ماهان شبکه ایرانیان

چشمه گل رامیان گلستان ؛ نگین فیروزه ای ایران

در این گرمای هوا کوله بار خود را می بندیم و به سوی شمال شرقی کشور عزیزمان ، ایران رهسپار می شویم. به استان گلستان در حاشیه #خزر می رویم تا با تماشای زیبایی های آفرینش نسیمی خنک بر روحمان بوزد . جاده را با همه پیچ و خم هایش پشت سر گذاشته و به رامیان می رسیم ؛ جایی که آغوش طبیعت به روی همه باز است .

گل رامیان

در این گرمای هوا کوله بار خود را می بندیم و به سوی شمال شرقی کشور عزیزمان ، ایران رهسپار می شویم. به استان گلستان در حاشیه #خزر می رویم تا با تماشای زیبایی های آفرینش نسیمی خنک بر روحمان بوزد . جاده را با همه پیچ و خم هایش پشت سر گذاشته و به رامیان می رسیم ؛ جایی که آغوش طبیعت به روی همه باز است .

آغوشی که خستگی راه را از تنمان به در می کند . اینجا دیگر خبر از دغدغه های شهر نیست ، نسیمی خنک که از لابه لای درختان عبور می کند و گرمای تن را می بلعد ، آرامش روح نوازی را برایمان به ارمغان می آورد . بعد از گذر از کنار این همه زیبایی و سرسبزی ، نگین فیروزه ای رامیان خود نمایی می کند .

کارناوال شما را به دیدار  دالان بهشت دعوت می کند .

چشمه گل رامیان ؛ گلستان
photo by mustseeramian

چشمه گل رامیان ؛ نگین فیروزه ای رامیان

چشمه گل چشمه ای آهکی است که در فاصله 5 کیلومتری جنوب شهرستان رامیان و در دامنه پنهان کوه خودنمایی می کند . چشمه ای با طول 90 متر و عرض 80 متر که از سه طرف به جنگل و از یک طرف به زمین های زراعی راه دارد و 720 متر مربغع از ناحیه را در بر گرفته است .این چشمه به دلیل عمق زیاد به رنگ سبز تیره دیده می شود که بسیار خوشرنگ و منحصر به فرد است .

استخری طبیعی با آب سردی که از زمین می جوشد و رنگ  آن در میان انبوه درختان چشم ها را خیره می کند. عمق این شاهکار خلقت در کتب تاریخی 44 متر و امروزه حتی تا 80 متر هم بیان شده و عنوان عمیق ترین چشمه آب سرد جهان را به خود اختصاص داده است. در برخی منابع آن را پس از چشمه مشابه آن در ایالات متحده امریکا ، به عنوان دومین چشمه آب سرد جهان معرفی کرده اند .سر ریز آب آهکی آن به رودخانه قره چای رامیان که یکی از شاخه های گرگان رود است می ریزد.

از نظر مطالعات زمین شناسی و جغرافیایی ، چشمه گل رامیان مانند یک چاله بیضی شکل است که نیمرخی شبیه طشت دارد و در نتیجه ، یک نقطه فرو نشسته در سطح تشکیلات آهکی بوجود آورده است.

به روایتی در زمان آل زیار و در قرن پنجم هجری تفرجگاهی به دستور قابوس بن وشمگیر و با طراحی ابونصر فارابی و با 5000 کارگر ساخته شد و این مکان برای مدتی استراحتگاه قابوس بن وشمگیر بوده است.

طبق اسناد موجود از زمان سعدالله خان ایلخانی حاکم فندرسک در زمان مظفرالدین شاه ، این تفرجگاه وقف حوزه علمیه سعدیه رامیان است.

گل رامیان

پوشش گیاهی و جانوری

چشمه گل ، زیستگاه ماهیانی چون ماهی سفید رودخانه ای ، سیاه ماهی و ماهی آبرنوئیدز است  که تغذیه آنها بیشتر از حشرات آبزی و نرم تنان است . از انواع ماهیان ، ماهی سفید رودخانه ای که از انواع حشرات آبزی و نرم تنان تغذیه می کند ، قابلیت صید ورزشی با قلاب را دارد .

درختان پهن برگ ، بلوط ، درختچه های ولیک پوشش گیاهی اطراف آن را تشکیل می دهند . یکی از زیستگاه ها و ذخیره گاه های درختان زربین (سرو کوهی ) در این ناحیه به چشم می خورد. این چشمه سیراب کنده شالیزارها و زمین های مزروعی اطراف خود است .

چشمه گل رامیان ؛ گلستان

این ویدئوی هوایی از چشمه گل رامیان را از دست ندهید

در حال بارگذاری ویدئو ...

تفرجگاهی بکر

این چشمه از قدیم یکی از مراکز تفرجگاهی شهرستانهای اطراف رامیان همچون گنبدکاووس ،آزادشهر ، شهرهای خان ببین و علی آباد کتول و روستاهای منطقه است.

امروزه این چشمه پذیرای مسافران زیادی از مناطق دور و نزدیک است و زیبایی و منحصر به فرد بودن خود را در برابر همگان به نمایش می گذارد . تلفیق رنگ های طبیعت در این منطقه ، قطعه ای از بهشت را در حاشیه دریای خزر ایجاد کرده تا چشم ها را به سوی خود خیره کند . مبادا ثبت تصاویر فراموشتان شود چرا که بعدها از ثبت نکردن لحظه های خود در کنار چشمه پشیمان خواهد شد.

این چشمه در تابستان برای شنا و تفریحات تابستانه مورد استفاده قرار می گیرد اما به دلیل عمق زیاد این کار کمی خطرناک به نظر می رسد.

گل رامیان

دلیل نامگذاری چشمه رامیان

گل رامیان به عنوان عنصر نمادین جایگاه مقدس آب ، در طول تاریخ جایگاه ویژه ای داشته است . دلیل نامگذاری آن به فرهنگ و زبان مردم بومی رامیان مربوط است . جمعیت غالب در این منطقه از نژاد ترک هستند و کلمه گل در ترکی به معنای تالاب و دریاچه است و به منطقه گود و عمیقی که در آن آب جمع می شود اطلاق می گردد. گل به معنای چشمه جوشان نیز به کار می رود.

از این چشمه در متون صفویه و قاجار با عنوان ” کبود استخر “ و در روایات تاریخی با نام های “دالان بهشت “ و ” پلنگ سره “ یاد شده است .

گل رامیان

بهترین فصل سفر

جاذبه های طبیعی هر جای دنیا که باشند 4 فصلشان زیبا و دیدنی است اما چشمه گل رامیان برای فرار از گرمای تابستان بهترین مقصد است .

بهار زیبای چشمه گل رامیان

چشمه گل رامیان ؛ گلستان

نمایی از چشمه گل رامیان در زمستان

گل رامیان

دسترسی

از نظر موقعیت جغرافیایی این چشمه در مسیر جاده رامیان – النگ در دامنه کوه پنهان کوه ، قلعه ماران و رشته کوه خاکسار واقع شده و رودخانه قورچای در حاشیه شرقی آن در جریان است.

این چشمه 1 کیلومتر ار جاده اصلی تهران به مشهد و 5 کیلومتر از جنوب شهرستان رامیان فاصله دارد و دارای جاده ای آسفالته است.

گل رامیان

دغدغه های کارناوالی

این اثر زیبا و منحصر به فرد می تواند با کمی توجه و ایجاد امکانات استاندرد به یک تفرجگاه بسیار مناسب تبدیل شود . این چشمه قابلیت این را دارد که به عنوان میراث طبیعی کشورمان ثبت ملی شود تا حفاظت بیشتری از آن صورت گیرد .

عدم توجه به پوشش گیاهی منطقه و کاشت درختان سوزنی برگ اکوسیستم این ناحیه را در معرض خطر قرار داده است . برای حفظ این اثر منحصر به فرد کشورمان توجه بیشتری لازم است .

چشمه گل رامیان ؛ گلستان

پیشنهادات کارناوالی

چشمه گل رامیان در همه ی فصول دیدنی است اما حتما آن را در فهرست مقاصد تابستانی خود قرار دهید .

در سفر به شهرستان رامیان از سایر جاذبه های این شهرستان مانند منطقه کوهستانی و برف گیر النگ ، قله قلعه موران با 2400 متر ارتفاع ،آبشارهای سرخه کمر  ، جوزک ، سید کلاته ، چفت و پشمکی، چشمه های نیلبرگ، سید کلاته و انجیر چشمه ، پیر کرم ، گرم چشمه و دیو چشمه، دهکده توریستی پاقلعه، پارک جنگلی دلند ،جنگل های دره ملا و پنهان خانه ، باغ تاشته، ذخیره گاه بین‌المللی سرو زربین،  روستای تاریخی کشکک، تپه تاریخی نقاره خانه، امامزاده بی بی حلیمه خاتون الهادی و همچنین موزه مردم‌شناسی رامیان دیدن کنید .

چشیدن غذاهای خوشمزه رامیانی را در این سفر از دست ندهید .

مخالفتی با شنا در این چشمه نیست اما گزارشاتی مبنی بر غرق شدن تعدادی از مسافران در آن گزارش شده است .

خاک اطراف چشمه بسیار آسیب پذیر است و امروزه به دلیل کشیدن یک راه تا لب چشمه ،  آثار ریزش هایی در اطراف چشمه دیده می شود به گو نه ای که ریشه برخی درختان بیرون زده است. حواستان باشد در کنار لذت بردن از چشم اندازها و نعمات خداوند بزرگ ، مراقب محیط زیست هم باشید .

چشمه گل رامیان

سخن آخر

تا به حال به استان گلستان سفر کرده اید ؟ چه جاذبه های دیگری را در این استان می شناسید ؟ آیا در کنار چشمه گل رامیان به تماشای مناظر طبیعی نشسته اید ؟ تجربیات خود را با کارناوال به اشتراک بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان