این جا تمام کابوس های شبانه تان که در آن سقوط از ارتفاعی بلند را می دیدید تعبیر می شود.
اگر از ارتفاع می ترسید، ابتدا کمی نفس بگیرید، حتی دیدن این تصاویر هم #آدرنالین را در شما چند برابر می کند. این جاده ای است در میان سکوت بکر صخره هایی بلند در #اسپانیا، که وحشتناک ترین مسیر #کوهستانی نامیده می شود.
پس از گذر از سال های متمادی از جاده ای تاریخی در میان دره های تند و تیز حالا فقط تکه هایی از بتن مانده که هر لحظه هم امکان ریختن آنها وجود دارد و البته بسیاری از قسمت های آن فرو ریخته اند وسوراخ هایی کوچک و بزرگ بر روی مسیر ظاهر شده است. اما با این حال باز هم هستند ماجراجویانی که به دنبال تجربه هیجانی ترین ثانیه های زندگی شان ، جاده “ال کامینیتو دل ری ” (EL COMINITO DEL REY) را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند.
با کارناول همراه باشید تا شما را به تجربه واقعی ترین هیجان مجازی، در خطرناک ترین مقصد گردشگری دنیا مهمان کند.
قدم های تان که یکی پس از دیگری برداشته می شود ، آواز کرکس ها در بلندای صخره، تنها صدایی هستند که به گوش می رسند.
صدای رودخانه خروشان در زیر #پل های معلق در مسیر، امروز تبدیل به #وحشتناکترین نعره کوهستان شده که نفس هایتان را به شماره می اندازد.
گاهی هم این قدر غرق در قدم های تان می شوید که سکوت سنگین این جا گوش های تان را کر می کند. اما هرگر نمی ترسید و کنار نمی کشید. شما اولین نفری نیستید که پا به این جاده #خطرناک گذاشته است.
هر ساله چندین هزار نفر برای تجربه آدرنالین از ارتفاع چند صد متری و بر روی مسیری فرسوده راهی کوه های “ال چرچو” (EL CHERCHO) می شوند، اما اگر از ارتفاع وحشت دارید این جا را انتخاب نکنید زیرا “ال کامینیتو دل ری” ( EL COMINITO DEL REY) کابوس افرادی است که از ارتفاع می ترسند.
وحشتناک ترین جاده کوهستانی در جهان ” EL COMINITO DEL REY “
“ال کامینیتو دل ری ” ( EL COMINITO DEL REY ) به زبان اسپانیایی نامی است که بر روی این مسیر وحشتناک گذاشته شده است.
به زبان انگلیسی نام آن مسیر کوچک پادشاه خوانده می شود. مشخص نیست شما چندمین نفری هستید که پا در جاده جنگ با ترس می گذارید اما پادشاه ” آفنسو” (AFONSO)، که در زمانی یکی از پادشاهان اسپانیا بوده، اولین نفری است که این جسارت را داشته و اولین قدم ها را بر روی وحشتناک ترین جاده جهان برداشته است. حالا پس از گذشت یک قرن این نام برگرفته از اولین قدم های پادشاه است و مسیر کوچک پادشاه خوانده می شود.
این مسیر از شهر آردالاس شروع شده و به آنتی کورا ختم می شود.
پس از گذشت سال های متمادی از این مسیر تن خرابه هایی باقی مانده است. پیاده روی در این مسیر یک نواخت نخواهد بود. شما مجبورید در برخی قسمت ها حتی کوه نوردی کنید، زیرا مسیر به طور کامل تخریب شده است. در برخی قسمت های دیگر هم سوراخ هایی بزرگ به وجود آمده که یادگار سال های دراز عبور عابران روستایی و کارگران اطراف منطقه می باشد. شاید شما در ابتدا خود را برای گذر از جاده ای یک دست آماده کرده باشید، اما این کاری بیهوده ای است، در بین راه قسمت هایی را خواهید دید که تنها تیر آهنی از لایه زیرین مسیر از آن به جا مانده و شما باید بر روی جاده ای به پهنای سه اینچ قدم بر دارید در حالی که در ارتفاع چند صد متری هستید!
ثانیه های نفس گیر در خطرناک ترین مسیر کوهستانی در این ویدئو
در حال بارگذاری ویدئو ...
حوادثی تلخ در پس صخره های وحشتناک ترین جاده
از این که دقیقا چند نفر در این مسیر مرگ بار جان خود ر از دست داده اند اطلاعات کاملی در دست نیست، اما در چند ساله اخیر نام آنتونیو، آندره و مارتین سه جوان کوه نورد، بر سر زبان هاست و حالا تصاویرشان بر قاب های سنگی صخره های ال” کامنیتو دل ری” هک شده است . این حادثه در سال 2000 اتفاق افتاده است . ناگفته نماند که در دهه 1900 4 نفر جان خود را در این مسیر از دست دادند که اطلاعات دقیقی از هویت آنها در دسترس نیست.
