ماهان شبکه ایرانیان

معرفی شهر استانبول ؛ دانستنی های قبل از سفر

استانبول شهر مساجد عثمانی و بازمانده‌ی باشکوه قسطنطنیه، از لحاظ جغرافیایی به گونه‌ای‌ست که بخشی از آن در قاره آسیا و بخشی دیگر از آن در قاره اروپا قرار دارد

استانبول شهر مساجد عثمانی و بازمانده‌ی باشکوه قسطنطنیه، از لحاظ جغرافیایی به گونه‌ای‌ست که بخشی از آن در قاره آسیا و بخشی دیگر از آن در قاره اروپا قرار دارد. این دو بخش توسط پل معروف بسفر به یکدیگر متصل می‌شوند. از همین روی، استانبول را پلی میان دو قاره می‌نامند. شهر استانبول پر جمعیت ترین شهر ترکیه است و همچنین مرکز فرهنگی، تاریخی و اقتصادی ترکیه نیز محسوب می‌شود. دین اکثریت مردمان ترکیه و استانبول اسلام و مذهب سنی است. به هین دلیل، استانبول می‌تواند مقصد بسیار دلپذیر و مناسبی برای مسافران ایرانی باشد. شهری با تلفیقی از المان‌های مذهبی، سنتی و توأمان با ظاهری به روز و شکیل!

از آن جا که استانبول مقصد محبوبی برای سفر است، کارناوال بر آن شده تا به معرفی کامل این شهر گردشگر پذیر بپردازد. معرفی کاملی که در آن اطلاعات مهم و جالبی در اختیار شما گذاشته می شود که قطعا دانستن شان پیش از سفر بسیار برای شما مفید خواهد بود.

پیش از این کارناوال به معرفی مساجد باشکوه استانبول پرداخته و در آینده ای نزدیک نیز با تمام جاذبه ها، تفریحات، هتل ها و دیگر امکانات استانبول آشنایی پیدا خواهید کرد. از جمله دیگر پست های معرفی استانبول می توانید در زیر بخوانید:

بهترین رستوران های لوکس استانبول

بهترین رستوران های استانبول با هزینه متوسط

بهترین رستوران های ارزان استانبول

برترین هتل های 5 ستاره استانبول

همراه با کارناوال به شهر بازاهای رنگارنگ سنتی و فستیوال‌های موسیقی خیابانی، استانبول سفر کنیم.

شهر استانبول
شهر استانبول
photo by Marco De Stefano

از شهر استانبول بیش تر بدانید

استانبول شهری با تاریخ 2500 ساله است که در جهان باستان با نام قسطنطنیه شناخته می شود و پرجمعیت ترین شهر کشور ترکیه است. همچنین استانبول مرکز اقتصادی، فرهنگی و تاریخی این کشور محسوب می شود. 14٫1 میلیون نفر در شهر وسیع و پرهیاهو استانبول زندگی می کنند که این جمعیت استانبول را به هفتمین شهر بزرگ و پرجمعیت اروپا بدل می کند. همان طور که گفته شد بخشی از استانبول در آسیا و بخشی از آن در قاره اروپا قرار دارد و شهری میان قاره ای است. شهر استانبول از لحاظ جغرافیایی بین دو دریای مرمره و دریای سیاه است و از آن جا که  مراکز تاریخی و تجاری شهر استانبول در بخش اروپایی شهر واقع شده، بیش از دو سوم جمعیت مردم شهر نیز ساکن بخش اروپایی استابول اند. 

بیش ترین قسمت مورد توجه در شهر استانبول، مرکز تاریخی آن است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. برای اطلاعات بیش تر می توانید سری به مساجد باشکوه استانبول بزنید. همچنین در آینده ای نزدیک می توانید به طور مفصل از تفریحات، جاذبه ها و دیگر بخش های مهم استانبول مطالبی را بخوانید.

شهر استانبول

دانستنی های کاربردی استانبول

 برخی از ویژگی ها و دانستنی های مردم استانبول عبارت اند از:

زبان مردم استانبول: ترکی

پول رایج در استانبول: لیر ترکی، هر 1 لیر حدودا 1050 تومان است.

اختلاف ساعت با ایران: 31 دقیقه 

جمعیت استانبول: آخرین بار در سال 2015 سرشماری شده و میزان جمعیت این شهر 14.03 میلیون نفر می‌باشد!

میزان سفر سالانه گردشگران به استانبول: در سال 2015، 12.56 میلیون گردشگر به استانبول سفر کردند و این آمار استانبول را به پنجمین شهر پربازدید دنیا ارتقاء داد.

موقعیت اقتصادی: استانبول مرکز صنعتی ترکیه است و تولید عمده محصولاتی مانند: کتان، میوه، روغن زیتون، ابریشم و تنباکو بر عهده استانبول و شهرهای اطراف آن است. همچنین در تولید محصولات مهم صنعتی چون: صنایع موادغذایی، منسوجات، محصولات کاغذی و … نقش پررنگی دارد. و البته جدا از تولیدات، بخش گردشگری شهر استانبول یک چشم انداز اصلی در اقتصاد شهر است. 

سوغات شهر: قهوه، ترشی، ادویه، شیرینی پسته‌ای، باقلوا و راحت القلوم، قهوه جوش، سس گوجه فرنگی و فلفل، لوازم آشپزخانه دست‌ساز

وضعیت بهداشت: استاندارد سلامتی آب و غذای استانبول بالاست و کمتر گزارشی مبنی بر بیماری‌ ناشی از غذا دریافت شده است. با این حال برای تضمین سلامتی خود، به هنگام خرید از غذاهای خیابانی، غذاهای تازه و داغ را انتخاب کنید. آب در شبکه استانبول جهت استفاده مناسب نیست و توصیه نمی‌شود. آب معدنی ارزان است و در هر جایی گیر می‌آید. (در بطری‌های 0٫33 و 1٫5 و 3 لیتری)

وضعیت ادامه تحصیل: در استانبول 8 دانشگاه دولتی و 31 دانشگاه خصوصی وجود دارد که در این میان دو دانشگاه ITU و دانشگاه Bogazichi University معتبرترین دانشگاه‌های استانبول محسوب می‌شوند که مدرک آن‌ها در تمام دنیا معتبر و قابل قبول است. همچنین می‌توان از دانشگاه خصوصی آیدین که مدرکش مورد تائید وزارت علوم نیز هست، اسم برد. 

شهر استانبول
شهر استانبول

جشنوارهها:

بهار : جشنواره بین المللی فیلم استانبول، جشنواره لاله، جشنواره بین المللی تئاتر استانبول، جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی استانبول، روز فتح استانبول

تابستان: جشنواره بین المللی موسیقی استانبول، جشنواره بین المللی جاز استانبول، جشنواره کشتی جوخه، راک ان کوک ( Rock ‘n’ Coke:بزرگ‌ترین فستیوال موسیقی در فضای آزاد در استانبول)

پاییز: دوسالانه بین المللی هنر استانبول، جشنواره آکبانک جاز، نمایشگاه کتاب تویاپ

زمستان: جشنواره موسیقی بلوز افس پیلسن (یکی از رویدادهای محبوب موسیقیایی در استانبول که با استقبال گسترده مواجه می‌شود.)

تعطیلات: اغلب مراکز معروف گردشگرپذیر و مغازه‌ها در طی تعطیلات ملی باز هستند ولی ساعت کار متفاوتی دارند، به طور مثال تا ساعت 13:00 بسته خواهند بود. بازار بزرگ و بازار ادویه نیز به کل تعطیل خواهند بود. از تعطیلات عمومی و رسمی ترکیه:

روز اول سال نو (1ژانویه) – 23 آپریل روز حاکمیت ملی و روز کودک – 1 می روز کار و همبستگی – 19 می روز بزرگداشت آتاتورک، جوانان و ورزش – 4 جولای آستانه عید فطر، 5 و 7 جولای عید فطر، 30 آگوست روز پیروزی، 11 سپتامبر آستانه عید قربان، 12 و 15 سپتامبر عید قربان، 6 اکتبر آزدی استانبول، 28 اکتبر آستانه روز جمهوری، 29 اکتبر روز جمهوری

شهر استانبول
شهر استانبول

در سفر به استانبول بدانید

هنگامی که به کشوری غریبه سفر می‌کنید، دانستن شماره‌های ضروری و عباراتی برای برقرار کردن ارتباط با دیگران و همچنین به هنگام رخدادهای غیر منظره بسیار کارآمد است.

شماره‌های ضروری

            

 کد شماره گیری 90
 کد شهر 212
پلیس 155
آمبولانس 112
آتش‌نشانی 110
پلیس نظامی 156
امنیت ساحل 158
ترافیک 154
مراقبت پزشکی 113
        کودک گم شده          183
سلام Selam
خوش اومدین Hoş geldin
روز خوبی داشته باشین İyi günler
بله Evet
خیر Hayır
شاید Belki
نمی دانم Bilmiyorum   
متوجه شدم Anlıyorum
متوجه نشدم Anlamadım
لطفا یواش تر صحبت کنید Lütfen daha yavaş konuşun
لطفا آن را بنویسید Lütfen yazınız
می توانید انگلیسی صحبت کنید؟ İngilizce biliyor musun
ببخشید Özür dilerim
این چقدره؟ (قیمت) Ne kadar?
ممنونم Teşekkürler
دستشویی کجاست؟ Tuvalet nerede?
کمکم کن yardim lütfen
تصادف Kaza
آتش Yangin
خیلی مریض Çok hasta
من یک تصادف داشتم  Kaza yaptim
احتیاج به دکتر   doktora ihtiyaç va
لیر ترکیه

آب و هوای شهر استانبول 

بهار استانبول: استانبول در این زمان روزها گرم‌تر می‌شود و شب‌ها خنکایی ملایم و دوست داشتنی دارد و گهگاهی باران نرمی بهاری نیز می‌بارد. در این فصل، شهر استانبول را رنگین تر و زنده تر از هر زمان دیگری خواهید یافت. میانگین دمای روزها میان 18 تا 27 درجه سانتیگراد است.

تابستان استانبول: روزهای تابستانی استانبول گرم و مرطوب است. گرچه اغلب ساکنین شهر برای فرار از دست گرما به جزایر نزدیک و سواحل روی می‌آورند، بیش‌ترین گردشگران تابستان  را برای مسافرت به استانبول انتخاب می‌کنند. بنابراین در اغلب مکان‌های دیدنی، با هجم زیادی از آدم و صف‌های طولانی رو به رو خواهید شد. میانگین دمای تابستان در استانبول میان 28 تا 30 درجه سانتیگراد است. بهترین وجه مسافرت به استانبول در تابستان، وضعیت مطلوب کروزهای بسفر و گردش با کشتی‌های استانبول است.

پاییز استانبول: دمای هوا در فصل طلایی برگ‌ریز استانبول بسیار دلپسند و مطلوب است، یعنی در حدود 23 درجه! اما منتظر غافلگیری‌های گه‌گدار طبیعت هم باشید. یک روز ممکن است گرم و خشک باشد و روز دیگر، بسیار خنک با دمای 15 درجه و یا باران‌های کوتاه و شدید غافلگیرتان کند.

زمستان استانبول: روزهای زمستانی استانبول سرد و برفی اند. میانگین دمای روزانه بین 8 تا 12 درجه است و اغلب بارش ملایم برف هم دور از انتظار نیست.

بنابراین بهترین زمان مسافرت به استانبول: فصل بهار و پاییز است، زمانی که دمای هوایی مطلوب به دور از گرمای سوزان و سرمای یخ بندان در انتظار شماست.

بهار استانبول
پاییز استانبول
زمستان استانبول

فرودگاه های استانبول

به طور کلی دو فرودگاه در شهر استانبول وجود دارد:

1- فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول 

فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول، بزرگ ترین فرودگاه ترکیه از لحاظ تعداد مسافران، مقاصد سفر و تعداد پروازها است و فرودگاه بین المللی اصلی شهر استانبول محسوب می شود. فرودگاه آتاتورک در بخش اروپایی شهر استانبول واقع شده است و در 24 کیلومتری غربی مرکز استانبول قرار دارد. نام اختصاری این فرودگاه TAV است. 

آدرس: ترکیه، استانبول، یشیلکوی

Address: Yeşilköy, 34149 İstanbul, Turkey

2- فرودگاه بین المللی صبیحه گوکن 

 فرودگاه بین المللی صبیحه گوکن با نام اختصاری SAW، در 35 کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر استانبول قرار دارد و در بخش آسیایی شهر استانبول واقع شده است. صبیحه گوکن نام نخستین خلبان جنگی زن ترکی است که بر روی این فرودگاه گذاشته شده است. 

آدرس: ترکیه، استانبول، محله صنایی

Address: Sanayi Mh., 34906 Pendik/İstanbul, Turkey

فرودگاه آتاتورک
فرودگاه صبیحه گوکن

حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

خوشبختانه استانبول سیستم حمل و نقل عمومی بسیار کارآمد و متنوعی دارد که بسیار نیز مورد استفاده است. از جمله این گزینه‌هامی‌توان به: اتوبوس، مترواتوبوسی، مترو، قطارهای حومه‌ای، تراموا، ماشین‌های کابلی، کشتی، کشتی‌های تندرو، اتوبوس و تاکسی دریایی اشاره کرد. قسمت خوب ماجرا این است که اکثرا این گزینه‌ها به یک‌دیگر مرتبط‌ اند و برای پرداخت هزینه همه‌ی این‌ها تنها کافیست که استانبول‌ کارت (ISTANBULKART) تهیه کنید. استانبول‌ کارت نوعی بلیت الکترونیکی‌ست که می‌توانید آن را از باجه‌های بلیت که در نزدیکی ایستگاه‌های حمل و نقل قرار دارند تهیه کنید. این باجه های بلیت را در نزدیکی ایستگاه هایی چون تکسیم، بسیکتاس و امینونو خواهید دید. هزینه خرید استانبول کارت 10 لیر است که پس از پرداخت آن می‌توانید به میزان دلخواه کارت خود را شارژ کنید. این کارت قابلیت استفاده برای بیش از یک نفر را دارد. قسمت خوب ماجرا این است که در انتهای سفر می‌توانید استانبول‌ کارت خود را پس بدهید و وجه اولیه را دریافت نمایید.

انواع گزینه های حمل و نقل در استانبول به این ترتیب است:

مترو و تراموا

قایق و کشتی

اتوبوس

تاکسی

شهر استانبول

1- مترو و تراموا

+ ایستگاه‌های مترو با تابلوهایی با حروف M و در رنگ‌های آبی و قرمز مشخص شده‌اند. هر سرویس ایستگاه را بین 2 تا 10 دقیقه ترک می‌کند. ساعات کار مترو بین 6 صبح تا 12 نیمه شب است.

در مسیر خط M1A اکسرای به فرودگاه وصل می‌شود و در 15 ایستگاه توقف دارد که در طول مسیر شامل اتوگار هم می‌شود.

در مسیر دیگر، خط M2، ینی‌کاپی به تکسیم وصل می‌شود و در طی مسیر در سه ایستگاه توقف دارد. ایستگاه وزنسیلر Vezneciler در نزدیکی بازار بزرگ، ایستگاه هالیک بر روی پل جدید گلدن هورن و ایستگاه شیشانه Şişhane در نزدیکی میدان تونل در بیوگلو هستند. خط دیگری نیز از تکسیم به شمال شرقی هاکیوسمان (Hacıosman) با 9 ایستگاه توقف، می‌رود.

خط چهارم، Kazlıçeşme را از طریق تونلی در زیر دریای مرمره به غرب شهر قدیم، Ayrılak Çeşmesi در بخش آسیایی شهر متصل می‌کند.

++ آسان‌ترین راه برای جابه جایی بین سلطان احمد و بیوگلو، استفاده از تراموا است. هر 5 دقیقه یک سرویس از ایستگاه خارج می‌شود. ساعات کار تراموا از 6 صبح تا 12 نیمه شب است. 

نوع پرداخت هزینه: برای هر دو گزینه مترو تراموا از استانبول کارت استفاده می شود.

مترو استانبول
تراموا استانبول

2- قایق و کشتی

هیجان انگیزترین راه گردش در استانبول، استفاده از سرویس‌های قایق و کشتی است. عبور از آسیا به اروپا، بالا و پایین رفتن در طول گلدن هورن و بسفر و گذر از جزایر پرینس از جمله مسیرهای قابل استفاده است.

بنادر اصلی در قسمت اروپایی استانبول، در نزدیکی دهانه‌ی گلدن هورن (امینونو و کاراکوی) در بسیکتاس و در کنار ایستگاه تراموای کاباتاس، 2 کیلومتر آن طرف تر از پل گالاتا قرار دارند. این کشتی‌ها در طی سال دو برنامه اجرایی دارند که در فصل زمستان (اواسط سپتامبر تا می) و تابستان (ژوئن تا اواسط سپتامبر) قرار دارد. قیمت بلیت‌ها ارزان و مناسب است و در اکثر مسیرها می‌توانید از استانبول کارت تان استفاده کنید.

نوع پرداخت هزینه: استانبول کارت

قایق استانبول

3- اتوبوس

ایستگاه‌های عمده اتوبوس در قسمت میدان تکسیم، بسیکتاس، کاباتاس، کادیکوی و اوسکادور قرار دارند. اغلب سرویس‌ها بین ساعات 6 صبح تا 23 فعالیت دارند.

مقصدها و ایستگاه‌های اصلی در مسیرهای اتوبوس، بر تابلو در سمت راست اتوبوس و همچنین بر روی تابلوی الکترونیک جلوی اتوبوس نشان داده می‌شوند. برای استفاده از اتوبوس باید از ایستانبول کارت استفاده کنید.

اغلب برای سفر بین دو نیمه اروپایی و آسیایی از اتوبوس استفاده می‌کنند.

نوع پرداخت هزینه: استانبول کارت

اتوبوس استانبول

4- تاکسی

استانبول پر از تاکسی‌های زرد است که راننده‌های آن به سه دسته دیوانه سرعت، بازیگر و هیچ‌کدام! تقسیم می‌شوند. اگر گیر دسته اول افتادید و احساس خطر کردید تنها به فارسی هشدار بدهید :”یواش!” (‘yavaş!’ از مزایای شباهت فارسی و ترکی). رانندگان دسته دوم  علاقه زیادی به شکار مسافران پولدار دارند. تمام تاکسی‌ها موظند که از تاکسی متر استفاده کنند و  رانندگان این دسته اغلب تمایلی به استفاده از تاکسی متر ندارند و یا ادعا می‌کنند که تاکسی‌مترشان خراب است و در نهایت از شما پول بیش‌تری طلب می‌کنند. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق این است که از همان اول یادآور شوید که بی تاکسی متر سوار تاکسی نمی‌شوید.

از سوار شدن تاکسی در نزدیکی ایاصوفیه بپرهیزید! اغلب بیشتر از نرخ معمول طلب می‌کنند.

کرایه‌های تاکسی بسیار مناسب است و نرخشان در طی شب و روز یکسان است.

تاکسی‌های کمی کمربند دارند، و بدانید اگر شما بخواهید از روی بسفر عبور کنید و تاکسی جریمه شود، این مقدار را به کرایه شما می‌افزاید!

نرخ و نوع پرداخت هزینه:

فاصله (کیلومتر) هزینه حدودی
بین 3 تا 4 km بین 9 تا 11 لیر ترکی
بین 10 تا 12 km بین 23 تا 27 لیر ترکی
بین 20 تا 22 km بین 43 تا 47 لیر ترکی

برای اطلاعات بیشتر می توانید به اینجا سری بزنید.

تاکسی استانبول

فرهنگ غذایی شهر استانبول

فرهنگ غذایی ترکیه به طور عمده متأثر از فرهنگ غذایی یونان، کشورهای آسیای میانه، بخش شرقی آسیا و بالکان است و از طرفی نیز بر فرهنگ غذایی کشورهای غربی و مرکزی اروپا تأثیر بسیاری داشته است. جالب است بدانید که فرهنگ غذایی ترکی و ایرانی تأثیرات متقابل زیادی بر یک‌دیگر داشته و شما هنگام مرور لیست‌ غذاهای ترکی، چندان هم احساس غربت نمی‌کنید. غذاهای ترکی تنوع و طیف گسترده ای دارند. انواع وعده های غذایی ترکی عبارت اند از:

پیش غذا یا Meze: اغلب در رستوران‌ها شما را با سینی بزرگی از بشقاب‌هایی با انواع مختلفی از :دلمه‌ها، سالاد، پوره، خاگینه، ترشی، میوه، بورک (نوعی پیش غذا با ورقه‌های یوفکا و مخلفات میان آن)، پنیر، سبزیجات و گوشت هیجان زده می‌کنند و شما به انتخاب خودتان پیش غذای مورد علاقه و وسوسه کننده تان را انتخاب می‌کنید. اغلب هر ظرف را می‌توانید با دو یا سه نفر قسمت کنید و محتویات آن برای چشیدن چهار یا پنج نفر مناسب است. 

وعده اصلی یا Ana yemeğı: درست است که اغلب غذاهای ترکی با گوشت بره و گوسفند پخته می‌شوند، اما فرهنگ غذایی ترکی شامل غذاهایی با گوشت گاو، مرغ و همچنین انواع غذاهای دریایی می‌شود (البته منهای گوشت خوک). برای وعده اصلی خود لیست بلند بالایی از انواع کباب‌ها و غذاهای گوشتی را در اختیار دارید. کباب‌ها مانند: معروف‌ترین کباب ترکی، شیش کباب یا şiş kebap (کبابی مشابه شیشلیک)، کباب ترکی یا Döner kebap، ادنان کباب Adana kebap (بسیار مشابه کباب کوبیده)، چورپ شیش یا Çöp Şiş (کبابی با سه یا چهار تکه کوچک از گوشت بره و یک تکه چربی)و شیشلیک.
از جمله کوفته‌ها می‌توان به: ایزگارا کوفته یا Izgara Köfte اشاره کرد که کوفته‌ای مخلوط از گوشت بره، تخم مرغ، برنج و ادویه است که به صورت گریل شده آماده می‌شود.
کوفته سیسی یا Şiş köfte نوعی کوفته با مواد غذایی کاملا مشابه ایزگاراست که تنها در شکل نهایی با کوفته ایزگارا تفاوت دارد.
کوفته سالچالی یا Salçalı köfte، نوعی کوفته است که در سسی خوش طعم (اغلب گوجه فرنگی) پخته می‌شود.
همچنین کوفته ایزمیر یا İzmirli köfte که نوعی کوفته سبزیجات است و کوفته پنیری یا Peynirli köfte که برای خوش طعم شدن، به مواد کوفته پنیر اضافه می‌شود. 

دسر: باقلوا، راحت الحلقوم، کنوفه، حلوا، پودینگ برنج و … که اغلب با چایی و یا قهوه ترک سرو می‎شوند.

در آینده ای نزدیک می توانید در کارناوال به طور مفصل از انواع غذاهای خیابانی استانبول، غذاهای محلی و رستوران های معروف استانبول بیش تر بدانید. 

غذاهای استانبول
غذاهای استانبول
غذاهای استانبول

تاریخچه شهر استانبول

استانبول در طی تاریخ سه مرحله مهم و قابل ذکر را پشت سر گذاشته که مرحله اول آن مربوط به امپراتوری روم شرقی است.

در سال 330 پس از میلاد امپراتوری روم شرقی به جهت موقعیت فوق العاده تنگه بسفر، به طور رسمی قسطنطنیه (استانبول فعلی) را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد. در واقع اهمیت کنترل تنگه بسفر از آن جهت بود که کنترل مسیر آبی میان آسیا و اروپا را در دست می‌گرفت. در همین زمان، قسطنطنیه بزرگ‌ترین شهر قاره اروپا و همچنین مرکز فرهنگی برای تمدن یونانی و پیروان ارتدکسی کلیسا محسوب می‌شد. از جمله دستاوردهای آن به ساخت کلیسای بزرگ و باشکوه ایاصوفیه می‌توان اشاره کرد.

قسطنطنیه تا سال‌های سال در دست روم شرقی بود تا این که در سال 1453، سلطان محمد دوم، امپراتور عثمانی پس از یک محاصره 53 روزه شهر، توانست استانبول را فتح کند. استانبول سومین پایتخت امپراتوری عثمانی محسوب می‌شد. از جمله اقدامات سلطان محمد دوم تبدیل کلیای مهم و کلیدی ایاصوفیه به مسجد ایاصوفیه بود. پس از فتح شهر، به دستور سلطان محمد دوم ساخت و سازهای گسترده ای صورت گرفت و 5 هزار خانوار از اقصی نقاط کشور به شهر قسطنطنیه مهاجرت کردند.

تاریخچه استانبول

 استانبول در طی سلطنت عثمانی

در سال 1459، سلطان محمد هزینه زیادی جهت ایجاد رفاه در مناطق شهر صرف کرد، از آن جمله ایجاد مدرسه، مسجد و آشپزخانه عمومی در محله‌های شهر بود. همچنین دستور داد تا هر یونانی که به عنوان اسیر یا مهاجر وادار به ترک قسطنطنیه بوده، به شهر بازگردانیده شود. چنین اقداماتی باعث شد تا قسطنطنیه به شکوه و قدرت سابق خود بازگردد.
زمان سلطنت سلطان سلیمان در طی سال‌های 1520 تا 1566 دوره اوج شکوفایی هنری و دستاوردهای معماری استانبول محسوب می‌شود. بسیاری از مساجد معروف توسط مهمار سنان در این دوره ساخته شده است.
مقطع سوم و مهم تاریخ استانبول، درست پس از جنگ ترکیه و یونان در سال 1922 بود که همه چیز تغییر کرد. استقرار جمهوری جدید ترکیه که همگام با موجی از ملی‌گرایی بود، سبب شد تا جمعیت بسیاری از یونانی‌ها و ارمنی‌های ساکن استانبول این شهر را ترک کرده و نقطه پایانی باشند بر دوران پایتخت بودن استانبول. در سال 1923 مصطفی آتاتورک رئیس جمهور وقت ترکیه، پایتخت ترکیه را رسما از استانبول به آنکارا منتقل کرد. در سال 1930 نام شهر از قسطنطنیه به استانبول تغییر پیدا کرد.
مدرنازیسیون استانبول از دهه 1870 شروع شد، در واقع با آغاز ساخت پل‌ها، سیستم آبرسانی مناسب، استفاده از چراع‌های برقی و معرفی تراموا و تلفن همراه بود. امروزه استانبول به عنوان یک کلان شهر بین المللی در نظر گرفته می‌شود و در سطح دنیا کاملا شناخته شده است.

تاریخچه استانبول
تاریخچه استانبول

توصیه های کارناوال 

+ اصولا باید همه جا پاسپورت خود را همراه داشته باشید، ولی ما پیشنهاد می دهیم برای جلوگیری از گم شدن و یا هر اتفاق دیگری برای پاسپورت‌تان، یک کپی از آن را با خود حمل کنید.

اگر خانم هستید و می خواهید سفر به استانبول را به تنهایی تجربه کنید، رعایت نکات زیر بسیار کارآمد خواهد بود:

+ طرز پوشش و رفتار خود را با محیط مطابقت دهید. به طور مثال همان قدر که پوشیدن لباس‌های چسب و شلوار جین در محله‌های بیوگلو و نزدیکی بسفر عادی‌ست، در محله‌های سنتی مثل اوسکودار امری نامعمول است. بی توجهی شما به عرف و نوع پوشش مردم موجب پدیده رنجش در گردشگری خواهد بود.

+ به هنگام استفاده از تاکسی ترجیحا صندلی عقب را انتخاب کنید.

+ اگر در شلوغی مکانی، برخورد مردی ترک موجب آزارتان بود، بلند بگویید : اه یاپ! ( Ayıp -ah-yuhp). معنای آن چیزی شبیه : شرم بر تو باد! است.

+ روسری و شال خود را همراه داشته باشید، هنگام بازدید از مساجد ملزم به پوشش سر خود هستید.

شهر استانبول

سخن آخر

همان طور که گفته شد این تنها معرفی کلی از شهر استانبول بود و در به زودی معرفی مفصلی از تمام بخش های شهر خواهید خواند.

دوست دارید کارناوال این بار به معرفی کدام شهر یا مکان بپردازد؟

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان