شناسه : ۱۱۵۶۲۵ - چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۴
عیدی مجلس به خودروهای آلاینده
دیروز نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال جدید در شرایطی برگزار شد که ۱۵روز متوالی هوای پاک و سالم در پایتخت تنفس شده بود اما ۴مصوبه جدید مجلس نتوانست امیدها را به پایداری چنین هوایی تقویت کند

دیروز نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال جدید در شرایطی برگزار شد که 15روز متوالی هوای پاک و سالم در پایتخت تنفس شده بود اما 4مصوبه جدید مجلس نتوانست امیدها را به پایداری چنین هوایی تقویت کند.
به گزارش ، همشهری نوشت: دیروز فصل دوم بررسی لایحه هوای پاک در مجلس کلید خورد. پیش از این در فصل اول تصویب لایحه هوای پاک، مجلس پس از تصویب 3ماده اولیه، در پی چند غلط املایی و محتوایی لایحه را متوقف کرد و دیروز نیز در فصل دوم نتوانست گامی برای کاهش آلودگی هوا بردارد.
9آبان 95بود که مجلس پس از 770روز تنها 3بند اولیه لایحه هوای پاک را تصویب کرد و بقیه را برای ویرایش به 3کمیسیون ارجاع داد تا گره تصمیمات اساسی برای کاهش آلودگی هوا کورتر شود. دیروز اما تصویب ادامه مواد این لایحه در دستور کار قرار گرفت و 4بند آن تصویب شد. در مهمترین ماده سن معافیت خودروها از معاینه فنی به 4سال تقلیل یافت تا همه امیدهای دلسوزان محیطزیست کشور پس از 2227روز همچنان ناامید بماند.
یک خاطره تلخ
7 اسفند 1389 طی مصوبهای در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس هشتم بیتوجه به آلودگی هوای شهرها معافیت خودروهای نو از معاینه فنی را از 2سال به 5سال افزایش دادند. این در حالی بود که سوخت بیکیفیت و خودروهایی که تنها یک سال از سوی خودروسازان گارانتی داشتند، زمینهساز آلودگی هوایی بود که هنوز هم پس از 6سال گریبانگیر مردم است. آخرین نتایج اعلامی از سوی سازمان حفاظت محیطزیست نشان میدهد هر سال 35میلیون ایرانی باید تبعات آلودگی هوا را در کلانشهرها تحمل کنند و مقصر اصلی این تهدید سلامت، خودروهایی هستند که سال تا سال معاینه فنی نمیشوند. حال با تصمیم مجلس در سال جدید، تنها یک سال از سن معافیت معاینه فنی کاسته شده است تا اثرگذاری این مهم همچنان در هالهای از ابهام بماند.
فرق 4سال با 5سال چیست؟
تصمیم غیرکارشناسی مجلس دهم، دیگر بار موجب انتقاد صاحبنظران محیطزیستی شد. سیدنواب حسینیمنش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در اینباره گفت: معاینه فنی 4سال و 5سال فرقی ندارد و این مصوبه عملاً شکستی برای لایحه هوای پاک است. حسینی با اشاره به مصوبه دیروز مجلس درخصوص کاهش سن معاینهفنی خودروها از 5 به 4 سال به مهر گفت: هنوز جزئیات این مصوبه مطالعه نشده و اطلاعات ما، تنها براساس شنیدههای صحن امروز مجلس از طریق رادیو است. وی ادامه داد: لایحه هوای پاک حاصل سالها مطالعه و براساس پشتوانههای علمی و نظر کارشناسان این حوزه و اسناد بالادستی بوده است که هم در دولت و هم در کمیسیون تخصصی مجلس مورد تأیید قرار گرفته و اینکه کاهش سن معاینه فنی به 3سال رأی نیاورده، کملطفی نمایندگان مجلس است. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران افزود: در صحن امروز(دیروز) گارانتی خودروها بیشتر از 2سال رأی نیاورد، چگونه است که معاینه فنی خودروها را چهارساله تصویب میکنند؟
حسینی با تأکید بر اینکه معاینه فنی چهارساله با معاینه فنی پنجساله تفاوتی ندارد، تأکید کرد: این موضوع شکستی برای لایحه هوای پاک بود زیرا خودرویی که 5سال از سن تولید آن میگذرد، عملاً خودرویی فرسوده محسوب میشود و متأسفانه نمایندگان مجلس به بند 6 لایحه هوای پاک کملطفی کردند. وی تصریح کرد: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا سن معاینه فنی 2سال است و حتی در برخی از کشورها براساس پیمایش، داشتن معاینه فنی الزامآور میشود و جای سؤال است که چرا مجلس، سن معاینه فنی را 4سال تصویب کرد؟
یک انتقاد دولتی
مصوبه دیروز نمایندگان مجلس دهم حتی انتقاد طراحان لایحه هوای پاک را نیز در پی داشت. سعید متصدی معاون انسانی سازمان حفاظت محیطزیست در اینباره گفت: تغییر سن معاینه فنی در دولت و در کمیسیونهای مجلس از 5سال به 2یا یک سال بود و حتی در شور دوم که با ریاست مجلس شورای اسلامی و کمیسیونها تشکیل شده بود، کاهش معافیت سن معاینه فنی از 5سال به 2یا یک سال تصویب شد.
متصدی ضمن انتقاد از مصوبه دیروز مجلس اظهار کرد: در دنیا نمونههای بسیاری وجود دارد که خودروهای تولیدی تنها یک سال معافیت از معاینه فنی دارند ولی متأسفانه در کشور ما با توجه به تصویب مجلس شورای اسلامی این دوره 4سال تصویب شد. وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم با اصلاح حدود مجاز معاینه فنی بتوانیم وضعیت بهتری از لحاظ معاینه فنی داشته باشیم.
نگاهی به مصوبات 15فروردین مجلس در لایحه هوای پاک
تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و شمارهگذاری آن مستلزم رعایت حد مجاز آلایندگی شد.(با تکیه بر کنترل اگزوز، فیلتر دوده و کاتالیست) خودروهای داخلی و خارجی باید 2سال یا 40هزار کیلومتر توسط خودروساز گارانتی شوند.
سن معافیت از معاینه فنی برای خودروهای نوی شخصی به 4سال کاهش یافت و جریمه 30میلیون ریالی برای مراکز معاینه فنی متخلف درنظر گرفته شد. همچنین فروشندگان خودرو مکلفند هنگام انجام معامله، نسبت به ارائه گواهی معتبر معاینه فنی اقدام کنند.وظایف دستگاهها برای طراحی نحوه تردد وسایل نقلیه در راستای کاهش آلودگی هوا تعیینشد.