ماهان شبکه ایرانیان

جاذبه های گردشگری آنتالیا ؛ اماکن و بناهای تاریخی شهر (۱)

تا به حال از آنتالیا شهر خوش آب و هوا و سراسر تفریح و شادی ترکیه سخن زیاد گفته ایم، از پارک های آبی زیبایش، از موزه های شاخصش، رفتینگ هیجان انگیز و جذابش و هزاران مکان دیگر تفریحی و دیدنی این شهر، اما زیبایی های آنتالیا پایان ندارد و هر گوشه اش را می نگریم صدها حرف نهفته در خود پنهان کرده است

تا به حال از آنتالیا شهر خوش آب و هوا و سراسر تفریح و شادی ترکیه سخن زیاد گفته ایم، از پارک های آبی زیبایش، از موزه های شاخصش، رفتینگ هیجان انگیز و جذابش و هزاران مکان دیگر تفریحی و دیدنی این شهر، اما زیبایی های آنتالیا پایان ندارد و هر گوشه اش را می نگریم صدها حرف نهفته در خود پنهان کرده است. جذابیت های این شهر آن قدر زیاد است که گردشگران گیج می شوند و نمی دانند به دیدار چه جاهایی بروند.

کارناوال می خواهد به کسانی که ترکیه و بخصوص شهر آنتالیا را برای تفریح انتخاب می کنند یاری رساند که با دیدی گسترده به سفر بروند، می خواهیم آنتالیا را از نظر تاریخی بیشتر بشناسیم جایی که همیشه سخن از سواحل زیبا و تفریحات آبی آن به میان می آید و به بعد تاریخی و کهنش کمتر توجه می شود.

به راستی چه اماکنی در آنتالیا وجود دارد که می تواند به توریست ها اطلاعات تاریخی بدهد؟

آیا شهر آنتالیا می تواند برای دوست داران تاریخ و تمدن هم مکانی مناسب باشد؟

شاید اگر شما هم بیشتر با اماکن تاریخی و کهن آنتالیا آشنا شوید ترجیح بدهید که در سفرتان به آنتالیا کمی هم به تاریخ این شهر توجه کنید، پیشنهاد می کنیم برای شروع از مطلب دانستنی های پیش از سفر به آنتالیا دیدن نمایید.

با کارناوال همراه شوید.

بناهای تاریخی آنتالیا

1- منطقه تاریخی کالجی

یکی از مهم ترین مناطق تاریخی آنتالیا که بناهای تاریخی زیادی را در خود جای داده کالجی نام دارد، که خوب است پیش از آشنایی با بناهای تاریخی آنتالیا با آن آشنا شویم. کالجی ( Kaleiçi منطقه ای تاریخی در آنتالیا است که اگر به تاریخ علاقمند هستید در سفر به آنتالیا می تواند مقصد مناسبی برای شما باشد. در قدیم دور تا دور این منطقه ی شهری با دیوار پوشیده شده بود، شاید نتوان جز به جز به معرفی تمامی سبک های تاریخی به کار رفته در این شهر پرداخت اما همین کافی است که بدانید بناهای کالجی و حتی برخی خانه های مسکونی این منطقه متعلق به دوران سلجوقیان، روم، بیزانس و عثمانی است البته تمامی این معماری ها و ساختمان ها در حال حاضر با معماری مدرن ترکی در هم آمیخته شده است.

از نکات بسیار مثبت منطقه این است که در امتداد ساحل مدیترانه و در جوار بندر معروف قایق بادی ( the yacht ) قرار گرفته است و گردشگران علاوه بر لذت بردن از بعد تاریخی می توانند از تفریحات و زیبایی های ساحل نیز بهره مند شوند.

آدرس: ترکیه، آنتالیا، آنتالیا مرکز، سوک.

.Address: Hesapci Sok. No: 30 ؛ Antalya Merkez, Antalya 07100, Turkey

کالجی
کالجی

2- شهر ترمسوس ؛ termessos

ترمسوس نام شهری تاریخی است که در سمت شمال غربی آنتالیا قرار دارد، این شهر بر روی تپه ای که جزیی از رشته کوه توروس است می باشد و به عبارتی دقیق تر بر روی کوه گولوک امروزی بنا شده بود. در حال حاضر بقایای این شهر قابل مشاهده می باشد و با این که 200 متر بالاتر از سطح آب ها است گردشگران را به سوی خود جذب می کند.

ترکیه شهرهای تاریخی و کهن زیادی داشته اما ترمسوس تنها شهری است که به خوبی بافت اصلی و کهن خود را تا به امروز حفظ نموده و پا بر جاست. نام این شهر باستانی در افسانه های ایلیاد و اودیسه ذکر شده و از شهر های مهم به حساب می آمده است.

به دلیل انواع جالب گیاهان و جانوران منطقه ی ترمسوس هم اکنون این شهر تحت حفاظت پارک ملی کوه گولوک قرار دارد و می تواند میزبان خوبی برای مسافران آنتالیا باشد.

آدرس: ترکیه، آنتالیا، پیسیدیه.

.Address: Antalya Province, Turkey Pisidia region

اماکن تاریخی آنتالیا
اماکن تاریخی آنتالیا

3- آفی تئاتر بستانی آسپندوس و پرگه ؛ Aspendos and Perge

سفر به آسپندوس و پرگه ( Aspendos and Perge ) برای افرادی مناسب است که می خواهند روزی سراسر تاریخی داشته باشند،  آسپندوس و پرگه نام آمفی تئاتری باستانی است که در آنتالیا می باشد، سالنی که برای به نمایش در آمدن تئاتر از آن استفاده می شد و هنوز هم تئاتر و کنسرت های تابستانه در آن برگزار می گردد.

شما با بازدید از این پدیده ی تاریخی می توانید به راحتی در میان بناهای کهن ترکیه قدم بزنید و تفریح کنید.

آدرس: ترکیه، آنتالیا، جاده اسپندوس.

.Address: Aspendos Yolu, 07500 Serik/Antalya, Turkey

اماکن تاریخی آنتالیا
اماکن تاریخی آنتالیا
اماکن تاریخی آنتالیا
photo by Serpil Kara

4- بندر پاسه لیس ؛ Phaselis

پاسه لیس یکی از سه بندر کهن و اصلی امپراطوری روم باستان بوده است. در حال حاضر این بندر به عنوان پارک ملی آنتالیا تحت حفاظت می باشد. ویرانه های قنات ها، سالن های تئاتر و بقایای بناهای تاریخی در این مکان کاملا قابل مشاهده هستند.

پاسه لیس در حال حاضر به خوبی حفاظت می شود و بسیار تمیز و پاکیزه است و می تواند به خوبی منطقه ای آرام را برای میهمانانش فراهم آورد. اگر قصد سر زدن به این مکان را داشتید باید بدانید هیچ کافه یا رستورانی در آن وجود ندارد و بهتر است با خودتان خوراکی و مواد مورد نیازتان را به همراه داشته باشید.

آدرس: ترکیه، آنتالیا، کمر، تکیرووا.

.Address: 07980 Tekirova/Kemer/Antalya, Turkey

اماکن تاریخی آنتالیا
photo by Jens Beyer
اماکن تاریخی آنتالیا

5- کوه المپ ؛ Olympos & Çıralı

این بار برای بازدید از مناطق تاریخی آنتالیا باید به یکی از جنوبی ترین مناطقش برویم جایی در 65 کیلومتری شمال دمره. اغلب گردشگرانی که به آنتالیا می آیند ترجیح می دهند به تفریحات ساحلی بپردازند و از آب های مدیترانه لذت ببرند اما اینجا هم می توانید برای یک آخر هفته محلی خوب باشد.

در این منطقه حمام رومی کهنی وجود دارد که در نزدیکی کلیسایی متعلق به دوران بیزانس قرار گرفته است همچنین یک گورستان هم در این کوه هست که سنگ واره های زیادی از آن یافت شده است، به همین دلیل منطقه ی تاریخی خوب و جذابی را فراهم آورده.

از دیگر بناهای تاریخی که در این منطقه می توانید مشاهده کنید و معروف ترین بنای تاریخی المپ هم هست معبد هفائستوس می باشد، معبدی که در قدیم بر فرازش آتش روشن می کردند تا ملوانان بتوانند راه خود را آسان تر پیدا کنند، امروزه هم در این معبد آتش روشن می شود اما از آتش آن بیشتر برای دم کردن چای و استفاده هایی از این قبیل بهره می برند.

آدرس: ترکیه، آنتالیا، جیرالی.

.Address: Antalya, 07300 Cıralı, Turkey

Olympos & Çıralı
اماکن تاریخی آنتالیا
اماکن تاریخی آنتالیا

6- مسجد علاءالدین ؛ The Alaaddin Mosque

مسجد علاءالدین مهم ترین مسجد آنتالیا است. این مکان با نام های مسجد جامع و مسجد بزرگ هم شناخته می شود. گفته می شود که این مسجد توسط سلطان علاء الدین کیقباد اول ساخته شد و سال ساختش را  1230 میلادی می دانند اما گویا به طور کامل ساخته نشد و برای دومین بار در سال 1373 ساخته شد.

مسجد علاءالدین معماری منحصر به فردی دارد و به مناره ی بلندش معروف است؛ مناره ای که حدودا 38 متر ارتفاع دارد و گنبدش یکی از نمونه های بارز ساخت و ساز کنبد در زمان های دور در ترکیه می باشد. خوب است بدانید که در گذشته در این مسجد یک مدرسه و یک خزانه هم وجود داشت اما امروزه به موزه تبدیل شده اند.

آدرس: ترکیه، آنتالیا، کپز.

.Address: Selçuk Mh., 7100 Muratpaşa/Antalya, Turkey

اماکن تاریخی آنتالیا
اماکن تاریخی آنتالیا
اماکن تاریخی آنتالیا

7- برج هیدیرلیک ؛ Hıdırlık Tower

مناره و برج هیدیرلیک از مهم ترین اماکن تاریخی آنتالیا است که به سمبلی برای این شهر تبدیل شده. این برج در کنار ساحل قرار گرفته و با رنگ قهوه ای روشنش در ساحل می درخشد.

قدمت این برج را قرن دوم میلادی می دانند و بخشی از استحکامات آنتالیا بوده البته باید بدانید که قسمت های بالایی آن در دوران سلجوقیان و عثمانیان بازسازی شده است، این که دقیقا از این ساختمان چه استفاده ای می شده هنوز هم در هاله ای از ابهام است اما به احتمال زیاد نقشی شبیه به فانوس دریایی داشته زیرا 14 متر ارتفاع دارد و در کنار ساحل ساخته شده است.

آدرس: ترکیه، آنتالیا، کپز.

.Address: Kılınçarslan, Hıdırlık Sk. No:50, 07100 Muratpaşa/Antalya, Turkey

اماکن تاریخی آنتالیا
photo by Andrey Gritsik
اماکن تاریخی آنتالیا
photo by Mika Hiltunen

8- مسجد مراد پاشا ؛ Murat Paşa Mosque

یکی دیگر از اماکن تاریخی آنتالیا مسجد زیبای مراد پاشا است که قدمت ساختمان آن به سال 1570 میلادی باز می گردد. مسجد مراد پاشا سه گنبد دارد و همین گنبدها زیبایی آن را چندین برابر نموده اند.

از نکات قابل توجه در این مسجد هنر خوشنویسی دوران سلجوقیان است که در گوشه و کنار مسجد به وضوح به چشم می خورد، بخصوص در اطراف محراب مسجد که جنسی از سنگ های مرمر درخشان دارد.

در دوران عثمانیان بیشتر مساجد یک مناره داشته اند این مسجد هم از همین قانون پیروی کرده و تنها یک مناره دارد، پیشنهاد می کنیم در سفرهایتان به آنتالیا بازدید از این مسجد شاخص و محشر را از دست ندهید.

آدرس: ترکیه، آنتالیا، مراد پاشا.

.Address: Kızılsaray, 07040 Muratpaşa/Antalya, Turkey

مسجد مراد پاشا
مسجد مراد پاشا

9- مسجد و آرامگاه آخی یوسف ؛ Akhi Yusuf

مسجد و آرامگاه آخی یوسف در سال در سال 1249 میلادی به افتخار یکی از شیخ های بزرگ ترکیه ساخته شد. این شیخ که یوسف نام داشت هم اکنون مقبره اش در همین مکان قرار دارد و مسافرانی که به محله ی ابن بطوطه می آیند سال ها است که از این آرامگاه دیدن می کنند.

درب ورودی مسجد در سمت شمال بنا است و آرامگاه یوسف در جنوبی ترین سمت قرار گرفته و بازدیدکنندگان برای دیدار از مقبره ی او باید از تمامی ساختمان دیدن کنند تا به آرامگاه وی برسند. نکته ی جالب دیگر در رابطه با این بنای تاریخی چشمه ی کوچک و زیبایی است که در سمت دیوار شرقی این بنا قرار گرفته و برای گردشگران جذابیت خاصی دارد.

آدرس: آنتالیا، ابن بطوطه، آرامگاه آخی یوسف.

.Address: Antalya, İbn Battuta, Akhi Yusuf.

اماکن تاریخی آنتالیا

10- مسجد اسکله ؛ İskele Mosque

مسجد اسکله مسجد بزرگ و شاخصی نیست که به دلیل دیدن آن به صورت اختصاصی به آنتالیا بروید اما بازدید از آن هم خالی از لطف نیست. این مسجد کوچک در بندر ( Yacht Harbor ) قرار دارد و قدمتش به قرن نوزدهم باز می گردد و تا به حال یک بار به صورت کلی مرمت و بازسازی شده است.

این مسجد یک مناره ی کوچک دارد و سراسر سفید رنگ است و چهار ستون اصلی دارد که وزن ساختمان را به دوش می کشند.

آدرس: ترکیه، آنتالیاف مراد پاشا.

.Address: Selçuk Mh., 07100 Muratpaşa/Antalya, Turkey

اماکن تاریخی آنتالیا

سخن آخر

در این مطلب نگاهی داشتیم به بناهای تاریخی آنتالیا، اماکن و ساختمان هایی که کمتر در آنتالیا به آن ها توجه شده است.

اگر تا به حال این بناها و اماکن تاریخی را دیده اید نظر و پیشنهاداتتان را با ما در میان گذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان