معرفی شهر دبی ؛ دانستنی های قبل از سفر

در سال های اخیر آوازه ی شهر دبی در دنیا پیچیده است و گردشگران فوج فوج از سراسر جهان بخصوص کشورهای آسیایی به سمت دبی می روند تا از تفریحات موجود در این شهر استفاده کنند، شهری که به تازگی مدرنیزه شده و باب میل توریستان خارجی ایست.

در سال های اخیر آوازه ی شهر دبی در دنیا پیچیده است و گردشگران فوج فوج از سراسر جهان بخصوص کشورهای آسیایی به سمت دبی می روند تا از تفریحات موجود در این شهر استفاده کنند، شهری که به تازگی مدرنیزه شده و باب میل توریستان خارجی ایست.

به همین کارناوال دلیل امروز قصد دارد به معرفی شهر دبی بپردازد تا با هم کمی بیشتر با این کشور آسیایی آشنا شویم.

دبی به دلیل دارا بودن امکانات رفاهی خوب و قابل قبول و همچنین آسمان خراش های محبوب و زیبایش مورد توجه قرار گرفته است، انگیزه ی توریست هایی که به این شهر می آیند با هم متفاوت است؛ برخی برای خرید، برخی برای استراحت و تفریح و برخی هم برای کسب تجارب نو دبی را برای مسافرت انتخاب می کنند.

اما با هر انگیزه و هدفی که قصد سفر به این شهر را داشته باشید لازم است اطلاعاتی کلی در رابطه با شهر بدانید؛ اطلاعاتی مانند موقعیت جغرافیایی، زبان، تلفن های ضروری و … که نکاتی حیاتی برای مسافرتی با خاطراتی خوب هستند.

پس با کارناوال همراه باشید که بهتر دبی را بشناسیم.

راهنمای سفر به دبی
راهنمای سفر به دبی

از شهر دبی بیشتر بدانیم

کشور امارات متحده ی عربی در سمت جنوب ایران قرار دارد، دبی ( Dubai ) با مساحت 4٬114 کیلومتر مربع وسیع ترین شهر این کشور است و دارای سواحل و بنادر زیبایی در امتداد خلیج فارس می باشد که از دلایل اصلی محبوبیتش نزد گردشگران می باشد.

امروزه دبی به عنوان یکی از برترین شهر های موفق در زمینه ی گردشگری در سطح جهانی مطرح است. شروع شهرسازی در دبی به سال 1799 میلادی باز می گردد اما در سال 1833 میلادی دبی توسط شیخ مکتوم بن بطی بن سهیل آل مکتوم ( امیر دبی ) به عنوان شهر معرفی شد.

دبی بخش زیادی از شهرت و محبوبیتش را مدیون موقعیت خوب جغرافیایی و سرمایه گذاری شیخ های قدرتمند در زمینه ی جذب توریست است و این چنین در چند سال گذشته توانست جای خود را در مکان های پربازدید خاورمیانه تثبیت نماید.

واژه ی دبی به معنای دو پی یا دو ریشه و بنیاد می باشد؛ در دبی منطقه ای معروف به خور یا الخور وجود دارد که آن را به دو منطقه ی دیره و بر دبی تقسیم می کند و این نام گذاری هم برگرفته از دو ناحیه ی خور است.

از اماکن دیدنی دبی می توان مسجد جمیرا، خانه ی شیخ سعید، موزه ها، پیست اسکی، برج خلیفه و پارک های آبی گوناگون، باغ معجزه و … را نام برد که هرکدام طرفداران ویژه ی خود را دارند.

از نکات جالب دیگر درباره ی دبی نوع حکومت پادشاهی مطلقه ی آن است؛ در این نوع حکومت فرد پادشاه تا زمان مرگ حاکم است و جانشین پس از خود را نیز به تنهایی انتخاب می کند، در حال حاضر هم دبی تحت سلطه ی خاندان آل مکتوم می باشد.

دبی
دبی
دبی

قبل از هر چیز تماشای این ویدئوی زیبا از دبی را از دست ندهید

در حال بارگذاری ویدئو ...

دانستنی های مهم درباره ی دبی

زبان مردم: زبان رسمی دبی عربی است اما زبان انگلیسی هم رواج زیادی دارد. به دلیل مهاجرت زیاد به این شهر از کشورهای آسیایی زبان های هندی، فارسی، بنگالی و چینی هم در میان مردمان دبی استفاده می شود.

پول رایج: درهم امارات که با نام اختصاری AED شناخته می شود واحد پول رایج در دبی است.

تبدیل پول: هر درهم معادل 860 تومان می باشد.

اختلاف ساعت با تهران: نیم ساعت جلو هستند.

جمعیت: 2.503 میلیون نفر.

میزان سفر سالانه گردشگران به دبی: 14٫2 میلیون نفر در سال 2015، دبی در این سال چهارمین شهر پر بازدید در جهان بود.

تراکم جمعیت: 408٫18 نفر در هر کیلومتر مربع که چیزی معادل 8 برابر دیگر شهرهای امارات.

بیشترین مهاجران: اغلب مهاجران به دبی از کشورهای آسیایی می باشند؛ کشورهایی مثل هند، بنگلادش، پاکستان، فیلیپین، ایران. البته از سومالی که کشوری آفریقایی است هم مهاجران زیادی به دبی روی آورده اند.

متوسط سن: دبی جمعیت جوانی دارد و میانگین سنی در این شهر 27 سال است.

مذهب: دین رسمی این کشور اسلام است و اقلیت های هندو، بهائی، مسیحی و بودایی هم در این شهر زندگی می کنند.

سوغات شهر: لوازم الکترونیکی، طلا، شکلات، عطر، فرش، پارچه و … از سوغات اصلی این شهر هستند و کارناوال در مطلبی جداگانه به معرفی سوغات دبی پرداخته است که می توانید از طریق لینک ارائه شده با سوغات بیشتر آشنا شوید.

وضعیت بهداشت: دبی توانسته در بهداشت غذایی و آب به مرحله ی قابل قبولی دست یابد و از لحاظ پزشکی هم در سطح بالایی قرار دارد، دبی می تواند برای توریستان میزبان خوبی از لحاظ بهداشتی و درمانی باشد.

وضعیت ادامه تحصیل: 50 درصد دانش آموزان این شهر از اتباع خارجی هستند، آموزش و پرورش این شهر در سطوح ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و دانشگاه پذیرایی دانشجویان است.

 

دبی
دبی

در سفر به دبی بدانید

طبق عادت همیشگی در معرفی شهرهای توریستی دنیا در این قسمت به نکات ضروری شهر دبی می پردازیم، چیزهایی که با دانستنشان سفری آسوده تر خواهید داشت.

ساعت کار مراکز دولتی: 8:30 الی 14٫

ساعت کار بانک ها: 8 الی 13٫

ساعت کار وزارتخانه ها: 8:45 الی 13:30٫

ساعت کار مجتمع های تجاری: 10 الی 22  در روزهای تعطیل و 14 الی 22 در روزهای عادی، که البته با توجه به مالکیت مجتمع ها می تواند تغییر کند.

شماره های ضروری دبی

کد امارات 971
پلیس 999
آتش نشانی 997
اطلاعات پرواز 042166666
اورژانس 998
تاکسی تلفنی 2080808

 عبارات کاربردی

 سلام          السلام علیکم
صبح بخیر صباح الخیر
عصر بخیر مسا الخیر
شب بخیر تصبح علی الخیر
ببخشید عفوا
بله نعم
خیر لا
لطفا من فضلک
متأسفم عفوا
ممنون شکرا
دبی

آب و هوا

هوای امارات اغلب سال آفتابی است و میانگین بارش باران سالانه تنها 88 میلی لیتر می باشد. به طور کلی هوا در دبی گرم است و به نسبت فصل می تواند بین 12 الی 50 درجه ی سانتی گراد تغییر کند.

مناطق ساحلی هم گرم و سوزان اند اما رطوبت دارد.

میانگین دما: 40 درجه ی سانتیگراد.

در تابستان: گرم و خشک و پر باد است میانگین دما در روز 40 درجه و در شب 30 درجه ی سانتیگراد می باشد.

در زمستان: دبی در زمستان هم گرم است اما میانگین درجه حرارت هوا 23 درجه ی سانتیگراد می باشد.

بهترین فصل سفر: اکثر توریست ها دوست ندارند در تابستان به دبی سفر کنند زیرا هوایی بسیار گرم دارد البته مراکز تفریح ید رتابستان تا نیمه های شب باز هستند و خدماتشان را ارائه می دهند، اما بهترین فصل سفر  به این منطقه اواخر پاییز تا اواخر اسفند یعنی فصل زمستان است.

دبی

فرودگاه ها

دبی دو فرودگاه اصلی دارد، فرودگاه بین المللی و فرودگاه آل مکتوم، البته برای سفر به دبی می توانید از فرودگاه های دیگر شهرهای امارات هم استفاده نمایید مانند فرودگاه بین المللی ابو ظبی، فرودگاه بین المللی العین، فرودگاه بین المللی فجیره و …

فرودگاه بین المللی دبی:

این مکان برترین فرودگاه بین المللی شهر دبی در امارات متحده است که از پر رفت و آمدترین فرودگاه های جهان محسوب می گردد و رتبه ی ششم فرودگاه های پر رفت و آمد جهان بر حسب جابه جایی بار را از آن خود کرده است.

فرودگاه بین المللی دبی قابلیت جا به جایی 80 میلیون مسافر در سال را دارد، از نکات شاخص این فرودگاه می توان به نکات زیر اشاره نمود:

_ دارای سه ترمینال است.

_ مساحتش 2٬900 هکتار می باشد.

_ بزرگترین پایانه ی فرودگاه در جهان است.

_ 140 شرکت هواپیمایی به مقصد 270 کشور در این فرودگاه فعالیت می کنند.

_ فاصله کم با مرکز شهر.

آدرس: امارات متحده عربی، دبی، فرودگاه بین المللی.

.Address: Dubai International Airport, Dubai, United Arab Emirates

دبی
دبی
دبی

-فرودگاه آل مکتوم

این فرودگاه در 30 کیلومتری غرب دبی واقع شده است. شروع ساخت این فرودگاه در سال 2010 میلادی بوده و طوری برنامه ریزی شده که در سال 2017 میلادی افتتاح شود، ظرفیت مسافر بری این فرودگاه 160 میلیون نفر خواهد بود و بزرگ ترین فرودگاه جهان خواه شد.

_ پنج باند فرود دارد.

_باند های آن 4500 متر است.

آدرس: امارات متحده عربی، دبی، جاده امارات.

.Address: Emirates Rd – Dubai – United Arab Emirates

دبی
دبی
دبی

حمل و نقل در دبی

در این شهر بزرگ می توان با انواع و اقسام وسایل حمل و نقل عمومی و خصوصی این طرف و آن طرف رفت؛ اتوبوس، تاکسی، مترو، کشتی و قایق، دوچرخه و ماشین های کرایه ای و خصوصی از گذینه های مطرح در دبی می باشند.

در ادامه به بررسی هر یک از این وسایل نقلیه می پردازیم.

1 ) مترو

دبی دارای مترو با چهار خط قرمز، بنفش، آبی و سبز و 47 ایستگاه می باشد، مترو دبی اولین خط مترو در سراسر شبه جزیره ی عربستان است. متروی دبی در سال 2009 میلادی بازگشایی شد.

برای استفاده از مترو در این شهر باید کارت نول ( Nol Card ) تهیه نمایید، که با قرار دادن آن در دستگاه های خاص در مقصد به تعداد ایستگاه هایی که از قطار استفاده نمودید از شما هزینه کسر می شود. افرادی که کمتر از 5 سال دارند یا قدشان زیر 90 سانتی متر است و افراد معلول می توانند به صورت رایگان از مترو استفاده نمایند.

دانش آموزان و سالمندان هم کارت های نول ویژه ای دارند که دارای تخفیف می باشد، برای کسب اطلاعات دقیق تر درباره ی هزینه ی ایستگاه های مترو می توانید تصویر زیر را مشاهده نمایید.

توجه داشته باشید خوردن و آشامیدن در مترو اکیدا ممنوع و دارای جریمه است، حتی نمی توانید در مترو آدامس هم بجوید.

مترو دبی
مترو
مترو دبی

2 ) تاکسی

اغلب تاکسی ها در دبی از برند فولکس واگن و دیگر برندهای برتز دنیا هستند به همین دلیل احساس راحتی و آرامش را به سرنشینان می دهند. شما می توانید برای تاکسی گرفتن از شماره تلفنی که در قسمت شماره های ضروری در مطالب بالاتر ارائه دادیم و یا وبسایت  استفاده نمایید و یا از تاکسی هایی که در خیابان ها در حال رفت و آمد سوار شوید.

از طریق این وبسایت می توانید نرخ هزینه ی تاکسی را بر حسب کیلومتر محاسبه نمایید، ورودی تاکسی در دبی 3 درهم ( معادل 2500 تومان ) و حداقل کرایه 8 هزار تومان می باشد.

تاکسی دبی
دبی
دبی

3 ) اتوبوس

در دبی دو نوع اتوبوس خارج شهری و درون شهری وجود دارد؛ اتوبوس های درون شهری با شماره هایی که در قسمت جلوی آن ها نمایش داده می شوند مقصد خود را نشان می دهند و اتوبوس های خارج شهری با مقاصد مشخص می شوند.

هزینه ی اتوبوس ها را باید با کارت های اعتباری پرداخت کنید که مخصوص اتوبوس رانی امارات می باشد، هزینه ی سفر شما توسط دستگاه های نصب شده در داخل اتوبوس ها به صورت اتوماتیک پرداخت می شوند. البته اگر در جایی بودید که بادجه ی تهیه بلیت وجود نداشت می توانید نقد هم هزینه را پرداخت نمایید.

دبی
دبی

4 ) وسایل نقلیه ی دیگر

وسایلی همچون دوچرخه و کشتی و قایق هم برای رفت و آمد در شهر و خلیج فارس استفاده می شوند که با توجه به زمان کرایه ی دوچرخه و مقصد مورد نظر شما با کشتی و قایق هزینه های گوناگونی دارند.

توجه داشته باشید که در این شهر از موتورسیکلت برای رفت و آمد استفاده نمی شود و اغلب پیک ها موتور سوار هستند، برخی افراد علاقمند هم موتورسیکلت های لوکس و گران قیمت شخصی دارند.

دبی
دبی
دبی

فرهنگ غذایی

فرهنگ غذایی مردمان دبی شبیه به دیگر کشورهای خاورمیانه مانند ایران، پاکستان، عمان و … است. برنج عضو جدانشدنی از سفره های کشور امارات متحره عربی ایست، و به دلیل وجود بنادر و سواحل بسیار در دبی از ماهی در طبخ غذا زیاد استفاده می شود.

گوشت شتر، گاو، گوسفند و مرغ را در اکثر غذاهای آنان می توانید مشاهده کنید، انواع رستوران های ایرانی، محلی و بین المللی در دبی وجود دارند که خوراکی های گوناگون را در اختیار میهمانان قرار می دهند.

از غذاهای محبوب در دبی می توان شاورما، کباب، بریانی، ماهی سوخاری، شتر شکم پر، فلافل، هوموس، مجبوس و انواع آش ها را نام برد، کارناوال در آینده در مطلبی جداگانه و مفصل شما را با غذاهای محلی دبی آشنا خواهد کرد. 

دبی
دبی
دبی

تاریخچه شهر دبی

شهر دبی پیش از سال 1833 میلادی به عنوان یکی از توابع ابوظبی شناخته می شد اما در این سال شیخ مکتوم و 800 نفر از طرفدارانش به دبی کوچ و در آن جا سکنی گذیدند، به همین دلیل سال 1833 میلادی را تاسیس حکومت مطلقه و شیخی دبی می دانند، در حقیقت نام اصلی آل مکتوم فلاسه بوده است که اشاره به آل نهیان از ریشه ی حکام ابو ظبی دارد اما با ورود آن ها به دبی به آل مکتوم تغییر نام پیدا کردند.

در سال 1966 میلادی حکومت دبی و قطر باهم سکه ی مشترک ضرب کردند که با نام مجلس نقد قطر و دبی وارد بازار شد که این اتفاق بسیار نادر بود و اغلب حکومت های امارات به صورت جداگانه و مستقل سکه ضرب می کنند.

می توان گفت دبی مهم ترین شهر امارات متحده است و پس از آن ابوظبی در رتبه ی دوم قرار دارد، تا به امروز 10 پادشاه از سلسله ی آل مکتوم به سلطنت رسیده اند اولین آن ها مکتوم بن بطی آل مکتوم در سال 1833 میلادی و آخرین آن ها محمد بن راشد آل مکتوم می باشد.

مدرن شدن شهر دبی با سلطنت شیخ راشد بن سعید آل مکتوم در سال 1958 میلادی آغاز شد و پیش از آن دبی به عنوان شهری غنی و توریستی شناخته نمی شد.

دبی
دبی

توصیه کارناوال

برای سفری بهتر به دبی خوب است که نکات زیر را در نظر داشته باشید.

_ بلیت هواپیمایتان را فراموش نکنید و حتما چند ساعت پیش از پرواز هواپیما به سمت فرودگاه حرکت کنید.

_ در نطر داشته باشید که اغلب هتل ها در دبی ساعت 2 بعد از ظهر اتاق را تحویل می دهند.

_ حتما بر فراز برج خلیفه بروید و دبی را از فراز آن تماشا کنید که تجربه ای خاص است.

_ خدمات پزشکی خوبی در دبی وجود دارد اما در به دلیل بالا بودن هزینه های درمانی سعی کنید دارو های ضروریتان را خود ببرید.

دبی

سخن آخر

آیا به دبی سفر کرده اید؟

نکات مثبت و منفی شهر دبی از نظر شما چیست؟

منتظر نظر و پیشنهادات شما هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان