مفهوم خودآگاهی چیست؟

خودآگاهی از اصلی ترین مراحل زندگی هر فردی است که باید برای پیشرفت و ارتقای کیفی زندگی اش به آن دست یابد. ما در این مقاله اهمیت خودآگاهی و فواید آن را برای شما بیان کرده ایم.

مفهوم خودآگاهی چیست؟

خودآگاهی چیست؟به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چه قدر خودتان را می شناسید؟ اصلا برای شناخت خودتان تا به اکنون اقدامی کرده اید؟  شاید اگر بخواهیم عامیانه جواب این سوالات  را بدهیم عده زیادی خواهند  گفت بله ما خود را خوب می شناسیم. ولی واقعیت این چنین نیست و تعداد کمی را می توان یافت که به این امر یعنی خودآگاهی رسیده اند. پس توهم این که خود را به خوبی می شناسید را از زندگی تان حذف کنید و با قبول واقعیت برای شناخت خود تلاش کنید.

عدم خودآگاهی در شما موجب تصمیم گیری های نادرست و در نتیجه عدم دست یابی به اهدافتان را در پی خواهد داشت. ما در این مقاله سعی داریم اهمیت "خودآگاهی" و راه های دست یابی به آن را برای شما شرح دهیم، با ما همراه شوید. خودآگاهی عبارت است از توانایی شناخت و درک نیازها، امیال، نقاط ضعف، عادات و هر جنبه‌ی دیگری که به‌ طرز رفتار یک فرد شکل می‌دهند. این توانایی در برخی منابع با عنوان خودشناسی و خودکاوی نیز معرفی شده است.

مفهوم خودآگاهی چیست؟

بخشی از موضوعات و مباحث فلسفی به مسئله خودآگاهی مربوط می شود. هم چنین خودآگاهی را می توان مبنا و پایه جنبش خود سنجی دانست. با توجه به عقیده پیرو و طرفداران این جنبش افراد می توانند با بهره گیری از فناوری اطلاعات مختلفی را محیط پیرامون خود جمع آوری کنند و بر این اساس و با کمک ارزیابی اطلاعات به افزایش کیفیت در زندگی خود بپردازند.  هم چنین با توجه به مبانی فلسفی خودشناسی شما شامل شناخت تمام جنبه های روحی و جسمی شما می شود. یک انسان با رسیدن به مرحله خودآگاهی بر بسیاری از توانمندی ها، نقاط ضعف و حس درونی اش شناخت پیدا می کند.

شناخت این موارد نیز قطعا در موفقیت ما تاثیر به سزایی خواهد داشت.  هم چنین انسان خواهد توانست به طور واقع بینانه برای زندگی اش هدف گذاری کند. پس به عبارتی می توان این گونه برداشت کرد که فرد با رسیدن به خودآگاهی در واقع به تصویر درستی از خود می رسد.  با شناخت خودتان می توانید راه های خوشحال کننده را نیز برای خود مشخص کنید و زندگی شاد تری را برای خود رقم بزنید.


حتما بخوانید: 9 دسته از افراد که هرگز در کار خود موفق نمی شوند!


خودآگاهی چیست؟


حتما بخوانید: خودآگاهی تصویری کلی از واقعیت های زندگی است.


انواع خودآگاهی در انسان

  1. خود آرمانی
  2. خود معنوی
  3. خود جنسیتی
  4. خود فیزیکی
  5. خود اجتماعی
  6. خود واقعی

اگر به خودآگاهی برسیم چه تغییراتی در ما رخ می دهد؟

چنان چه فردی به خودآگاهی دست یابد، برای خود و دیگران بیش از پیش ارزش و احترام قائل می شود. علاوه بر این چنین فردی از تحقیر و سرزنش خود و دیگران دوری می کند، دارای روحیه  و افکاری مثبت  است و تمایل به همکاری و مشارکت دارد. این فرد از نظر دیگران درباره خودش استقبال می کند ، علاقه مند به مشورت و نظر خواهی در قبال پیشرفت خود است ، دارای مقاومت بالایی در برابر فشار ها و سختی های زندگی  و احساس رضایت از زندگی می شود.


حتما بخوانید: خودآگاهی شالوده خویشتن داری است


خودآگاهی چیست؟


حتما بخوانید: یادگیری مهارت خودآگاهی برای دختران ضروری است


راه و روش های دست یابی به خودآگاهی

داشتن قضاوتی بی طرفانه

قضاوت بی طرفانه  داشتن به خود کار ساده ای نیست ولی بسیار ارزشمند است. با این تمرین شما می توانید تصمیمات خودتان را مورد بررسی قرار دهید . در این مورد از دوستان و خانواده خود نیز بخواهید که شما را نقد کنند.

نوشتن بیانیه برای خود

از اصلی ترین اهداف خودآگاهی می توان به خود بهبودی اشاره کرد که با مشخص شدن اهداف شما حاصل می شود. برای این که بتوانید به آسانی و به طور دقیق هدف تعیین کنید ، بیانیه ای برای خود بنویسید.

یادداشت اتفاقات روزانه خود

با ثبت اتفاقات روزانه تان می توانید به طور دقیق تری خودتان را ارزیابی کنید. در این ثبت شما اقدام به یادداشت کردن کارها می کنید و بدین صورت خطاهایتان را بهتر شناسایی می کنید. هر چه این ثبت روزانه جزئی تر باشد، مسائل را با جزئیات بیش تری بررسی خواهید کرد. هم چنین توصیه می شود پیامد و نتایج حاصل از تصمیم های خود را نیز یادداشت کنید و پس از نه یا ده ماه آن ها را مرور کنید.


حتما بخوانید: انسان ها برای شناخت خود نیاز به خودآگاهی دارند


خودآگاهی چیست؟


حتما بخوانید: عواطفی که نمی دانستید دارید/ویژگی های افراد خودآگاه


خودبازنگری کردن

در روش خودبازنگری به این که چگونه می توانید خودتان را پرورش دهید ، فکر نمی کنید. بلکه در این روش شما خود را از زوایای دید دیگران ارزیابی می کنید. مثلا همکاران و مدیرتان از شما نسبت به عملکرد های شغلی تان چه انتظاراتی دارند تا به این صورت نسبت به خودتان درک بهتری پیدا کنید.

خودآگاهی پروسه ای زمان بر است و شما باید در این راه از خودتان صبوری نشان دهید تا بتوانید به درک واضحی از خود واقعی تان و توانایی ها و احساستان برسید.  با دست یابی به این مرحله کیفیت زندگی تان نسبت به قبل بسیار بالا خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان