فرادید؛ بالاخره میتوان ادعا کرد ایران یک خودروساز واقعی دارد که با تکیه بر تجربیات جهانی و دانش مجموعه فنی خود یک اتومبیل مدرن را طراحی و تولید کرده است. سایپا که کار طراحی اتومبیل مدرن و جدید خود را از حدود 4 سال پیش آغاز کرده قرار است امروز بیست و هفتم تیرماه 1397 راس ساعت 19 در خلال نمایشگاه بین المللی خودرو شیراز از نخستین محصول پروژه sp100 که یک سدان کوچک و جذاب شهری با ابعادی نزدیک به رنو سیمبل و کیا سراتو است رونمایی کند.
به گزارش فرادید، جزئیات متفاوت و متنوعی درباره اولین محصول مگا پلتفرم sp100 منتشر شده که با توجه مناسب مخاطبان همراه شده است. تلاش کردیم طی یک گفتگو با مهنس پیمان یزدان بخش که از اعضای انجمن قطعهسازان و جزو کارشناسان صنعت خودرو بوده، اطلاعاتی بهتر و دقیقتر در خصوص پروژه سایپا sp100 را برای مخاطبان فرادید فراهم کنیم. یزدانبخش در این مصاحبه ضمن تحسین تلاش 4ساله سایپا برای به ثمررساندن این پروژه آنهم در شرایط نامتعادل اقتصاد ملی، مهمترین هدف مگاپلتفرم sp100 را کمک به حضور گسترده سایپا در بازارهای صادراتی و نیز پاسخدهی مناسب به خریداران ایرانی دانست. وی عمیقا معتقد است که sp100 میتواند نقشه راه آینده سایپا در زمینه تولید خودرو باشد.
مردم کنجکاوند اطلاعات بیشتری راجع به این خودرو به دست آورد. به عنوان نخستین سوال، آیا نامی برای اولین محصول از پروژه سایپا sp100 مشخص شده است؟
در جریان این مورد نیستم و نمیتوانم چیزی در این باره بگویم. فقط لازم است بدانید که مگا پلتفرم سایپا sp100 قرار است در دامنهای وسیع، به تولید بیش از 21 مدل خودرو و فیسلیفت در کلاسهای سدان، هاچبک، خودرو شهری، مینی کار، سدان بزرگ و کراساوور منجر گردد که در یک برنامه زمانی بلندمدت همه آنها به مرور معرفی، رونمایی، تولید و عرضه خواهند شد. با اینکه برخی از منابع خبری از شباهت بخشهای فنی این خودرو با محصولات ژاپنی و فرانسوی گفتهاند اما مخاطبان عزیز لازم است بدانند که الهامگیری از یک محصول صنعتی امری متداول و باب در صنعت خودرو بوده و بین همه برندها یک پدیده مشترک است و نباید آن را به عنوان نکتهای منفی در نظر گرفت. به واسطه کمک به کاهش هزینه هماینک استفاده یا الگوبرداری از یک مدل لازمه کار تولید خودرو مدرن است. یک بررسی کوتاه از محصولات مختلف جهانی در سگمنتهای B و C به خوبی گویای شباهتهای بسیار این محصولات به همدیگر است و در این چارچوب، سایپا هم احتمالا چنین رویهای را اتخاذ کرده است. البته لازم است یادآوری کنم که برای اولین بار در ایران، مدیریت پروژه و تولید چارچوب پلتفرم sp100 توسط واحد تحقیقات گروه سایپا انجام گرفته و عملیات یکپارچهسازی هم در این مجموعه به سرانجام رسیده است. کار تست و بررسی و سنجش کیفیت این محصول نیز علاوه بر مجموعه تحقیقات سایپا، در چندین مرکز بینالمللی انجام گرفته و البته موفقیت آمیز بوده است.
آقای یزدانبخش شما به اهمیت نقش طراحی خودرو در ارتقا صنعت اتومبیلسازی و نیز بازارپسندی و فروش بالای یک محصول کاملا واقفید. وضعیت طراحی سایپا sp100 چگونه بوده است؟ آیا شما صحت ایرانی بودن این سدان مدرن را تایید میکنید؟
تمامی پروسه طراحی، تحقیق و توسعه مدل از اسکچهای دستی و رندرهای دیجیتال تا تهیه نمونه گل و پروتوتایپ اولیه و نمونه نمایشگاهی و محصول قابل تولید همه و همه در واحد تحقیقات گروه خودروسازی سایپا به انجام رسیده و برخلاف خودروهای قبلی تولید شده در ایران که با کمک شرکای خارجی طراحی گشته یا پروژه مگاپلتفرم ایران خودرو که استودیو ایتالیایی پینین فارینا کار طراحی آن را برعهده داشته است، پروژه سایپا sp100 تماما توسط تیمی از مهندسان جوان و متخصصان باتجربه ایرانی تهیه و تدارک دیده شده است. ایران خودرو تا دو سال آینده اولین محصول از پروژه جدید و جهانی خود را در حالی رونمایی خواهد کرد که سایپا نیز ادامه طرحهای توسعه مگاپلتفرم sp100 را در برنامه دارد.
موتور سایپا sp100 چه مشخصاتی دارد؟ سطح قدرت این پیشرانهها در چه حدی است و چه اندازه با استانداردهای زیست محیطی روز جهان مطابقت دارند؟
درباره موتور سایپا نکات و جزئیات بسیار است که من از ذکر آنها پرهیز می کنم و کار را به مدیران شرکت سایپا واگذار می کنم. با این حال باید بگویم کاری که در مورد مجموعه فنی به ویژه پیشرانه خودرو صورت گرفته در سطحی کاملا جهانی بوده و مطابق استانداردهای روز دنیا میباشد. چند موتور مختلف برای مدل سدان که قرار است امروز در شیراز رونمایی شود، تهیه و تدارک دیده شده که نمونه اولیه یپیشرانهای سه سیلندر، توربوشارژدار و کم حجم است که قدرت بالا، مصرف اندک و آلایندگی پایین مهمترین ویژگیهایی است که دارد. در عین حال این سدان ایرانی به یک موتور 4 سیلندر کاملا جدید هم مجهز است که قدرت بالایی تولید کرده و سایپا sp100 را به اتومبیلی قابل رقابت با محصولات اروپایی همرده در بازار خاورمیانه تبدیل مینماید.
ضعف آشکار ایمنی در خودروهای ایرانی یکی از انتقادات بزرگی است که پیوسته به خودروسازان وطنی میشود. سطح ایمنی سدان sp100 چطور بوده و تا چه اندازه مطابق استانداردهای روز جهان است؟
تا جایی که مطلعم این خودرو توانسته در آزمایشهای تصادف (CRASH TEST) چندین موسسه معتبر بینالمللی از جمله انکپ (NCAP) نمرات متوسط رو بالایی را دریافت کند ضمن اینکه نباید فراموش کرد این محصول به 6کیسه هوای ایمنی و اقسامی از سیستمهار ترمز و ضربهگیرهای بدنه مجهز است.
با توجه به اینکه سدان مدرن سایپا به آخرین تکنولوژی های روز در حوزه ارتباطی و ایمنی و الکتریکی مجهز است،آیا تامین قطعات سایپا sp100 با توجه به مسئله تحریمها به مشکل نمی خورد؟ سایپا تا جایی که اطلاع دارم با تمام توان در حال تهیه و تدارک مواد و قطعات موردنیاز خود برای ورود به تولید انبوه سدان sp100است. البته عمده این تلاش روی واردات مواد بسیار مهمی است که در پروسه تولید تاثیر مهمی دارند و با دستیابی به آنها، میتوان وعده داد در همین دوره سخت هم شاهد تولید انبوه این اتومبیل جذاب و مدرن ایرانی با قیمتی مناسب و کیفیت متوازن باشیم.
زمان تولید سایپا sp100 مشخص شده است؟ چه اندازه به تولید انبوه این خودرو نزدیک هستیم و تیراژ مدنظر برای این مدل چقدر است؟فعلا چیز خاصی مشخص نشده و کاملا به سیاستگذاری شرکت وابسته است و نمیتوان زمان دقیقی را برای آن در نظر گرفت اما سایپا احتمالا بتواند این محصول را از اواخر امسال روی خط تولید ببرد. در هفتههای اخیر شرکت سازه گستر سایپا در جلساتی متعدد با تامینکننده اصلی قطعات این محصول، تلاش گستردهای را از خود بروز داده تا پروسه تولید sp100 با مشکل مواجه نشود.
آیا بازارهای صادراتی هم در برنامه تولید سایپا sp100 وجود دارند؟ آیا میتوان به صادرات بالای سایپا sp100 حداقل در خاورمیانه امیدوار بود؟شک نکنید که تمرکز اصلی شرکت سایپا همین مورد است و صادرات به شمال و مرکز آفریقا، خاورمیانه، آسیای میانه، منطقه مدیترانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس از اهداف استراتژیک و اولیه پروژه بوده و هست. در عین حال به نظر میرسد با توجه به سطح مناسب امکانات و مشخصات و ابعاد این خودرو و کاهش ارزش ریال، توان صادراتی ما بسیار بالا خواهد بود.