ماهان شبکه ایرانیان

کلیسای جامع تثلیث تفلیس ؛ نگین ارتدوکس ها در گرجستان

گردشگری مذهبی یکی از پر مخاطب ترین نوع گردشگری و سیر و سفر در جهان می باشد ، پیروان ادیان گوناگون برای بازدید از بزرگان دین و مذهب به جای جای کره ی زمین سفر می کنند و تبعا این تنها مربوط به دین اسلام و مختص به مکه و مدینه نیست ، کلیسا و مقبره های متنوع و با شکوهی هم ساخته شده اند که همه ساله توریستان زیادی را به سمت خود می کشانند.

گردشگری مذهبی یکی از پر مخاطب ترین نوع گردشگری و سیر و سفر در جهان می باشد ، پیروان ادیان گوناگون برای بازدید از بزرگان دین و مذهب به جای جای کره ی زمین سفر می کنند و تبعا این تنها مربوط به دین اسلام و مختص به مکه و مدینه نیست ، کلیسا و مقبره های متنوع و با شکوهی هم ساخته شده اند که همه ساله توریستان زیادی را به سمت خود می کشانند.

یکی از کلیساهای محبوب دنیا کلیسای جامع تثلیث است که مهم ترین قطب مذهبی گرجستان می باشد ، گرجستان کشوری است آسیایی ، اروپایی که از همسایگان کشور آذربایجان می باشد و از سمت غرب هم به دریای سیاه می رسد ، این کشور خوش آب و هوا که سواحل بسیار دیدنی ای هم دارد در سال های اخیر به یکی از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی تبدیل شده است ، به همین دلیل کارناوال می خواهد شما را بیشتر با مناطق مهم گردشگری این کشور آشنا کند .

برای بازدید از این کلیسای با شکوه باید به شهر تفلیس که یکی از جذاب ترین شهر های گرجستان هم هست سر بزنیم تا کمی بیشتر با تاریخ و معماری این شهر آشنا شویم ، اگر ابتدا مایل هستید به زیبایی های طبیعی کشور گرجستان سر بزنید می توانید ابتدا به این لینک مراجعه کنید.

با کارناوال همراه باشید تا به گرجستان و کلیسای جامع تثلیث برویم.

کلیسای جامع تثلیث گرجستان
کلیسای سامبا گرجستان

آشنایی با کلیسای جامع تثلیث تفلیس

کلیسای جامع تثلیث  یکی از کلیساهای شاهکار مسیحیت است ، این کلیسا که با نام سامبا ( Sameba ) هم شناخته می شود ، از برترین اماکن دیدنی شهر تفلیس می باشد ، این کلیسای زیبا مخصوص پیروان ارتدوکس می باشد اما به دلیل زیبایی و شکوهش توریستان زیادی را به خود جلب کرده است و دقیقا در ساحل سمت چپ رودخانه ی کورا ( kura ) بر فراز تپه ای زیبا با منظره ای چشم نواز ساخته شده است.

یکی دیگر از دلایلی که سبب شده تا این کلیسا ویژه باشد بزرگی آن است؛ کلیسای جامع تثلیث #بزرگترین کلیسای ارتودکس جهان ( از نظر مساحت ) می باشد و از نظر بلندی هم سومین کلیسای بلند دنیا است و 97 تا 101 متر ارتفاع دارد ، البته باید در نظر داشت که کلیسا بر روی تپه ای با نام سنت ایلیا واقع شده است و همین یکی از دلایلی است که از اغلب نقاط شهر قابل دیدن می باشد.

جالب است بدانید فضای داخلی کلیسا بسیار بزرگ است و گنجایش دارد 15,000 نفر را در خود جای دهد و همین وسعت بنا در نگاه اول و با ورود به کلیسا جلب توجه می کند و گردشگران را به گشتی مذهبی در خود دعوت می نماید ، صلیبی که در بالای گنبد طلائی این کلیسا قرار دارد 7٫5 متر ارتفاع دارد و از فرسخ ها آن طرف تر هم دیده می شود ، یکی از دیدنی های کلیسای تثلیث گنبد طلائی آن می باشد که با طرح و رنگ زیبایش جلای خاصی به کلیسا بخشیده است.

از نکات جالب در رابطه با کلیسای جامع تثلیث این است که قدمت زیادی ندارد و در سال های ما بین 1995 تا 2004 میلادی ساخته شده ، اما طی همین سال ها آن قدر جذاب شده است که به یکی از قطب های مهم گردشگری گرجستان تبدیل گشته .

نکته ی دیگری که در بازدید از کلیسای جامع تثلیلث حائز اهمیت است این می باشد که بازدیدکنندگان باید از پوشش و حجاب مناسبی برخوردار باشند تا اجازه ی ورود به کلیسا را داشته باشند.

کلیسا جامع تثلیث گرجستان
photo by cengizhan dikmen
کلیسا سامبا گرجستان
photo by Naiju Varghese

کلیسای جامع تثلیث را در ویدئو ببینیم

در حال بارگذاری ویدئو ...

تاریخچه ساخت کلیسای جامع تثلیث

به دلیل آن که کلیسای با شکوه جامع تثلیث قدمت زیادی ندارد در این قسمت کمی با تاریخچه ی ساخت آن و این که چه شد تصمیم به ساخت این کلیسا در گرجستان گرفتند می پردازیم .

ایده ی ساخت یک کلیسای حرفه ای در گرجستان حدودا در سال 1989 میلادی مطرح شد و در همان سال هم مسابقه ای با نام تثلیث مقدس کلیسای جامع برپا کردند تا همانطور که از نامش مشخص است ، بهترین معمار را برای ساخت کلیسای جامع تثلیث انتخاب کنند ، حدودا صد طرح و نقشه ی مختلف برای ساخت این کلیسا مطرح شد و در نهایت طرحی که آرچیل میندیاشویلی ( Archil Mindiashvili ) مطرح کرده بود برنده ی مسابقه شد ؛ اما به دلیل نا آرامی هایی که در آن سال گرجستان را درگیر کرده بود ساخت کلیسای جامع تثلیث برای 6 سال به عقب افتاد و نهایتا در 29 نوامبر 1995 میلادی اولین سنگ بنای کلیسای امروزی زده شد .

کلیسای جامع تثلیث نماد احیای گرجستان ملی و معنوی شد و در 23 نوامبر 2004 میلادی مصادف با سالگرد 1,500 سالگی استقلال کلیسای گرجستان و تولد 2000 سالگی حضرت عیسی مسیح ، توسط جالثیق ( Catholicos ) اسقف ایلیای دوم و عالی رتبه ی ارتدوکس گرجستان بازگشایی شد .

جالب است بدانید قسمتی از کلیسای جامع تثلیث بر روی یک گورستان ارمنی به نام خوجاوانک Khojavank ) ساخته شده است این گورستان در حال حاضر بخشی از پارک و حیاط بیرونی کلیسای جامع تثلیث می باشد ، بخش اعظم این گورستان در دوران شوروی به فرمان فردی به نام اورنتی بریا ( avrenti Beria ) ویران شد و پس از آن به پارک و فضای سبز تبدیل گردید ، اما هنوز هم آثار برخی از قبر ها در این کلیسا باقی هستند.

کلیسا جامع تثلیث
کلیسای سامبا

کلیسای جامع تثلیث از نظر ظاهری و معماری

سبک ساخت کلیسای جامع تثلیث سبک #معماری سنتی گرجستان همراه با #معماری دوران بیزانس می باشد ، این کلیسا گنبدی مخروطی شکل دارد که از جنس طلا است و روی این گنبد طلا صلیبی بلند به اندازه ی 7٫5 متر دارد و از دور چشم گیر است و می توان گفت از مناطق اطراف به وضوح دیده می شود .

این کلیسای عظیم شامل 9 سالن کلیسای کوچکتر به نام های فرشتگان ( Archangels ) ، جان باپتیست ( John the Baptist ) ، سنت نینو ( Saint Nino ) ، سنت جورج ( Saint George ) ، سنت نیکلاس ( Saint Nicholas ) ، دوازده رسول the Twelve Apostles ) و همه پرستاران ( All Saints ) می باشد .

مساحت کلیسا به طور کلی 5,000 متر مربع است و زیر بنایی با مساحت 35,550 متر دارد ، کلیسا شامل چند قسمت می باشد مثل برج ناقوس ، اقامتگاه اسقف ، صومعه ، آکادمی علوم دینی ، چند استراحت گاه برای کارکنان و مکان هایی فرهنگی مثل کارگاه و کتابخانه ی مذهبی و 5 نیایشگاه هم در قسمت زیرین آن تعبیه شده است .

این کلیسا ظاهری آراسته ، کلاسیک و زیبا دارد و تمام کف آن از جنس سنگ مرمر سفید با رگه های طلائی می باشد و محراب هایش با موزاییک تزیین شده اند و دیوار هایش را با انوع تابلو و نقاشی های زیبا آرائیده اند ، سبک ساخت کلیسا برگرفته از سنت های چندین قوم مختلف با احاطه ی سبک معماری گرجی است ، توصیف این کلیسای شگرف ساعت ها طول می کشد ، حال به قسمت های گوناگون کلیسا می رویم تا ببینیم در آن ها چه می گذرد با کارناوال همراه باشید .

کلیسای سامبا گرجستان
کلیسای جامع تثلیث گرجستان

ساختمان های کلیسای جامع تثلیث تفلیس

 همانطور که به آن اشاره نمودیم کلیسای سامبا یا جامع تثلیث دارای یک بنای اصلی بزرگ می باشد که گنبد طلائی هم بر فراز همین ساختمان است و یک بنای دیگر هم دارد به نام برج ناقوس که درمحوطه ی خارجی کلیسا واقع شده است .

1 ) ساختمان مرکزی یا اصلی

بزرگترین و مهم ترین قسمت کلیسا ساختمان مرکزی آن است که شامل بخش های گوناگونی می باشد ، در ادامه به تک تک بخش ها سر می زنیم .

الف ) سالن اصلی کلیسا جامع تثلیث: هنگامی که از درب اصلی کلیسا وارد می شویم ، کمی از عظمت آن بهت زده می شویم ، ارتفاع 13 متری سالن خیره کننده و کم نظیر است و ستون های عظیمی را می بینیم که به رنگ سیاه و سفید هستند ، ستون های بزرگ تر به رنگ سیاه و کوچکتر به رنگ سفید و آراسته شده با سنگ های آجری رنگ که از جنس سنگ مرمر تراشیده شده اند و براق هستند .

 اطراف سالن پر است از پنجره های کوچک و بزرگ که نور را با ملایمت به داخل کلیسا هدایت می کنند و میله هایی نازک و ظریف که مشخص است با دقت بالایی ساخته شده اند ، پشت پنجره ها قرار گرفته اند و  بیننده را به یاد فیلم های کهن اروپایی می اندازند ، همه جا با شمعدانی های لوکس تزیین شده ، شمع دانی های برق منعکس شده از خودشان هم چشم ها را آزار می دهد .

در قسمت جلوی این سالن مجسمه ی عیسی مسیح جلب توجه می کند که به رنگ قهوه ای می باشد و از چوب تراشیده شده و سیقل داده شده است و بر روی پایه ای قرار گرفته تا از تمام سالن دیده شود ، رو به روی مجسمه یک صلیب طلایی و بزرگ قرار دارد که محل خواندن دعا و راز و نیاز می باشد و اگر در روز های یکشنبه یا مناسب های مذهبی به این کلیسا بیایید گرداگردش برای راز و نیاز جمع می شوند .

کلیسای جامع تثلیث گرجستان
کلیسای سامبا گرجستان

ب ) محراب عبادت : در محراب شمع و گل های زیبا به چشم می خورد ، گویا همه ی هنر ها سنگ تراشی ، نقاشی ، گل آرایی و … در این کلیسا گرد هم آمده اند تا بینندگان را مجذوب زیبایی هایشان کنند.

کلیسای سامبا گرجستان

ج ) گنبد مخروطی : اگر در این سالن به بالا بنگرید گنبد مخروطی شکل کلیسا را خواهید دید ، مکانی کاملا دایره شکل که دور تا دورش پنجره های کوچک دارد و از داخل گچ است از خارج طلای ناب و درخشان .

کلیسای سامبا گرجستان
کلیسای جامع تثلیث گرجستان

د ) طبقات زیرین کلیسا : دو طبقه در قسمت زیرین و یا زیر زمین کلیسای جامع تثلیث وجود دارد که یک طبقه ی آن مختص به سالن اجتماعات است که مراسم مختلف در آن برگزار می شود و یک طبقه ی آن هم به موزه اختصاص داده شده است که در آن نقاشی و تابلو های نفیس ، دست نوشته های مذهبی و کتاب مقدس نگهداری می گردد و بزرگ ترین تصویری که در این قسمت وجود دارد نقاشی مریم مقدس می باشد و 5 محل هم برای راز و نیاز و نیایش در همین طبقات وجود دارد .

کلیسا سامبا
کلیسای جامع تثلیث گرجستان
کلیسا سامبا گرجستان

قسمت داخلی کلیسای جامع تثلیث را در ویدئو ببینید

در حال بارگذاری ویدئو ...

2 ) ساختمان برج ناقوس

برج ناقوس کلیسا ساختمان دیگری است در محوطه ی بیرونی کلیسا که یکی از زیباترین اماکن کلیسا هم هست ، این برج شامل دو طبقه در قسمت اولش است ، یک طبقه مخصوص استراحتگاه اسقف اعظم کلیسا و پدران روحانی می باشد و برخی دانش آموزان که در حال دین آموزی می باشند .

در طبقه ی بعدی این برج زیبا کارگاه های مختلف آموزشی برپا می شود و به نوعی می توان گفت یک نوع مدرسه ی مذهبی می باشد  که علاقمندان را به سمت خود می کشاند.

پس از عبور از دو طبقه ی اول این ساختمان به بالکنی دیدنی می رسیم جایی که دارای ستون های مختلف آجری است و به صورت گنبدی شکل به هم مربوط شده اند جایی پر زرق و برق که از دور هم جلوه ای خاص به محوطه ی خارجی کلیسا داده است.

بالاترین نقطه ی برج ناقوس جذاب ترین قسمت آن برج هم هست ، مکانی که در مراسم و موقعیت های گوناگون با صدای بلندش همه گان را به سوی خود فرا می خواند ، در این قسمت برج 9 زنگوله ی ناقوس وجود دارد که نواهای زیبایی تولید می کنند ، این قسمت برج گنبدی مخروطی شکل دارد که بر روی 8 ستون زیبا قرار گرفته است.

برج ناقوس
برج ناقوس

محوطه خارجی کلیسا

کلیسای جامع تثلیث از آن جایی که یکی از جدیدترین بناهای مذهبی ساخته شده در گرجستان است به محوطه سازی و زیبا کردن حیاط و اطرافش هم دقت زیادی شده است ، در ابتدا باید از دروازه ای عظیم و با ابهت عبور کرد ، دروازه ای از جنس خاک و آجر اما با ارزش طلا ، پس از گذر از درب بزرگ خارجی کلیسا وارد حیاط می شویم ، منظره ای وسیع که دوست داریم همه ی نقاط آن را ببینیم.

فضایی پارک مانند که با حوضچه و باغچه های پر از گل زیبا سازی شده اند ، انواع گل و گیاه در این حیاط وجود دارد و حتی در فصل های بهار برخی پرندگان زیبا مانند قو و طاووس هم در این محوطه رها می کنند تا بر زیبایی آن بیافزاید ، یک کلیسای کوچک هم در محوطه ی کلیسای جامع تثلیث وجود دارد که بازدیدکنندگان می توانند از این کلیسا هم دیدن کنند.

ورودی کلیسای جامع تثلیث شبیه پیاده رویی از جنس سنگ است که هر دو طرفش را ستون هایی احاطه کرده اند ، ستون هایی که بر فراز هر کدام یک صلیب سنگی قرار گرفته است ، همین ستون های عظیم الجثه به زیبایی و شکوه ساختمان اصلی افزوده است ، باید از چند پله بالا برویم تا به درب زیبای ورودی سالن اصلی کلیسا برسیم ، درب هایی چوبی که رویشان با ظرافت تمام تصاویر گوناگونی تراشیده شده است ، خودشان مانند موزه ای از فرهنگ ، #هنر و معماری گرجستان هستند ، درب های کلیسا هم به صورت گنبدی اند و با داخل کلیسا کاملا هم خوانی دارند.

کلیسای سامبا گرجستان
کلیسای جامع تثلیث گرجستان

کلیسایی کوچک در محوطه ی کلیسای جامع تثلیث

کلیسا محوطه سامبا

علت ساخت کلیسای جامع تثلیث

دین رسمی و اصلی مردمان گرجستان مسیحیت است و اغلب آن ها پیرو این دین هستند و در قانون این کشور صراحتا ذکر شده که کلیسا و دولت باید از هم جدا باشند و در کار یکدیگر دخالت نکنند ، اما با تصویب برخی قانون ها توسط مجلس این کشور ، کشیش های کلیساها با آن قانون ها مخالفت نمودند و کم کم بین کلیسا و دولت شعله ی اختلاف روشن شد و با مرور زمان اختلاف نظرها بیشتر و بیشتر هم شد ، تا جایی که با کشت و کشتار های خونین پایان می یافت ، بنابراین اتفاقات تصمیم بر ساخت کلیسایی گرفته شد تا میان اختلافات دولت و کلیسا پا در میانی کند و به این اختلافات پایان ببخشد.

پیشنهاد ساخت این کلیسا با موافقت زیادی رو به رو شد و همین دلیلی شد برای ساخت کلیسای جامع تثلیث علاوه بر این ارتودوکس را یک بخش اصلی از فرهنگ گرجستان می دانند به همین دلیل این کشور نیاز داشت تا کلیسایی ملی و با شکوه متخص به ارتدوکس داشته باشد و نمادی باشد برای احیای ملی و معنوی کشور .

این کلیسا در شب کاملا درخشان و نورانی می باشد و همه ی محوطه ی خارجی کلیسا با چراغ روشن است و در شب دیدنی است به همین دلیل گردشگران زیادی در شب برای گشت و گذار به محوطه ی کلیسا می آیند ، البته قابل ذکر است که تا فرسخ ها کلیسای جامع تثلیث مشخص و واضح است.

مردمان گرجستان هم برای ساخت و بازگشایی کلیسای جامع تثلیث شوق بسیاری داشته اند و حتی هزینه ی ساخت آن هم توسط مردم پرداخت شده است و

کلیسای جامع تثلیث گرجستان

دسترسی

برای رفتن به شهر تفلیس روزانه از فرودگاه های کلارک ( Clark و پامپانگا ( Pampanga ) به مقصد شهر تفلیس گرجستان پرواز وجود دارد که می توانید به راحتی به وسیله ی آن ها به تفلیس برسید، برای رسیدن به کلیسای جامع تثلیث به وسیله ی وسایل نقلیه ی عمومی هم بهترین راه استفاده از مترو می باشد و نزدیک ترین ایستگاه مترو به این کلیسای با شکوه اولاباری ( Avlabari ) می باشد .

البته آسان ترین راه برای مسافرانی که از ایران قصد سفر به گرجستان و تفلیس را دارند ، استفاده از تورهای گردشگری گرجستان می باشد که بنابر روزها و شب هایی قست اقامت دارید هزینه های متفاوتی دارد برای مثال اگر سه روز بخواهیم در تفلیس اقامت کنیم حدودا 2 میلیون هزینه دارد.

آدرس : گرجستان ، تفلیس ، کلیسای جامع تثلیث.

. Address: Tbilisi, Georgia

کلیسای جامع تثلیث گرجستان

توصیه کارناوال

کشور گرجستان مملو از اماکن دیدنی است و تفلیس یک شهر بسیار پرباز دید از نظر گردشگران می باشد به شما پیشنهاد می کنیم در سفر به گرجستان از دیگر دیدنی ها و کلیساهای گرجستان هم دیدن نمایید ، کارناوال پیش از این هم به کلیسایی بر فراز صخره ای عظیم در گرجستان سفر کرده که می توانید از زیبایی های آن هم لذت ببرید.

کلیسای سامبا گرجستان

سخن آخر

امیدواریم این مطلب باب میلتان بوده باشد اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره ی کشور گرجستان هستید از طریق این لینک و یا قسمت نظرات ، پیشنهادهایتان را با ما در نظر بگذارید تا به آن اماکن برویم و تجربیاتمان را در اختیارتان قرار دهیم.

منتظر پیشنهاد و انتقادات شما عزیزان هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان