در مسیر روستای شیلاندر ؛ گزارش اختصاصی کارناوال

تابش خورشید ، خنکای نسیم ، کوه های ستبر ، درختان کهن و همه زیبایی های خلقت ما را به سوی خود فرا می خواند

تابش خورشید ، خنکای نسیم ، کوه های ستبر ، درختان کهن و همه زیبایی های خلقت ما را به سوی خود فرا می خواند . این فراخوان وسوسه انگیز ما را به سوی جاده می کشاند . دل از شهر و شلوغی هایش کنده و دل به جاده ای پر پیچ و خم میسپاریم . آنچه در انتظارمان است سفری لذت بخش به غرب کشور  است . به دنبال مقصدی تازه و به دور از هیاهو هستیم . مقصدی که راه رسیدن به آن ، آن قدر جذاب است که لذت سفرمان را چندین برابر می کند  . زیبایی های جاده ما را غرق در خود می کند و آرامش روح نواز آن ، تجربه ای جدید را برایمان به ارمغان می آورد . هرچه نزدیک تر می شویم به این نتیجه می رسیم که در انتخاب مقصدمان اشتباه نکرده ایم . روستای شیلاندر با آن معماری منحصر به فرد در انتهای #مسیر انتظار ما را می کشد .

با کارناوال در این مسیر رویایی همراه باشید.

شیلاندر
photo by Maryam Fallah ؛ Karnaval
شیلاندر
photo by Maryam Fallah ؛ Karnaval

سفر خود را با تماشای سد تَهم آغاز می کنیم

جاده با همه پیچ و خم هایش ، آرامشی از جنس طبیعت نثارمان می کند  . به سمت 64 کیلومتری شهر #زنجان در حرکت هستیم . جاده ای که به آن وارد شده ایم ، جاده زنجان – طارم می باشد .

بعد از طی 15 کیلومتر که حدود 30 دقیقه طول می کشد به سد و دریاچه زیبای تهم می رسیم . دریاچه ای که نامش از لقب رستم در شاهنامه گرفته شده است . سد تهم در فاصله ای حدود 300 متر در پایین دست محل تقاطع رودخانه تهم و گله رود قرار گرفته است . ساخت این سد با هدف تامین آب شرب شهر زنجان در سال 1373 آغاز و در سال 1383 به اتمام رسیده است .

این سد در 8 کیلومتری روستایی به همین نام قرار گرفته است . با وجود همه زیبایی هایی که چشم را خیره می کند به خاطر هدف دیگری در دوردست ، بدون توقف به راهمان ادامه می دهیم .

نمایی از سد تهم

سد تهم
photo by Maryam Fallah ؛ Karnaval
سد تهم
photo by Maryam Fallah ؛ Karnaval

به روستای علی آباد می رسیم

کمی بعد از روستای تهم ، تابلوی شیلاندر بر سر جاده ای فرعی به چشم می خورد . بعد از 20 دقیقه به یک دوراهی می رسیم . راه سمت چپ ، ما را به مقصدمان می رساند . جاده ای سنگلاخی و ناهموار ، که تماشای کوه های استوار ، درختان سر سبز و زیبایی های طبیعت سختی راه را از ذهنمان دور می کند .

بعد از طی مسافتی به روستای علی آباد می رسیم. روستایی کوچک و باصفا در منطقه ای ییلاقی که تقریبا خالی از سکنه است و فقط در زمان تفریح یا جمع آوری محصولات به آن سر می زنند . دل کندن از زیبایی های این روستا سخت است اما زمان کمی که برای رسیدن به مقصد داریم ما را پس از توقفی کوتاه دوباره راهی جاده شیلاندر می کند .

علی آباد زنجان
photo by Maryam Fallah ؛ Karnaval
علی آباد زنجان
photo by Maryam Fallah ؛ Karnaval
علی آباد زنجان
photo by Maryam Fallah ؛ Karnaval

به شیلاندر می رسیم

وجود جاده ای باریک و سنگلاخی در کنار دره ای عمیق ، لذت و ترس را چاشنی سفرمان می کند . بالاخره بعد از ساعت ها و گذر از این جاده ، روستای شیلاندر از دور نمایان می شود . روستایی پلکانی در میان کوه ها و چشم اندازی زیبا که هر بیننده ای را به وجد می آورد .

چه زیبا جلوه می کند حضور خدا در این روستا . وجود درختانی کهن و چندین ساله ، آبشارها ، رودخانه پایین دست روستا همه و همه زیبایی طبیعت را دوچندان می کند . جالب ترین قسمت سفرمان آنتن دهی خطوط تلفن همراه و اینترنت قوی در این روستای دورافتاده است .

شیلاندر این روستای زیبا و منحصر به فرد که زیباییهایش روز به روز در حال محو شدن هستند نیاز به توجه دارد . چه قدر حیف است که چنین روستای زیبا و بکری در گذر زمان کاملا فراموش و تخریب شود . روستایی که هر خانه اش قصه ای برای گفتن دارد . روستایی که کارناوال در مطلب شیلاندر؛ زنجان ؛ ماسوله ی گمشده به بررسی دقیق تر آن پرداخته است.

پس از توقف در این روستا و غرق شدن در زیبایی هایش دوباره دل به #جاده می سپاریم و در راه بازگشت آن همه زیبایی را با خود مرور می کنیم .

جاده شیلاندر
photo by Maryam Fallah ؛ Karnaval
جاده شیلاندر
photo by Maryam Fallah ؛ Karnaval
جاده شیلاندر
photo by Maryam Fallah ؛ Karnaval
شیلاندر
photo by Maryam Fallah ؛ Karnaval

سخن آخر

دل به جاده بزنید و مقاصد کمتر دیده شده را کشف کنید . لذت بودن در مناطق بکر را تجربه کنید . آیا تجربه ای از سفر به مناطق کمتر شناخته شده دارید ؟ و یا در مسیر سفر به جاذبه هایی برخورده اید که نسبت به آنها کم لطفی شده است ؟ تجربیات و مشاهدات خود را با کارناوال به اشتراک بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر