ماهان شبکه ایرانیان

ترتیب زمانی فیلم‌های X-Men

ترتیب زمانی فیلم‌های «ایکس‌-من» X-Men به‌شدت گیج‌کننده است؛ اما ما برای طرفداران نترسی که می‌خواهند از اول تا آخر این فیلم‌ها را ببینند راهنمای جامع و کاملی تهیه کرده‌ایم.
1-X-Men: First Classدر سال 1962 چارلز خاویر Charles Xavier (جیمز مک‌آووی James McAvoy) و دوست دوران کودکی‌اش ریون دارخولمه / میستیک Raven Darkholme/Mystique (جنیفر لارنس Jennifer Lawrence) با جهش‌یافته و بازمانده‌ی هولوکاستی به نام مگنیتو Magneto (مایکل فاسبندر Michael Fassbender) برای اولین بار ملاقات کردند. آن‌ها گروه ایکس‌-من X-Men را شکل می‌دهند؛ اما میستیک و مگنیتو درباره‌ی آینده‌ی جهش‌یافته‌ها با پروفسور ایکس هم‌نظر نیستند و او را رها می‌کنند.
2-X-Men: Days of Future Past
در سال 1973 دانشمند ارتش بولیوار ترسک Bolivar Trask (پیتر دینکلیج Peter Dinklage) ارتشی از ربات‌ها به نام سنتینل‌ها Sentinel را شکل می‌دهد تا جلوی تهدید جهش‌یافته‌ها را بگیرد. مگنیتو نیز از زندانی زیر پنتاگون Pentagon نجات داده می‌شود. در این حین میستیک که متوجه می‌شود ترسک در حال آزمایش بر روی جهش‌یافته‌ها بوده است، سعی می‌کند او را از بین ببرد.
از این به بعد دو ترتیب متفاوت را خواهیم داشت:
جدول زمانی آ:
میستیک شکست می‌خورد. او دستگیر شده و آزمایش‌هایی بر روی او انجام می‌شود. این آزمایش‌ها دهه‌ها بعد به ساخت سنتینل‌هایی پیشرفته‌تر کمک می‌کند، سنتینل‌هایی که درنهایت جهش‌یافته‌ها را تا مرز نابودی پیش می‌برند.
3 آ: X-Men: Origins Wolverineدر این فیلم با لوگان Logan (هیو جکمن Hugh Jackman) آشنا می‌شویم. او که وارد ارتش جهش‌یافته‌ها شده است بعد از مدتی با اعضای تیم به مشکل خورده و از آن‌ها جدا می‌شود؛ اما بعدازآن گول خورده و حاضر می‌شود آدامانتیوم adamantium به استخوان‌هایش تزریق شود. لوگان که مقاومت می‌کند موفق می‌شود قاتل جهش‌یافته‌ی ارتش را بکشد اما درنهایت به خاطر گلوله‌ای در سرش دچار فراموشی می‌شود.
4 آ: X-Menولورین Wolverine (لوگان) جهش‌یافته‌ی جوانی به نام روگ Rogue (آنا پاکوین Anna Paquin) را پیدا کرده که نمی‌تواند قدرت‌هایش را کنترل کند. مگنیتو (حالا با بازی ایان مک‌کلن Ian McKellen) و تیم جدید ایکس‌-‌من آن‌ها را از حمله‌ای نجات می‌دهد.
5 آ: X2: X-Men Unitedویلیام استرایکر William Stryker (برایان کاکس Brian Cox) عضوی از ارتش که مخالف با جهش‌یافته‌هاست، برگشته است. او به کمک پسر جهش‌یافته‌اش جیسون Jason که می‌تواند ذهن‌ها را کنترل کند به مدرسه‌ی خاویر حمله می‌کند.
به تیم مگنیتو پیوسته و مانع کشته شدن تمام جهش‌یافته‌های روی زمین می‌شوند. جین گری Jean Grey (فامکه یانسن Famke Janssen) در هنگام فرار ایکس‌-من‌ها عقب می‌ماند تا همه را فراری دهد و به نظر می‌رسد که نتوانسته است زنده بماند.
6 آ: X-Men: The Last Standجین با کمک قدرت‌هایش برگشته و سایکلاپس Cyclops و خاویر را می‌کشد و به مگنیتو می‌پیوندد.
ساخت ترکیبی برای درمان جهش‌یافته‌ها به نبردی میان متحدان مگنیتو و ایکس‌-من می‌انجامد و مگنیتو قدرت‌هایش از دست می‌دهد. جین ولورین را متقاعد می‌کند او (جین) را بکشد. این درمان از بین رفته و قدرت‌های مگنیتو برمی‌گردد و خاویر نیز دوباره زنده می‌شود.
7 آ: The Wolverineلوگان که به خاطر مرگ جین در عذاب است در سرزمین‌های دورافتاده‌ی کانادا به سر می‌برد. فردی که لوگان جان او را در جریان بمباران ناکازاکی Nagasak جنگ جهانی دوم World War II نجات داده بود با او تماس می‌گیرد و ولورین به ژاپن می‌رود. او در آنجا درگیر تله‌ای برای دزدیده شدن ماده‌ی درمانی درون بدنش می‌شود.
8 آ: X-Men: Days of Future Past (ترتیب آینده)در آینده‌ای که تقریباً جهش‌یافته‌ها منقرض شدند، سنتینل‌ها ایکس‌-من‌‌ها را تحت‌فشار قرار داده‌اند. کیتی پراید Kitty Pryde (الن پیج Ellen Page) ذهن ولورین را به درون بدن جوان‌اش در سال 1973 می‌فرستد تا جلوی اتفاقات هولناک آینده را بگیرد.
جدول زمانی ب:
3 ب: X-Men: Days of Future Past (ترتیب گذشته)لوگان جلوی میستیک را گرفته و مانع کشته شدن ترسک و دستگیری میستیک می‌شود. درنتیجه‌ روال زمانی متفاوتی خلق می‌شود که در آن سنتینل‌ها قصد نابود کردن جهش‌یافته‌ها را ندارند.
میستیک رئیس‌جمهور نیکسون Nixon را نجات داده و به‌عنوان یک قهرمان شناخته شده و درنتیجه ذهنیت عموم نسبت به جهش‌یافته‌ها تغییر می‌کند. ولورین سال 1973 هم به دست استرایکر جوان دستگیر می‌شود.
4 ب: X-Men: Apocalypseدر سال 1983 میستیک قهرمان جهش‌یافته‌ها شده است. او برخلاف میلش رهبر ایکس‌-من‌ها شده تا در مقابل جهش‌یافته‌ی قدیمی به نام آخرالزمان Apocalypse (اسکار آیزاک Oscar Isaac) بجنگند.
استرایکر این تیم را دستگیر کرده و ایکس‌-من جدید و جوانی به نام جین، سایکلاپس و شبگرد Nightcrawler (کدی اسمیت مک‌-فی Kodi Smit McPhee) برای نجات آن‌ها دست‌به‌کار می‌شوند. آخرالزمان سعی می‌کند بدن خاویر را بدزدد، جین تبدیل به ققنوسی شده و او را از بین می‌‌برد.
5 ب: X-Men: Dark Phoenixدر مورد این فیلم جدید به‌جز دید تازه‌ای آن به ماجرای ققنوس شدن جین گری، اطلاعات تازه‌ای نداریم. تنها چیزی که می‌دانیم این است که داستان فیلم در دهه‌ی 90 میلادی اتفاق می‌افتد.
6 ب: Deadpoolدر قرن بیست و یکم مزدور بددهنی به نام وید ویلسون Wade Wilson (رایان رینولدز Ryan Reynolds) عاشق زنی به نام ونسا Vanessa (مورنا باکرین Morena Baccarin) شده است. وقتی وید متوجه می‌شود سرطان دارد حاضر می‌شود تحت درمانی آزمایشی قرار بگیرد. بعدازاین اتفاق با ژن‌هایی جهش‌یافته در بدنش به هوش می‌آید. وید با چند ایکس-‌من دیگر همراه شده تا دشمنش آژاکس Ajax (اد اسکرین Ed Skrein) را بکشد.
7 ب: Deadpool 2تمام ماجرای قسمت دوم این فیلم در زمان حال و کمی بعد از قسمت اول روایت می‌شود. بااین‌حال به خاطر وجود ماشین زمان و صحنه‌‌ای بعد از تیتراژ این فیلم که به زمان گذشته برمی‌گردد، احتمالاً در آینده اوضاع حسابی گیج‌کننده شود.
8 ب: Loganپروفسور ایکس که حالا پا به سن گذاشته است کنترل قدرت‌هایش را از دست داده و بیشتر ایکس‌-من‌ها را می‌کشد.
ولورین هم به دنبال خاویر می‌گردد و وقتی با دختر کوچکی (دافنه کین Dafne Keen) که از دی‌ان‌ای او درست شده است آشنا می‌شود به دنبال سرپناه امنی برای خودشان می‌گردد. خاویر و لوگان تا آخر این سفر دوام نمی‌آورند اما لااقل نسل جوانی از جهش‌یافته‌ها را به سمت آزادی سوق می‌دهند.
اما سریال‌های تلویزیونی در کجای این توالی قرار می‌گیرند؟دو سریال «بااستعداد» The Gifted و «لژیون» Legion جایی در میان توالی زمانی فیلم‌های «ایکس-من» ندارند.
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی هیو آرمیتاژ HUGH ARMITAGE در سایت www.digitalspy.com است.
همچنین بخوانید:
ترتیب زمانی آثار دنیای مارول

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان