ماهان شبکه ایرانیان

دیلمان ؛ ییلاقی در ارتفاعات گیلان

چند روزی را بی خیال کار و حساب و کتاب شو و کمی روحت را تازه کن &#۸۲۳۰;

چند روزی را بی خیال کار و حساب و کتاب شو و کمی روحت را تازه کن …

دستانت را بده تا همراه هم، دل به جاده سپاریم و دور شویم از این روزمرگی و خستگی دوران…

 این بار به جایی خواهیم رفت، که طبیعت فوق العاده، هوای فرح بخش و دل انگیزش ، دل و جانت را جلا می بخشد.

در لاهیجان ییلاقی وجود دارد که در مرتفع ترین بخش منطقه واقع شده و به دیلمان معروف است.  برای رسیدن به آن باید از جاده ای جنگلی گذر کرد که لحظه لحظه هایش جذاب و تماشایی است.

دیلمان را مرتفع ترین ییلاق شرق گیلان می دانند و محلی مناسب برای علاقه مندان به طبیعت گردی و سفرهای تاریخی است تا شبی را درطبیعت فوق العاده دیلمان سپری کنند و صبح به گردش و بازدید بپردازند.

کارناوال عزم #سفر به دیلمان دارد و همراهانش را به این سفر دعوت می کند.

همراه کارناوال به ییلاق دیلمان بیاید…

دیلمان
photo by arashbi2
دیلمان
دیلمان

در مسیر ییلاق دیلمان…

قصد سفری چند روزه در دل طبیعتی زیبا و بکر را داریم. 

پیش از آغاز سفر، آن قدر از زیبایی مسیر و طبیعت جاده منتهی به ییلاق شنیده ایم که فکر می کنم سفر دو روزه ما چند روزی طولانی تر شود.

جاده ای باریک که از میان انبوه درختان گذر می کند. قبل از ورود ما به جاده منتهی به دیلمان بارانی زیبا، زمین را غرق در محبت خود کرده و الان همه چیز باطراوات تر و دلنشین تر شده و هوای خنک و فوق العاده ما را وادار به توقف می کند. در همین توقف ها است که می توان از طراوت هوا و طبیعتی زیبا لذت برد؛ می توان خستگی راه را با نوشیدن چای ذغالی از تن زدود یا آن که تنها گوشه ای ایستاد و رقص ابرها را تماشا کرد…

بیراهه های در طول مسیر وجود دارد که از ورودیشان پیداست راه به جایی بکر و زیبا در دل جنگل دارند اما نیاز به راهنمایی محلی دارد که راه را از بیراهه تشخیص دهد و مهم تر از آن وقت کافی، که ما هیچکدام را نداریم، پس باید دل به دیدار دیلمان خوش کنیم.

آرام آرام از بافت جنگلی کاسته می شود و اطرافمان را دشت هایی سبز و وسیع فرا می گیرد که اسب ها و دام ها داخل آن ها مشغول چرا هستند و حس می کنی نظاره گر تابلوی نقاشی از یک هنرمند هستی؛ اما همه چیز واقعی است …

مسیر سیاهکل به دیلمان
دیلمان
photo by Reza Bahrami
دیلمان
photo by Reza Bahrami

دیلمان؛ مرتفع ترین ییلاق شرق گیلان

به یکی از زیباترین #ییلاق های گیلان خوش آمدید. دیلمان بسیار خوش آب و هواست و چشم اندازهای زیبا و چشمه های فراوانش حتما روزی خوش را را برایتان رقم خواهند زد.

دیلمان، ییلاقی است در سیاهکل گیلان و در ارتفاع 2200 تا 2500 متری از سطح دریا که از دو بخش پیرکوه و دیلمان تشکیل شده است. اغلب گردشگران برای مناظر زیبا و هوای مطبوع کوهستانیش به اینجا می آیند؛ اما دیلمان پر است از جاذبه ها طبیعی و تاریخی که حیف است تا اینجا بیایید و تنها از طبیعت بهره ببرید.

از شمال رشته کوه البرز و از شرق قله درفک، ییلاق دیلمان را در برگرفته اند و شما  به هر سمت که بنگرید جلوه ای از عظمت خالق را در این منطقه خواهید دید.

در نزدیکی این ییلاق، روستاهای بسیاری وجود دارد که می توانید با کمی پیاده روی و یا با ماشین از طبیعت و جاذبه های تاریخی آن ها بازدید کنید.

همراه کارناوال باشید تا با هم از دیلمان و دیدنی هایش دیدن کنیم.

ییلاق دیلمان
دیلمان

جاذبه‌های گردشگری دیلمان

مناظر زیبای دیلمان، هر گردشگری را وسوسه می کند که حتی یکبار به اینجا بیاید. روستاهای بسیاری در نزدیکی دیلمان است که هر کدام جاذبه های گردشگری خاص خود را دارد.

روستاهای پیرکوه، اروشکی، کوه پس، لور، اسیابر، گولک، میکال، اسپیلی، عین شیخ، ملومه، نوروزمحله، قشلاق روستا، کشتی گیرچاک، خرم رود، سیاه خانی، لیه، رزدرود، دیارجان، تکام، علی وا، گیسل، میان مرز، نیاول، تنگ رود، رزدره، سیاه کاربن، عاشورآباد، بندبن، پش سفلی، ایشکوبالا، باباولی، لنگل، چشناسر، تاریک دره، پش علیا، زین پشته، ایشکوپائین، طالشکوه، ازارستانک، اسطلخ کیان، اسیابرک، پله شاه، درویش خانی، سیوسرک، خاک شور، پیلبور، لوار، تلومخانی، صوفیان سر، لیسانه، سنگ بن، کلاچخانی، لیه چاک، ابی نام، لارخانی، دودران، شادملک بره، میاندشت از آبادی ها هستند که طبیعتی بکر و دیدنی دارند.

در دیلمان علاوه بر گشت و گزار در طبیعت، عکاسی، بازدید از بناهای تاریخی در میان طبیعتی سبز، حال و هوایی دیگر دارد. مکان های دیدنی چون حمام دیلمان، امامزاده تورار (ع)، قلعه و برج گرماور، آرامگاه بابا ولی ، منطقه شکار ممنوع دیلمان را در این سفر خواهید دید.

در ادامه همراه کارناوال باشید تا با هم از #دیدنی های دیلمان بازدید کنیم.

دیلمان
روستای اسپیلی

1 ) آبشار لونک 

 پیش از رسیدن به دیلمان، در کنار جاده ماشین های زیادی را می بینید که توقف کرده اند. کمی جلوتر که بروید در سمت راست جاده آبشار کوچک اما زیبایی را در میا درختان جنگلی خواهید دید که سبب شادی و شور گردشگران شده است.

بالاتر از این آبشار جنگلی مملو از درختان ممرز، افرا، انجیلی ،لرگ و …وجود دارد که می توان از مسیر پلکانی در نظر گرفته شده به آن راه یافت. داخل این جنگل امکانات رفاهی از قبیل منقل های بتونی برای کباب، سرویس بهداشتی و آب لوله کشی، ایستگاه هنرهای دستی برای گردشگران فراهم است و می توانید ساعت ها در آنجا  استراحت کنید.

راه دسترسی

آبشار لونک در کیلومتر 25 سیاهکل به دیلمان، در سمت راست جاده قرار دارد.

آبشار لالونک
دیلمان

2 ) دشت سوسن چلچراغ 

در فصل بهار که به دیلمان می روی،  منظره دشتی پر از گل های سوسن چلچراغ آنقدر زیباست که دلت می خواهد ساعت ها بنشینی و بدون هیچ سخنی نظاره گر دشت باشی. در جنوب دیلمان روستایی است به نام داماش که در خرداد ماه دشت هایش پر می شود از سوسن چلچراغ.

راه دسترسی

برای دیدن این گل ها باید از دیلمان از جاده ای که تا نیمه راه آسفالت و باقی خاکی می باشد، حدود یک ساعت به سمت جنوب رفته و از روستاهای آسیابر، اسطلخ کوه، ناش گذر کرده و در روستای داماش توقف کرد. از اینجا باید کمی پیاده رفت تا به مهمانی سوسن های چلچراغ رسید.

سوسن چلچراغ

3 ) دشت شقایق دیلمان

  مسافر بهاری دیلمان علاوه بر طبیعت زیبا و فوق العاده دیلمان، دشتی پر از شقایق را خواهد دید که  از دور چون مخملی قرمز و درخشان بر پهنه دشتی سبز دیده می شود و دیده ها را مجذوب خود می کند.

راه دسترسی 

دشت شقایق دیلمان در روستای کوه پس در 6 کیلومتری شرق دیلمان واقع شده است.

دشت شقایق
photo by Arashbi

4) حمام دیلمان

#حمام دیلمان یا حمام میربلوک ویژه یک منطقه کوهستانی در گذشته طراحی شده و امروز یکی از #آثار تاریخی دیلمان محسوب می شود.

حمام، چهار صحن در چهار جهت اصلی دارد که به یک صحن مرکزی راه پیدا می کنند و در چهار کنج چهار اتاق برای گرمخانه، سردخانه و سربینه در نظر گرفته بودند. اهالی برای ورود به حمام باید سه پله پایین آمده و از حوض آب سردی که جلوی سربینه قرار داشته عبور می کردند، البته این قسمت تخریب شده است.

تون یا گلخند ( جایی که هیزم ها را جمع می کردند تا زیر دیگ مسی در خزینه اصلی قرار دهند) حمام دیلمان در پشت بنا، گرمخانه در بالای تون و خزینه حمام بین گرمخانه و سردخانه می باشد. بربام حمام سه گنبد اصلی و دو گنبد فرعی وجود دارد که در بالای گنبد اصلی نورگیرهایی است که به وسیله سنگ مرمرِ شفاف نورگیرها ( به جای شیشه شفاف ) داخل حمام روشن می شد. تنبوشه های سفالی آب حمام را به مخزن منتقل می کردند.

معمار این حمام تمام تلاشش را برای استحکام آن به کار برده و حمامی ساده و بی پیرایه را برای استحمام اهالی دیلمان و مسافران و کاروانیان بنا کرده است.

حمام دیلمان به احتمال زیاد متعلق به دوره ایلخانی می باشد که سال ها پیش به دستور میرزاعلی میربلوک از زیر خروارها خاک بیرون آورده شد و آن را مرمت کردند. به همین خاطر برخی به آن حمام میربلوک نیز می گویند.   

بخشی از این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شد و به شماره ثبت 3043 در ردیف آثار میراث فرهنگی قرار گرفته است.

راه دسترسی

در ابتدای بافت شهری دیلمان، می توانید از این حمام تاریخی بازدید فرمایید. بایدحدود 50 کیلومتر که از سیاهکل به سمت دیلمان سپری کنید.

حمام دیلمان

5 ) قلعه و برج گرماور

در کنار روستای گرماور ، قلعه و برجی از قطعه سنگ های صیقل داده شده در بخش پایین و خشت خام در قسمت  بخش فوقانی، وجود دارد که احتمالا دوران پیش از اسلام در این منطقه ساخته شده؛ اما امروز تنها برج دیدبانی آن پابرجاست. این قلعه در حدود 3 کیلومتری دهکده مربور واقع شده و یکی از جالبترین نقاط تاریخی این منطقه است.  

ساختمانی که مقداری خشت های قرمز رنگ آن هنوز دیده می شود  در ضلع غربی برج وجود داشته است.

راه دسترسی

این قلعه بر فراز کوهی بلند در ضلع غربی روستای گرماور ( بخشی از روستای دیلمان)  قرار گرفته است. از روستای گرماور تا قلعه حدود 3کیلومتر مسافت وجود دارد.

قلعه گرمارور

6 ) منطقه باستانی قلعه کوتی

 اغلب روستاهای دیلمان برروی تپه و به صورت قلعه ساخته شده اند و از آنجا که در زبان دیلمی به تپه “کوتی ” می گویند، این منطقه به کوتی معروف شده است. برخی از این قلعه ها که هنوز آثاری از آن ها باقی مانده عبارتند از کافرکول در نزدیکی روستای سیاسر، قلعه کوتی میکال در نزدیکی روستای میکال و کافر قلعه در روستای عین شیخ دیلمان.

راه دسترسی

برای ببزدید از قلعه کوتی باید از  جاده سیاهکل به اسپیلی به روستای  اسپیلی رفت و بعد از طی  مسافتی حدود 4 کیلو متر در  سمت شرق به ابتدای روستای کوه پس رسید و از اراضی گندم و جو روستا گذر کرده تا به قلعه کوتی های کوه پس رسید.

دیلمان
photo by Meysam Mashayekh

7 ) امامزاده تورار (ع)

یکی از مکان های دیدنی دیلمان، بقعه ای معروف به امامزاده تورار (ع) با پلان مربع به اضلاع  10 متر در دیلمان است.

بقعه امازاده تورار گنبدی مدور و دو پوشه، طاق نماهای بسیار در بیرون بنا و طاق هلالی دارد و با مصالح آجر، گچ و ملات ساروج ساخته شده؛ بلندای ساختمان از کف تا راس گنبد 8 متر است.

این بقعه یکی از بناهای شاخص و با استحکام استان گیلان می باشد.

راه دسترسی

این امامزاده در مرز میان زمین‌های شمال شرق روستای کلیشم و روستای جلیسه واقع شده است. بهترین راه دسترسی از طریق شهرستان سیاهکل است و باید از روستاهای اسپیلی، میکال، گولک، چاکرود، بن زمین، پیرکوه، چمچال، ملامحله، جلیسه عبور کرد و بعد از جلیسه مسیر را به سمت ارتفاعات پیش گرفته تا به امامزاده برسید.

امامزاده تورار گیلان

8 ) آرامگاه بابا ولی ‏

بنایی چهارگوش، با ایوان های ستون دار چوبی و نقاشی های مذهبی و سقفی سفالی در روستای بابا ولی دیلمان وجود دارد که به آرامگاه بابا ولی مشهور است.

از آثار ارزشمند این بنا می توان به صندوق چوبی که برروی قاب های آن با گل و بوته هایی کنده کاری شده است اشاره کرد. بر بدنه شمالی صندوق بیتی کنده کاری شده به چشم می خورد که تاریخ 999 را نشان می دهد. صندوق را در داخل ساختمان بر روی پایه ای چوبین به ارتفاع 20 سانتی متر قرار داده اند.

علاوه بر این در ایوان بنا، سنگ قبرهایی را مشاهده خواهید کرد که حکاکی های جالب و زیبایی دارند. سنگ قبری  “متعلق به مهدی قلی بن حمزه بیک شاه عود” با تاریخ 998 هـجری قمری نیز در ایوان شرقی وجود دارد.

با وجود تمام این آثار، برروی صندوق و حتی کتیبه های بنا، هیچ اشاره ای به صاحب آرامگاه نشده است.

تا پیش از سال 1348هجری قمری، بنا درِ زیبایی از آثار قرن یازدهم داشته که متاسفانه ربوده شده و امروز اثری از آن نیست.

پس از آرامگاه بابا ولی کوهی وجود دارد که اگر توان پیاده روی دارید، حتما مسیر را ادامه دهید تا به آبشار باباولی برسید.

راه دسترسی 

از سیاهکل که به سمت دیلمان می رویم پس از طی 48 حدود کیلومتر دو راهی را خواهید دید که سمت راست به طرف روستای بابا ولی دیلمان و از آن جا به طرف بقعه بابا ولی می رود.

باباولی
باباولی
آبشار باباولی

9 ) کاروانسرای تی تی

در مسیر دیلمان یکی از بناهای تاریخی که می توان از آن بازدید کرد کاروانسرای تی تی خانم است که مربوط به دوره کیاییان در زمان صفوی است.

کاروانسرا را با مصالح قلوه سنگ و ملات ساروج ساخته و برفراز آن گنبدهایی آجری بنا نهاده اند. این بنا را در این محل ساختند که در مسیر اصلی لاهیجان به دیلمان قرا داشت و کاروانیان در اینجا توقف می کردند.

راه دسترسی

برای دسترسی به منطقه کوهپایه ای جنگلی تی تی و کاروانسرای تی تی باید در جاده سیاهکل به دیلمان به سمت روستای توتکی و روستای بالارود رفته و بعد از رسیدن به دوراهی راه فرعی را انتخاب و ادامه داده تا به تی تی برسید.

کاروانسرای تی تی
کاروانسرای تی تی

10 ) کوه درفک یا بام گیلان

در این منطقه شما کوهنوردان بسیاری را خواهید دید که مقصدشان قله ی درفک در ارتفاع 2733 متری البرز غربی، در غرب دیلمان است.

کوه درفک دوغار جالب دارد که برخی برای غارنوردی و بازدید از آن ها راهی کوه درفک می شوند. یکی از غارها دارای قندیل هایی یخی و دیگری دارای سنگ هایی به شکل انسان  و حیوانات است که مناظری منحصر به فرد را به وجود آورده است.

می گویند درفک همان دٌلفَک است به معنای آشیانه عقاب؛ اما عده ای دیگر بر این باورند که این نام از قوم دربیک یکی از ساکنان دریای مازندران، گرفته شده است.

 راه دسترسی

اگر از دیلمان به قله درفک بخواهید بروید، مسیر شما جبهه شرقی درفک خواهد بود که پس از گذر از  دیلمان، شاه شهیدان و اربناب به  قله درفک خواهید رسید.

کوه درفک
کوه درفک

11 ) روستای شاه شهیدان

 روستای شاه شهیدان در منتهی الیه جاده سیاهکل به دیلمان به خاطر ارتفاع زیاد آن، دارای طبیعتی فوق العاده است که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند.

یکی از جاذبه های این روستا وجود آرامگاه دوتن از نوادگان امام سجاد(ع) در این منطقه است که اهالی و بسیاری از گردشگران برای زیارت به این آرامگاه می روند. علاوه بر این، در ضلع غربی روستا صخره اسپهبدان قرار دارد که اگر بالای این صخره بروید می توانید از بالا تمام مناطق جلگه ای گیلان را ببینید.

یکی از تفریحات جذاب و هیجانی در این روستا، تجربه لذت بخش موتورکراس برای علاقه مندان به این رشته ورزشی است.

دسترسی

در انتهای جاده سیاهکل به دیلمان قرار دارد.

روستای شاه شهیدان
photo by mahdi_hejazi_m
روستای شاه شهیدان
موتورکراس در روستای شاه شهیدان
photo by keivan kazemi nasab

12 ) منطقه شکار ممنوع ‏

#منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک، منطقه ای جنگلی، مرتعی و کوهستانی  می باشد که از سال 1374 به منطقه شکار ممنوع تبدیل شد و در 10 کیلومتری جنوب شهرستان سیاهکل قرار دارد.

از گونه های جانوری این منطقه می توان به مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، شغال، گراز، گربه جنگلی، سمور و رودک و از گونه های مهم گیاهی به افرا، ممرز، پلت، شیردار، راش، توسکا، لیلکی، صنوبر، انار، تمشک، شب خسب، ون، شمشاد، گردو و ملج اشاره کرد.

بازدید این منطقه برای گردشگران مانعی ندارد.

منطقه شکار ممنوع
منطقه شکار ممنوع

13 ) جنگل لاریخانی و چشمه آب معدنی لاریخانی  

 جنگل لاریخانی یکی از قسمت های پرطرفدار در سفر به دیلمان است. منطقه ای جنگلی که در انتهای آن، چشمه ای با آب خنک و گوارا وجود دارد.آب این چشمه را به منعی منتقل کرده اند که گردشگران از سرریز آن می توانند استفاده کنند.

اگر تا انتهای جنگل بروید در کنار چشمه دشتی  زیبا وجود دارد که می توان در آنجا شبی در چادر اقامت داشت و از روستاییان مایحتاج  خود را تهیه کنید و کبابی در جنگل لاریخانی نوش جان کنید.

دسترسی

برای گشت و گذار در جنگل لاریخانی باید در 8 کیلومتری روستای دیلمان توقف کرده و به سمت جنگل لاریخانی بروید.

دیلمان
photo by Hamed

14 ) منطقه تفریحی و گردشگری آغوزی

آغوزی منطقه ای  زیبا و دیدنی با مناظری بکر و چشم انداز کوه درفک یکی از زیباترین بخش های گردشگری دیلمان است. زمین های هموار و وسیعت دید عالی آغوزی بسیار مناسب برای ساخت مراکز تفریحی و توریستی در این منطقه می باشد، اما شوربختانه در حال حاضر فاقد امکانات رفاهی مناسب است.

 دسترسی

آغوزی در 15 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان قرار دارد.

منطقه آغوزی

 دیگر جاذبه های دیدنی های دیلمان

1 ) امامزاده سید صالح : در روستای نیاول بعد از روستای اسپیلی.

2 ) امامزاده مصطفی:  تقریبا در ابتدای جاده سیاهکل به دیلمان. پس از روستای گلنادان.

3 )  ﺑﻘﻌﻪ آﻗﺎ ﺳﯿﺪ اﺣﻤﺪ : در کنار حمام دیلمان راهی باریک است که به این بقعه می رسد.

 ﺑﻘﻌﻪ آﻗﺎ ﺳﯿﺪ اﺣﻤﺪ

آقا سید احمد دیلمان

بهترین فصل سفر به دیلمان

اغلب گردشگران فصل بهار را برای رفتن به دیلمان انتخاب کرده تا علاوه بر طبیعت تازه و زیبای بهاری، از دشت سوسن های چلچراغ بازدید کنند.

اما فصل پاییز برای طبیعت گردان حرفه ای هم بسیار جذاب است.

کوهنوردان و غارنوردان نیز سعی می کنند از طبیعت زمستانه این منطقه بهره ببرند.

طبیعت بهاری دیلمان

بهار در دیلمان
photo by Abozar Hamidi

پاییز در دیلمان

پاییز دیلمان
photo by kaveh tanha
پاییز دیلمان
photo by Salar Lotfi

طبیعت زمستانی دیلمان

طبیعت زمستانه دیلمان
طبیعت زمستانه دیلمان
photo by Keyvan Kazemi Nasab
طبیعت زمستانه دیلمان

اقامت در دیلمان

سفر به دیلمان نیاز به دو سه روزی زمان دارد تا بتوان از همه جاذبه های تاریخی و طبیعی آن دیدن کرد و برای این چند روز جایی برای اسکان نیاز است که می توان از خانه های محلی روستاییان اجاره کرد و یا اینکه چادر مسافرتی همراه ببرید و شب ها را در زیر آسمان آبی و پرستاره دیلمان به صبح برسانید، البته که تجربه کمپ زنی در طبیعتی زیبا و فوق العاده، بسیار دلچسب و به یادماندنی خواهد بود.

اقامت در دیلمان
اقامت در دیلمان
کمپینگ در دیلمان

آب وهوای دیلمان

دیلمان از ییلاقات بسیار خوش آب و هوا و زیبای گیلان است که تابستان هایی خنک و زمستان هایی سرد دارد. از اواسط بهار سفرها به این منطقه آغاز می شود.

دیلمان
دیلمان
photo by Kaveh Tanha

امکانات رفاهی منطقه

در این سفر نگران امکانات و تجهیزات نباشید، روستای اسپیلی پیش از دیلمان قرار دارد و در میدان این روستا ماشین های مسافربری توقف می کنند. انواع مغازه های  میوه فروشی، خوارو بار، قصابی و تعمیرگاه ماشین و … دور این میدان وجود دارد که می توان تمام مایحتاج سفرتان را از آن ها تهیه کنید.

دیلمان
دیلمان

تاریخچه دیلمان

اشیای یافت شده در دیلمان از سکونگاهی دیرین ( حدود 2000 سال پیش از میلاد ) سخن می گوید؛ یکی از این اشیا، مهر استوانه ای حدود 5000 ساله است که از گورستان های دیلمان یافت شده است. این مهر در موزه لِنینگراد روسیه نگهداری می‌گردد.

علاوه بر این تعدادی آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی در دیلمان کشف شده  که گواه پیشینه غنی این دیار است؛ ازجمله پناهگاه صخره‌ای تیر شلمان، مراتع تاریخی ارده سامان، شاجان و لشگستان و غار تاریخی دعاکوه یا نیاز خانه و بقعه گروکول، محوطه‌ها و تپه‌های باستانی فیروزکوه، یسین، نقار کول، مشکی چال و خسرو خانی از جمله این آثار می باشد.

دیلمان در دامان خود بزرگ مردانی را پرورش داده  که برای تاریخ سرزمینشان افتخار آفرینند. سلار دیلمی دانشمند اسلامی یکی از نامداران این دیار است.

مرز دیلم تا پیش از قرن هشتم بسیار گسترده بوده تا آنجا که سرزمین‌های بین دو رود سپیدرود در غرب و شیرود در شرق از دو طرف مرز آن بودند. اسلام زمانی در این دیار پذیرفته شد که علویان از ظلم و ستم عباسیان به اینجا پناه آوردند. پس از این نیز سلسله هایی نامدار چون زیاریان و بویهیان و کاکوان و مسافریان (کنگریان) از سرزمین دیلمیان برخاسته و تاریخ ساز شدند.

دیلمان

دیلمان جایی برای نگهداری دام

می گویند دیلمان از سه واژه دیل (جایی که دام را نگهداری می کنند)، ام ( پسوند بیان ارتفاع) ، ان ( پسوند مکان ) تشکیل شده که می شود، پس دیلمان جایی مرتفع مناسب برای دامداری است؛ اما این نام پس از قرن پنجم هجری مصطلح شده و پیش از آن به این منطقه دیلم می گفتند که دیل به معنی میان و دورن  و لم به معنای جنگل و بیشه است.

دیلمان
دیلمان

مسیر دسترسی به دیلمان

آدرس: ایران. گیلان. سیاهکل. دیلمان

دیلمان در 25 کیلومتری سیاهکل واقع شده است. باید از جاده سیاهکل به دیلمان که جاده ای کوهستانی و بسیار زیباست به سمت دیلمان رفت و پس از گذر از روستاهای ﻻرﯾﺨﺎﻧﯽ و ﭼﺎک دﺷﺖ و اسپیلی به ییلاق منحصر به فرد دیلمان رسید.

 ﻣﺴﯿﺮ ﺳﯿﺎﻫﮑﻞ ﺑﻪ دﯾﻠﻤﺎن آﺳﻔﺎﻟﺘﻪ و از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

جاده سیاهکل به دیلمان
photo by Reza Bahrami
جاده سیاهکل به دیلمان
photo by Reza Bahrami

موقعیت دیلمان روی نقشه

دغدغه های کارناوالی

اگر اهل گیلان و یا مسافر یکی از شهرهای این استان هستید، می توانید یک روز به همراه دوستان با یکی دو ساعت رانندگی  به دیلمان بروید و تا  غروب آنجا بمانید و به شهر خود بازگردید؛ اما سعی کنید همیشه در سفر به طبیعت به خصوص دیلمان اثری از خود باقی نگذارید تا طبیعت مانند روز اول خود برای آیندگان باقی بماند.

دیلمان

سخن آخر

تا به حال دیلمان را برای سفرهای خود برگزیده اید؟ 

امکانات رفاهی دیلمان برای سفری کوتاه مناسب بود؟

تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان