شیلاندر زنجان ؛ ماسوله ی گمشده

عشق به سفر و طبیعت مارا به سوی مقاصدی راهی می کند که زیبایی های خلقت  را به رخمان می کشند . یکی از جلوه گاه های این زیبایی های دوست داشتنی روستاهایی هستند که شاید کمتر اسم آنها به گوشمان خورده باشد  . 

عشق به سفر و طبیعت مارا به سوی مقاصدی راهی می کند که زیبایی های خلقت  را به رخمان می کشند . یکی از جلوه گاه های این زیبایی های دوست داشتنی روستاهایی هستند که شاید کمتر اسم آنها به گوشمان خورده باشد  . 

امروز می خواهیم به روستای شیلاندر برویم. روستایی که در گوشه ای از کشورمان فراموش شده و ما را به سوی خود می کشاند . مقصدی بکر برای آن هایی که در جستجوی تجربه #سفر به قلب سکوت و زیبایی هستند .

کارناوال شما را به سفری متفاوت دعوت می کند .

روستای شیلاندر

شیلاندر ؛ ماسوله ی زنجان

شیلاندر نام روستایی بکر در شمال غربی استان زنجان  است که در 64 کیلومتری شهر #زنجان قرار دارد . روستایی پلکانی در میان کوه ها با چشم اندازی زیبا که هر بیننده ای را به وجد می آورد . معماری این روستا همانند ماسوله در #گیلان است که در میان طبیعتی سرسبز خودنمایی می کند . وجود آبشارهای فراوان در طبیعت اطراف ، زیبایی این روستا را دوچندان کرده است.

بیشتر ساکنین آن خانه هایشان را ترک کرده و شهر نشین شده اند . از سال 1387 این روستا تقریبا خالی از سکنه بوده و در حال حاضر تنها 6 خانوار در این #روستا مانده اند . بدون شک بازگشت اهالی روستا و از سر گرفتن فعالیت های روزمره و جاری شدن زندگی در شیلاندر می تواند به جذب گردشگران کمک کند تا شاید این روستا هم همچون همزادش ، ماسوله رونق بگیرد.

مهمانخانه کوچکی در آن وجود دارد که هر از گاهی پذیرای مسافرانی می شود که به دنبال مقصدی بکر به شیلاندر می روند.

روستای شیلاندر
روستای شیلاندر

 نام روستا

نام اصلی شیلاندر ، چیلاندره می باشد که با توجه به گذز زمان به چلانگر ، چلاندر و چیلاندار تغییر بافته است . در دوره های بعد تحت تأثیر نفوذ ادبیات عرب به شیلاندار و  هنگام نقشه نویسی در دوره پهلوی به شیلاندره تغییر نام داده است. اما هنوز قدیمی ها ، چیلاندار را نام اصلی روستایشان می دانند.

روستای شیلاندر
photo by Maryam Fallah؛ Karnaval
روستای شیلاندر
photo by Mahdi Soodi

آب و هوایی دلپذیر

طبیعت سر سبز و کوهستانی با آب های همیشه در جریان ، هوای شیلاندر را مطبوع کرده است . این روستا به دلیل آب و هوایی خنک و دلپذیر یک منطقه ییلاقی به حساب می آید . اهالی روستا که شهر نشین شده اند ، برای گذران اوقات فراغت و استراحت در فضایی دور از شهر و جمع آوری محصولات باغات خود به شیلاندر می روند. از محصولات این روستا می توان به توت ، گردو ، گیلاس و سیب اشاره نمود .

روستای شیلاندر
photo by Shervin Mirsaeid
شیلاندر

تفریح در روستای شیلاندر

درست است که این روستا امروز رنگ و بوی زندگی ندارد اما باز هم با آغوش باز پذیرای گردشگران است.

افراد زیادی که عاشق اماکن بکر و خاص هستند به این روستا می روند و از آن بازدید می کنند.

بدون شک سوژه های بسیاری در شیلاندر منتظر لنز دوربین شما هستند.

طبیعت زیبای شیلاندر هم می تواند انتخاب خوبی برای طبیعت دوستان باشد تا با گشت و گذار در آن روحی تازه کنند.

همچنین آبشارها و رودخانه های شیلاندر همیشه مقصد جوانان پر انرژی بوده که می خواهند تنی به آب بزنند.

گروه های کوهنوردی هم به این روستا می روند و ماجراجویی می کنند و حتی شب را نیز زیر آسمان پر ستاره و زیبای شیلاندر در چادر می گذرانند.

تفریح در روستای شیلاندر
تفریح در روستای شیلاندر

راه های دسترسی

اگر قصد #سفر به این روستای بکر و زیبا را دارید باید به سوی زنجان رفته و از طریق جاده زنجان – طارم و طی کردن جاده خاکی به این روستا برسید .

دوستداران طبیعت و عاشقان پیاده روی و رودخانه نوردی می توانند برای رسیدن به این روستا از مسیر رودخانه ای که از پایین شیلاندر و میان دره تا نزدیک زنجان ادامه دارد ، عبور کنند تا بیشتر از جلوه های زیبای خداوند بهره مند شوند .

روستای شیلاندر
photo by Sina Noruzi
روستای شیلاندر

توصیه های کارناوالی

قبل از رفتن به شیلاندر خود را برای یک مسیر خاکی در کنار دره ای عمیق آماده کنید . حضور یک راهنمای محلی را هرگز فراموش نکنید چرا که ممکن است راه را گم کرده و دچار دردسر شوید . نگران گوشی های همراهتان و ارتباطات خود نباشید ؛ در شیلاندر آنتن دهی گوشی های همراه بسیار خوب است .

روستای شیلاندر
photo by Maryam Fallah ؛ Karnaval

سخن کارناوال

وجود روستایی فراموش شده در کوه های زنجان دلیل کافی برای بستن بار سفر و همراه شدن با #جاده است . آیا تا به حال سفری به این روستا داشته اید ؟ شاید هم روستاهای دیگری را می شناسید که مانند شیلاندر در حال تخریب و فراموش شدن هستند . اگر اینطور است می توانید در کارناوال آن را معرفی کنید . منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر