مهدی رحمتی و مهم‌ترین سیو دوران فوتبالش

پنجشنبه شب، فوتبال ایران برای دقایقی در شوک فرو رفت. لحظه‌ای که گل اول ذوب‌آهن به استقلال به‌ثمر رسید، حبیب‌زاده، بازیکن تیم اصفهانی بعد از برخورد شدید پای وریا غفوری با سرش، روی زمین افتاد و بی‌هوش شد. در این لحظه مهدی رحمتی از بازیکنان خواست تا اطراف او را خلوت کنند و سپس خیلی سریع زبان بازیکن ذوب‌آهن را از فکش بیرون کشید.

برترین ها: پنجشنبه شب، فوتبال ایران برای دقایقی در شوک فرو رفت. لحظه‌ای که گل اول ذوب‌آهن به استقلال به‌ثمر رسید، حبیب‌زاده، بازیکن تیم اصفهانی بعد از برخورد شدید پای وریا غفوری با سرش، روی زمین افتاد و بی‌هوش شد. شادی بعد از گل ذوبی‌ها ثانیه‌هایی بیشتر طول نکشید. چرا که متوجه وخامت اوضاع حبیب‌زاده شدند و اطراف او جمع شدند. در این لحظه مهدی رحمتی از بازیکنان خواست تا اطراف او را خلوت کنند و سپس خیلی سریع زبان بازیکن ذوب‌آهن را از فکش بیرون کشید.

مهدی رحمتی و مهم‌ترین سیو دوران فوتبالش

اینطور که به نظر می‌رسد و از شواهد پیداست، اگر رحمتی این کار را نمی‌کرد احتمال داشت حبیب‌زاده به خاطر گیر کردن زبان در مسیر تنفسی، جانش را از دست بدهد. اوضاع به قدری وخیم بود که پزشک استقلال هم به کمک پزشک ذوب‌آهن آمد و در نهایت با آمبولانس بازیکن مصدوم به بیمارستان منتقل شد و روز گذشته در اصفهان یک عمل جراحی روی فک او انجام شد.

بعد از اینکه تب و تاب بازی خوابید، فضای مجازی روی این حرکت رحمتی تمرکز کرد. فیلم و عکس‌هایی بیرون آمد که نشان می‌داد رحمتی با وجود خطرات احتمالی این کار، با شجاعت، زبان حبیب‌زاده را بیرون می‌کشد. وقتی فک کسی قفل می‌شود، این احتمال وجود دارد که او به صورت غیرارادی با گاز گرفتن محکم دست فرد منجی را دچار جراحت شدید بکند.

رحمتی قطعا به خاطر این کار، شایسته این است که مورد تجلیل قرار بگیرد و شاید این سیو، مهم‌ترین سیو زندگی او باشد. او به جای دروازه تیمش، این‌بار جان یک انسان را نجات داد. رحمتی در شبی که پیش از دریافت گل اول دو بار خیلی خوب دروازه‌اش را نجات داده بود، یکی از به‌یادماندنی‌ترین کارهای زندگی‌اش را انجام داد. شاید اگر رحمتی این کار را نمی‌کرد پزشک‌های حاضر در استادیوم، حبیب‌زاده را نجات می‌دادند، شاید هم دیر می‌شد و برای این بازیکن مشکلات جدی‌تری به وجود می‌آمد.

در همین رابطه، کاپیتان استقلال در استوری اینستاگرامش با انتشار تصویری از حبیب زاده در بیمارستان نوشت: «خدارو شکر به خیر گذشت انشاالله هرچه زودتر تو مستطیل سبز ببینیمت».

مهدی رحمتی و مهم‌ترین سیو دوران فوتبالش

رحمتی همچنین در انتهای استوری اش با اشاره به صحنه دردناک مصدومیت گلزن ذوب آهن نوشت: دیشب با چشمام دیدم فاصله مرگ و زندگی چقدر کمه پس انسان باشیم.

در مورد کاری که رحمتی انجام داد تحقیقاتی کردیم و متوجه شدیم در زمین فوتبال تاکنون چندباری این اتفاق رخ داده است. معروف‌ترین نمونه مربوط به فرانسیس کونه، فوتبالیست توگویی است. او به خاطر کاری مشابه کاری که رحمتی انجام داد، جایزه بازی جوانمردانه فیفا در مراسم گالا را دریافت کرد. همان مراسمی که بهترین‌های فوتبال به جایزه‌شان می‌رسند. بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد: این ناجی توگویی، سه بار دیگر هم جان همنوعان خود را در دنیای فوتبال نجات داده است.

با این وجود هنوز هم برایش قابل درک نیست که در مراسم سالانه فیفا و در کنار بزرگان فوتبال، از او تقدیر شده باشد. کونه می‌گفت تنها وظیفه‌اش را انجام داده است. او که یک بار در تایلند و دو بار در آبیجان به شکل مشابهی مانع از چرخش زبان بازیکنان و خفگی آنها شده است، اعتراف کرده که این کار راحت نیست چرا که اغلب منجر به خون‌آلود شدن دست او به دلیل گازگرفتگی غیرتعمدی افراد مصدوم می‌شود. البته در سال ١٣٩٤، در لیگ دسته اول فوتبال خودمان هم این اتفاق رخ داده بود.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید
مهدی رحمتی و مهم‌ترین سیو دوران فوتبالش

شرح واقعه اینطور است که در جریان دیدار خونه به خونه بابل و صنعت نفت آبادان، محمود تیغ‌نورد، بازیکن نفت آبادان پس از برخورد با بازیکن خونه به خونه از حال رفت و روی زمین افتاد به گونه‌ای که چشمانش برعکس شده و فکش قفل شده بود و زبانش درون دهانش چرخیده و جلوی تنفسش را گرفته بود. اتفاق تلخ و ترسناکی که باعث شد همه بازیکنان و کادرفنی دو تیم درون زمین به گریه بیفتند و نا امیدانه درخواست ورود آمبولانس به زمین را داشته باشند. در این بین سعید آل‌وردی، کمک داور بازی به وسیله سوت داور فک قفل شده تیغ‌نورد را باز می‌کند و با تنفس مصنوعی جان بازیکن را نجات می‌دهد و بازیکن مصدوم با آمبولانسی که درون زمین آمده بود به بیمارستان منتقل می‌شود.

شاید اگر رحمتی و تجربه‌اش نبود اتفاق بدتری برای حبیب زاده می‌افتاد و کاری از دست پزشکان برنمی‌آمد اما دروازه‌بان استقلال با حرکت به موقع خود جان کسی را که دروازه‌اش را باز کرده بود نجات داد.

دست مریزاد سید دوست داشتنی.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر