نظریه مشورتی کمیسیون قضایی وحقوقی اداره کل حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح

آیا حمل و نگهداری اشیای عتیقه در داخل کشور قاچاق محسوب می‌شود؟

چنانچه درخصوص ورود و یا خروج اموال تاریخی و فرهنگی از کشور اقدام نشده باشد و صرفاً در داخل کشور نگهداری شده باشد و عنوان قاچاق برآن صدق نکند، موضوع از شمول تعریف قاچاق خارج است؛ لکن اموال تاریخی - فرهنگی موضوع ماده (۵۶۲) قانون مجازات اسلامی برابر مقررات تبصره یک ماده قانونی مذکور به نفع دولت ضبط می‌شود.

آیا حمل و نگهداری اشیای عتیقه در داخل کشور قاچاق محسوب می‌شود؟به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، فردی در این خصوص سوء استفاده کرده و اقدام به ارتباط‌گیری و تلاش در جهت فروش اشیای عتیقه می‌کند.

پس از ارجاع پرونده به این شعبه از سوی دادیار وقت، اقدامات مقتضی معمول می‌شود و در نهایت نامبرده به همراه اشیای عتیقه دستگیر می‌شود و در جریان تحقیقات نسبت به این موضوع نیز اقرار کرده‌است. پرونده با قرار عدم صلاحیت به دادسرای عمومی و انقلاب ارسال می‌شود که دادسرای مذکور با این قرار مخالفت می‌کند و نهایتاً دیوان عالی کشور دادسرای نظامی استان قزوین را صالح به رسیدگی اعلام می‌کند.

بنابراین با عنایت به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392 و نظر به تعریف قاچاق کالا و ارز در ماده (1) آن قانون و حمل و نگهداری کالای ممنوعِ قاچاق در ماده (22) همان قانون و تبصره آن که اموال تاریخی و فرهنگی را از مصادیق کالای ممنوعه اعلام کرده‌است، خواهشمند است ارشاد و راهنمایی فرمایید: آیا حمل و نگهداری اشیای عتیقه و اموال تاریخی و فرهنگی اصیل در داخل کشور نظر به موارد مذکور، قاچاق محسوب می‌شود یا خیر؟

برابر بند «الف» ماده (1) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392، هر فعل یا ترک فعلی که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز گردد، قاچاق محسوب می‌شود. اموال تاریخی و فرهنگی نیز برابر تبصره «4» ماده (22) قانون مذکور از مصادیق کالای ممنوع تلقی و حمل و نگهداری کالای ممنوع قاچاق نیز جرم تلقی می‌شود، که در فرض سؤال چنانچه در خصوص ورود و یا خروج اموال تاریخی و فرهنگی از کشور اقدام نشده باشد و صرفاً در داخل کشور نگهداری شده باشد و عنوان قاچاق بر آن صدق نکند، موضوع از شمول تعریف قاچاق خارج است؛ لکن اموال تاریخی - فرهنگی موضوع ماده (562) قانون مجازات اسلامی برابر مقررات تبصره یک ماده قانونی مذکور به نفع دولت ضبط می‌شود. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر