ساخت سازه های دست ساز و عجیب در جهان همه روزه رو به افزایش است و طرفداران بیشتر و بیشتری هم پیدا می کند. گاهی این سازه ها آن قدر زیبا و شگفت انگیز از آب در می آیند که به نماد آن کشور و یا برترین جذابیت منطقه تبدیل می شوند و گردشگران حاضراند ساعت ها در صف های طولانی منتظر بمانند تا چند دقیقه ای این آثار شگفت انگیز را از نزدیک تماشا کنند.
یکی از معروف ترین و پر بازدیدترین سازه های دست ساز بشر #برج ایفل است، برجی آهنین و منحصر به فرد …
این برج آن قدر زیبا و شگرف است که کسی نیست نداند برج ایفل کجاست و چه شکلی دارد. همگی نامش را شنیده ایم و حدودا می دانیم ظاهر آن به چه صورتی است، اما شاید از جزئیات آن بی خبر باشیم، جزئیاتی که پشت تک تکشان زحمات شبانه روزی تیم های مهندسی پنهان شده است.
امروز کارناوال می خواهد به کشور فرانسه، شهر زیبای پاریس، زادگاه برج ایفل برود و از نزدیک آن را ببیند و با تمامی ابعادش آشنا شود.
همراهمان باشید تا از رموز سازه ی بلند و چشم نواز ایفل پرده برداریم و به یکی از رمانتیک ترین نقاط جهان برویم.
معرفی کلی برج ایفل
حتما تعریف برج ایفل را شنیده اید، ساختمانی که به عنوان یکی از رمانتیک ترین اماکن جهان شناخته شده است، برجی بلند، ساخته شده با ظرافت و دقت تمام.
برج ایفل (eiffel tower) یکی از پربازدید ترین سازه های نه تنها پاریس بلکه کل جهان می باشد. ارتفاع این برج 300 متر (اگر آنتن تلویزیونی که در بالایش نصب شده را در نظر بگیریم 324 متر ) و عرضش 128 متر می باشد و همین امر سبب شده تا آن را به عنوان بلندترین سازه ی پاریس و چهارمین سازه ی بلند فرانسه بشناسند، این برج حدودا به اندازه ی یک ساختمان 81 طبقه مرتفع می باشد.
این برج زیبا به مناسبت صدمین سال انقلاب فرانسه تکمیل و افتتاح شد و به دلیل جنس آهنینش بسیار سنگین است، وزن برج ایفل حدودا 7200 تن می باشد که با در نظر گرفتن قطعات سنگین استفاده شده در آن چیز عجیبی نیست، در ساخت این برج حدودا از 18 هزار و 38 تیر آهن و قطعه ی فلزی استفاده شد.
برای رسیدن به بالای برج می توان از آسانسور و پله استفاده کرد. این برج 1665 عدد پله دارد و تنها دو سطح یا سقف، برج را به طبقات مختلف تقسیم می کنند و یک عرشه و به نوعی طبقه ی سوم هم دارد، البته به دلایل امنیتی و ایمنی گاهی بازدیدکنندگان اجازه ندارند از طبقه ی دوم برج ایفل بالاتر بروند اما پلکان برج تا بالاترین مکان آن ادامه دارد.
کف زمین طبقات برج ایفل از جنس شیشه و شفاف می باشد که همین امر زیبایی طبقات را دو چندان کرده است و از قسمت زیرین ایفل که آن را بنگریم کف طبقات چهره ی زشتی ندارند.
ویدئویی از زیبایی های برج ایفل را به تماشا بنشینید
در حال بارگذاری ویدئو ...
معماری و شکل ظاهری برج ایفل
گویا در طراحی شکل ظاهری برج ایفل از یک رصدخانه در نیویورک الهام گرفته شده است. در ابتدا از طرح برج استقبال زیادی نشد اما وقتی توضیحاتی بیشتر درباره ی چگونگی پایه های برج و غرفه ی شیشه ای طبقه ی اول داده شد، بسیار جذاب و حیرت انگیز به نظر آمد.
جالب است بدانید ساخت این برج زیبا تنها 1 و نیم میلیون فرانک معادل 47,577,000,000 ریال هزینه در بر داشته است و این حدودا یک چهارم هزینه ی برنامه ریزی شده از ابتدا برای برج ایفل بود.
و اما برج ایفل از لحاظ ظاهری:
این برج تقریبا از همه ی نقاط پاریس قابل دیدن است، از دور چهره ای آرام و ظریف دارد و آن قدر زیبا به نظر می رسد که به راحتی بازدیدکنندگان را به سمت خود جذب می کند. دارای چهار پایه ی غول پیکر است که هنر مهندسی مدرن و به روز را به رخ جهانیان می کشد.
اما هرچه به برج نزدیک تر می شویم ایفل چهره ی لطیفش را از دست می دهد و ظاهری خشن تر پیدا می کند و در واقع به برجی زمخت تبدیل می شود که همه ی تیرها و پلکان فلزی اش را به راحتی می توان دید، همه ی بازدیدکنندگانی که برای اولین بار به دیدار برج ایفل آمده اند اتفاق نظر دارند که از فاصله ی نزدیک کاملا دیدشان نسبت به برج تغییر کرده است و آن ها انتظار چنین سازه ی خشنی را نداشتند و تصور داشتند با سازه ای رمانتیک و ظریف رو به رو می شوند.
پس از مدتی پی بردند که ایفل به دلیل ارتفاع و محل قرار گیریش می تواند محل خوبی برای نصب آنتن های ماهوارهای، تلویزیونی و مخابراتی باشد. به همین دلیل بر بالاترین نقطه ی برج آنتنی قوی برای تلویزیون نصب شد و هم اکنون کاملا بر فراز برج خودنمایی می کند.
قسمت های مختلف برج ایفل
همانطور که اشاره کردیم، برج ایفل دو سطح یا طبقه دارد و یک عرشه که در بالاترین نقطه ی برج قرار گرفته است. در ادامه به بررسی تک تک طبقات و قسمت های گوناگون این برج فاخر خواهیم پرداخت.
1 ) برج ایفل از نمای پایین
برج زیبای ایفل دقیقا در کنار رود سن ساخته شده، رودی که خود به تنهایی زیبایی خیره کننده ای دارد. به پایه ی برج که می رسیم تنها حسی که داریم تعجب از عظمت و ابهت این برج است. اگر کاملا در قسمت زیرین برج قرار بگیرید، همانند چهارپایه ایست که انتهایش با ظرافت و زیبایی خاصی به هم متصل شده است.
اگر سطح زیرین برج ایفل را زمینی مربع شکل فرض کنیم این برج دارای ستون هایی ایست که در چهار گوشه ی مربع ساخته شده اند، همانطور که اشاره کردیم عرض برج حدودا 128 متر در 128 متر می باشد.
2 ) پله های برج ایفل
همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، برج ایفل از ابتدا تا عرشه اش 1665 پله دارد، پله هایی آهنین و طوسی رنگ که بازدیدکنندگان آن ها را می پیمایند تا بر فراز معروف ترین برج اروپا قرار بگیرند، پله هایی که با وجود تعداد زیادشان بالا رفتن از آن ها کار سختی نیست.
آسانسور برج ایفل
3 ) سطح اول
طبقه ی اول برج ایفل سطحی کاملا شیشه ای دارد. ایستادن و قدم زدن روی سطحی شفاف که 57 متر بالاتر از سطح زمین است حسی وصف نشدنی و فوق العاده دارد. زمین شیشه ای این قسمت از قطعات یا بلوک های شفاف مربع شکلی ساخته شده است که بزرگترین آن ها 1.85 متر در 1٫85 متر می باشد، درست است که کف این طبقه از جنس شیشه است اما هنگامی که روی آن راه می روید اصلا حس ترس و وحشت را القا نمی کند.
طبقه ی اول برج ایفل دور تا دور صفحه ی نمایشی دارد که بی شباهت به آلبوم های دیجیتال نیست. از این صفحات نمایش میتوانید تمامی اطلاعاتی که درباره برج ایفل احتیاج دارید را کسب نمایید.
از پله ها که بالا می رویم از سمت جنوبی برج وارد سطح اول می شویم، طبقه ای که از قسمت های مختلف تشکیل شده است مانند:
راهنمای طبقه ی اول
الف ) پاویلون
پاویلون در سمت غرب طبقه اول واقع شده است و شامل رستوران، محلی برای استراحت و خواندن کتاب است و یک استودیو دارد که در آن فیلم های مختلف در رابطه با پاریس به نمایش در می آید. این استودیو شبیه به یک آمفی تئاتر است که محلی شده برای برگزاری مراسم مختلف و همایش ها.
ب ) بخش شمالی
در این مکان همیشه نمایشگاهی از هنرمندان برپا است که بازدیدکنندگان می توانند به راحتی از آن بازدید کنند، همچنین تاریخچه و دیدی که از آینده ی برج در نظر دارند هم در این قسمت وجود دارد که بازدیدکنندگان را بیشتر با تاریخ شهر پاریس و کشور فرانسه آشنا می کند. در این قسمت دو غرفه ی نمایشگاهی دیگر هم وجود دارد که با گذر زمان تغییر می کند، نمایشگاه هایی مثل مد و فشن، کتاب، سوغات و …
ج ) بخش شرقی
در این قسمت می توان کاملا با زندگی نامه ی سازندگان و دست اندرکاران ساخت برج ایفل آشنا شد و به دیدی نو در رابطه با معماری فرانسه رسید. این بخش بیشتر تاریخی است و به معرفی برج و تاریخچه ی آن می پردازد.
د ) قسمت کودکان برج ایفل
از اوایل سال 2016 میلادی قسمتی دیگر به برج ایفل اضافه شد، بخشی مخصوص کودکان. این قسمت برای آشنایی کودکان 6 تا 10 سال با برج ایفل ایجاد شده است. در این بخش انواع ماکت های برج و بروشور و تابلوهای رنگی برای آشنایی بیشتر کودکان با تاریخ و تفریحات برج ایفل ساخته شده است.
این بخش مکانی است که کودکان در حین یادگیری اطلاعات گوناگون می توانند با خانواده هایشان اوقاتی خوش را سپری کنند.
3 ) طبقه دوم
با رسیدن به طبقه ی دوم برج ایفل بیشتر متوجه عظمت آن می شوید. آرام آرام ساختمان های بلند و آسمان خراش های پاریس هم برایتان کوچک جلوه می کنند. این طبقه هم شامل قسمت های گوناگونی است که به آن ها سر می زنیم.
الف ) فروشگاه
بر فراز برج ایفل فروشگاه هایی وجود دارد که سوغات های خاص پاریس را می فروشند، انواع تی شرت، جا سویچی، آویز و وسایل تزئنی، کارت پستال، لوازم التحریر و … که همه مارک برج ایفل را دارند.
این فروشگاه یکی از جذاب ترین قسمت های برج ایفل است.
فروشگاه سوغات برج ایفل را در ویدئو ببینید
در حال بارگذاری ویدئو ...
ب ) بوفه
با بالا رفتن از پلکان و آن همه جنب و جوش، بازدیدکنندگانی که احساس گرسنگی دارند می توانند از این قسمت خوراکی سبک و آسان مانند اسنک و ساندویچ های کوچک را تهیه و نوش جان کنند.
ج ) رستوران ژول ورن:
بر فراز برج ایفل لوازم برای یک پذیرایی و گذران روزی خوش کاملا فراهم است. در طبقه ی دوم برج رستورانی به نام ژول ورن وجود دارد که بازدیدکنندگان می توانند به راحتی در آن انواع غذاهای فرانسوی را سفارش دهند و با سبک خوراک فرانسوی ها آشنا شوند. این رستوران بسیار تمیز و با کیفیت است.
برای دسترسی به این رستوران باید از پایه یا ستون جنوبی برج استفاده نمایید.
هزینه ی یک وعده غذا در این رستوران برای یک نفر حدودا 41 یورا یا 1,423,069 ریال می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی این رستوران می توانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایید.
Phone number+33 1 45 55 61 44
4 ) بالاترین نقطه ی برج
به بالاترین و جذاب ترین قسمت برج ایفل رسیدیم، با پشت سر گذاشتن تعداد زیادی پله، البته اگر زیاد اهل ماجراجویی نیستید و یا بالارفتن از این همه پله برایتان دشوار است نگران نباشید، برج ایفل آسانسور هم دارد.
از این بالا می توانید کاملا پاریس را ببینید، تصویری پانورامایی، زیبا و شگفت انگیز از اطراف، بازدیدکنندگان ساعت ها بر فراز ایفل می ایستند و محو تماشای مناظر اطرافش می شوند.
این قسمت همان بخشی است که برج ایفل را به رمانتیک بودن مشهور کرده است. به دلیل دید و مناظر باور نکردنی، این بخش از برج ایفل منطقه ای ناب شده برای درخواست های ازدواج. گاهی روزانه بر فراز این برج چندین پسر از دختران مورد علاقیشان درخواست ازدواج می کنند و حتی این کار در بین افراد مشهور اروپا هم زیاد دیده می شود.
بالاترین قسمت برج ایفل هم از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا خواهیم شد، عرشه ی برج ایفل در فاصله ی 276 متری سطح زمین واقع است.
الف ) دفتر ایفل ؛ Eiffel’s office
در این قسمت دفتری به نام ایفل وجود دارد که تا به حال چندین بار بازسازی و مرمت شده است. در این بخش ماکت هایی از افرادی که نقش مهمی در ساخت برج ایفل داشته اند و چکیده ای از زندگی نامه ی آن ها وجود دارد. همچنین در بین آن ها مجسمه هایی هم از دانشمندان و نخبگان دنیا دیده می شود مانند ادیسون و الکساندر ایفل.
ب ) نقشه
برفراز برج ایفل بخشی وجود دارد که در آن فقط نقشه پیدا می شود، نقشه هایی پانوراما که موقعیت دقیق بازدیدکنندگان را به آن ها نمایش می هد و توجهشان را به موقعیت های مهم و جذاب اطراف برج جلب می کند. همچنین در نقشه های پانوراما شکلِ این قسمت، می توان به اطلاعاتی درباره ی پرچم، مساحت و اماکن دیدنی شاخص پاریس دست پیدا کرد.
ج ) تلسکوپ
قطعا بالاترین قسمت برج ایفل برترین جاذبه ای که دارد مناظر دیدنی و ناب اطرافش است، به همین منظور بخشی در این طبقه آماده سازی شده به نام تلسکوپ که در آن بازدید کنندگان می توانند از تلسکوپ های این طبقه استفاده کرده و مناظر اطراف را واضح تر ببینند و لذت ببرند.
سازنده ی برج ایفل
برج زیبای ایفل توسط الکساندر گوستاو ایفل (Gustave Eiffel) که مهندسی ماهر با تخصص سازه های فلزی در پاریس بود ساخته شد و نام گذاری این برج هم به دلیل تقدیر و به افتخار همین فرد بوده است.
الکساندر ایفل در ایالت بورگوین فرانسه در محلی به نام دیژون و در سال 1832 میلادی چشم به جهان گشود و در طول زندگی پر بارش در سراسر جهان تعداد بی شماری سازه ی فلزی ساخته است، تا حدی که به او لقب جادوگر فلز را داده اند. اما او از خود تنها به عنوان یک سازنده نام می برد.
او برای به دست آوردن پروژه ی ساخت برج ایفل با 700 طراح دیگر که 700 طرح گوناگون ارائه داده بودند به رقابت پرداخت اما طرح او آن قدر دقیق و حساب شده بود که هیچ ایرادی نداشت، حتی تا پایان ساخت برج هم هیچ جای طرح تصحیح نشد، او فشاری که بر تمامی پیچ و مهره ها وارد می شد را حساب کرده بود و وزش باد در هر شرایطی را هم از قبل در نظر گرفته بود، کاری بسیار حرفه ای و درجه یک. می گویند ایفل فردی خوشرو و همیشه خندان بوده است، به کارش علاقه داشت و در ساخت آثارش حساسیت زیادی به خرج می داد و تا از نزدیک تمامی مراحل ساخت را نظاره نمی کرد اجازه ی اتمام پروژه را نمی داد.
الکساندر ایفل یکی از دلایل پیشرفت صنعت پل سازی در فرانسه بود، به طوری که این کشور طی چند سال به یکی از بزرگترین پل سازان جهان تبدیل شد و پل های فلزی خود را به کشورهای دیگر صادر می کرد. از دیگر آثاری که به دست ایفل ساخته شده است می توان به پل رودخانه ی گارون (اولین اثر او)، سه پل بزرگ روی دره ی جنوبی فرانسه، پل رودخانه ی سیکول، ایستگاه مرکزی بوداپست، پل راه آهن گربیت، پل رودخانه ی دورو و … اشاره نمود.
جالب است بدانید به جز برج ایفل که نمادی از هنر الکساندر ایفل می باشد و همه ی آثار دیگری که به آن ها اشاره کردیم، او یکی از طراحان و سازندگان اصلی برج آزادی آمریکا هم هست، در واقع ایفل بود که سازه ی آهنین درونی برج آزادی را به طور کامل و با کمترین هزینه ساخت. او آن قدر دقیق و بهینه این کار را انجام داد که تا به امروز هم کسی طرحی بهتر از طرح او ارائه نداده است، او با دقت تمام، همه ی ابعاد و جنبه های تندیس آزادی را سنجید و کارش را به بهترین نحو انجام داد.
الکساندر تا اواخر عمر هم دست از تلاش و پژوهش برنداشت و تا دم مرگ هم در آزمایشگاهی در فرانسه مشغول به کار بود تا در نهایت در سال 1923 میلادی دیده از جهان فرو بست.
ساخت و ساز برج ایفل
در 28 ژانویه سال 1887 میلادی ساخت و ساز برج از قسمت پایه های آن آغاز شد که به دلیل نزدیک بودن این سازه به رود سن کار ساخت و ساز روز به روز سخت تر هم می شد، اما به سرعت پیش می رفت تا این که تا 30 ژانویه، پایه های اصلی و زیر بنای برج آماده شده بود.
طراحی برج ایفل آن قدر دقیق بود که مکان دقیق همه ی پیچ های چند سانتی متری هم از قبل پیش بینی شده بود. جالب است بدانید که همه ی پیچ و مهره و پرج های استفاده شده در ساخت برج از کارخانه ای در نزدیکی پاریس، منطقه ی لوالوآ و توسط گاری هایی چوبی به محل برج ایفل آورده شدند، که بارها این پیچ و مهره ها به کارخانه بازگردانده شدند تا بهترین و مناسب ترین پیچ ها انتخاب و استفاده شوند.
در ساخت برج ایفل از پیچ های 1 میلی متری تا 10 سانتی متری به کار رفتند و حدود 18،038 قطعه ی فلزی (تیرک های بتنی، آهنین و فولادی) و حدود 2 و نیم میلیون پیچ و مهره استفاده شدند تا برج ایفل تکمیل شد.
پس از مرحله ی پی ریزی، ساخت پایه های اصلی شروع شد و پایه ها تا نیمه ی راهِ رسیدن به سطح اول پیش رفت و کمی برای قرار دادن داربست های ایمنی متوقف شدند، که همین اتفاق باعث خبرساز شدن برج شد و رسانه های خبری به تخریب خبری ایفل پرداختند و آن را سازه ای با نام “خودکشی ایفل” معروف کردند.
ساخت پایه های برج تا سطح اول تا پایان مارس سال 1888 میلادی طول کشید و جک های هیدرولیک در پایه ها جای گذاری شد اما شیب پایه ها کمی تندتر پیش می رفت و سبب ایجاد نگرانی شده بود اما پس از گذشت زمانی متوجه شدند که ایفل خود برای استقامت بیشتر برج در شن و خاک این شیب را در برج ایجاد کرده بود.
در نهایت در سال 1889 میلادی برج ایفل، نماد پاریس به پایان رسید.
ابتدای شروع به ساخت و مرحله فلزکاری
برج در 20 مارچ 1888 میلادی
برج ایفل 12 آگوست سال 1888 میلادی
15 مارس 1889، ساخت گنبد برج ایفل
نگاهی به تاریخچه ساخت برج ایفل
برج ایفل برای خودنمایی در نمایشگاهی که مصادف بود با سالگرد صدمین سال جشن انقلاب فرانسه در سال 1889 میلادی بازگشایی شد. از شروع تا پایان ساخت برج ایفل 2 سال و 5 روز طول کشید. با اتمام پروژه ی ساخت این برج تحولی عظیم در صنعت ساخت سازه های مدرن در پاریس به وجود آمد. این برج آن قدر شهرت یافت و مورد توجه گردشگران و ساکنان اروپا قرار گرفت که تا به امروز بیش از 200 میلیون نفر از آن بازدید کرده اند و همه روزه نیز به این تعداد افزوده می شود.
در زمان بازگشایی برج ایفل با چشم پوشی از ظاهر دلفریب و جذابش، بازی با نور های رنگی آن در شب بسیار دیدنی بود. درست است که جنس برج از بتن است و رنگی مانند آلومینیوم دارد اما چراغ های تعبیه شده در آن رنگ و جلوه ای دیدنی به برج داده تا در نگاه اول چشمان همه را به خود مجذوب کرد.
می توان به جرات گفت که در افتتاحیه ی برج ایفل تمامی اشخاص سرشناس و مهم سیاسی فرانسه حضور داشتند و همین سبب شد تا بازگشایی این برج اهمیتی بین المللی پیدا کند و به نماد فرانسه تبدیل شود و کم کم مورد توجه گردشگران خارجی قرار گیرد به طوری که در حال حاضر سالانه 7 میلیون نفر از برج ایفل بازدید می کنند که حدودا 75 درصد آن ها توریستان خارجی هستند.
ساخت برج ایفل از 28 ژانویه سال 1887 میلادی آغاز و در 31 مارس سال 1889 میلادی پس از 2 سال و 5 روز زحمت شبانه روزی دست اندرکاران به پایان رسید. برج ایفل تا سال 1930 میلادی به عنوان بلندترین سازه ی دست ساز بشر شناخته می شد اما در 27 مه سال 1930 با تکمیل ساخت ساختمان کرایسلر (Chrysler) در نیویورک جایگاهش را از دست داد.
در هر صورت طی 125 سال اخیر این برج محلی برای برپایی انواع مسابقات و وقایای فرهنگی، هنری، تاریخی و … بوده است.
انتقادات وارد شده به برج ایفل
با ساخت و پرده برداری از برج ایفل، برخی به جای لذت بردن از معماری جالب این سازه، آن را به باد انتقاد گرفتند. این منتقدان از اقشار مختلف جامعه بودند که هنرمندان و شخصیت های مهمی هم در میان آن ها دیده می شدند، مانند آدولف بوگر، دو موپاسان و … که از هنرمندان برجسته ی فرانسه بودند. آنها انجمنی با نام هنرمندان در برابر برج ایفل تشکیل دادند و در آن به انتقادات شدیدی از این برج پرداختند. همه روزه پاریس با نامه های سرگشاده ی آنان رو به رو می شد، آن ها از جنبه های مختلف مثل ظاهر، ساخته و مکان ساخت برج انتقاد می کردند، آن ها می گفتند:
ما نویسندگان، نقاشان، مجسمه سازان و معماران اعتراض داریم و با تمام توان خشممان را بیان می کنیم. پاریس طبیعتی بکر و دست نخورده داشت، این برج بی فایده و شبیه به هیولاست و فرانسه را تحقیر کرده است. این برج آن قدر زشت است که شبیه به یک دودکش سیاه رنگ شهر را هم زشت کرده است. ایفل شبیه به جوهر سیاه رنگ، لکه ی ننگی بر پاریس شده و از نظر هنری هیچ زیبایی ندارد.
آن ها این برج را با اهرام مصر مقایسه می کردند و می گفتند:
چرا باید نماد هنر و زیبایی در مصر باشد و ما برجی داشته باشیم و ببالیم که بلندترین برج جهان است اما در حقیقت نقطه ی تحقیر و تمسخر جهان را به کشورمان آورده ایم.
انتقادات این هنرمندان ادامه داشت اما در نهایت تاثیری در زیبایی برج ایفل نداشت و تلاش های طراح برج ایفل برای توضیح چگونگی طراحی برج هم نظر آن ها را تغییر نداد و خرده گیری های آن ها سرانجام به جایی نرسید.
تصویر زیر متعلق به نقاش فرانسوی ویلیام بوگرو (william bouguereau) از منتقدان برج ایفل می باشد.
ویلیام بوگرو
حقایق جالب برج ایفل
در برج ایفل برخی نکات جالب و دانستنی وجود دارد که آن ها را با هم مرور می کنیم:
1 ) 41 سال تا پایان ساخت ساختمان کرایسلر نیویورک، برج ایفل بلندترین سازه ی دست بشری در دنیا بود.
2 ) می توانید برای صعود بر فراز برج ایفل از پله استفاده کنید اما این برج 1,665 پله دارد به همین دلیل اغلب آسانسور را انتخاب می کنند.
3 ) آسانسور برج ایفل سالانه 103,000 کیلومتر حرکت می کند، این عدد به اندازه ی طی دو دفعه و نیم کره ی زمین است.
4 ) در آب و هوای بسیار سرد، این برج حدودا 6 اینچ کوتاه تر می شود.
5 ) گوستاو ایفل طراح و سازنده ی این برج زمانی که در حال گوش دادن به سمفونی بتهون بود در گذشت.
6 ) از روز افتتاحیه تا 21 سال بعد حدودا 250 میلیون نفر از این برج دیدن کردند.
7 ) در حال حاضر حدود 7 میلیون نفر در سال از برج دیدن می کنند.
8 ) برج ایفل از پربازدیدترین بناهای جهان است.
9 ) در زمان اشغال فرانسه توسط آلمان ها، نازی ها کابل آسانسور برج ایفل را بریدند و اجازه ی بازدید عموم را ندادند، آن ها صلیبی را بر فراز برج قرار دادند که البته به دلیل بزرگی برج ایفل آن صلیب دیده نمی شد.
10 ) در سال 1944 میلادی هیتلر به فرماندار نظامی پاریس یتریش فون شولتیتس دستور داد برج ایفل را ویران کند.
11 ) هر 7 سال یک بار برج دوباره رنگامیزی می شود و در این کار 60 تن رنگ مصرف می شود.
12 ) یکی از افرادی که در افتتاحیه برج حضور داشت سردار Bickerstaffe شهردار بلپول انگلستان بود که آن قدر تحت تاثیر برج ایفل قرار گرفت که دستور داد تا مشابهی از آن در انگلیس بسازند.
13 ) سی کپی از برج ایفل در سراسر جهان از جمله لاس وگاس و چین هم وجود دارند.
14 ) این برج به عنون آنتن بیسیم تلگراف و آنتن های جاسوسی آلمان ها هم استفاده شد.
15 ) تولید کننده ماشین های فرانسوی سیتروئن بین سال های 1925 و 1934 میلادی روی برج ایفل بیلبرد تبلیغاتی بزرگی داشت.
16 ) به مناسبت 125 ساله شدن این برج در بریتانیا سکه ای با نقش برج ایفل روی سکه ی 10 دلاری زده شد.
17 ) در سال 1926 میلادی یک خلبان ماهر از زیر طاق این برج عبور کرد.
18 ) اگر از داخل 7 سانتی متر کمتر با قسمت خارجی برج فاصله پیدا کنید می توانید نفوذ باد را به داخل احساس کنید.
19 ) لقب بانوی آهنین مارگارت تاچر (اولین نخست وزیر انگلیس) برگرفته از برج ایفل است.
20 ) نام 72 مهندس که در ساخت برج ایفل دست داشتند در جای جای برج قابل مشاهده است.
21 ) هر شب برای روشن کردن برج ایفل از 20000 لامپ استفاده می شود.
22 ) در سال 1905 میلادی مسابقه ای برای نوردیدین برج ایفل برگزار شد (مسابقه ای شبیه به سنگ نوردی) که در آن نفر اول توانست طی 3 دقیقه و 12 ثانیه به طبقه ی دوم برسد.
23 ) اسکیت بازی در محوطه ی پایینی برج ایفل در شب های سال نو از تفریحات محبوب پاریس است.
داستان آسانسور برج ایفل
ساخت آسانسوری روی برج ایفل که کاملا امن باشد یکی از دغدغه های اصلی در ساخت این سازه بود. هرچند که پله ها طوری ساخته شده بودند که بازدیدکنندگان با کمترین فشار بتوانند به طبقه ی اول یا دوم برج بروند باز هم نیاز به آسانسور بسیار جدی بود.
ساخت آسانسور تا طبقه ی اول کار آسانی بود اما مشکل، پیشروی آن تا طبقات بالاتر بود. ساخت دو آسانسور تا طبقه ی اول تقریبا با زاویه مستقیم به سرعت پیش رفت. این آسانسور ها را از شرکت های فرانسوی (Roux و Combaluzier & Lepape) تهیه کرند. برای استحکام بیشتر آسانسورها از زنجیر های سفت و سخت سربی و دو چرخ دنده ی غول پیکر که (قطرشان 3٫9 متر بود) و چند چرخ دنده ی کوچک در طبقات بالا استفاده شد.
اما ساخت آسانسور تا طبقه ی دوم یک چالش بزرگ بود زیرا سطح صاف نبود و شیب داشت و هیچ شرکت آسانسور ساز فرانسوی قادر به ساخت چنین آسانسوری نبود. شرکت اروپایی اوتیس پیشنهادی برای آسانسور داد اما پس از بررسی رد شد، اما در نهایت ساخت آسانسور به همین شرکت واگذار گشت.
سرانجام این شرکت دو کابین آسانسور که هرکدام قادر به حمل 25 نفر بودند را طراحی کرد، برای تهیه این آسانسور از 6 قرقره متحرک، 5 قرقره ی ثابت، چندین سیلندر هیدرولیک و دو پمپ قدرتمند استفاده شد.
پس از تکمیل آسانسور تا طبقه ی دوم باقی آسانسور یعنی تا طبقه ی سوم به شرکت (Léon Edoux) سپرده شد، با این که مسافران مجبور می شدند از طبقه ی دوم آسانسورشان را عوض کنند تا به طبقه ی سوم برسند اما سفرشان کاملا امن شد. برای به وجود آوردن این امنیت از یک ماشین 10 تنی که قادر به حمل هم زمان 65 نفر بود استفاده شد.
پس از تحقیقات و تلاش های بسیار مهندسان و دست اندرکاران هم اکنون مسافران می توانند به راحتی از پایه برج به عرشه برسند.
خرید بلیت برج ایفل
برای ورود به برج ایفل باید بلیت تهیه نمایید. برای این منظور باجه های فروش بلیت در پایه ی برج وجود دارند، اما شاید ایستادن در صف های طویل به ویژه در زمان های تعطیلات رسمی کاری دشوار باشد و دوست داشته باشید در وقتتان هم صرفه جویی کنید. برای این کار شما می توانید به صورت اینترنتی تا یک روز پیش از زمان مورد نظرتان بلیت رزرو کنید اما باید در نظر داشته باشید که حتما پرینت بلیت را همراه داشته باشید، در غیر این صورت اجازه ی ورود ندارید.
حتما باید 30 دقیقه قبل از شروع زمان رزروتان در محل حاضر شوید در غیر این صورت هم اجازه ی ورود نخواهید داشت، همچنین در زمان ورود اطلاعات و حتی شماره ی موبایل شما چک می شود و اگر با اطلاعات داخل بلیتتان مطابقت نکند، نمی توانید وارد شوید.
هزینه بلیت:
دو نوع بیلیت می توانید تهیه کنید یکی تا طبقه ی دوم برج و دیگری تا طبقه ی آخر که هزینه ی آن ها به شرح زیر است:
تا طبقه دوم: 11 یورو
طبقه آخر: 17 یورو
توجه داشته باشید که هر سال مصوبه ی خاصی برای بیلت این مجموعه صادر می شود و این هزینه ها مربوط به سال 2016 می باشد برای کسب اطلاعات به روز تر پیش از سفر از لینک رو به رو دیدن نمایید: لینک
دسترسی
برای رسیدن به برج ایفل می توانید از وسایل نقلیه ی عمومی مانند مترو و اتوبوس استفاده نمایید و یا با خودروی شخصی و تاکسی به آنجا بروید.
رفتن با مترو : برای رسیدن به برج ایفل با مترو باید از خط 6 یا 9 استفاده نمایید، اگر از خط 6 استفاده کردید باید در ایستگاه (Bir-Hakeim) از قطار پیاده شوید و اگر خط 9 را سوار شدید باید در ایستگاه (Trocadéro) پیاده شوید.
رفتن با اتوبوس : اتوبوس شماره 82: در ایستگاه (Tour Eiffel یا Champ de Mars) پیاده شوید.
اتوبوس شماره 42: ایستگاه (Tour Eiffel).
اتوبوس شماره 87 و 69: ایستگاه (Champ de Mars).
توجه داشته باشید که برج ایفل در 365 روز سال و از ساعت 9 صبح تا 11 شب آماده ی میزبانی از بازدیدکنندگان می باشد.
آدرس : اروپا، فرانسه، پاریس، خیابان آناتوله، برج ایفل.
.Address: Champ de Mars, 5 Avenue Anatole France, 75007 Paris, France
Phone:+33 892 70 12 39
برج ایفل را در نقشه ببینید
در پایان هم بازدید مجازی از برج ایفل را تجربه کنید
توصیه کارناوال
پاریس شهر فرهنگ و هنر و بناهای عجیب و غریب است، شاید با سفر به پاریس و رو به رو شدن با آن همه زیبایی و اماکن تفریحی به دیدار برج ایفل از دور بسنده کنید اما به شما توصیه می کنیم حتما از این برج دیدن کنید، این مکان کاملا شما را با فرهنگ و تاریخ پاریس آشنا می کند.
اگر قصد خرید سوغات از پاریس را دارید باید بدانید که به طور کلی این شهر جزو شهرهای گران قیمت است و می توانید برای صرفه جویی از هزینه ها با وجود فروشگاه های جالب روی برج، از آن ها خریداری نکنید و سوغات هایتان را از فروشگاه های ارزان قیمت تر سراسر شهر تهیه نمایید.
توجه داشته باشید که امکان دارد کمی صف ورود به برج طولانی شود چون گاهی لازم است بازدیدکنندگان بازدید امنیتی شوند، ورود اشیای نوک تیز، چاقو و شیشه های برنده به ایفل مجاز نمی باشد، همچنین تورهای گردشگری تا طبقه ی دوم برج شما را راهنمایی و هدایت می کنند برای رفتن به عرشه ی برج باید خودتان به تنهایی اقدام کنید.
در هنگام خرید بلیت توجه کنید که بلیت هرکس باید به نام شخص او باشد و نمی توانید پس از خرید، بلیت را رد و بدل کنید یا برگردانید.
در موارد نادری که به علت برگزاری اجلاس و همایش ها در برج ایفل نتوانید از برخی مناطق برج بازدید کنید تورهای گردشگری هیچ هزینه ای را به شما برنمی گردانند پس پیش از تهیه بلیت پرس و جو کنید که در تاریخ بازدید شما اجلاسی در برج نباشد.
سخن آخر
آیا تا به حال به فرانسه و شهر پاریس سفر کرده اید؟
چه چیزی در رابطه با این برج بیشتر توجه شما را به خود جلب کرده است؟
منتظر نظرات و پیشنهادات شما خوبان هستیم.