صادرات نفت از جنوب عراق جهش یافت

عراق در ماه اوت رکورد جدیدی در صادرات نفت از بنادر جنوبی خود برجای گذاشت و ۳.۵۸ میلیون بشکه در روز نفت در ماه گذشته صادر کرد.

صادرات نفت از جنوب عراق جهش یافت

به گزارش ایسنا، آمار وزارت نفت عراق نشان داد دولت فدرال 3.583 میلیون بشکه در روز یا معادل 111 میلیون و 61 هزار بشکه از مرکز و جنوب کشور نفت صادر کرده و بر مبنای میانگین قیمت 69.593 دلار هر بشکه نفت، 7.73 میلیارد دلار درآمد داشته است.

عراق در ژوییه 3.543 میلیون بشکه در روز نفت از بنادر جنوبی خود صادر کرده بود. این کشور که دومین صادرکننده بزرگ نفت عضو اوپک پس از عربستان سعودی است، بدنبال توافق اخیر کشورهای اوپک و غیراوپک برای بازگشت به پایبندی 100 درصدی به توافق محدودیت عرضه، صادرات نفت خود را افزایش داده است.

اما افزایش صادرات نفت عراق از بنادر جنوبی تنها برای دنبال کردن تصمیم اوپک برای تسهیل پایبندی به محدودیت عرضه نبوده بلکه با هدف جبران کاهش صادرات از شمال این کشور انجام گرفته است. حدود 300 هزار بشکه نفت در روز که پیش از این در استان کرکوک تولید و صادر می‌شد، از زمانی که دولت فدرال در اکتبر کنترل میادین نفتی را از نیروهای کرد پس گرفت، متوقف شده است. اختلاف دولت فدرال عراق و دولت منطقه‌ای کردستان در خصوص صادرات نفت از طریق ترکیه هنوز حل نشده است.

دولت منطقه‌ای کردستان در اوت شاهد افزایش 40 درصدی صادرات نفت از طریق بندر سیهان ترکیه در دریای مدیترانه در مقایسه با صادرات 320 هزار بشکه در روز در ژوییه بود.

طبق منابع آگاه پلاتس، منطقه کردستان در اوت مجموعا 445 هزار بشکه در روز از سیهان نفت صادر کرد که 370 هزار بشکه در روز از طریق خط لوله مستقل دولت منطقه‌ای کردستان از طریق ترکیه بود و باقی آن از مخازن سیهان برداشته شده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان