رسول جعفریان:

دمیرچی ۶۰ سال از عمرش را برای بالندگی صنعت چاپ گذاشت

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران از اسماعیل دمیرچی به عنوان کسی که چشمداشتی به حوزه چاپ و نشر نداشت و ۶۰ سال از عمرش را برای بالندگی این صنعت گذاشت و ثمره آن موزه کتاب و چاپ شد، یاد کرد.

دمیرچی 60 سال از عمرش را برای بالندگی صنعت چاپ گذاشت

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین رسول جعفریان، مدیرکل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران صبح امروز یکشنبه 18 مهرماه و پس از تشییع پیکر اسماعیل دمیرچی، پیشکسوت صنعت چاپ و نشر، در حیاط موزه ملی علوم و فناوری در سخنانی، با اظهار تاسف از درگذشت این چهره فعال در حوزه صنعت چاپ، از او به عنوان کسی که چشمداشت و طمعی به حوزه چاپ و نشر نداشت و 60 سال از عمرش را برای بالندگی این صنعت گذاشت و ثمره آن موزه کتاب و چاپ شد، یاد کرد.

جعفریان گفت: اولین باری که آقای دمیرچی را دیدم، متوجه عشق و علاقه‌اش به کار چاپ شدم. او در این حوزه، فردی متخصص و با دانش بود و برای راه‌اندازی موزه چاپ هم به دنبال مقام یا در طمع پول نبود؛ بلکه دوست داشت آرزوی 50 ساله‌اش برای تاسیس این موزه را محقق کند و در این مسیر تلاش‌های بسیار زیادی انجام داد.

به گفته وی، اسماعیل دمیرچی یک کارگر چاپخانه، پژوهشگر، نویسنده و یک هنرمند خوب بود و اینها باعث شد که وی (جعفریان) در زمان مسئولیتش در کتابخانه مجلس، همه کارها را برای تاسیس این موزه به او بسپرد.

مدیرکل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران همچنین گفت: آقای دمیرچی سال گذشته هم یک دستگاه چاپ قدیمی را به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران اهدا کرد که به عنوان یک یادگاری از او در این کتابخانه قرار داده شده است.

در این برنامه همچنین غلامرضا سحاب، مدیر انتشارات دنیای جغرافیای سحاب در سخنانی از اسماعیل دمیرچی به عنوان مردی استثنایی که همراه و همپای خانواده چاپ بود و آرزوهای زیادی در دل داشت اما کارهایش نیمه‌تمام باقی ماند، یاد کرد.

وی همچنین از نامهربانی‌ها با زنده‌یاد دمیرچی، زمانی که پیگیر راه‌اندازی موزه چاپ در محلی بزرگتر از کتابخانه مجلس بود، گفت و یادآور شد: متاسفانه درخواست‌های او در حد تعارفات میان ادارات مختلف باقی ماند. فکر نمی‌کنم جانشینی برای دمیرچی در این صنعت پیدا شود.

اسماعیل دمیرچی که چند ماهی در بستر بیماری به سر می‌برد، سحرگاه روز جمعه 16 شهریورماه در سن 85 سالگی بدرود حیات گفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر