ماهان شبکه ایرانیان

روستای امام زاده ابراهیم ؛ ییلاق تماشایی گیلان

روزمرگی در زندگی شهری بیداد می کند . همه به دنبال فرصتی برای فرار از شهر هستند و دمی آسایش در دل طبیعت زیبای پروردگار.

روزمرگی در زندگی شهری بیداد می کند . همه به دنبال فرصتی برای فرار از شهر هستند و دمی آسایش در دل طبیعت زیبای پروردگار.

تعطیلات که از راه برسد خیلی ها بار سفر می بندند و آماده سفر می شوند . همه چیز آماده است اما همیشه یک پای ماجرا لنگ می زند . همه می دانند که سفر مقصدی برای رسیدن می خواهد اما همیشه درگیر انتخاب آن می شوند . همه به دنبال آرامش و هوای مطبوع راهی جاده می شوند و گاه مقاصد تکراری را بارها در برنامه ی خود قرار می دهند .

امروز می خواهیم شما را به مقصدی دعوت کنیم که طبیعت و شاهکارهایش دست در دست هم داده اند تا تصاویری به یاد ماندنی را در ذهن شما ثبت کنند . به سوی ییلاق زیبای امام زاده ابراهیم و به دنبال آرامش می رویم و مقصدمان جایی است به دور از شهر و آلودگیهایش …

 با کارناوال در سفری ییلاقی همراه باشید.

روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Milad Yousefnejad

دل به جاده می سپاریم

کوله بارمان را می بندیم و دل به جاده می سپاریم. مقصدمان جایی در شمال ایران و استان گیلان است . شهر را رها کرده و به سوی مقصدی بکر به راه می افتیم. آنچه که در انتهای مسیر انتظارمان را می کشد ، روستایی در قلب طبیعت با آب و هوایی مطبوع است.

مسیر هرچه قدر هم که طولانی باشد فرقی نمی کند چرا که زیبایی ها ما را در خود غرق می کنند و خستگی معنای خودش را از دست می دهد . آرامش همه ی آن چیزی است که در این سفر معنا پیدا می کند . تماشای جلگه های زیبا ، شالیزارها ، خانه های محلی ، رودخانه های پرآب و کوهپایه های جنگلی در کنار جاده  هر لحظه آرامش بیشتری را به ما هدیه می کند.

حالا مه هم به این زیبایی ها اضافه می شود . تصویری که پیش رویمان است بی شک یکی از زیباترین تصاویری است که ممکن است در خاطر کسی نقش ببندد . اینجا تنها جایی است که می توان ییلاق ، کوه ، جنگل ، رودخانه و برف را در کنار هم دید…

روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Alireza Niknam
روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Hamid Mohammadi Garfami

به مقصد می رسیم

پس از دل کندن از آن همه زیبایی در مسیر به مقصدمان در #شفت گیلان می رسیم . روستایی که به سبب وجود مکانی مقدس شکل گرفته و به حیات خود ادامه می دهد . نام روستا امام زاده ابراهیم است که بیشتر با عنوان شازده ابراهیم یا شاهزاده ابراهیم خوانده می شود . روستایی ییلاقی با طبیعتی تحسین برانگیز که در 23 کیلومتری جنوب شرقی شهر شفت و 57 کیلومتری شهر رشت قرار دارد و از شمال به روستای طالقان ، از شرق به امامزاده هاشم ، و از غرب به روستای سیاه مزگی آن را در بر گرفته اند .

شاید کمتر جایی از شمال کشور اینگونه بکر مانده باشد . هنوز خبری از جاده های آسفالته نیست و این روستا هنوز به همان شکل قدیمی اش حفظ شده است . روستایی در منطقه ای کوهستانی که در  تابستان گرم هم ، با آب و هوایی خنک از مهمانان و ساکنانش پذیرایی می کند .

جمعیت این روستا متغیر است ، در فصول سرد به دلیل برودت هوا ،80  خانوار در آن حضور دارند و این عدد در فصول گرم به 500 نیز می رسد. زبان اهالی تالشی است و فقط 5 درصد جمعیت را در تابستان گیلک زبانان تشکیل می دهند که با اجاره ی مسافرخانه ها به کار گردشگری مشغول هستند .

همه  گردشگرانی که از نقاط مختلف ایران و حتی جهان به ویژه کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز  به این روستا می آیند ، آن را بی نظیر و تحسین برانگیز توصیف می کنند.

این روستا با همه ی زیبایی هایش مشکلاتی هم دارد . به دلیل اینکه این روستا در منطقه ی کوهستانی قرار گرفته و خاص بودن معماری آن ، امکان جاده کشی در داخل روستا وجود ندارد . این روستا فاقد فاضلاب بهداشتی و پارکینگ است . البته این مشکلات ذره ای از جذابیت های آن نمی کاهد .

روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان

خانه های چوبی ؛ جذابیت منحصر به فرد روستا

چیزی که بیشتر از همه در این روستا جلب توجه می کند ، نوع خانه سازی و معماری آن است . خانه هایی چهار ، پنج و حداکثر شش طبقه با سقف شیروانی و از جنس چوب راش که صفای خاصی را به این روستا بخشیده اند .هر طبقه چند اتاقک دارد که با پرده از هم جدا شده اند .

خانه ها هم جدید هستند هم قدیمی . قدیمی تر ها تا چند ده سال هم قدمت دارند و عمدتا از چوب ساخته شده اند. این خانه های چوبی در و پنجره ندارند و به شکلی ساخته شده اند که از طرفین باز هستند و توسط پارچه و یا گونی پوشیده می شوند . باز بودن خانه ها باعث افزایش وسعت دید برای تماشای مناظر روستا می شود راه رفتن در خانه های چوبی و شنیدن صدای ساییده شدن چوب هم لطف خاصی دارد و بر زیبایی های روستا می افزاید .

درست است که در این روستا به اندازه ی جاهای دیگر ویلاسازی نشده اما باز هم خانه های جدید در روستا به چشم می خورند . در برخی از این خانه های جدید دیگر چوبی دیده نمی شود  و در بعضی هم اسکلت خانه بتنی و سایر اجزا چوبی ساخته می شود.

البته همین چوبی بودن خانه ها باعث آتش سوزی بزرگی در خرداد ماه سال 92 شد که چندین خانه را از بین برد.

روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Ali Darvishi
روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Meisam Karimi
روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Saeid Shamas

جاذبه های روستای امام زاده ابراهیم

این روستا سر شار از زیبایی های طبیعی است . با قدم زدن در کوچه های روستا و تماشای مناظر از تصاویر زیبای خلقت ، لذت ببرید . دوربین عکاسی خود را برای ثبت لحظه لحظه ی سفر رویایی خود به همراه داشته باشید . در کنار لذت بردن از آرامش و هوای مطبوع سری هم به جاذبه های این ییلاق زیبا بزنید.

رودخانه ، امام زاده و بازار روستا محل خوبی برای گذراندن اوقاتی خوش برای شماست که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Amin Golafshan

1) امام زاده ابراهیم (ع)

 

زندگینامه امام زاده ابراهیم (ع)

حضرت امام‌زاده ابراهیم(ع) را از نوادگان حضرت موسی کاظم (ع) می دانند .آنچه از تاریخ و منقولات بر می آید این است که ایشان به همراه آقاسیدجلال‌الدین اشرف که در آستانه اشرفیه مدفون می باشند  و آقا سیدهاشم که مزارش در امام زاده هاشم در کیلومتر 30 جاده‌ رشت به تهران واقع است ، برای خون خواهی حضرت زضا (ع) به ایران سفر کردند . برای رسیدن به خراسان ، وارد قم شدند تا از طریق گیلان و طبرستان به مقصد برسند. آنها در ورود به قزوین تحت تعقیب عاملان حاکم قزوین قرار می گیرند و برای گمراهی دشمن در گیلان از هم جدا شده و هریک به سویی می روند.

امام‌زاده ابراهیم(ع) به همراه برادر و خواهرش به نام‌های امام‌زاده اسحاق و خیرالنساء، به مردم فومنات در شفت پناه می برند اما با دسیسه ی عوامل داخلی عباسیان از هم جدا شده و به شهادت می رسند.

روایت است که امام‌زاده ابراهیم(ع) به همراه پیرمردی که در خدمت آن حضرت بوده است به طالقان می رسد .پیرزنی به طمع گرفتن جایزه از عباسیان آن دو را مسموم می کند .خدمتکار به دلیل ناتوانی پس از مسمومیت به شهادت می رسد و در محلی که امروزه به  بابا رکاب شهرت دارد به خاک سپرده می شود اما امام‌زاده ابراهیم(ع) خود را به دامنه ی کوه می رساند و بعد از شهادت در محل کنونی خود دفن می شود .

دیدنی های امام زاده ابراهیم (ع)

بنای بارگاه این امام زاده ی بزرگوار پس از بازسازی در طول سالیان متمادی ،در حال حاضر 300 متر می باشد و امکاناتی مثل سرویس بهداشتی ، مهمانپذیر ، مسجد و فضای باز دارد . تقدس این امام زاده در میان مردم به حدی است که آن را ابالفضل گیلان می نامند.

دو محقق فرانسوی به نام‌های مارسل بازن و کریستیان برمبرژه در لابه لای نوشته هایشان درمورد تحقیقات مردم‌شناسی گیلان و تالش که در سفر خود به ایران در دهه ی 1350 انجام شده است به نکاتی درمورد امام زاده ابراهیم (ع) اشاره کرده اند.

امروزه بارگاه این امام زاده به عنوان معروف ترین بنای روستا و تقریبا در مرکز روستا است. کمتر کسی است که تصویر گنبد نقره ای امام زاده ابراهیم (ع) را درمیان منظره ی سبز و مه آلود جنگل های اطراف دیده و آن را به فراموشی سپرده باشد .

جاذبه هایی در این روستا هستند که به سبب حضور امام زاده ابراهیم در آن شهرت یافته اند :

* قتلگاه:مردم معتقدند که حضرت امام‌زاده ابراهیم(ع) در این محل که در فاصله 300 متری جنوب حرم مطهر قرار دارد به شهادت رسیده است.

* چِـل‌چشمه: بر اساس باور مردم هنگامی که سم به بدن امام‌زاده ابراهیم(ع) اثر کرده بود از آب چند چشمۀ جوشان در قسمت شرقی حرم نوشیده است.

* چشمه میدان: طبق روایات سینه به سینه پیکر مطهر امام‌زاده را با آب چشمه میدان در مرکز دهکده غسل داده اند .

* مقبره بابارکاب: محل دفن خدمتکار و پیر همراه امام‌زاده است که در فاصله‌ پنج کیلومتری نرسیده به بقعه قرار دارد.

* مقبره پیرزن ملعون: مقبره پیرزن قاتل، در فاصله 1٫5 کیلومتری نرسیده به بقعه قرار گرفته و محل لعن و نفرین مردم است.

روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Alireza Younesi
روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Ali Seif
روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان

2) رودخانه و آبشار امام زاده ابراهیم

زیبایی های این روستا با وجود رودخانه ای در آن ، دوبرابر شده است .این رودخانه از ارتفاعات کوه های جنگلی سرچشمه می گیرد و با گذشتن از میان روستا ، آن را به دو نیم تقسیم می کند. یک پل راه ارتباطی طرفین رودخانه به یکدیگر است . صدای رودخانه در روستا می پیچد و حیات خود را به انسان ها گوشزد می کند . تلفیق آرامش وصف ناپذیر روستا با صدای رودخانه در شب احساس عجیبی را با خود به همراه می آورد.

همین رودخانه ی زیبا در بالا دست روستا به شکل آبشاری چشم نواز جریان دارد . فقط کافیست 500 متر به سمت بالادست رودخانه بروید تا شاهد زیباترین منظره ی این روستا باشید .

روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Majid Varasteh
روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Reza Nadafi

3) بازار امام زاده ابراهیم

در گشت و گذار هایتان ، رفتن به بازار را فراموش نکنید . بازاری روستایی که با همه ی سادگیش ، زیبایی های زیادی را به نمایش می گذارد .مردم روستا محصولات طبیعی شان را در بازار می فروشند و شما می توانید لذت چشیدن محصولات ارگانیک را تجربه کنید.

در این بازار همه چیز پیدا می شود .از مهر و تسبیح و جانماز گرفته تا بدلیجات و زیورآلات کوچک و بزرگ و انواع و اقسام اسباب بازی ها ، صنایع دستی و محلی ، قاب های عکس و سوغاتی های خوشمزه گیلان ، همه و همه را در بازار امام زاده ابراهیم می فروشند. البته چند سالی است مثل خیلی از بازارهای کشورمان ، اجناس چینی هم به آن راه پیدا کرده اند .

روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Mojtaba Khatami
روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان

اقامت در امام زاده ابراهیم

کمتر کسی هست که دلش نخواهد که حداقل برای یک شب در این روستای منحصر به فرد بماند . برای اقامت در این روستای ییلاقی و زیبا می توانید از مهمانپذیر امام زاده ابراهیم و یا خانه های محلی که اجاره داده می شوند ، استفاده کنید .

اگر خوش شانس باشید می توانید اقامتی رویایی در خانه های مجاور رودخانه داشته باشید و از آب و هوای روستا به همراه صدای زیبای رودخانه لذت ببرید .

روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Amin Golafshan

آب و هوای امام زاده ابراهیم

همانطور که از ییلاقی بودن این روستا بر می آید ، در این منطقه به دلیل ارتفاع زیاد ، برودت هوا زیاد است و اختلاف دمای آن با شهر رشت به 20 درجه هم می رسد . در تابستان ها آب و هوای مطبوعی دارد اما زمستانهایش سرد است و رفت و آمد به روستا را با مشکل مواجه می کند .

روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Mostafa Ebrahimi

بهترین فصل سفر

آب و هوای خنک امام زاده ابراهیم در تابستان ، آن را به یکی از بهترین مقاصد سفرهای تابستانی تبدیل می کند . در بقیه فصول سال هوا سرد تر و سرد تر می شود . اگرچه که طبیعت خداوند در همه ی فصول سال دیدنی است اما در زمستان ماندن در این روستا به دلیل برودت هوا ، سخت می شود .

روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Zeinab Mousapour

راه دسترسی

برای رسیدن به این روستای زیبا به سوی شهر شفت استان گیلان که با رشت 1 ساعت فاصله دارد، بروید .از شهر شفت به سمت جنوب حرکت کرده و به چهار راه احمد سرگوراب برسید وارد مسیر سمت چپ شوید و راه خود را تا چوبر ادامه دهید .

سمت راست خود را ببینید و وارد جاده ای شوید که در ابتدای آن تابلوی امام زاده اسحاق به چشم می خورد. پس از طی 15 کیلومتر به امام زاده اسحاق می رسید و با ادامه ی مسیر ، پس از 20 کیلومتر روستای امامزاده ابراهیم را خواهید دید .فاصله ی روستا تا شهر شفت 31 کیلومتر می باشد.

چنانچه از تهران مستقیما قصد سفر به شاهزاده ابراهیم را دارید  باید بدانید که 360 کیلومتر راه در پیش دارید . برای کسانی که از تهران سفر خود را آغاز می کنند نیازی به گذشتن از شهر رشت نیست، در آزادراه قزوین-رشت بعد از امامزاده هاشم  و مشاهده ی پلیس راه وارد جاده فومن شده و از  این مسیر به شفت برسید.

روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Ali Seif
روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان
photo by Ali Alizadeh

پیشنهادات کارناوالی

روستای امام زاده ابراهیم را در فهرست مقاصد تابستانی خود بگنجانید .

به هنگام حضور در روستا به فرهنگ مردم بومی احترام بگذارید ، زیرا کوچکترین بی احترامی به آنها برایشان بسیار ناخوشایند است .

قدر طبیعت را بدانید و در ازای زیبایی هایی که به شما هدیه می کند با حفاظت از آن سپاسگزار آن باشید.

روستای امام زاده ابراهیم شفت گیلان

سخن آخر

در گرمای تابستان ، راه ییلاقات را در پیش بگیرید . مقاصدی هستند که به شما آب و هوایی متفاوت را ارائه می کنند و لحظاتی از آرامش را به شما هدیه می دهند . آیا تا به حال سفری به امام زاده ابراهیم داشته اید ؟ ییلاقات دیگری را می شناسید ؟ بی صبرانه منتظر پیشنهادات و تجربیات شما دوستان کارناوالی هستیم .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان