خبرگزاری تسنیم: کارگردان و مجری برنامه «خندوانه» درباره افراد مشهور و محبوب که ناگهانی به این جایگاه میرسند و نامشان سلبریتی است، میگوید: در هالیوود روانشناس ستارهها وجود دارد که ما آن را نداریم.
یکی از اتفاقاتی که فضای مجازی را تحتالشعاع خود قرار داده ایجاد شائبه و موضعگیری درباره هر چیزی توسط هرکسی مخصوصاً سلبریتیها است که درباره همه مسائل این روزها صحبت میکنند. حتی کسانی که تازه به دوران رسیده و تازهوارد هستند هم نیامده میخواهند ره صدساله بروند. صرفاً وقتی جوی در فضای مجازی راه میافتد، با آن میخواهند همراه شوند و شلوغ کنند. یکی از اقشاری که این روزها گوی سبقت در فضای مجازی را ربودهاند کمدینهای خندانندهشو هستند که یکشبه سلبریتی شدهاند. رامبد جوان در این باره به خبرنگار فرهنگی تسنیم، گفت: این میزان از محبوب و مشهور شدن ناگهانی، اتفاق عجیبی بود و طبق تجربهای که از دوره قبل این برنامه داشتیم به بچهها گفته بودیم که استقبالی را که از آنها میشود در رؤیای خود هم نمیتوانند ببینند. در هالیوود روانشناس ستارهها وجود دارد، که ما آن را نداریم. در آنجا هم وقتی فردی یکشبه محبوب و ستاره میشود، میتواند از میزان توجهی که قرار میگیرد وضعیت ناهنجاری پیدا کند، منتها، چون این شهرت خیلی دورهای بوده و تب آن خیلی زود میخوابد برای اینکه فرد دچار افسردگی نشود، بعد از این وضعیت روانشناس او را تحت درمان قرار میدهد.
موضوع نداشتن روانشناس ستارهها یا اصطلاحاً نبود مدیریت و کنترل سلبریتیها در جامعه ما لطمات زیادی را در فرهنگسازی و الگوسازی انجام داده است. اما رامبد جوان در پاسخ به سؤال دیگرمبنی بر ورود به همه مسائل توسط سلبریتیها، خاطرنشان کرد: من معتقدم هرکسی میتواند هرکاری بخواهد انجام دهد و یک آزادی رسانهای دارند. من برای خودم میتوانم تعریف قائل باشم.
کارگردان و مجری برنامه «خندوانه»، تأکید کرد: معتقدم که جهان آزاد و فکر آزاد فکر و جهانی هستند که به همه افکار احترام میگزارد و همه نگاهها را محترم میشمارد. احترام دقیقاً به این معنی است که میپذیرم در یک چیزی با همدیگر اختلاف نظر داشته باشیم. اینکه آدمها اجازه ورود دارند معلوم است که دارند و الآن فضای مجازی یک رسانه است و هرکس یک صفحهای برای خودش دارد و میتواند نظرات خودش را ارائه بدهد.
رامبد جوان با اشاره به اینکه فعالان رسانهای و جامعه خودش درباره موضعگیریهای درست یا نادرست سلبریتیها قضاوت میکنند، افزود: چرا یک سلبریتی نباید به همه موضوعات ورود کند؟ حال اینکه ورود میکند چقدر از پس این ورود برمیآید خودش جای بحث دارد، یعنی چقدر سواد و توانمندیاش را دارد و میتواند تحلیل درست ارائه بدهد. مخاطب هم همان قدر میتواند با آن سلبریتی یا فرد مشهور ارتباط برقرار کند ــ کسی که مطلب او را میخواند، ویدئویی را که بارگذاری کرده میبیند یا با موضعش مواجه میشود ــ، اما کار غلطی است که ما آن سلبریتی را تحت فشار قرار دهیم و بگوییم "تو نباید این کار را بکنی، سوادش را نداری" این اظهارنظر را انجام ندهد. چون مردم ناظران حقیقی هستند و سواد آن موضعگیری مربوطه را نداشته باشد همهچیز معلوم میشود.
وی ادامه داد: یک کسی آنقدر بلد است که یک کاری را انجام میدهد و یک کسی بلد نیست انجام میدهد و نمیشود. این آزادی را باید بدهیم و همهمان این آزادی و حق اظهارنظر را برای همدیگر قائل شویم؛ و فضای مجازی اتفاقاً همین رویکرد را دارد و از این جهت همین رسانه پرمخاطبی است، چون همه آدمها اجازه اعلام وجود دارند و این اتفاق جذابی است.
جوان در پاسخ به این سؤال که این عالم رها در فضای مجازی باعث شده اینهمه شائبه ایجاد شود و با آبروی بسیاری از افراد هم بازی شود، گفت: این تحلیل را من نمیتوانم انجام دهم و سواد و تواناییاش را هم ندارم. من آنقدر که میبینم، کار میکنم و زندگی میکنم در صفحه مجازیام مینویسم. معتقدم که من این شکلی میتوانم و همین کار را میکنم. اضافه بر این موجودیت صفحهام، کاری انجام نمیدهم بهخاطر این است که بیشتر از این نمیدانم و ترجیح میدهم کارهایی انجام بدهم که توانایی آن را دارم و کارهایی را بکنم که دلم میخواهد تجربه در آن حرفه و کار کسب کنم و بیشتر یاد بگیرم و بیاموزم.
کارگردان برنامه «خندوانه» با بیان اینکه "امروز واقعاً کار دشواری را بهلحاظ اقتصادی با رسانه ملی داریم"، اضافه کرد: امروز برنامهسازی در تلویزیون با این شرایط بغرنج اقتصادی، کار سخت و دشواری است و ما باید رویکردمان بهگونهای باشد که اسپانسرها را جذب برنامه کنیم. آنها میخواهند دیده شوند و به مقاصد اقتصادیشان برسند و ما هم اهداف فرهنگی و هنریمان را محقق کنیم. این یک ارتباط دوطرفهای است که ما سالم و شفاف رفتار میکنیم و هیچگاه هم از مبادی ذیربط جلوتر هیچ ارتباطی با این دوستان حمایتگر برقرار نکردهایم و گذاشتهایم همیشه در فرآیند اصولی و منطقی خودش اسپانسر با تلویزیون و برنامه ما ارتباط داشته باشد. اما با همه این تفاسیر لزومی ندارد که ما هر روز فریاد بزنیم که تلویزیون پول ندارد، مشکل دارد و ما بایستی با اسپانسر کارمان را جلو ببریم. این اتفاق یک امر بدیهی است و «خندوانه» و خیلی از برنامههای دیگر برای موفقیت و کیفیت بیشتر بایستی در این مسیر حرکت کنند.