ماهان شبکه ایرانیان

بوستان باغ ایرانی تهران ؛ نعمتی در میان آسمان خراش های تهران

بوستان باغ ایرانی تهران ؛ نعمتی در میان آسمان خراش های تهران یکشنبه ۰۴ شهریور ۱۳۹۷ - طبیعت گردی,اماکن دیدنی,تهران گردی,شهرگردی,گردشگری,گروه جدید باغ ایرانی قدمتی به درازای تاریخ ایران ...

باغ ایرانی قدمتی به درازای تاریخ ایران زمین دارد و دارای تاریخچه ای کهن است. اما وجود باغی با مشخصات باغ ایرانی تهران همانند نوشیدن یک لیوان چای داغ در یک شب برفی دلچسب است. تهران در ازمنه قدیم شهری بوده پر از باغ و توتستان های پر دار و درخت. پیترودلاواله، جهانگرد ایتالیایی در سفرش به قریه تهران هنگام حکومت شاه عباس صفوی در توصیف این منطقه این گونه می نویسد: «این آبادی وسیع و بزرگ است، اما جمعیت کمی دارد. بیشتر محلات این شهر باغستان هایی است که درختان میوه دارند. تمامی کوچه ها آب جاری دارند و با سایه درختان چنار پوشیده شده اند، به همین جهت این شهر را «شهر چنار» نامیده اند. غیر از این چیزی که درخور گفتن باشد در این شهر دیده نشد.» توصیفی دلچسب اما باور نکردنی. با همت شهرداری منطقه 3 تهران در حوالی ده ونک با حفظ ساختار و درختان کهن یک باغ قدیمی، اقدام به احداث یک بوستان باغ ایرانی تهران نموده اند که در میان شهر عمودی رشد کرده تهران، با آلودگی بالا، کاری در خور تحسین بوده است.
باغی در وسط آسمان خراش ها

این باغ دارای ساختاری مشخص است که در فلات ایران از زمان ایجاد قنات رواج داشته است و نمونه ای از آن را می توان در نقش برجسته طاق بستان کرمانشاه دید. صحنه ای از خسرو پرویز در حال شکار که در میان یک باغ ایرانی حکاکی شده است. این مکان های پر طراوت و زیبا دارای مشخه اصلی است: «مسیر عبوری برای آب، محصور بودن آن با دیوارهایی بلند و وجود کوشک یا عمارتی با استخری در وسط آن.» باغ های فراوانی با این مشخصات در سراسر ایران باعث شد که در متون جهانگردان و سفرای غیر ایرانی بارها و بارها از واژه «پرشین گاردن» استفاده شود.
پرشین گاردن

این باغ نیز فارغ از این مشخصات نیست و بر پایه همین اصول طراحی و ساخته شده است. این بوستان سر سبز، یک باغ قدیمی واقع در منطقه ده ونک تهران بوده که خوشبختانه از دام برج سازان پایتخت جان سالم به در برده و تبدیل به باغ ایرانی گشته است. فضای این محوطه پوشیده از گل و گیاه در حدود 4/3 هکتار است که 5/2 هکتار آن با گیاهانی از قبیل برگ بو، شیر خشت، پیراکانتا، مورد، زرشک، برگ نو، نسترن، انواع رز، لاله های رنگارنگ و بوته های فصلی پوشیده شده است. باغ شهر تهران دارای شش آب نمای مجزا، کتابخانه عمومی با دوبخش برادران و خواهران، چایخانه، سرویس های بهداشتی، رستوران و باغ راه های اصلی چنارستان است.


لاله های رنگارنگ

نمایی از بوستان باغ ایرانی تهران

بوستان باغ ایرانی تهران در خیابان شیخ بهایی شمالی، خیابان 20 متری پیروزان، کوچه شهید صابری واقع است و دارای دو ورودی اصلی در شرق و غرب و دو ورودی در جنوب و جنوب غربی آن است. از دیگر محسنات این فضای سر سبز و خرم وجود مسیر ویژه معلولین است. در این باغ گردی میان پایتخت، دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید در صورت امکان وسط هفته به این باغ بروید تا گرفتار شلوغی روزهای تعطیل نشوید.از قدیم و در میان مردم تهران آوازهای کوچه باغی و قدم زدن میان کوچه باغ های پایتخت رواج داشته است و جزئی از فرهنگ تهرانی ها بوده است. در این زمانه برج سازی و استفاده از آسمان شهر برای سکونت، باغ های تهران یکی یکی از میان رفتند و دیگر کوچه باغی باقی نماند تا عاشقی دل شکسته در پس کوچه هایش آوازی سر دهد و دل از غصه خالی کند. باغ ایرانی تهران هر چند کوچه باغ ندارد اما خاطره خوب و فرح بخشی برای تان از گشت و گذار در گلعذارهایش باقی خواهد ماند.
طراحی بر اساس مشحصه های باغ ایرانی


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان