۵ پیام حمله پهپادی به فرودگاه «دبی»

پیام‌های یمنی‌ها به امارات با توجه به حمله پهپادی به فرودگاه دبی برای بازداشتن این رژیم از ادامه تجاوزات به یمن و تشدید حملات به ویژه در جبهه‌های ساحل غربی است که ابوظبی سردمدار جنگ افروزان در عملیات نظامی جاری در این مناطق است.

خبرگزاری تسنیم: تعطیلی فرودگاه دبی هر چند به طور موقت، شاید آخرین پیام‌های هشدارآمیز یمن پیش از آغاز عملیات دیگری باشد که برای امارات دردناک‌تر خواهد بود، نکته‌ای که محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله هم بر آن تاکید کرده و از حاکمان امارات خواسته است سر عقل آمده و از حماقت خود در یمن دست بردانرد.

عبدالسلام گفته است به زودی رژیم امارات خود را در مقابل حقایقی قرار خواهد داد که مغالطه کردن یا تکذیب آن سخت است. سخنگوی نیروی هوایی یمن هم گفته است بانک کاملی از اهداف در عربستان و امارات آماده شده است.

حمله پهپادی به فرودگاه دبی آن هم پس از گذشت حداقل یک ماه از سفر رئیس شرکت صنایع دفاعی رایتون آمریکا به امارات پیام‌های مختلفی به همراه دارد که می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

1- اینکه طرف یمنی توان ارسال پهپادها و تداوم این عملیات را برای هدف قرار دادن تاسیسات حیاتی و راهبردی امارات از خاک یمن با وجود محاصره هوایی این کشور ازسوی متجاوزان دارد.

2- بمباران فرودگاه دبی چالش آشکاری برای واشنگتن است که رئیس شرکت صنایع دفاعی رایتون آمریکا را به این شیخ‌نشین اعزام کرد تا به مزدورانش در ابوظبی اطمینان بدهند که همچنان در امنیت خواهند بود که با توجه به عملکرد سامانه‌های پاتریوت و همچنین محدود بودن سامانه‌های دفاعی جهانی در مقابل پهپادها و هزینه‌های سنگین فعال بودن این سامانه‌ها به مدت طولانی، ادعای آمریکایی‌ها درباره تامین امنیت شیخ‌نشین مورد شک و تردید فراوان است. عملیات صماد 3 علیه فرودگاه دبی شکست و ناکامی سامانه‌های پاتریوت آمریکا و سامانه‌های دفاعی را که ابوظبی مدعی بود از استرالیا خریده است تا با پهپادها مقابله کند، فاش کرد، هدف اماراتی‌ها آرامش‌بخشیدن به سرمایه‌گذاران بوده است که این عملیات ضربه بزرگی به آنها وارد می‌کند.

3- بر اساس آنچه فرماندهان یمنی تاکید کرده‌اند، یمنی‌ها سلاحی را استفاده نمی‌کنند مگر آنکه نسخه پیشرفته‌تری از آن را در اختیار داشته باشند تا دشمن را در تیررس و وضع غافلگیری باقی نگه دارند،‌یمنی‌ها صماد 2 را برای هدف قرار دادن شرکت آرامکو در ریاض علنا اعلام نکردند مگر زمانی که موشک و پهپاد صماد 3 را آماده در اختیار داشتند و به همین سبب پس از مدت کوتاهی، فرودگاه ابوظبی را هدف قرار دادند و در نتیجه ابوظبی باید از سیاست انکار دست برداشته و با مردم خود و جهان با شفافیت روبرو شود.

4- ورود فرودگاه دبی به دایره هدف و قرار گرفتن آن در تیررس موشک‌ها و پهپادهای یمنی‌ها با توجه به اینکه این شیخ‌نشین 30 درصد اقتصاد امارات متحده عربی را شکل می‌دهد، بحران اقتصادی به وجود آمده در شیخ‌نشین دبی را تشدید خواهد کرد. بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به ادامه شکوفایی و رونق اقتصادی بوده و فروپاشی بازار املاک و مستغلات در برهه اخیر نتیجه چندین عامل است از جمله نگرانی سرمایه‌گذاران از غرق شدن حاکمان امارات در بحران‌های منطقه‌ای و نزدیک بودن افتتاح بندر گوادر پاکستان و منطقه آزاد آن که از نظر موقعیت ژئو سیاسی در مقایسه با دبی وضعیت به مراتب بهتری دارد.

هدف قرار گرفتن فرودگاه دبی که در جهان به عنوان یکی از بزرگترین فرودگاه‌ها از نظر تعداد مسافران بر اساس تازه‌‌ترین طبقه‌بندی شورای فرودگاه‌های جهان قرار داشته و به بیش از 145 ناوگان هواپیمایی خدمت رسانی می‌کند که به بیش از 260 نقطه جهان پرواز دارند، ضربه مرگبار به رویاهای حاکمان دبی در تداوم شکوفایی اقتصادی این منطقه وارد می‌کند و چه بسا در صورتی که هیچ راه حل جادویی برای خروج از چاهی که امارات خود را در آن انداخته، وجود نداشته باشد، افول دبی هم در راه باشد.

5- حمله پهپادی به فرودگاه دبی، پیام عملی داخلی به حاکمان امارات شش‌گانه است به اینکه پاسخ یمنی‌ها به تجاوزات حاکمان ابوظبی آل نهیان کامل شده که همچنان به دشمنی و بحران‌آفرینی در منطقه ادامه می‌دهند و اینکه حاکمان دیگر امارت‌ها باید گزینه پریدن از کشتی مورد هدف قرار گرفته آل نهیان را انتخاب کنند که بیش از هر زمانی در معرض هدف است. امارت‌های دیگر چوپ سیاست‌های حاکمان ابوظبی را می‌خورند که بیش از سه سال است در تجاوزگری به یمن مشارکت دارند،آنها گمان می‌کردند به سبب دوری جغرافیایی از آتش جنگی که خود در یمن برافروختند، در امان هستند، اما اکنون شراره‌های این آتش گوشه‌های لباس آنها را سوزانده است، بمباران فرودگا‌ه‌های دبی و ابوظبی تنها پیام‌های آغازین است و فردا تمام لباس(موجودیت) آنها در آتش این جنگ افروزی خواهد سوخت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان