موزه هنرهای معاصر تهران

موزه ها یکی از بهترین مکان ها برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت هستند که با بازدید از آنها نه تنها زمانت را به خوبی سپری خواهی کرد بلکه دریچه ای از دنیایی جالب و تماشایی را به رویت می گشایند.

موزه ها یکی از بهترین مکان ها برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت هستند که با بازدید از آنها نه تنها زمانت را به خوبی سپری خواهی کرد بلکه دریچه ای از دنیایی جالب و تماشایی را به رویت می گشایند.

در #تهران موزه های مختلف و جالبی در حال فعالیت هستند و هرکدام طرفداران خاص خود را دارند و روزانه مراجعه کنندگان بسیاری را می پذیرند.
موزه هنرهای معاصر تهران یکی از موزه های جذاب و دوست داشتنی برای اهل فرهنگ و هنر  است؛ موزه ای که چگونگی سیر تحولات هنر معاصر ایران در یک دوره محدود و مشخص را نشان می دهد.

کارناوال به موزه هنرهای معاصر تهران خواهد رفت و به معرفی آن می پردازد.

موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران

بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران

مسیر خود را از خیابان کارگر شمالی آغاز می کنیم، از کنار #پارک لاله و از زیر سایه درختان تنومند آن به سمت شمال خیابان حرکت می کنیم ، در انتهای پارک سنگ فرش هایی را خواهیم دید که مارا به سمت ورودی موزه هنرهای معاصر هدایت می کند؛ تابلوهای بزرگی که اعلان نمایشگاه هنرمندان بزرگ از سراسر دنیاست ، در اطراف موزه دیده می شود.

فضای ورودی بسیار متفاوت تر از موزه های دیگرست ، کمی تاریک اما جذب کننده؛ با اشتیاق بلیط را از نگهبان در جلوی درب گرفته و وارد میشویم. سمت چپ مخصوص کتابفروشی و محصولات فرهنگی است. بازدید را از سمت راست شروع می کنیم؛ بر روی دیواره ها آثار فاخر هنرمندان را می بینیم، مسیر با شیب ملایمی بازدید کننده را به ادامه سالن می کشاند؛ آرام آرام وارد گالری های مختلف شده ، در میان گالری ها نیمکت هایی برای استراحت و تماشای بهتر آثار قرار داده شده که می توانیم لحظه ای برروی آن نشسته و درنگ کرد. در انتهای نمایشگاه قسمت اداری و کتابخانه موزه قرار دارد. کتاخانه ای که غنی از کتابهای تاریخ و هنر است.

چند بار باید این مسیر را بالا و پایین کرد تا متوجه معماری عجیب و منحصر به فرد آن شد. ساختمانی که با وجود گستردگی ، میهمانش را خسته نخواهد کرد. 

موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران

معماری و ساخت موزه هنرهای معاصر تهران

برای نخستین بار کامران دیبا پیشنهاد ساخت موزه ای برای نگهداری و نمایش آثار هنری معاصر را با دختر عموی خود را مطرح کرد. همسر پادشاه ایران که به هنرهای مدرن علاقه زیادی داشت ، به دنبال درخواست ایران درودی برای برپایی نمایشگاه دایمی آثار هنرمندان ، تصمیم گرفت پیشنهاد پسر عمویش را عملی کند.

کامران دیبا مسئول خرید آثار هنری خارجی شد. او به همراه همکارانش به طراحی ساختمان موزه پرداخت و سرانجام در 22 مهر سال 1356 مقارن با تولد همسر محمدرضا پهلوی موزه افتتاح شد. 

در این سال موزه  هنرهای معاصر فعالیت فرهنگی و هنری خود را آغاز کرد. 

ساختمان موزه در زمینی به وسعت 5000 مترمربع با الهام از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی ساخته شد و در حال حاضر یکی از نمونه‌های با ارزش و کم همتای معماری نوین #ایران است.

طراح این بنا فوق العاده  مهندس کامران دیبا می باشد که در طراحی خود هنر سنتی ( مانند هشتی‌ ، چهارسو ، معبر ، گذرگاه ) و هنر مدرن را در هم آمیخته و از ساختار و نمای بادگیرهای مناطق کویری ایران بهره گرفته اند.

در روزهای انقلاب مردم اجازه هجوم به موزه و تخریب آثار را نمیدادند و پس از آن نیز برخلاف موزه های دیگر، موزه هنرهای معاصر دوره تعطیلی کوتاهی داشت.

کامران دیبا ، طراح و سازنده موزه هنرهای معاصر تهران

کامران دیبا
موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران

زمینه فعالیت موزه هنرهای معاصر تهران

این موزه مرکز فعالیت‌ها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی است  که دارای 9 گالری است که سه تا از گالری ها آثار با ارزشی از هنرمندان غیر ایرانی مانند کلود مونه ، پیکاسو ، ونگوک ، اندی وارهول و رنه ماگریت و… است. شش گالری دیگر برای برگزاری نمایشگاههای موقتی و فصلی است.

بعد از عبور از نگارخانه ها ، هشتی قرار دارد که داخل آن اثر زیبای هنرمند ژاپنی ، نوریوکی هاراگوچی ، از روغن و پولاد ساخته شده و چشم بازدید کننده را به خود جلب می کند.

بخش‌های مختلف داخل ساختمان موزه عبارتند از امور هنری‌ ، امور اداری‌ ، روابط‌عمومی‌ ، کتاب‌خانه تخصصی‌ ، روابط بین‌الملل‌ ، سینما تک‌ ، سمعی و بصری‌ ، خدمات نمایشگاهی‌ ، راهنمایان هنری‌ ، مراقبان‌ ، حراست‌ ، آرشیو آثار هنری‌ ، دبیرخانه دایمی نمایشگاه‌ها ، فروشگاه کتاب و هم‌چنین کافی‌شاپ‌.

کتابخانه موزه نیز به کتابهای فارسی و غیر فارسی در زمینه های هنر ، معماری، عکاسی و سینما اختصاص دارد و دانشجویان رشته های مختلف هنری و رشته های دیگر می توانند به این کتابخانه مراجعه و بعد از ثبت نام از کتابهای این مجموعه استفاده کنند.

موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر تهران

گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران

گنجینه ای غنی از آثار هنری ایران و جهان د این موزه نگهداری می شود که با تلاش دولت پهلوی و فرح دیبا ، آثار ارزشمند هنرمندان بزرگ جهان خریداری شد. بالغ بر 4000 اثر در این مجموعه نگهداری می شود که یکی از بی نظیرترین مجموعه های هنر مدرن است و به گفته کارشناسان یک موزه منحصر به فرد از تمامی جنبش های هنری قرن 19 و 20 میلادی در دنیاست و میراث ملی و هنری ایران محسوب می شود.

اگر از علاقه مندان به هنر اکسپرسیونیسم انتزاعی هستید ، باید بگویم که یکی از کاملترین مجموعه های آثار این سبک هنری در موزه هنرهای معاصر نگهداری می شود و در جهان به نوبه خود استثناست. ارزش حدودی این مجموعه در حدود 2/5 میلیارد دلار برآورد شده است.

این مجموعه شامل گنجینه ای از آثار هنر جهان ، ایران و عکس می باشد. البته تمامی آن ها در زیرزمین موزه نگهداری می شوند و گاه نمایشگاهی از این گنجینه در موزه برگزار می شود ، به عنوان نمونه در سال 1383 و 1384 نمایشگاهی به عنوان جنبش هنر مدرن به نمایش گنجینه موزه پرداخت. در شهریور 94 نیز بخشی ازین گنجینه  در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت. 

موزه هنرهای معاصر تهران

آینه اثر هاراگوچی

موزه هنرهای معاصر
photo by ahmad aghasiani
موزه هنرهای معاصر
photo by Damon Lynch

گنجینه آثار هنری غیرایرانی

آثار نقاشی هنرمندان خارجی چون جکسون پولاک ، پاپلو پیکاسو ، مارک روتکو ، پل گوگن ، ویلم دکونیگ ، فرانسیس بیکن ، اندی وارهول ، روی لیختنشتان ، یاکو آدام ، کلود مونه ، کامی پیسارو ، ون گوک ، لوترک ، مارسل دوشان ، رنه ماگریت ، جیمز انسور ، هنری ماتیس ، خوان میرو ، هانس هارتونگ ، ژرژ براک ، ماکس ارنست ، کاندینسکی و… در ابن مجموعه نگهداری می شود.

 

1 ) طبیعت بی جان و باسمه ژاپنی اثر پل گوگن

طبیعت بی جان و باسمه ژاپنی

2 ) بر دروازه ابدیت ( چاپ سنگی ) اثر ونسان ونگوگ

بر دروازه ابدیت. ونگوگ

3 ) دختر لوترک با قفل عشق اثر تولوز لوترک

دختر لوترک با قفل عشق

4 ) نقاشی دیواری روی زمینه قرمز اثر جکسون پولاک

جکسون پولاک

5 ) نقاشی از کیس فان دنگن اثر ترینیداد فرناندز

ترینیداد فرناندز نقاشی از کیس فان دنگن

6 ) نقاش و مدلش اثر پاپلو پیکاسو

پیکاسو

7 ) آرمیدن دو نفر بر تخت اثر فرانسیس بیکن

این اثر به علت مغایرت با موازین اخلاقی  بعد از انقلاب فقط یکبار به نمایش گذاشته شد، ولی به موزه تبت لندن یکبار در سال 1383 قرض داده شد.

فرنسیس بیکن

ویدئویی از آثار این مجموعه

در حال بارگذاری ویدئو ...

گنجینه آثار هنری ایرانی در موزه هنرهای معاصر تهران

به غیر از آثار هنرمندان خارجی ، آثاری از یشروان هنر معاصر ایران در این گنجینه نگهداری می شود که جمع آوری آن ها از سال های قبل انقلاب آغاز شد و پس از انقلاب نیز مسئولین  این روند را ادامه دادند.

آثار هنرمندانی چون حسین زنده رودی ، منصور قندریز ، آیدین آغداشلو ، محمد احصایی ، پرویز تناولی ، صادق تبریزی ، سهراب سپهری،  فرامرز پلارام ، محسن وزیری مقدم و… در این مجموعه نگهداری می شوند.

1 ) نقاشی اثر سهراب سپهری

سهراب سپهری

2 ) در ستایش ساندرو بوتیلچی اثر آیدین آغداشلو

آیدین آغداشلو

گنجینه عکس

در دوره پهلوی و در زمان مدیریت کامران دیبا نگاره هایی از هنرمندان عکاس خارجی که قدیمی ترین آن مربوط به 1835 میلادی می باشد ، خریداری و به گنجینه موزه اضافه شد. این عکس ها پیش از انقلاب در نمایشگاهی با نام ” عکاسی خلاقه ” به نمایش درآمد. 

 لوئیس هاین ، ادوارد جین استایکن ، واکر ایوانز ، آفرد اشتابگلتس ، انسل آدامز ، من ری ، مارگارت برک وایت ، مارکارت کامرون ، نادار ، آگوست سندر و هنری فاکس تالبوت ،  عکاسانی هستند که تعدادی از آثارشان در این گنجینه نگهداری می شود.

باغ تندیس موزه هنرهای معاصر

باغ تندیس موزه

در شمال ساختمان موزه مجسمه هایی زیبا و فوق العاده قرار دارد. در زمان ساخت موزه مهندس دیبا از استاد پرویز تناولی در خواست ساخت مجسمه ای برای ورودی موزه را کرد. این مجسمه باالهام از چهره دیبا ساخته شده بود که بعد از انقلاب توقیف شد.

باغ تندیس شامل مجسمه هایی ار پرویز تناولی ، ماکس ارنست ، ماکس بیکن ، هنری مور و دیگران است.

1 ) پیکره درمانگر اثر رنه ماگریت ساخته شده از برنز ؛ 1969

پیکره درمانگر اثر رنه ماگریت ساخته شده از برنز1969

2 ) ریتم در فضا اثر ماکس بیل ساخته شده از سنگ گرانیت قرمز

ریتم در فضا اثر ماکس بیل ساخته شده از سنگ گرانیت قرمز

3 ) زن ایستاده. مرد درحال قدم زدن اثر آلبرتو جاکومتی ساخته شده از برنز

زن ایستاده. مرد درحال قدم زدن اثر آلبرتو جاکومتی ساخته شده از برنز

4) اثر کارل اشلامینگر ساخته شده از برنز

اثر کارل اشلامینگر ساخته شده از برنز

5 ) اثر آرنالدو پومودورو ساخته شده ازبرنز با پتینه طلا

اثر آرنالدو پومودورو ساخته شده ازبرنز با پتینه طلا

6 ) پیکر لمیده دو قطعه ای و پیکر لمیده سه قطعه ای اثر هنری مور ساخته شده از برنز

پیکر لمیده دو قطعه ای و پیکر لمیده سه قطعه ای اثر هنری مور ساخته شده از برنز

6) پیکر لمیده سه قطعه ای اثر هنری مور از برنز

هنری مور

7 ) اسب و سوار کار اثر مارینو مارینی از برنز

8 ) گلابی خاردار اثر الکساندر کالدر از فولاد

گلابی خالدار

9 ) تقدیس اثر پرویز تناولی از برنز

تقدیس. پروزیز تناولی

10 ) در ستایش پابلو نرودا اثر ادواردو چیلیدا

در ستایش پابلو نرودا

12 ) نقش جدی اثر مکس ارنست از برنز

نقش جدی

آدرس و بازدید از موزه هنرهای معاصر

آدرس: ایران. تهران.

این موزه در خیابان کارگرشمالی جنب پارک لاله واقع شده است.

همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت 9 – 17:45 و جمعه ها 14 به بعد برای بازدید می توانید مراجعه کنید.

برای اطلاع از برنامه ی نمایشگاه های موزه می توانید به وب سایت آن مراجعه کنید .

نقشه موزه و محل قرارگیری تندیس ها
باغ تندیس ها

سخن کارناوال

آیا به حال از موزه هنرهای معاصر بازدید کرده اید؟ آیا در زمان نمایش گنجینه موزه ، از آثار ارزشمند آن دیدن کرده اید؟ هر آنچه از این موزه و مکان های مشابه می دانید با کارناوال به اشتراک بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان