موستانگ اسبی وحشی

اسب ها حیواناتی دوست داشتنی هستند و از گذشته های دور به دنبال اهلی کردن آن ها در کنار انسان ها بوده اند . در جنگ ها بهترین دوست سربازان ، در کشاورزی سخت کوش ترین و برای مسافران بهترین وسیله ی سفر کردن . 

اسب ها حیواناتی دوست داشتنی هستند و از گذشته های دور به دنبال اهلی کردن آن ها در کنار انسان ها بوده اند . در جنگ ها بهترین دوست سربازان ، در کشاورزی سخت کوش ترین و برای مسافران بهترین وسیله ی سفر کردن . 

او را نجیب صدا می کنند شاید به دلیل محبتی است که به صاحبش ابراز می کند و یا شاید عشقی مخفی نسبت به انسان ها . در طول تاریخ اسب ها تاثیرات زیادی بر روی سیر تکاملی اجتماعی بشر گذاشته اند از اولین اسب اهلی شده گرفته تا جنگ های بزرگ که سبب پیروزی آن ها وجود اسب ها بوده است ، مانند پیروزی های مغول ها و مهارت استفاده از اسب ها به هنگام نبرد . 

نژادهای مختلفی از این نوع اسب در نقاط مختلف دنیا وجود دارد که هرکدام ویژگی های خاص و خارق العاده ی خود را در طی تکامل به دست آورده اند .

همراه کارناوال باشید تا با نژاد موستانگ ، یکی از جالب ترین نژاد ها بیشتر آشنا شویم . 

موستانگ اسبی وحشی

موستانگ ها

موستانگ نام نژادی از اسب هایی است که در غرب #آمریکای شمالی در دشت های وسیع در گله هایی بزرگ در حال گشت و گذار هستند و در دل طبیعت باد ، یال های رنگینشان را نوازش می کند . 

برای اولین بار این نژاد از کشور #اسپانیا وارد #آمریکا شد و به سرعت با محیط طبیعی خو گرفت و به هم زیستی رسید . طوری که امروزه تصور می شود این نژاد از همان ابتدا بومی  خاک آمریکا بوده است .

این موجودات دوست داشتنی به شکل باور نکردنی در دل مردم و فرهنگ آمریکایی رسوخ کرده اند به طوری که در سال 1971 کنگره ی آمریکا این اسب ها را به عنوان جزئی از فرهنگ و روح سرزمین غرب وحشی قبول کرد و آن ها را در میراث تاریخی ملی آمریکا قرار داد . 

در قرن 21 ما هنوز شاهد گله هایی از این نژاد در دشت ها هستیم که بصورت وحشی و آزادانه به زندگی ادامه می دهند ولی تحقیقات نشان داده که بسیاری از این گله ها از موستانگ های خالص تشکیل نشده اند و یکی از دلایل آن زاد و ولد این نژاد با نژاد های دیگر بوده است .  هنوز می توان اسب هایی را پیدا کرد که نژاد و خوی وحشی موستانگ های قدیمی را داشته باشند ولی روز به روز از تعداد آن ها کاسته می شود . 

این اسب های اصیل و باهوش از گذشته های دور پا به خاک امریکا گذاشته اند و جزئی از این خاک شدند . تنوع رنگی در این نژاد بسیار زیاد است و آن ها را می توان در رنگ های سیاه ، قهوه ای ، سفید و رنگ های ترکیبی در دشت ها در حال گشت و گذار در گله های بزرگ و کوچک یافت . 

موستانگ اسبی وحشی
موستانگ اسبی وحشی
موستانگ اسبی وحشی
موستانگ اسبی وحشی

ریشه ی نژاد موستانگ وحشی

 اکثر اوقات از این اسب ها به عنوان موجوداتی وحشی یاد می شود که هیچ گاه رام نمی شوند و همیشه فرزندان نا خلف طبیعت هستند که آزادانه زندگی می کنند و این باور درست است . این نژاد یکی از وحشی ترین نژاد ها است که هنوز به طور کامل اهلی نشده اند و گرفتن خوی وحشی از آن ها بسیار سخت است . 

کلمه ی انگلیسی موستانگ ریشه در زبان مکزیکی – اسپانیایی در قرن 16 میلادی دارد که از کلمه ی مِستِنگو به معنی حیوان ولگرد مشتق شده است ولی در زبان اسپانیایی خالص به معنی  وحشی ، ولگرد و خودسر می باشد . 

همان طور که گفته شد برای اولین بار این نژاد از اسپانیا وارد قاره ی آمریکا شد و در آمریکای شمالی به خصوص در مناطق غربی پراکنده شدند . در طول زمان بسیاری از آمریکایی ها از این اسب ها استفاده کردند چه در جنگ و چه در کار های کشاورزی و باربری . 

سرخپوستان به طور سنتی از اسب استفاده نمی کردند و با ورود این حیوانات به دشت ها آن ها را گرفتند ، اهلی کردند و اسب ها بهترین دوست سرخپوستان شدند . در جنگ ها یار انسان ها هستند و در کمک کردن بزرگترین کمک . 

موستانگ اسبی وحشی
موستانگ اسبی وحشی
موستانگ اسبی وحشی
موستانگ اسبی وحشی

ویژگی های نژاد موستانگ

موستانگ های اصیل بدنی عضلانی و قدی بلند دارند که به هنگام دویدن ابهتی خاص را نشان می دهند . قدرت بدنی فوق العاده در کنار زیبایی باعث شده این موجود تبدیل به یکی از محبوب ترین نژاد ها در میان مردم و علاقه مندان به اسب ها شود . 

روحیه ی جنگاور و وحشی این حیوانات آن ها را در مقابل خطرات و اتفاقات احتمالی و همین طور تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم کرده است . 

در فرهنگ غرب گفته می شود اگر شما به همراه یک موستانگ در بیابانی بی آب و علف گرفتار شدید نگران نباشید چون که این اسب شما را به خانه برمی گرداند .

هوش این نژاد مثال زدنی است و بسیار درک بالایی از محیط خود دارند . احساسات را خوب درک می کنند و واکنش نشان می دهند . 

موستانگ اسبی وحشی
موستانگ اسبی وحشی
موستانگ اسبی وحشی
موستانگ اسبی وحشی

داستان موستانگ ها از نگاه تاریخ

گذشته ی این حیوانات سیری تاریخی جالبی داشته است . از زمان پیدایش آن ها گرفته تا به امروز که در دشت ها پراکنده شده اند . در ادامه با بررسی آن ها از دیدگاه تاریخی حقایق باورنکردنی از این موجودات فاش می شود . 

1) ما قبل تاریخ

بیایید به 12 هزار سال پیش برگردیم زمانی که اولین نیاکان اسب ها بر روی کره ی خاکی زندگی می کردند . فسیل های بدست آمده در آمریکای شمالی بیانگر این است که در این منطقه اسب های وحشی از گذشته های دور زندگی می کرده اند . به خصوص در کانادا پرکندگی بیشتری داشته اند . 

امروزه قدیمی ترین نیاکان اسب ها را می توان در دشت های مغولستان پیدا کرد که متاسفانه رو به انقراض هستند . در طی عصر یخبندان حضور این موجودات در آمریکای شمالی بطور کامل از بین رفت و در زیر برف و یخ به فراموشی سپرده شدند . شکار شدن آن ها توسط انسان ها نیز کم تاثیر نبوده است و تمامی این اتفاقات باعث شده تا بطور کامل از پهنه ی این منطقه محو شوند . 

اگر به دنبال ریشه ی تاریخی اسب های موستانگ در امریکا باشیم به جایی نخواهیم رسید چون که این اسب ها و تمامی اسب های موجود در قاره ی امریکا توسط اسپانیایی های مهاجم به خاک امریکا وارد شدند و به سرعت پراکنده شدند .

موستانگ اسبی وحشی

2) بازگشت دوباره در سال های 1493 تا 1600 میلادی

اولین بازگشت اسب ها به قاره ی آمریکا توسط کنکیستادورها (سربازان ، کاشفان و ماجراجویانی بوده اند که در سده‌های 15 و 16 میلادی ، در فتح تدریجی بخش‌های بزرگی از قاره آمریکا و نواحی آسیایی اقیانوس آرام شرکت شرکت داشته اند  و قسمت هایی از آمریکا را به زیر سلطه ی امپراطوری اسپانیا در آوردند.) صورت گرفت که آغاز آن با ورود کریستفر کلمب بود که در سال 1493 اسب هایی از اسپانیا را وارد قاره ی آمریکا کرد . در سال 1519 اسب های دیگری توسط هرنان کرتز وارد این قاره شدند و تا سال 1525 در دشت های مکزیک به سرعت پراکنده شدند . 

در قرن 16 ، اسپانیایی ها اسب ها را وارد منطقه ی #فلوریدا کردند و در همین زمان بود که در غرب تعدادشان رو به افزایش رفت . 

موستانگ اسبی وحشی

3) پراکندگی در قرن های 17 و 18 ، اولین برخورد موستانگ ها با سرخپوستان

شهر سانتا فه و شهر های اطراف در سال 1600 میلادی مرکز تجارت بوده و هرکسی که قصد خرید و فروش داشته به این شهر می آمده است . تصور کنید که وارد شهری می شوید که بیشتر به یک بازار بزرگ شباهت دارد و همه چیز برای خرید و فروش پیدا می شود . 

در این سال ها قوانینی از سوی سفیدپوستان وضع شده بود که سوار شدن بر روی اسب برای #سرخپوستان منع می شده است و حق سوار شدن بر روی اسب را نداشتند . 

از سرخپوستان به عنوان خدمت کار استفاده می شده است و در کنار اسب ها راه می رفتند . 

نزدیکی خاصی میان سرخوستان و موستانگ ها در حال شکل گیری بود انگار که در یک جبهه علیه سفید پوستان بوده اند . سرخپوستان فرزندان طبیعت که باید در دشت ها و جنگل ها آزادانه زندگی می کردند و همین طور موستانگ ها که باید در گله های بزرگ به این سو و آن سو می رفتند ولی هر دو در اسارت داشتند به سفید پوستان خدمت می کردند . حسی سرشار از عذاب و میل به آزادی .

در سال های 1659 بود که سرخپوستان آپاچی برای اولین بار سوار بر این حیوانات شدند و آن ها را به سبک خودشان رام کردند . به سرعت با این حیوانات اخت شدند و گویی که سالیان سال بود که در کنار هم زندگی می کرده اند .

موستانگ اسبی وحشی

4) موستانگ ها در تاریخ ایالات متحده ی آمریکا

اسب ها در تاریخ ایالات متحده نقش مهمی داشته اند . هم سرخپوستان و هم سفید پوستان به سرعت اسب ها را رام کردند و از آن ها در جنگ ها و تجارت استفاده کردند . نتیجه ی بسیاری از جنگ ها بوسیله ی این اسب ها تغییر کرد و حضورشان پیروزی ها و شکست هایی را برای اربابانشان به همراه داشت . 

از قرن 18 تا 20 میلادی موستانگ ها اسب های محبوب کابوی ها یا همان گاوچران ها به حساب می آمدند . به دلیل استقامت و قدرت این نژاد، کابوی ها در بیشتر سفر ها از آن ها استفاده می کردند و هیچ گاه آن ها نا امیدشان نکردند .

در قسمت غربی ایالات متحده بیش از 2 میلیون موستانگ در دشت ها پرسه می زدند ولی امروزه تعداد آن ها به شدت کاهش یافته است . گله هایی که توسط انسان ها اسیر شدند و از هم جدا شدند و هرکدام برای انجام کار خاصی به نقاط مختلف آمریکا فرستاده شدند . 

موستانگ اسبی وحشی

موستانگ ها در فرهنگ آمریکایی

در فرهنگ بومیان امریکایی ، سرخپوستان ، اسب جایگاه بسیار ویژه ای دارد . در جنگ ها و شکار ها بهترین همراه آن ها به شمار می آمده اند . کودکانشان از خردسالی در کنار اسب ها بزرگ می شدند و متوجه می شدند که چگونه در بزرگسالی باید با بهترین همراهشان زندگی کنند .

سرخپوستان از زین استفاده نمی کردند و افسار برای آن ها معنی نداشت . اعتقاد داشتند که سوار شدن بر روی اسب نیز باید آزادانه صورت بگیرد ، بدون کمک گرفتن از چیزی که باعث ناراحتی و اذیت شدن اسب شود . 

هر سرخپوست و قبیله اسب هایشان را تزئین می کردند و با استفاده از رنگ های گیاهی علامتی بر روی آن ها می کشیدند و این نشان دهنده ی علاقه ی سرخپوستان و میزان توجهشان به اسب ها بود .

یکی از بزرگان قبیله می گوید : ” سرخپوست با اسب خود می تواند در مقابل سختی ها دوام بیاورد و بدون اسب خود هرگز . “

سفید پوستان نیز به مهم بودن اسب ها در زندگی خود پی برده بودند و همه ی تلاش خود را می کردند تا اسب های بهتر و بیشتری را رام کنند و از آن ها در جنگ و کار های دیگر استفاده کنند . 

فرهنگ آمریکا با اسب های موستانگ در آمیخته است و خوی وحشی و سر خود این موجودات جایگاهی مهم در دل این فرهنگ دارد .

موستانگ اسبی وحشی

موستانگ ها در دنیای امروز

امروزه این نژاد از سوی دولت آمریکا حمایت می شود و قوانینی برای حفاظت از این اسب ها وضع شده است . گاهی اوقات آمار و اطلاعاتی از تعداد این اسب ها منتشر می شود و مورد توجه محققان قرار می گیرد . 

طبق گزارشات چند صد اسب موستانگ وحشی آزادانه در ایالت های البرتا و بریتیش کلمبیا در حال پرسه زدن هستند و در تمامی نقاط آمریکای شمالی حدود 33,700 اسب موستانگ در طبیعت وحشی زندگی می کنند و هنوز گرفتار انسان ها نشده اند و نصف بیشترشان در دشت های ایالت نوادا هستند و بقیه در ایالت های وایومینگ ، مونتانا و اورگان در دشت ها به زندگی خود در طبیعت ادامه می دهند .

موسسات و سازمان های زیادی برای حمایت از این نژاد بوجود آمده است و بودجه های دولتی زیادی در اختیارشان قرار می گیرد و همین باعث شده تا همه ی این حمایت ها جواب بدهد و وضعیت این اسب ها روز به روز بهبود یابد .

اسب هایی آزاد را تصور کنید که در دشت ها می دوند و از طبیعت اطرافشان لذت می برند که ناگهان سوارانی بر روی موجوداتی که هم نوع خودشان هستند  به آن ها حمله می کنند و طناب هایی به دور گردنشان می اندازند و این جاست که آن ها اسیر آینده ای می شوند که نا معلوم است . با افزایش درک عمومی و همینطور تغییر کردن سبک زندگی ها امروزه کمتر شاهد این صحنه خواهیم بود ولی همچنان افرادی هستند که این کار را تکرار می کنند و شرم بر آنان باد .

موستانگ اسبی وحشی
موستانگ اسبی وحشی
موستانگ اسبی وحشی
موستانگ اسبی وحشی
موستانگ اسبی وحشی
موستانگ اسبی وحشی
موستانگ اسبی وحشی

فیلمی زیبا از موستانگ های وحشی

در حال بارگذاری ویدئو ...

سخن اخر …

هر موجود زنده ای حق این را دارد که آزادانه بر روی این کره ی خاکی قدم بزند و در چارچوب قوانین طبیعت به زندگی خود ادامه دهد . شما در این باره چه فکری می کنید . نظر خود را با ما در میان بگذارید . 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان