پارک جمشیدیه تهران ؛ تلفیقی از طبیعت و هنر

پارک جمشیدیه تهران ؛ تلفیقی از طبیعت و هنر پنجشنبه ۰۸ شهریور ۱۳۹۷ - طبیعت گردی,تهران گردی,گردشگری بعد از بوستان ملت، دومین مکانی که اهالی تهران دیدنش را به میهمانی غیر تهرانی معرفی می ک ...

بعد از بوستان ملت، دومین مکانی که اهالی تهران دیدنش را به میهمانی غیر تهرانی معرفی می کنند پارک جمشیدیه تهران است می توان به زیبایی و جذابیت این پارک واقع در شمال شهر پایتخت پی برد. پارک جمشیدیه در تهران با تلفیق طبیعت و هنر و طراحی بی نظیر هنرمندان ایرانی اکنون یکی از مناطق پرگردشگر تهران می باشد. پس در ادامه برای آشنایی بیشتر با بوستان جمشیدیه ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید.
بوستانی بر پیشانی تهران

تاریخچه

نام خاندان دولو نامی در بین تهرانی ها و حتی تاریخ ایران مشهور است. این طایفه متصل به ایل قاجار صاحب زمین های فراوانی در شمال شهر تهران بوده اند و هم اکنون نیز سند تاریخی پارک جمشیدیه به نام مهندس جمشید دولو قاجار ثبت شده است. این مالک 69 هزار متر از اراضی خود را به فرح پهلوی بخشید و قرار بر این بود که در این منطقه خانه ای برای سالمندان بنا شود اما بعد ها تبدیل به یک بوستان پر دار و درخت برای استفاده عموم شد و کامران دیبا طراحی ان را به عهده گرفت و با به کارگیری آبشار مصنوعی و دریاچه ای کوچک در کنار آبنماهای سنگی و مجسمه های مدرن زیبایی خاصی به آن بخشید.
مجسمه های مدرن پارک جمشیدیه

مشخصات پارک جمشیدیه در تهران

پارک زیبای جمشیدیه در خیابان شهید باهنر یا همان نیاوران سابق قرار دارد که بخشی از منطقه 4 شهرداری تهران است. این مکان سرسبز و دیدنی که لقب مرتفع ترین پارک پایتخت را یدک می کشد، دارای چهار ورودی است که ورودی اول 1820 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و ورودی دیگر در 2100 متری بالاتر از سطح دریا است. شمال این مکان کوهستانی عظیم به کوه کلک چای می رسد و از شرق به خیابان جمشیدیه راه دارد. جنوب بوستان جمشیدیه به باغ دولو می رسد و غرب ان به جاده کلک چای. پارک سرسبز جمشیدیه تهران در سال 1356 جنبه عمومی پیدا کرد و تاکنون دو بار بازسازی شده است. 16 هکتار زمین هم در سال 1374 به آن افزوده شد و با ایجاد تخته سنگ هایی تغییر شکل یافته همانند حیوانات تبدیل به یکی از نقاط توریستی تهران گردید. این بخش جدید پارک سنگی فردوسی نام گرفت. از هنرهای طراحی اولیه آن ایجاد راه های سنگی و ناهموار است که پیاده روی در آن ها حس حرکت در جنگل را می دهد. نگارستان جمشیدیه، قفس پرندگان، تندیس های متعدد، برکه، آلاچیق و آمفی تاتر از دیگر دیدنی های پارک دیدنی جمشیدیه است.
مسیری جنگلی

گونه های مختلف گیاهی پارک سرسبز جمشیدیه

گونه های مختلف گیاهی در این پارک وظیفه یک دستگاه اکسیژن ساز را در شمال پایتخت الوده ایران را دارند و در جایی که کوهستان، همچون سدی مانع خروج آلودگی های شهر تهران می شود پارک دیدنی جمشیدیه کمی هوای قابل تنفس ایجاد می کند. درختانی چون اقاقیا، چنار، زبان گنجشک، نارون، افرای سیاه، سرو، بلوط، زردآلو، بیدمجنون، سیب، گلابی و گیلاس که علاوه بر ایجاد اکسیژن، آشیانه 60 نوع از گونه های مختلف پرندگان نیز هستند. پارک جمشیدیه تهران پاییزهای بسیار دوست داشتنی دارد و اگر هوا یاری کند و برفی ببارد، تصاویر سفید پوش پارک جمشیدیه بی نهایت دیدنی و جذاب هستند.
پارک جمشیدیه تهران محلی به دور از هیاهوی شهری بر فراز تهران ایستاده است و با مناظر طبیعی و کار دست هنرمندان ایرانی برای خود نام و نشانی به هم زده است. هر چند که در این پارک به دلیل شیب دار بودن نمی توان همانند دیگر پارک های تهران به بازی هایی چون بدمینتون و والیبال پرداخت اما تجربه یک کوهنوری ساده، از مزایای پارک جمشیدیه تهران است که البته می توان با ادامه مسیر و رفتن به کلک چای به آن جنبه حرفه ای تری بخشید.
زیبایی های پارک جمشیدیه


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر