باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه «پنج ستاره» بزرگترین مسابقه تاریخ تلویزیون است که با طراحی و سناریویی جذاب تلاش میکند تا در فصل جدید تولیدات تلویزیون بتواند مخاطبان گستردهای را پای خود بنشاند.
این پروژه در چارچوب یک برنامه با گونه «مسابقه - بازی» است که عموم مردم با شرکت در این برنامه و حضور در آن، یکی از مهمترین چالشهای خود را تجربه کنند.
ابتدا اشکان خطیبی اجرای این برنامه را در دست گرفت، اما در ادامه حمید گودرزی به عنوان مجری این برنامه معرفی شد.
محمود بابایی تهیه کننده مسابقه ریلیتی شو «پنج ستاره» در گفتگویی تفصیلی با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره فصل دوم این برنامه و جایگزینی حمید گودرزی به جای اشکان خطیبی توضیحاتی ارائه داد که در ادامه میخوانید.
تهیه کننده مسابقه پنج ستاره: اشکان خطیبی درگیر خندوانه شد و فرصت نمیکرد با ما ادامه دهد/ حمید گودرزی چهره برتر سال در تلویزیون
چرا مجری برنامه تغییر کرد؟
قرار این بود که برنامه با اجرای آقای خطیبی ادامه پیدا کند، اما ایشان به دلیل آنکه درگیر برنامه خندوانه، اجرای تئاتر و کنسرت هایشان بودند، خیلی وقت نمیکردند تا به مسابقه برسند به همین دلیل تیم کارگردانی، نویسندهها، طراحان سوال برنامه را تغییر دادیم و از آقای گودرزی به جای ایشان استفاده کردیم.
چگونه به اسم آقای گودرزی رسیدید؟
به دنبال یک مجری بازیگر بودیم که امتحان خودش را پس داده باشد، ضمن آنکه ایشان در نظرسنجی که هر ساله در شبکههای تلویزیونی برگزار میشود توانسته بودند به عنوان چهره اول سال دست یابند؛ بنابراین در این فرصت کمی که تا تولید برنامه داشتیم بهترین گزینه آقای گودرزی بودند. البته این نکته هم حائز اهمیت است که ایشان در همان شروع فصل اول از گزینههای جدی ما بودند، اما به دلیل آنکه مشغول فیلم برداری پروژهای بودند، نتوانستیم در خدمتشان باشیم.
تهیه کننده مسابقه پنج ستاره: اشکان خطیبی درگیر خندوانه شد و فرصت نمیکرد با ما ادامه دهد/ حمید گودرزی چهره برتر سال در تلویزیون
گزینههای دیگری هم برای اجرا در نظر داشتید؟
بله. محسن کیایی، سروش صحت، امیرحسین آرمان و محمد حسین میثاقی هم مطرح بودند، ولی با کمک اتاق فکر برنامه و مدیران شبکه به این تصمیم رسیدیم که با توجه به زمان کم پیش تولید، یک مجری بازیگر را که از شهرت بالایی هم برخوردار است را برای اجرای برنامه انتخاب کنیم.
آیا همزمانی دو مسابقه «پنج ستاره» و «برنده باش» میتواند به دیده شدن برنامه آسیب بزند؟
برنامه ما پنج شنبه و جمعهها ساعت 9 الی 10 شب به روی آنتن خواهد رفت و برنامه «برنده باش» پس از اخبار شبکه سه، بنابراین حتما همزمانی پخش اتفاق نخواهد افتاد. ما زمانی که یک فصل کامل برنامه را به روی آنتن شبکه پنج بردیم، بازخوردهای مثبتی دریافت کردیم و در جشنواره تلویزیونی هم توانستیم خوش بدرخشیم و از همان موقع به فکر ساخت فصلهای بعدی برنامه افتادیم. این رنگ آمیزی و فرم مشابه برنامه ما و شبکه سه در حالی است که بضاعت برنامه ما بسیار کمتر از آن هاست، اما سعی خواهیم کرد رقابت خوب و سالمی داشته باشیم.
ارزیابی شما از دو قسمت برنامه که با مجری جدید به روی آنتن رفته، چگونه است؟
با این که ما فصل دوم را باید زودتر به آنتن میرساندیم، نتوانستیم پیش تولید کاملی داشته باشیم، ولی با همه این تفاسیر در همین برنامه اول توانستیم قابل قبول عمل کنیم و هرچه برنامه جلوتر برود، خیلی بهتر و هماهنگتر برنامه را روانه آنتن خواهیم کرد.
انتقادهایی از برنامههای با شکل میلیونرشو در رسانهها شده است، نظر شما در این رابطه چیست؟
مسابقه هفته با اجرای آقای منوچهر نوذری که از برنامههای ماندگار و پر مخاطب تلویزیون به حساب میآید، توانسته بود در زمینه سرگرمی بسیار موفق عمل کند و مخاطبان بسیاری را هر هفته درگیر برنامه خود کند. برنامه ما هم به نوعی دنباله این مسابقه با فضای امروزی است که تلاش میکند تا مردم را به سمت مطالعه و کتاب خوانی سوق دهد. در روزگار ما که شبکههای اجتماعی وقت مردم را بیهوده گرفته اند باید اولویتهای سرگرمیهای هدفمند را به طور جدی تری در رسانه دنبال کرد. به نظرم هر چیز جای خودش را دارد و دلیل نمیشود برای آنکه بتوانیم سریال سازی کنیم از برنامههای دیگر تلویزیون غافل شویم. ضمن آنکه بودجه این دو حوزه اصلا قابل قیاس با هم نیست و هزینه تولید برنامههایی شبیه ما بسیار کمتر از ساخت مجموعههای نمایشی است. این انتقادها همیشه بوده و خواهد بود، اما در کل به نظرم ترغیب مردم به دانستن و اطلاعات عمومی بالا منجر به رشد جامعه خواهد شد.
سیاستهای کلی برنامه و طراحی سوالها به شکلی انجام میشود؟
این نکته حائز اهمیت است که ما در فضای جنگ نرم به سر میبریم و برنامههای سرگرمی و مسابقهها در این عرصه تنگاتنگ رقابت، میتواند راهبردهای کلی را پیش ببرد و جناب آقای علی عسگری هم در صحبت هایشان در مراسم افق رسانه به این نکته اشاره کرده اند که میتوان با استفاده از چهرههای مطرح و محبوب برای برنامه سازی، جوانان را به رسانههای داخلی ترغیب کرد. پتانسیلی که در برنامه ما در زمینه طراحی سوالها وجود دارد، به کمک هدفهای کلی برنامه خواهد آمد و تیم اتاق فکر برنامه اهمیت خاصی در این زمینه قائل است.