ماهان شبکه ایرانیان

روایت حیدریان از رونق سینما و مظلومیت ارشاد/ انتظارات واقعی نیست

رییس سازمان سینمایی بی‌اطلاعی از پیچیدگی‌های «فرهنگ» را عامل ظلم به وزارت ارشاد توصیف و بر لزوم اطلاع‌رسانی صحیح برای رفع این فقدان شناخت، تاکید کرد.

روایت حیدریان از رونق سینما و مظلومیت ارشاد/ انتظارات واقعی نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی‌سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری، محمدمهدی حیدریان که در نشست شورای هماهنگی مدیران روابط عمومی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌حضور داشت این وزارتخانه را مظلوم دانست و گفت: در شرایط فعلی به دلیل نبود توافق و مفاهمه نسبت به تعریف وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و تبیین نشدن حوزه‌های مسئولیت مشترک با سایر سازمان‌های درون نظام که در موضوع فرهنگ کار می‌کنند، نگاه‌ها نسبت به موضوع فرهنگ سطحی و درنتیجه انتظارات غیرصحیح و غیرقابل تحقق از وزارتخانه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه مخاطبان این وزارتخانه دو دسته هستند، بیان کرد: دسته اول مردم هستند که گرفتار همین آفت شده‌اند و این موضوع موجب می‌شود نتوانیم تعامل پیش برنده و مثبتی با آنها ایجاد کنیم و دسته دوم سایر مسئولان یعنی کسانیکه مسئولیت‌های دیگری دارند هستند؛ کسانیکه مصرف کننده رفتار فرهنگی مردم هستند و یا نیازها وبرنامه‌هایی دارند که باعث تغییرات نگرشی، رفتاری و فرهنگی مردم بدون اینکه خودشان متوجه باشند می‌شوند.

حیدریان شناخت از تاثیرات عملکردی حوزه‌های مختلف بر حوزه فرهنگ  را ضروری دانست و گفت: باید با اطلاع‌رسانی سهم ایجاد وضعیت‌های فرهنگی را توسط سایر دستگاه‌ها هم برای خود آن دستگاه و هم برای مردم مشخص کنیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ موضوع بسیطی نیست، افزود: فرهنگ مقوله‌ای مرکب، چند وجهی و پیچیده است. یکی از المان‌هایی که ما همیشه در فرهنگ می‌بینیم و نسبت به آن انتظار داریم، رفتار مردم است. رفتار یک امر متقابل است یعنی عمل مردم نسبت به پدیده‌ها، جامعه و افراد که خود این موضوع فرهنگ را می‌سازد.  

روابط عمومی‌ها به عنوان پیشانی ارتباط ما با رسانه‌ها و رسانه‌ها به عنوان پیشانی ایجاد شناخت و آگاهی صحیح نسبت به موضوعات مختلف و فعالیت‌های وزارت ارشاد، باید تلاش کنند سطح آگاهی مردم و سطح توقع کارشناسانه آنها را بالا ببرندرییس سازمان سینمایی یکی از شاخصه‌های فرهنگ را رفتار دانست و گفت: اگر ما اینگونه به آن نگاه کنیم، میزان پیچیدگی مقوله فرهنگ مشخص می‌شود و با رسیدن به تعریف درستی از مقوله فرهنگ وزارت خانه ای مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌ که می‌خواهد نقش جدی در  نظام در حوزه فرهنگ ایفا کند انتظار آن انتظار منطقی، شدنی و کارشناسانه‌ای خواهد شد. این قدم اول است که اگر نتوانیم آن را شفاف کنیم مانند الان به وزارتخانه ظلم خواهد شد. روابط عمومی‌ها که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند باید تصویر و فهم صحیحی را از موضوع و وظایف حوزه خود به مردم ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی‌ها به عنوان پیشانی ارتباط ما با رسانه‌ها و رسانه‌ها به عنوان پیشانی ایجاد شناخت و آگاهی صحیح نسبت به موضوعات مختلف و فعالیت‌های وزارت ارشاد، باید تلاش کنند سطح آگاهی مردم و سطح توقع کارشناسانه آنها را بالا ببرند.

حیدریان با بیان اینکه ارتقای فرهنگ و هنر در گرو داشتن مخاطبانی است که از فهم و درک تخصصی بالایی در حوزه‌های مختلف هنری برخوردار باشند اظهار کرد: اگر منتقدان ارشد و متخصص به اطلاعات روز داشته باشیم هنر رو به تعالی خواهد بود. تا منتقد تخصصی در رشته‌های خاص نداشته باشیم که آگاه به روز و تکنیک‌های روز باشند، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که هنرمند یک راه و روش و مسیر رو به جلو را طی کند. وظیفه دیگر روابط عمومی‌ها این است که منتقدان را در چنین مسیری قرار دهند و این انتظار را از آنها ایجاد کنند.  

حیدریان همچنین خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در شرایط فعلی برخی روزنامه‌هایی که بیشتر فعالیت سیاسی دارند و خبرنگارهایی که در آن حوزه کار می‌کنند بیشتر حول نامرادی‌ها و مسایل و اخباری که کمی‌ به ناامیدی در حوزه‌های اقتصادی می‌انجامد توجه می‌کنند درحالیکه امروز در سینما شاهد فعالیت همه جانبه، رو به رشد و مثبت در اغلب شاخه‌های اقتصادی سینما هستیم. وقتی می‌گوییم اقتصاد یعنی ایجاد شغل. در سینمایی که کل موجودی سالن‌هایش سیصد و اندی بوده، در سال گذشته نزدیک به 100 سالن اضافه شد و امسال هم 100 سالن دیگر اضافه می‌شود. همه اینها به ایجاد شغل و جذب سرمایه در حوزه فرهنگ می‌انجامد.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به یکی از مدیران روابط عمومی‌حاضر درباره ایجاد امکان فیلم دیدن در شهرهای فاقد سینما نیز گفت: روابط عمومی‌باید با نیازسنجی و تاثیرسنجی اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی سوالی بپرسد که هم جهت دهنده باشد و هم مطالبه بهبود وضعیت کند. مانند سوالی که مطرح شد.  یعنی واقف هستیم داشتن سالن و آمدن مردم به سالن‌ها و با هم و در جمع دیدن فیلم‌ها به چه میزان در تامین امنیت روانی و اجتماعی جامعه موثر است. در هیچ کشوری سالن سینما و سینما در همه شهرها وجود ندارد زیرا در سینما و سالن‌ها، فیلم دیدن لازمه اش مثبت بودن معادله اقتصادی است یعنی بستگی به درآمد، تعداد جمعیت، نوع گذران اوقات فراغت دارد  که یک شهر را مناسب یا نامناسب برای داشتن سینما می‌کند. ممکن به شکل دیگری هم شرایط فیلم دیدن فراهم شود اما مزایایی که دسته جمعی فیلم دیدن دارد لازمه اش این است که برخی از پارامترهای لازم را داشته باشد.  

وی افزود: با تدبیری که داشتیم پوشش شهرهایی که به برخی از این شاخص‌ها امتیازشان به حد نصاب نمی‌رسد را از طریق سینما سیار تامین کنیم. ساخت سینما سیار از سال گذشته در ایران شکل گرفته و تولید آن ادامه دارد همکاران انجمن سینمای جوان را برای ارائه خدمات تخصصی تر به کمک طلبیدیم و تا به امروز نتیجه خوب و مثبتی گرفتیم و مردم و صاحب فیلم و کسانیکه خدمت را ارائه می‌کنند راضی بودند. در کنار این روش ارگان‌هایی داریم که در شهرهای مختلف صاحب سابقه هستند و به عنوان مثل کتابخانه عمومی‌و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که سالن‌های اجتماعات چند منظوره دارند. با توافقی که با مدیران ارشد آنها داشتیم قرار شد برخی از سالن‌ها را که قابلیت استفاده  به صورت سینمای ثابت دارند را شناسایی کنیم. کارگروهی تشکیل شده که بعد از شناسایی آنها تجهیز خواهد شد. پیش بینی می‌کنم امسال بیش از 10 تا 20 مورد از این سالن‌ها به بهره برداری خواهند رسید و با این کیفت بخش دیگری از شهرها تحت پوشش قرار می‌گیرند.

معاون وزیر درباره شفاف‌سازی اطلاعات در سازمان سینمایی که رتبه اول را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌داشته است نیز توضیح داد: اساسا اعتقاد ما این است که در حوزه فرهنگ اثربخشی رابطه مستقیم با صداقت دارد و صداقت یکی از عوامل اصلی ایجاد شفافیت درعمل است به همین جهت بنا را بر این گذاشتیم که کاملا شفاف عمل کنیم. حوزه ما حوزه ای است که در قالب حمایت‌ها منجر به ایجاد زیرساخت‌ها یا محصولات می‌شود بنابراین در این دو حوزه با حمایت‌هایمان باید رونق فرهنگی ایجاد کنیم و باعث افزایش ارایه خدمات فرهنگی به مردم شویم. البته عاداتی ممکن است وجود داشته باشد که از برخی اطلاعات به منظورهایی که لزوما فرهنگی نیست استفاده شود. ما تلاش می‌کنیم نشان دهیم صادق هستیم و اعتماد مردم را جلب کنیم به همین جهت از دادن اطلاعات به گونه ای که حاشیه جدیدی ایجاد کند پرهیز می‌کنیم.  

حیدریان ادامه داد: به عنوان مثال اگر سوالی بود که متقاضی اطلاعات 4 سال را می‌خواست ما اطلاعات همه سال‌های موجود را ارائه می‌دهیم. البته در آینده نزدیک به سرعت به سمت دولت الکترونیک می‌رویم که نیازی به سوال نیست، همه اقدامات را در لحظه روی سایت‌ها و سامانه‌های مختلف  قرار می‌دهیم تا مردم مطلع شوند و ما از نظراتشان استفاده کنیم.

نشست‌های دوره ای شورای هماهنگی روابط عمومی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌که از زمان حضورهمایون امیرزاده رئیس جدید مرکز روابط عمومی‌این وزارتخانه تشکیل شده است در هر جلسه میزبان یکی از مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌ است

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان