نگاهی دوباره به There Will Be Blood، در دهمین سالگرد اکران این فیلم فوق‌العاده

پل توماس اندرسون Paul Thomas Anderson، در ابتدای اثر ارزشمند خود، «خون به پا خواهد شد» There Will Be Blood، این فیلم کلاسیک مدرن آمریکایی، حتی پیش از گفتن کلمه‌ای، دنیایی کامل در برابر چشم بیننده خلق کرده است. دنیل پلین‌ویو Daniel Plainview تلخ و سرسخت و کله‌شق (با بازی دنیل دی-لوئیس Daniel Day-Lewis) در غرب آمریکا معدن‌های زیرزمینی برای پیدا کردن نقره دارد. او برای رسیدن به ثروت مصر است و حتی استخوان‌های شکسته نیز نمی‌تواند او را از هدفش دور کند.
متن روی تصویر نشان می‌دهد که داستان در سال 1898 اتفاق افتاده است، اما موسیقی که معدنچی را در مسیرش در درون زمین دنبال می‌کند، موسیقی ساخته جانی گرین‌وود Jonny Greenwood از گروه ریدیوهد Radiohead (که می‌توان گفت همانند دی‌-لوئیس یکی از ستاره‌های این فیلم است)، نوایی است که تابه‌حال مانند آن را نشنیده‌ایم. ما مردی با لباس‌های اواخر قرن نوزده را می‌بینیم که در زیرزمین به دنبال ثروت و قدرت است. سپس او را در سال 1911 می‌بینیم که جاه‌طلبی و سخت‌کوشی‌اش باعث شده که شرکتش صاحب امتیاز منابع طبیعی دیگر نیز بشود: اولین کلماتی که دنیل پلین‌ویو در فیلم، با صدایی رسا و قدرتمند بیان می‌کند این است «خانم‌ها و آقایان، من مردی صاحب یک شرکت نفتی هستم.»در آن زمان او به مردی قدرتمند و بسیار بانفوذ تبدیل شده بود و با این‌که زنی را در زندگی‌اش ندیده‌ایم اما پسری شیرین و آرام (با بازی دیلون فریزر Dillon Freaiser) همیشه در کنارش است که او را پسرم و شریک تجاری‌اش خطاب می‌کند. ما تمام ماجرای این مرد را با موسیقی زیبای جوهانس براهمز Johannes Brahms و موزیسین استوانیایی، آروو پارت Arvo Part می‌شنویم. این ماجرا را به روشی دیگر، با گوش‌هایمان خوب می‌بینیم و با چشمانمان می‌شنویم. این موسیقی همچنین به زیبایی مسیر تغییر این شخصیت، از بیزینس‌منی به مردی دیوانه را نشان می‌دهد.
بدون شک تمام نگاه‌ها بر روی دی‌-لوئیس است، او با سبک خاص خود، شخصیتی تماشایی را به نمایش گذاشته است که دیگر نمی‌توان به آن یک شخصیت ساختگی گفت، چراکه او با بازی فوق‌العاده خود و با نمایش خشم و نفرت و بی‌قراری‌اش، شخصیت دنیل را به شخصیتی واقعی تبدیل کرده است. وقت‌هایی که مجذوب بازی دی‌-لوئیس با آن نگاه نافذش نیستیم، بازی فوق‌العاده پل دانو Paul Dano (بازیگر فیلم «خانم سان‌شاین کوچولو» Little Miss Sunshine) در نقش کشیش، ایلای ساندی Eli Sunday، نظر ما را به خود جلب می‌کند.
اندرسون که همیشه در فیلم‌هایش موضوعاتی را مطرح می‌کند که هیچ فیلم‌ساز دیگری سمت آن نمی‌رود، در پنجمین ساخته خود (پس از فیلم‌های بی‌نظیری مثل «شب‌های عیاشی» Boogie Nights و Punch- Drunk Love)، اثر خود را بر اساس رمان Oil! از سین‌کلیر Sinclair نوشته‌شده در سال 1927، در مورد روزهای حساس آمریکا درزمینهٔ صنعت نفت، ساخته است. خیلی دقیق به دنبال داستان این کتاب در فیلم نگردید، چراکه بیشتر ماجرای فیلم از ذهن فیلم‌سازش شکل گرفته است.«خون به پا خواهد شد» داستانی فوق‌العاده در مورد نظام سرمایه‌داری آمریکا، روابط پدر و پسر و اعتماد‌های از بین رفته است. موفقیت این اثر اندرسون نیمی مدیون شخصیت اول داستان آن و نیمی دیگر به دلیل نوآوری نهفته او در روایت داستانش دارد. «خون به پا خواهد شد» به‌عنوان فیلمی در مورد گذشته، رگه‌هایی از حال حاضر را در خود دارد. نوای زیبای ویالون برامز که از چاه نفت شروع شده و به کلیسای ایلای می‌رسد، نشانی از پایان دنیا دارد.
امسال دهمین سالگرد این فیلم فوق‌العاده است و به همین بهانه در ادامه چندین حقیقت در مورد این فیلم که احتمالاً نمی‌دانید را بیان کرده‌ایم.
1- اندرسون شخصیت دنیل پلین‌ویو را مخصوصاً برای دنیل دی-لوئیس نوشت. او همیشه می‌خواست با این بازیگر معروف همکاری کند و شنیده بود دی‌-لوئیس فیلم او، Punch-Drunk Love را پسندیده است. اندرسون به دی‌-لوئیس فیلم‌نامه تکمیل نشده را داد و می‌بینیم که نتیجه آن فوق‌العاده بود.
2- جمله معروف «میلک‌شیک تو را می‌خورم.» این فیلم، از سخنان سناتور پیت دومنیچی Pete،Domenici گرفته شده است.
3- دی‌‌-لوئیس برای بازی در این نقش، فایل‌های تاریخ شفاهی موجود از اواخر قرن نوزدهم تا سال 1927 و سخنان کارگردان جان هاستون John Huston را گوش کرد، او همچنین فیلم «گنج‌های سیرا مادره» The Treasure of Sierra Madre، ساخته شده در سال 1948 را دید.4- دی-لوئیس دیالوگ معروف «I’m an oilman» را به‌صورت بداهه گفت.
5- فیلم‌نامه «خون به پا خواهد شد» بر اساس کتاب Oil! نوشته سین‌کلیر نوشته‌شده است، اما فقط بر اساس 150 صفحه اول آن. باقی آن ساخته ذهن خلاق اندرسون بود.
6- «جایی برای پیرمردها نیست» No Country For Old Men، در همان زمان در نزدیکی لوکیشن این فیلم در حال ساخت بود. اندرسون و همکارانش برای صحنه‌ انفجار چاه نفتی، آتش بزرگی برپا کردند که در نتیجه آن دود عظیم سیاه و غلیظی به آسمان رفت. برادران کوئن Coen مجبور شدند فیلم‌برداری فیلمشان را به تعویق بیندازند تا دود از کادر آن‌ها خارج شود.
7- اولین دیالوگ فیلم، 5 دقیقه پس از شروع فیلم اتفاق می‌افتد. پس‌ازآن ده دقیقه دیگر در سکوت می‌گذرد و مکالمه‌ای شروع می‌شود. اگر فیلم بر اساس فیلم‌نامه اولیه ساخته می‌شد، دیالوگ‌ها بعد از نیم ساعت از شروع فیلم، آغاز می‌شد. اندرسون امیدوار است بتواند روزی فیلمی بدون دیالوگ بسازد که آغاز آن مانند «خون به پا خواهد شد»، باشد.8- دیلون فریزر بازیگری که نقش پسر پلین‌ویو را بازی می‌کرد،‌ بازیگر نبود. او یکی از شاگردان مدرسه راهنمایی بود که در نزدیکی لوکیشن فیلم قرار داشت. مادر دیلون دی‌-لوئیس را از فیلم «دار و دسته نیویورکی‌ها» Gangs of New York می‌شناخت و چون زیاد از بازیگری سر درنمی‌آورد، می‌ترسید که پسرش زمان زیادی را با شخصیت The Butcher بگذراند. عوامل فیلم، فیلم «عصر بی‌گناهی» The Age of Innocence را برای او فرستادند تا خیالش را راحت کنند.
9- «خون به پا خواهد شد»، اولین فیلم اندرسون بود که فیلیپ سیمور هافمن Philip Seymour Hoffman در آن بازی نمی‌کرد.
10- نفتی که در فیلم می‌بینید، ترکیبی از مواد مختلف بود که قسمت عمده آن از میلک‌شیک شکلاتی مک‌دونالد تشکیل می‌شد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان