فرادید؛ خاتمه تولید چهار اتومبیل جنجالی و پرحاشیه از برندهای هیوندای، جک، لیفان و امویام و خروج این محصولات از بازار نشان میدهد گویا تب فروش این محصولات پایان یافته است. هر آغازی پایانی دارد و به نظر میرسد برای چهار اتومبیل نسبتا خوشنام بازار ایران کار خاتمه یافته است. چهار اتومبیل هیوندای آی10 ، جک جی5 ، لیفان ایکس60 و امویام 550 که همگی با سروصدای زیادی وارد بازار شدند، با اعلام آمار تولید خودروسازان داخلی در تیرماه 97، گویا تولیدشان متوقف شده و برای همیشه از راس بازار خارج شدهاند.
به گزارش فرادید، مرور دقیق آمار تولید شرکتهای حاضر در صنعت خودروسازی در تیر ماه امسال حکایت از این موضوع دارد که تولید چهار مدل سواری که همگی از انواع مونتاژی بوده و از کرمان به اقصی نقاط کشور عرضه میشدند، خاتمه یافته است. البته هرکدام این چهار خودرو سرگذشتی جالب دارند که در ادامه به آنها میپردازیم. تیراژ مجموع این چهار خودرو در دوره تولید در ایران چیزی نزدیک به 50 هزار دستگاه بوده است.
امویام 550: نسخه فیسلیفت و جدید 530که با ظاهر و ادواتی جدید تلاش داشت سهام بازار مناسبی عاید چری کند، اما خب نتوانست. تولید امویام 550در فاصله 24ماه از حضور در کشور به زحمت به مرز 14هزار دستگاه میرسد، در حالی که شرکت مدیران خودرو تیرماه سال گذشته 478 دستگاه از این خودرو را تولید و روانه بازار مصرف کرده است.
هیوندای آی10: یک سوپرمینی مدرن با ژنهای اروپایی که به غیر از کره و انگلستان، تنها در ایران مونتاژ میشد و ویژگیهای جالبی داشت، اما در نهایت کمتر از 1500دستگاه از آن مونتاژ شد و به واسطه مشکلات زیاد با استاندارد در نهایت تولیدش خاتمه یافت. تولید این خودرو در تیرماه 96 حدود 225دستگاه بوده که در تیر ماه امسال به صفر کاهش یافته است.
لیفان ایکس60: یک شاسیبلند چینی کم کیفیت با ظاهر سردرگم و لیست محدودی از امکانات که نتوانست در مقابل عرضه چند رقیب قدر از برندهای چانگان و چری دوام بیاورد و سرانجام از بازار حذف شد. به رغم شروع خوب این خودرو در زمینه تولید و فروش در ایران که از آمار مونتاژ 17 هزار تایی در کشور خبر میدهد، لیفان ایکس60 از تیر ماه سال گذشته شرایطش رو به وخامت گذاشته و بعد از مونتاژی اندک به میزان 15دستگاه در تیر96، تولیدش به صفر رسیده است.
جک جی5 : بهترین محصول این جمع که به فاصله سه سال از نخستین عرضه در ایران، دیگر توان رقابت با رقبای موفقی نظیر دنا، برلیانس و چری آریزو5 را نداشت و کنج عزلت گزید. بررسی آمارهای تولید نشان میدهد کرمان موتور حدود 18هزار دستگاه از روی جک جی5 مونتاژ کرده، ولی از تیر ماه سال گذشته با کاهش تیراژ به حدود هشت دستگاه در ماه، رسما تولیدش را خاتمه داده است.