نقوی حسینی در گفتگو با مهر:

دیپلماسی اقتصادی موفق نبوده است/وزارتخارجه پروتکلهای سنتی رابشکند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه معاونت «دیپلماسی اقتصادی» در وزارت خارجه تاکنون در عمل موفق نبوده است، گفت: وزارت خارجه باید پروتکل‌های سنتی را بشکند.

دیپلماسی اقتصادی موفق نبوده است/وزارتخارجه پروتکلهای سنتی رابشکند

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر فعال شدن موضوع دیپلماسی اقتصادی برای مقابله با تحریم‌ها، اظهار داشت: واقعیت این است که استقرار معاونت دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه که مطالبه مجلس نیز بوده است، تاکنون در عمل موفق نبوده و ارزیابی ما این است که وزارت خارجه چندان نتوانسته از عهده وظایفی که در این حوزه دارد، بربیاید.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل اصلی کشور ما اقتصاد است و ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم؛ لذا همه امکانات از جمله حوزه دیپلماسی باید در خدمت جنگ اقتصادی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در حال حاضر مراودات ما با کشورهای مختلف باید بر پایه دیپلماسی اقتصادی باشد، اما وزارت امور خارجه چون ساختار لَخت و کهنه‌ای دارد و تغییر در آن بسیار سخت است، همچنان در قالب پروتکل‌های قدیمی حرکت می‌کند.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: طبق جمع‌بندی که در کمیسیون امنیت ملی نیز انجام شده، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه تاکنون مؤثر و فعال نبوده و تأثیرات آن در عمل مشاهده نشده است.

وی تأکید کرد: چاره‌ای جز این وجود ندارد که همه اجزای وزارت خارجه سرخطِ دیپلماسی اقتصادی بیایند؛ از جمله اینکه سفرا پروتکل‌های سنتی را بشکنند و به میدان مقابله با جنگ اقتصادی وارد شوند. ستاد وزارت امور خارجه نیز باید دائماً به دنبال گزارش‌گیری از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور و فعال کردن روند دیپلماسی اقتصادی باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص مهمترین مناطق هدف برای فعال شدن و بهره‌برداری از دیپلماسی اقتصادی گفت: در این رابطه همسایگان اولویت نخست را باید داشته باشند و در گام بعدی کشورهای آسیای میانه و قفقاز، فرصت‌های خوبی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی و بهره‌برداری از آن به نفع مردم کشورمان هستند. اولویت بعدی باید کشورهای اروپایی و آمریکایی باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر