تحلیل آرای نمایندگان در سؤال از رئیس‌جمهور؛

روحانی فقط اصلاح‌طلبانِ مجلس را قانع کرد +جدول

با توجه به تحلیلی آرای امروز نمایندگان در سؤال از رئیس‌جمهور، مشخص می‌شود اکثریت اصلاح‌طلبان مجلس با اظهارات روحانی موافق بودند و مشکلات اقتصادی مردم را به رسمیت نمی‌شناسند.

سرویس سیاست مشرق - سؤال از رئیس مجلس در صحن علنی مجلس انجام و اکثریت نمایندگان عملا با رأی خود اعلام کردند از اظهارات، دلایل، آمار و منطق روحانی قانع نشدند.

5 محور سوال از رئیس جمهور به رأی نمایندگان مجلس گذاشته شد که در نهایت نمایندگان تنها پاسخ رئیس جمهور به استمرار تحریم های بانکی را قانع کننده دانسته و پاسخ به سوالات درباره کنترل قاچاق کالا و ارز، کاهش ارزش پول ملی، معضل بیکاری و وضعیت رکود اقتصادی را قانع کننده ندانستند.

اما سؤالی که برای افکار عمومی به وجود آمده این است که جریان‌های سیاسی در مجلس چه سهمی در رأی به عدم اعتماد به اظهارات و آمار روحانی داشتند.

نیاز به استدلال ندارد که در میان جریان های سیاسی مجلس، تنها فراکسیون حامی روحانی، نمایندگان اصلاح‌طلب بودند و بر اساس تحلیل رأی نمایندگان، مشخص می‌شود اکثریت لیست امید، به روحانی رأی اعتماد دادند و بر اساس نگاه‌ها اصلاحات، هیچ مشکل اقتصادی در کشور وجود ندارد و هر آنچه که روحانی می گوید، قابل قبول و قابل اعتماد است.

برای اثبات اینکه اصلاح‌طلبان حامی روحانی هستند، می‌توانیم به بیانیه شب گذشته حزب اتحاد ملت اشاره کنیم که صورت حداکثری از روحانی حمایت کردند و همین نسخه امروز در مجلس توسط نمایندگان اصلاح طلب پیاده شد.

اما مسئله دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، اختلاف موجود در میان اصلاح‌طلبان درباره حمایت 100 درصدی یا 50 درصدی از روحانی است که به نظر می رسد این اختلاف جدی است و اشخاصی مثل الیاس حضرتی، در ظاهر نشان داده است که مخالف حمایت 100 درصدی از رئیس جمهور است و بر همین اساس، اگر تعداد نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس را در بالاترین حد خود 120 نفر بدانیم، بر اساس تحلیل آمار امروز، اکثریت اصلاح‌طلبان موافق اظهارات روحانی بودند مگر در سؤال سوم و پنجم.

سؤالات مطرح شده

موافق با روحانی

مخالف با روحانی

ممتنع

سؤال اول: چرا دولت جنابعالی در کنترل قاچاق که یکی از مهمترین عوامل فلج تولید ملی است، موفق نبوده است؟

مخالفت با روحانی

123

138

6

سؤال دوم: علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از دو سال وعلیرغم اجرای همه تعهدات برجامی ایران چیست؟

موافقت با روحانی

137

130

3

سؤال سوم: چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط اقدام شایسته‌ای ندارد؟

مخالفت با روحانی

74

190

8

سؤال چهارم: علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله، در دولت جنابعالی، علی‌رغم وعده‌ها و اعلام‌های عبور از رکود چیست؟

مخالفت با روحانی

116

150

6

سؤال پنجم: علت افزایش شتابان ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟

مخالفت با روحانی

68

196

8

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان