در روزگاری که توجه بخش زیادی از مشتریان به سمت خودروهای کراس اوور معطوف شده است، برخی از خودروسازان فرصت را غنیمت شمرده و با نصب بعضی تزئینات و تجهیزات ظاهری و افزایش اندک ارتفاع مدلهای هاچبک، آنها را در قبای محصولات شبه کراس اوور و با افزایش قیمت بیش از حد روانه بازار مینمایند.
در کشور ما سایپا یکی است خودروسازانی است که چنین راهی را پیش گرفته و دو محصول خود یعنی ساندرو و برلیانس H320 را با این گونه تزئینات و تغییرات ظاهری روانه بازار نموده است.
شرکت برلیانس قدیمیترین شریک چینی سایپاست که در سال 1991 بنیان نهاده شد و از سال 2002 میلادی، پس از همکاری با کمپانی ب ام و، به یکی از معتبرترین خودروسازان چینی تبدیل شد.
شرکت سایپا نیز که هم اکنون به ارائه دو مدل H300 و H200 از سری محصولات برلیانس در بازار ایران مشغول است، پس از استقبال نسبی از مدل H300 که به صورت سدان H330 و هاچبک H320 در بازار حضور دارند، شرکت سایپا بر آن شد تا مدل شبه کراس اوور H320 را تحت عنوان C3 کراس به بازار عرضه نماید.
سری H320 در سال 2012 برای نخستین بار به نمایش عمومی درآمد و سپس در سال 2013 دچار فیس لیفت شد. از سال 2014، H320 با اندکی تغییرات ظاهری و مقداری افزایش طول فنرها تحت عنوان C3 کراس راهی بازار چین شد.
C3 کراس هماینک در سبد محصولات سایپا حضور دارد و به عنوان یک محصول جداگانه به فروش میرسد. بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا با هم به بررسی جنبه های مختلف برلیانس C3 کراس بپردازیم.
طراحی ظاهری و بدنه
همانطور که اشاره شد تفاوت آنچنانی میان H320 هاچبک و نسخه کراس آن یعنی C3 وجود ندارد. مهمترین وجه تمایز چهره C3 کراس با H320، به جلوپنجره آن باز میگردد که به جای زمینه نقرهای با نوارهای راه راه، به نوعی پس زمینه مشبک لانه زنبوری و سیاه رنگ مجهز شده است.
قالب اصلی جلوپنجره تغییری نداشته و یادآور جلوپنجره کلیوی معروف ب ام و (شریک برلیانس در چین) است. کاسه چراغهای این خودرو دارای فرمی بیضی مانند هستند و چراغ های راهنما درون آنها به صورت یکپارچه جاسازی شده است.
بر روی درب کاپوت سه خط حجم دهنده مشاهده میشود که سادگی چهره را کاهش داده و نمایی عضلانیتر برای این خودرو پدید آورده است. جایگاه های مه شکن در کنارههای پایینی سپر با زمینه سیاه رنگ و حواشی نقرهای به فرم شش ضلعی قابل مشاهده هستند.
همچنین یک ورودی هوای بزرگ، فضای مابین جایگاههای مه شکن با فرمی ذوزنقه مانند و زمین مشبک سیاه رنگ به چشم میخورد که وظیفه تامین هوای مورد نیاز سیستم خنک کننده را بر عهده دارد. یک قطعه پلاستیکی نقرهای رنگ نیز در ضلع پایینی آن مشاهده میشود.
شباهت زیاد نمای جانبی برلیانس c3 کراس به فرم نمای جانبی برخی محصولات قدیمیتر ب ام و مانند سری یک، قابل ادراک و مشاهده است.
فریم پنجرهها سایز و شکلی مناسب داشته و حالتی اسپرت به خودرو بخشیده است که بی شباهت با محصولات ب ام و نیست.
به جهت کاهش سادگی فرم کلی بدنه، در نمای جانبی این خودرو برجستگیهای در قسمت قوس گلگیرها و خطوط حجم دهنده در ناحیه زیرین فریم پنجرهها و رکاب خودرو به چشم میخورد. استفاده از فلاپ و قطعات پلاستیکی، در نمای جانبی برلیانس کراس موجب شده تا تفاوتهای ظاهری آن با مدل h320 معمولی افزایش یافته و بیشتر حس یک خودروی کراس اوور را به بیننده القا نماید.
میلههای باربند سقفی به همراه یک اسپویلر باریک در بالای شیشه عقب و آنتن سنتی در انتهای عقبی سقف، از نمای جانبی برلیانس C3 کراس قابل مشاهده هستند.
نمای عقب برلیانس c3 کراس وجهه زیبا و مناسبی دارد. چراغهای عقب به صورت یک تکه طراحی شده و شمایل جالبی در نوع خود دارند که هماهنگی مناسبی با سایر اجزای این نما از برلیانس c3 کراس پدید آورده است.
سپر عقب نسبت به درب صندوق به صورت برجسته طراحی شده و با وجود خطوط حجمی روی درب صندوق، نمایی نسبتا عضلانی را برای سی3 کراس به دنبال داشته است.
دو عدد چراغ شبنما کشیده و باریک نیز در دو طرف پایینی سپر مشاهده میشود. همچنین قطعه پلاستیکی نقرهای رنگ در بخش تحتانی سپر تعبیه شده که زیبایی موثری برای خودرو پدید آورده است.
به طور کلی ظاهر C3 کراس تفاوت آنچنانی با مدل h320 نداشته و به راحتی میتوان یک خودرو h320 را از نظر ظاهری به سی3 تبدیل کرد. به هر حال، این تغییرات نسبتا موثر واقع شده و می توان گفت با خودرویی تقریبا زیبا و مهیج تر نسبت به H320 معمولی مواجه هستیم که می تواند نظر مثبت مشتریان ایرانی را جلب نماید .
ابعاد(mm) |
H320 کراس اتوماتیک |
طول |
4210 |
عرض(بدون در نظر گرفتن آیینه ها) |
1790 |
ارتفاع |
1512 |
فاصله دو محور |
2580 |
وزن(kg) |
وزن خالص |
1240 |
مصرف سوخت(lit) |
سیکل ترکیبی(lit/100km) |
7/5 |
ظرفیت مخزن سوخت (lit) |
55 |
رینگ و تایر |
رینگ |
7*16 J آلومینیومی |
تایر |
205/55R16 |
فضای داخلی و کابین
طراحی داخلی c3 کراس به اندازه چشم انداز بیرونی این خودرو آنچنان که باید و شاید زیبا و رضایت بخش نیست. داشبورد فرمی بسیار ساده و قدیمی داشته و اصلا مهیج و جسورانه تلقی نمیشود. دریچههای تهویه به سادهترین شکل ممکن به صورت مربع مانند طراحی شدهاند.
قسمت میانی داشبورد طبق معمول شامل دکمهها، کلیدهای گردان سیستم تهویه و سامانه صوتی خودرو و سایر کنترلگرهاست.
کراس c3 به یک سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه نمایشگر 7 اینچی مجهز شده که مدرنترین تکنولوژی به کار رفته در کابین این خودرو محسوب میشود.
غربیلک فرمان سایز و فرمت نسبتا مناسبی دارد که البته متریال آن به همراه سایر ادوات داشبورد و پنل دربها طبق انتظار، از جنس پلاستیک سخت و ارزان قیمت ساخته شده که کیفیت چندان مرغوبی ندارد.
پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان نیز شکل ساده اما تقریبا اسپرتی دارد که شاید اندکی فاکتور هیجان را در کابین c3 کراس ارتقا بخشد.
فرم صندلی ها معمولی است و تکیهگاههای جانبی آن بدن را در حد معمول مورد حمایت قرار میدهد. البته در مسافرتهای طولانی احتمال خسته شدن بدن سرنشینان به خاطر فرم صندلیها وجود دارد.
فضای کابین در مقایسه با رقبای داخلی همچون پژو 206 و 207 ظرفیت مناسبی داشته و چهار سرنشین به راحتی میتوانند در آن جای بگیرند. البته سرنشینان بلند قد در ردیف دوم از نظر فضای سر و پا با محدودیت هایی مواجه هستند.
میزان فضای صندوق عقب این خودرو معادل 314 لیتر است که نسبت به پژو 206 با ظرفیت صندوق 245 لیتر، بیشتر به نظر میرسد اما در مقابل فضای 510 لیتری صندوق تندر 90، تا حد زیادی حقیر جلوه میکند.
به طور کلی فضای کابین C3 کراس از نظر طراحی و کیفیت در سطح بالایی قرار ندارد و یک کابین بسیار معمولی را پیش روی مشتری ارائه میدهد؛ البته مشتری که خود از کابین قدیمی محصولات دیگر سایپا و ایران خودرو خسته شده، شاید تحمل این سادگی برایش کمی سخت و ملال آور باشد.
مشخصات فنی و پیشرانه
پیشرانه برلیانس C3 کراس دارای دو حجم متفاوت است. این پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی از دو حجم 1.5 و 1.65 برخوردار گشته است. نمونه 1.5 لیتری دارای توان خروجی معادل 103 اسب بخار (5800 دور) و گشتاور 138 نیوتن متر (4000دور) است. همچنین جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیروی حاصل از پیشرانه را به چرخ های جلو بر عهده دارد.
ویژگیهای نمونه 1.65 لیتری به همراه سایر مشخصه های فنی برلیانس C3 کراس را میتوانید در جدول زیر مشاهده نمایید:
موتور |
نوع و مدل موتور |
بنزینی - خطی - BM15L |
تعداد سیلندر - تعداد سوپاپ |
4سیلندر - 16 سوپاپ |
حجم موتور cc |
1654 سی سی |
حداکثر قدرت |
114 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور |
154 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه |
سطح استاندارد آلایندگی |
یورو5+EOBD+IUPR |
فرمان |
نوع فرمان |
تقویت شده برقی - دنده شانه ای - قابل تنظیم |
سیستم تعلیق |
سیستم تعلیق جلو |
سیستم مستقل مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب |
سیستم نیمه مستقل میل پیچشی |
ترمز |
جلو |
دیسکی تهویه شونده |
عقب |
دیسکی |
تجربه رانندگی با برلیانس C3 کراس
فرمان سبک، ترمزهای نسبتا خوب، گیربکسی با ضرایب دنده سبک در راستای کاستن از مصرف سوخت، شتاب و کشش نه چندان قدرتمند و سیستم تعلیق نسبتا ساده، از جمله ویژگی ها فراگیر خودروهای چینی در محدوده قیمتی 50 الی 65 میلیون تومان محسوب می شوند و برلیانس C3 کراس نیز از این قاعده مستثنی نیست.
از جمله ویژگی های مثبت اینکه عایق کاری به خوبی انجام شده و صدای پیشرانه که آوایی نسبتا اسپرت دارد راه نفوذ زیادی به کابین خودرو پیدا نمی کند، همچنین سیستم تعلیق به ندرت دچار وضعیت کوبش می شود، اما در جذب ضربات و تکان های ریز چندان موفق ظاهر نمی شود و موج های جاده را با شدتی نه چندان کم به سرنشینان منتقل می نماید.
فضای داخلی کابین نسبتا خوب است و اندکی از خانواده پژو 206 وسیع تر احساس می شود اما در عوض قدرت سیستم تهویه مطبوع چندان چنگی به دل نمیزند و خنکای باد کولر یارای مقاومت در برابر تندی آفتاب مرداد ماه را ندارد.
از نظر شتاب و کشش با توجه به پُر بودن ظرفیت کامل خودرو، در این تست شرایط مناسب برای آزمایش وجود نداشت اما با توجه به شباهت کامل فنی برلیانس کراس و مدل سدان H330 می توان گفت که شتاب گیری صفر تا صد در حدود 14.5 الی 15 ثانیه به طول می انجامد که مسلما نمی تواند معیاری برای عملکرد اسپرت خودرو باشد.
پایداری و هندلینگ خودرو نیز با در نظر گرفتن تایرهای چینی ساخت وانلی در حد متوسط ارزیابی می شود و بنا بر آنچه آزموده شد در صورت تست مارپیچ و بازی ناگهانی با فرمان، بروز بیش فرمانی و سُر خوردن بخش انتهایی خودرو دور از ذهن نیست.
عملکرد گیربکس در مجموع خوب است اما برنامه ریزی آن به نحوی انجام شده که انجام دنده معکوس در دور موتورهای بیشتر از 3000 RPM اتفاق نیافتد و این مورد ضمن یاری رساندن به کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از وارد آمدن فشار به موتور و گیربکس، بر روی شتاب گیری ثانویه خودرو تاثیر منفی گذاشته است و ریسک پروسه سبقت گیری را افزایش می دهد.
در مجموع برلیانس C3 کراس به جز مبحث شتاب و کشش، نقطه ضعف خاصی در مبحث رانندگی و کیفیت سواری ندارد و با توجه به آپشن هایی چون سانروف، می تواند نظر مشتریان را بیش از خودرویی امثال رنو ساندرو و ساندرو استپ وی به خود جلب کند.
اما با این حال می توان با قطعیت گفت که دوام و عملکرد پلت فرم برلیانس که شرایط ایمنی روشنی نیز تاکنون در مورد آن اعلام نشده، به پای استپ وی نمی رسد و این خودرو مناسب حال افرادیست که بخواهند برای رفت و آمد درون شهری و به عنوان خودرو دوم از آن استفاده کنند و قصد وارد کردن فشار برای رانندگی در مسیرهای پرشیب کوهستانی و استفاده های سنگین را نداشته باشند.
رقبا و محصولات مشابه برلیانس C3 کراس
از جمله مهمترین رقبای برلیانس C3 کراس میتوان به ساندرو استپ وی، لیفان ایکس50، پژو 207 کراس و MVM X22، اشاره نمود.
قیمت و شرایط فروش
قیمت برلیانس C3 کراس 1.5 لیتری در بازار و کارخانه به ترتیب برابر 93 و 63 میلیون تومان است. بهای نسخه 1.65 لیتری نیز در زمان نگارش این نوشته معادل 112 در بازار و 68 میلیون تومان نرخ کارخانه اعلام شده است.
مزایا و معایب برلیانس C3 کراس
نکات مثبت
- طراحی ظاهری نسبتا زیبا و اسپرت
- سیستم تعلیق مناسب
- عایق بندی خوب کابین
نکات منفی
- طراحی ساده فضای داخلی
- متریال نامناسب کابین
- پایداری نه چندان کافی حین عبور پرشتاب از پیچ