بازسازی پل پس از مرگ ها و حوادث تلخ جاده
پس از گذشت سال های متمادی، بالاخره مسئولان و دولتمردان به فکر بازسازی پل افتادند. البته تا دو دهه فقط زمزمه بازسازی پل میان مسئولان افتاده بود وخبری از هیچ گونه اقدامی نبود.
تا این که در سال 2011 یکی از معماران برجسته “مالاگا” ( Málaga) به نام “لوییس مکوکا” (Luis Machuca) نگرانی خود را از مسئله خرابی پل ابراز کرد و به صورت رسمی و آشکارا اعلام کرد که باید هر چه زودتر برای بازسازی پل اقدام شود.
دولت های محلی در “آندلوسیا” (ANDALUSIA) و “مالاگا” (MALAGA) موافقت کردند تا در ماه جون 2011 هزینه های بازسازی پل را با هم به اشتراک بگذارند. هزینه کل بازسازی پل 9 میلیون یورو بود . بازسازی پل 4 سال زمان برد و سرانجام در 9 2 مارس 2015 دوباره این پل گشوده شد. بعد از بازسازی بسیاری از قسمت های آن مانند ابتدا باقی مانده بودند و تغییرات خاصی در ظاهر پل رخ نداده بود.
نحوه بازسازی پل
اما این که چگونه بازسازی شود که امن تر باشد و با شرایط اقلیمی هم سازگاری داشته باشد مسئله ای جدید بود.
پس از جلسه ها ی بسیار دولت مردان و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که بازسازی پل اگر با همان مواد ابتدایی یعنی بتن و آهن باشد هم زودتر خراب می گردد و هم هزینه های بسیار زیادی را در بر خواهد داشت. در نتیجه تصمیم بر آن شده که بر روی مسیر ابتدایی که از بتن بود مسیر جدیدی از جنس چوب ساخته شود. شاید در ابتدا این مسئله ای باور نکردنی باشد اگرچه بسیار فنی بود و نیاز به دقت و تخصص بیشتری داشت اما این پروژه انجام شد و به درستی هم به پایان رسید .
نمایی از مناظر بکر منطقه و تلاش افراد برای بازسازی پل( این ویدئو را حتما ببینید)
در حال بارگذاری ویدئو ...
بازسازی جاده و جاذبه های آن پس از بازسازی
اما شاید این سوال در ذهن تان باشد که چطور کارگران مصالح را به این ارتفاع حمل می کردند.
تصور این که 114 سال پیش چگونه کارگران مصالح را به این ارتفاع حمل کرده و آن را ساخته بودند واقعا مشکل است. اما امروزه کمی داستان با سال های پیش متفاوت است. تصمیم بر آن شد از شرکت هایی کمک گرفته شود که در راه اندازی کارهای عمودی تخصص دارندو بخش زیادی از ساخت وساز بر عهده کارگران،و کوه نوردان بود که در بالا رفتن از مسیرهای کوه های تند “ال چر چو” (EL CHERCHO) مهارت داشتند.
برای حمل مصالح هم تا جایی که ممکن می بوده از راه های ساده و برای مسیرهای غیر قابل دسترس از هلی کوپتر استفاده می کردند. پس از بازسازی مسیر که در ادامه برای شما نحوه بازسازی آن را شرح خواهیم داد، نه تنها از جذابیت های آن کاسته نشد بلکه حتی به دیدنی های در مسیر و بین راه افزوده هم شد. حالا این مسیر یکی از پر بازدید ترین مسیرهای گردشگری در کوه های اسپانیاست.
جذابیت ها …
1) پل ایگنا سیو منا
یک لحظه حس می کنید زیر پای تان خالی شده است. کمی با مکث قدم برمی دارید. حتی شاید از ترس بی حس هم شده باشید. اما از همه ترسناک تر کف شطرنجی پل است که طوری طراحی شده تا ارتفاع سرگیجه آور زیر پاهای تان را کاملا ببنید!
به جرات می توان گفت که پل ایگنا سیو منا، یکی از چشم گیر ترین جاذبه های کل مسیر است. اگر از ورودی”الورا (ALORA ) وارد شوید این شاهکار مهندسی را که 30 متر طول دارد خواهید دید.
این پل در ارتفاع 105 متری زمین واقع شده است. و یکی از بلند ترین قسمت های پل است. این پل معلق است و هنگامی که حرکت می کند شما می توانید از طریق کف شطرنجی آن آب های “دسفلدرو”( DESFILADERO) را ببینید. در ساخت این از پل چنیدن کوه نورد و برای حمل مصالح آن از هلی کوپتر استفاده شده است.
2) پنل های شیشه ای زاویه ای جدید رو به کوهستان
ایستادن بر روی صفحه ای شیشه ای، شاید شما را برای لحظه ای مردد کند از آمدن تان، اما بعد از چند ثانیه مطمئن می شوید که انگار قرار نیست به پایین بیفتید! حالا کمی جلوتر می آیید و از دیدن شیب تند دره زیر پای تان لذت می برید. در این میان هم هستند کسانی که هرگر جرات قدم گذاشتن بر روی صفحه ی شیشه ای را ندارند و ترجیح می دهند با کمی فاصله به این پنل تنها چشم بدوزند.
نقش تیم تحقیق و توسعه در بازسازی پل
همان طور که قبلا هم گفتیم این جاده بتنی که قبلا از آهن و ماسه ساخته شده بود، حالا تبدیل به مسیری از جنس چوب شده که حفاظ هایی هم در سرتاسیر مسیر تعبیه کرده اند تا بازدید کنندگان در امنیت بیشتری مسیر را پیاده روی کنند.
این مسیر حالا از 4000 تکه چوب های درخت کاج ساخته شده است. به علاوه سطوح شیشه ای که در برخی قسمت های مسیر برای داشتن چشم اندازی وسیع رو به دره تعبیه شده.
اما این کار نیاز به اندازه گیری هایی دقیق داشت تا خطاها را تا حد امکان کاهش دهند. برای کاهش این خطاها از انواع تکنولوژی ها مانند هواپیماهای بدون سرنشین و یا اشعه های لیزری برای اندازه گیری دقیق فواصل استفاده شد.
در واقع تیم تحقیق و توسعه در این پروژه وظیفه انجام این گونه عملیات را به عهده داشت. این تیم شامل 12 کوه نورد و 20 کارگر عملیاتی می شد.
مسیر” ال کامینیتو دل ری” EL COMINITO DEL REY در گذر یک قرن
اولین کسی که از پل عبور کرد یکی از پادشاهان اسپانیا بود،”افونسو” (AFONSO ) برای افتتاح سد”کوندو” (CONDO)) مجبور به عبور کردن از این مسیر شد. این اتفاق به سال 1921 برمی گردد.
اما این پل در واقع برای راحتی کارگران نیروگاه برق ساخته شده بود تا بدون مشکل میان آبشار “چرو” (CHORRO) و “گیتینجو” (GAITANJEO) تردد کنند. سال ساخت پل به 1901 باز می گردد و ساخت آن در سال 1905 به پایان می رسد.
برای افتتاح سد ” کوندو ” CONDO این پل تنها یک متر پهنا و 100 متر هم ار تفاع داشت. مسیر اصلی پل از بتن بود که بر روی ریل های آهنی سوار شده بود.
این پل زاویه 45 درجه با صخره ها دارد. اما با گذشت سال های متمادی پل فرسوده شد و قسمتی هایی از آن به صورت کامل فرو ریخت.
در نتیجه شکاف های بزرگی در میان مسیر به وجود آمد و تنها میله های نازکی که در لایه اول کار گذاشته شده بودند باقی ماند. بعد از فرو ریختن جاده و حوادثی که در آن رخ داد به مدت 10 سال درب آن بسته ماند و گذر از آن ممنوع شده بود. اما جالب است بدانید قبل از این که این جاده کوهستانی به مقصدی توریستی تبدیل شود، علاوه بر راهی ارتباطی برای کارگران برای محل گذر روستاییان هم بوده و هر روز زنان و کودکان روستایی از این مسیر برای دسترسی به شهر های اطراف استفاده می کردند.
قوانینی بازدید از مسیر
1) همراه داشتن بلیط
2) استفاده از کلاه ایمنی( رایگان به بازدید کنندگان داده می شود)
3) نیاوردن حیوانات خانگی
4) عکس گرفتن بدون استفاده از سه پایه
5) آوردن چتر ممنوع
دسترسی و اطلاعات تکمیلی
هنگام بازدید از این مسیر حتما کفش راحت و آب کافی به همراه داشته باشید. هزینه بازدید از این مسیر 155 یورو برای هر نفر می باشد. پیمودن کل مسیر 2 الی 3 ساعت طول می کشد و این بستگی دارد که شما از کدام ورودی وارد شده باشید. اما برای بازدید از جاده کوهستانی “ال کامینیتو دل ری” (EL CAMINITO DEL REY) با اتوموبیل شخصی، باید از مالاگا حدودا 64 کیلومتر به سمت شمال بیایید تا به آردالاس برسید.
آدرس: اسپانیا، مالاگا، روستای آردالاس 29550
Address: 29550 Ardales, Málaga, Spain
سخن آخر
امروز با هم به خطرناک ترین مسیر کوهستانی سفر کردیم. هیجان و ترس در این مسیر فقط و فقط از ارتفاع سرچشمه می گیرد. خیلی از ما از ارتفاع وحشت داریم. اما در این میان افرادی هستند که سعی می کنند بر ترس خود از ارتفاع غلبه کنند. اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید، با ما به اشتراک بگذارید. شاید تجربیات شما در غلبه کردن بر ترس تان به افراد دیگر هم کمک کند تا بتوانند با ترس خود از ارتفاع کنار بیایند.