به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان بیستمین نشست "شنبههای انقلاب" با عنوان "تئاتر" و با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه، در روز شنبه 10 شهریور 97 ساعت 10 صبح در محل "خانه هنرمندان" واقع در خیابان ایرانشهر، پارک هنرمندان، لحظاتی پیش آغاز شد.
در این مراسم، کارشناسان و صاحب نظران حوزه تئاتر، همچون؛ حسین مسافر آستانه مدیر سابق اداره کل هنرهای نمایشی، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما و دبیر کمیته تئاتر جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی، امیر نصیربیگی مسئول سازمان بسیج هنرمندان، اعظم بروجردی، نویسنده و کارگردان تئاتر و معاون سابق هنری پردیس تئاتر تهران، محسن سلیمانی مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، دکتر مهدی حامدسقائیان پژوهشگر و استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و جمع دیگری از اساتید و هنرمندان، دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی را در این حوزه، مورد بررسی قرار خواهند داد.
حسین مسافر آستانه دبیر کمیته تئاتر جنبش مردمی پاسداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی در ابتدای این نشست گفت: محیط فعالیت تئاتر یک گونه باز است. قانون امروز میگوید که نظام اهدای مجوز به تئاتر قبل از انقلاب توسط افراد غیر بود اما امروز توسط کارشناسان این حوزه صورت میپذیرد و محیطی آرام را برای مخاطبین و هنرمندان فراهم کرده است.
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه های هنری در همین راستا ادامه داد: اصلا تئاتر قبل از انقلاب با تئاتر بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست. تئاتر بعد از انقلاب اسلامی ایران شکوفا شد. در حال حاضر هزاران گروه فعال و پیشرو در این عرصه تربیت شده اند. تئاتر یک خصوصیت انسانی است و هنر جز اصلی جامعه بشری می باشد.
وی ادامه داد: رویش جدیدی از تئاتر بعد از انقلاب اسلامی ایران بوجود آمد و باعث شد دانشکده های تئاتر در جمهوری اسلامی ایران به رشد هنرمندانی بپردازند که بسیار از زمانه خودشان و تئاتر روز دنیا جلوتر هستند. ما استعدادهای خوب و درخشانی را در 40 سال انقلاب تربیت کردیم. هنرمندانی نظیر ابراهیم حاتمی کیا، شورجه، میرباقری، مجید مجیدی حاصل عمر پربار انقلاب اسلامی ایران هستند.
اعظم بروجردی نویسنده و کارگردان تئاتر و معاون سابق هنری پردیس تئاتر تهران در حوزه فعالیت زنان بعد از انقلاب در عرصه تئاتر گفت: انقلاب اسلامی هنر را مردمی کرد و به دست مردم سپرد. وقتی انقلاب شد 15 سال داشتم و وارد تئاتر شدم و توانستیم کانون تئاتر بانوان را پایه گذاری و افتتاح کنیم. این کانون توانست محیط آرامی را برای بازیگران زن فراهم کند و خیلی از بازیگران بعد از انقلاب حاصل این کانون هستند.
وی در همین رابطه افزود: چیزی که انقلاب به ما داد این بود که کارمان را راحت و با اختیار انتخاب کنیم و خودمان رفتار و عملمان را در این حوزه انتخاب کنیم.
یدالله وفاداری نویسنده و کارگردان پیشکوست تئاتر که بی صدا و در سکوت کار می کند در برنامه 40 سالگی انقلاب گفت: تئاتر کودک و نوجوان می تواند بستر مناسبی برای تربیت آدم ها باشد و به ما می آموزد چگونه زندگی کنیم و با فضائل آشنا شویم، این مهم بعد از انقلاب اسلامی ایران بخوبی صورت گرفت پرچه قبل از انقلاب هیچ رنگی به خود نداشت.
علی محمد رادمنش نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی گفت: تئاتر به شکل درام قبل از انقلاب اسلامی خیلی کم و غیرمنسجم بوده است و بعد از انقلاب گروههای تئاتری شکل میگیرند که با خصلتی اعتراض آمیز به انقلاب کمک میکنند و بعد از آن در جبهههای دفاع مقدس سرگرم ساز و شکلی محیطی داشته اند.
وی ادامه داد: شکل دیگر تئاترهای خیابانی در ایام مبارک دهه فجر با هدف امور تربیتی شکل گرفته است. در حال حاضر تعداد اجرای تئاترهای خیابانی در ایران در مرز 30000 اجرا است. خوشبختانه کسانی که بر سر مدیریت این کار قرار گرفته اند از دل این کار بوده و توانسته اند چشم انداز خوبی را از این حرفه نشان دهند. هنرمندان و دست اندرکاران تئاتر خیابانی در ایران چشم انداز روشنی را در این عرصه متصور هستند و امیدوارند سیستمی برای داوری آثارشان توسط هنرمندان عرصه تئاتر خیابانی تشکیل شود و به پویایی این حرفه کمک کند.
محسن سلیمانی دبیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: در تهران بیش از 100 نمایش در طول شبانه روز اجرا میشود و این گستردگی محصول بعد از انقلاب اسلامی ایران است. تئاتر بعد از انقلاب، از صحنههای بزرگ به میدانهای بزرگ انتقال یافت. بیش از 150 گروه در حال حاضر مشغول اجرای موضوع غدیر با عناوینی نظیر؛ شب آفتابی، بازسازی واقعه غدیر خم، نمایش میلاد کوثر و ... در کشور هستند.
امیر نصیربیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان و دبیر جشنواره دفاع مقدس به عنوان آخرین سخنران برنامه گفت: انقلاب اسلامی پس از پیروزی اش تغییر و تحول در ساختار فرهنگی و هنری به خود میدید. انقلاب تاثیر بسزایی بر تئاتر داشته است. در تئاتر پس از انقلاب اسلامی تغییراتی را در محتوا و شکل تئاتر مواجه هستیم که گامهایی مهمی در توسعه تئاتر ما بوده است. تعدد جشنوارههای تئاتری در کنار جشنواره فجر سبب شده است تا استعدادیابی مناسبی را از جشنوارههای شهرستانی داشته باشیم. اگر مشکلی در تئاتر داریم بخاطر سیاست گذاریها نیست بلکه بخاطر کاستیهایی در مجریان و دست اندرکاران تئاتر میباشد.