طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده پس از توقف چندماهه، در خرداد ماه سالجاری با حرکتی کند به جریان افتاد. اگرچه دلایل حرکت آهسته و کندی صدور پیش فاکتور توسط شرکت خودروساز اعلام نشده است؛ اما ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری معتقد است که خودروساز در تامین قطعه و تولید خودرو به مشکل برخورده است.
به گزارش به نقل از ابتکار ،طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده از بهمنماه سال 1394 طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانکهای عامل، وزارت کشور و گمرک به مرحله اجرا درآمد. در این طرح مبلغ 200 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکین تاکسیهای فرسوده و مبلغ 50 میلیون ریال معادل ارزش ریالی دو گواهی اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت می شد. همچنین مبلغ پنج میلیون ریال هم بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ و به عبارتی جمع آن 25 میلیون و 500 هزار تومان میشد و مابقی وجه را مالک تاکسی فرسوده پرداخت می کرد که در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید می انجامید.
این طرح اما در مهرماه سال 96 به دلیل پرداخت نشدن معوقات ایران خودرو از جانب گمرک برای مدتی متوقف شد؛ به طوری که شرکت خودروساز از صدور پیش فاکتور امتناع و ادامه اجرای طرح را منوط به پرداخت معوقات کرد که البته این موضوع واکنشهایی از سوی کمرگ را به همراه داشت به طوری که اعلام کردند پنج ماه ابتدایی سال 96 بالغ بر 430 میلیارد ریال از تخفیف در نظر گرفته شده توسط خودروسازان برای نوسازی ناوگان عمومی استفاده شده است و خودروسازان همچنان میتوانند تا پایان سال در زمان واردات قطعات، از این تخفیفات استفاده کنند و هیچ گونه محدودیتی در این خصوص از سوی گمرک وجود ندارد؛ به عبارت دیگر خودروسازان در صورت واردات قطعات، میتوانستند تا پایان سال 96 از مابقی تخفیف درنظر گرفته شده به میزان 1300 میلیارد ریال در این بخش بهره گیرند و هیچگونه محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.
همچنین عنوان شد که تعهد گمرک درخصوص نوسازی ناوگان عمومی، معطوف به ماده یک و دو قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت است.
بنابراین گزارش، طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده به مدت یکماه متوقف ماند. این توقف که تا اوایل سال 97 نیز ادامه داشت گلایههای علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی را نیز به همراه داشت به طوری که وی در این باره گفته بود که در سال حمایت از کالای ایرانی قرار داریم و برنامه ما این است که از تولیدات داخلی استفاده کنیم، اما متاسفانه شاهد هستیم که شرکت طرف قرارداد در نوسازی تاکسیهای فرسوده به دلیل برخی از مشکلات مالی با سایر سازمانها، صدور پیش فاکتور را متوقف کرده است و عملا با این اقدام پروژه نوسازی تاکسیهای فرسوده در کل کشور متوقف شده است و 10 هزار تاکسی در صف نوسازی قرار دارند که لازم است مسئولان فکری به حال این موضوع کنند.
سایه این توقف چندماهی بر این طرح سنگینی کرد تا اینکه در خردادماه سال 97 زمزمههایی به گوش رسید که قرار است شرکت خودروساز صدور پیش فاکتور را برای تعویض تاکسیهای فرسوده آغاز کند و ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور نیز در این زمینه گفته بود که با پیگیریهای اتحادیه تاکسیرانی، اعلام شد که سازمان برنامه و بودجه مبلغ 180 میلیارد تومان در این حوزه اعتبارتخصیص داده است و با این تخصیص اعتبار ایران خودرو نیز تایید کرد که 100 میلیارد تومان بدهی معوق آنها در حال وصول است.
بنابراین شرکت خودروساز قول داد که طرح نوسازی را در ابتدای خرداد ماه به جریان بیاندازد و این حدود 4هزار و 500 نفری که پشت نوبت طرح معطل ماندند میتوانند فرآیند نوسازی تاکسی خود را تکمیل کنند. بنابراین این طرح در اواسط خردادماه دوباره به جریان افتاد، اما روند بسیار کندی را طی کرد. کندی این روند اما شبهاتی را ایجاد کرد که چرا با وجود پرداخت معوقات و وصولبدهیها، همچنان این روند به درستی پیش نمیرود که باز هم مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور به ایسنا میگوید:
براساس اعلام شرکت خودروساز ،آنها در تولید خودرو مشکل دارند البته علت صادر نشدن پیش فاکتورهای خودروهای جدید هنوز مشخص و اعلام نشده اما از مبادی غیر رسمی نیز شنیده شده است که شرکت خودروساز در تامین قطعات برای تولید تاکسیهای جدید مشکلاتی دارد و این در حالیست که دو خودروی پژو و سمند که به عنوان جایگزین تاکسیهای فرسوده در نظر گرفته شده ملی هستند و تمام قطعات آنها در داخل تولید میشود. یعنی به نظر میرسد نباید مشکلی از جهت تامین قطعات وجود داشته باشد.اما به هر دلیلی که هنوز مشخص نیست شرکت خودروساز همکاریهای لازم را جهت تولید و تحویل تاکسیهای جدید انجام نمیدهد.
بنا براین گزارش، این کندی روند مجدد انتقاداتی را نیز به همراه داشت؛ به طوری که قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه از برنامه نوسازی تاکسیهای فرسوده به دلیل عدم تحویل خودرو توسط خودروسازان به شدت عقب هستیم، گفته بود که تاکسی فرسوده نه تنها مردم بلکه حتی رانندگان را اذیت میکند، تصور نکنید که خودروساز، خودرویی برای تحویل ندارد، بلکه موضوع نوسازی ناوگان تاکسی برای خودروساز اهمیتی ندارد و به همین دلیل ترجیح میدهد به جای آنکه تمرکزش بر تولید تاکسی که تاثیر مستقیمی بر کاهش آلودگی هوا دارد، باشد وقتش را به تحویل سایر خودروهای دیگر اختصاص دهد.
با وجود گذشت سه سال از آغاز طرح نوسازی تاکسی های فرسوده و همچنین پرداخت شدن معوقات شرکت خودروساز، اما همچنان بخشی از ناوگان تاکسیرانی فرسوده و عدهای در صف انتظار نوسازی تاکسیهای خود هستند و هنوز علت اصلی این تاخیر و کندی صدور پیش فاکتور مشخص نشده و شرکت خودروساز نیز دلایل خود را برای این موضوع بیان نکرده است.
بنابراین اگر این ادعا درست باشد که شرکت خودروساز در تامین و تولید تاکسیهای مربوطه به دلایل نوسانات قیمت ارزی به مشکل خورده،باید برای حل این چالش به صورت ملی اقدام کرد و دستگاههای دیگر نیز بایستی وارد عمل شوند و تدبیری برای آن بیاندیشند؛ اما اگر موضوع چیز دیگری باشد،می طلبد که شرکت خودروساز پاسخگوی آن باشد.