و ادامه مسیر که چند قدمی بیش نیست، باید پیاده برویم. در این هنگام شوق گردشگران خارجی برای رسیدن بیشتر است و بنا را بسیار با دقت نظاره می کنند. این طور به نظر می رسد که به دنبال نکته ای یا چیزی مهم و ارزشمند در لا به لای سنگ های کهن بنا می گردند .

گنبدی که از دور تک و تنها بود، این جا و از نزدیک برفراز ساختمانی از سنگ و گچ، خودنمایی می کند. گنبدی عظیم از آجر که برخی از محققین آن را قدیمی ترین گنبد آجری کشور می دانند .

معماری با صلابت و استوار کاخ، حکایت از طراحان و مهندس هایی باتجربه و کار آزموده دارد که کاخی باشکوه و عظیم را در زمان بهرام بنا کرده اند. 

کاخ سروستان
کاخ سروستان
در حال بارگذاری ویدئو ...

 کاخ سروستان

در زمان بهرام گور ساسانی کاخی باشکوه شبیه کاخ فیروز آباد اما در ابعادی کوچک تر توسط مهر نرسی، وزیر وی در سروستان استان فارس ساخته شد که یکی از باشکوه ترین کاخ های عصر ساسانی در ایران است.

کاخی از سنگ و گچ و با معماری و پلان فنی و پیچیده و حیرت آور .

ساختمان و طرح کلی و جزیی بنا با تکنیک های بسیار پیشرفته ساخته شده و پژوشگران بر این باور هستند که این بنا متعلق به اواخر دوره ساسانی است؛ اما برخی از پژوهشگران چون مادام دیولافوا تاریخ بنا را اواخر هخامنشی و سلوکی می داند.

کاخ سروستان در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

کاخ سروستان در منابع تاریخی

 در کتاب ” المسالک و الممالک ” از سروستان به عنوان یکی از قصبه‌ های شهر استخر یاد شده و به توصیف بنایی عظیم از سنگ و گچ با گنبدهای تالار دار، چند ایوان، اطاق ها و راهروهایی متعدد می پردازد. این کتاب کاخ سروستان را متعلق به بهرام پنجم ساسانی می داند.

کاخ سروستان
کاخ سروستان
کاخ سروستان

معماری کاخ سروستان

مساحت این کاخ 4337 متر است و در ضلع شرقی که قسمت اصلی بنا می باشد و دارای یک ایوان بزرگ و دو ایوان کوچک تر است . ایوان مرکزی به تالار اصلی و سپس به حیاط وصل می شود. در دو طرف آن دو تالار بزرگ با سقف گنبدی مرتفع که در حاشیه زیر سقف تالارها بقایای گچبری دیده می شود. 

برای قرار گرفتن گنبد بر روی بنا از فیلپوش و برای تقویت گنبدهای مدور از گوشواره استفاده شده است، همچنین ستون‌هایی برای محافظت از سقف در اتاق‌ها به کار برده شده است.

به طور کلی نقشه کاخ سروستان با شیوهای بسیار بدیع و جالب معماری در عهد ساسانی ساخته شده است.

کاربری کاخ سروستان

عده ای از پژوهشگران این مکان را یک آتشگاه می دانند، آن ها معتقدند که وسعت بنا در خور یک کاخ شاهی نیست. عده ای دیگر معتقدند که وسعت و گسترش بنا بیش از یک آتشگاه است و احتمالا یک استراحتگاه و یا شکارگاه سلطنتی بوده است.

کاخ سروستان
کاخ سروستان
کاخ سروستان
کاخ سروستان

دسترس به کاخ سروستان

آدرس: ایران. استان فارس. شهرستان سروستان

کاخ سروستان یکی از باشکوه ترین بناهای استان فارس است و در 9 کیلومتری جنوب شهر سروستان و در مسیر روستای نظرآباد در دشتی وسیع قرار دارد.

از شهر سروستان 5 کیلومتر بعد از جاده فسا، تابلوی بزرگی که جاده ای به سمت کاخ را مشخص کرده وجود دارد. از این جا تا کاخ حدود 5 کیلومتر فاصله دارد.

کاخ سروستان
کاخ سروستان
کاخ سروستان

توصیه های دوستانه کارناوالی

اگر قصد بازدید از این بنای باشکوه را دارید باید به استان فارس و شهر سروستان سفر کنید. شوربختانه این اثر تاریخی از حداقل ترین امکانات گردشگری برخوردار است و باید ساعات اولیه روز را برای سفر به این قسمت انتخاب کنید و لوازم مورد نیاز را به همراه خود ببرید. حتما بطری آب همراه داشته باشید.

برخی از تورهای گردشگری و دانشجویانی که به بازدید این بنای ارزشمند میروند، زیر گنبد آجری آن موسیقی می نوازند و آوازهای اصیل ایرانی را می خوانند؛ با آن که لذتی بی وصف دارد شنیدن موسیقی ایرانی در بنای باشکوه ایرانی، اما کوچکترین آلودگی صوتی و یا هر گونه بی توجهی، تخریب آن را تسریع می کند.

در مراقبت و حفظ این اثر ارزشمند تاریخی کوشا باشیم.

کاخ سروستان
کاخ سروستان
کاخ سروستان

سخن کارناوال

در این سفر کاخ سروستان را چگونه دیده اید؟ آیا مجذوب معماری پیچیده و کامل آن شده اید؟ از دیده ها و دانسته های خود راجع به این سفر با کارناوال سخن بگویید و دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان