به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان،نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ظهر امروز دوشنبه 22 مرداد 1397 از ساعت 11:00 و با نیم ساعت تاخیر نسبت به زمان اعلام شده، آغاز شد.
در نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، شاهین فرهت دبیر هنری جشنواره ، علی ترابی رئیس سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر و شهرام صارمی دبیر اجرایی جشنواره حضور داشتند. هر کدام از مسئولان جشنواره به بیان توضیحات و دیدگاه هایشان درباره چگونگی برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر پرداختند.
در ابتدای مراسم شاهین فرهت گفت: امسال این افتخار را دارم که دبیر جشنواره موسیقی فجر باشم. عاشق موسیقی هستم و خوشحالم اگر بتوانم کاری برای موسیقی انجام دهم. آرزوی من از بچگی معرفی و اجرای آثار آهنگسازان و سولیستهای ایرانی بوده است. با اینکه کار اصلی خودم در فرمهای موسیقی کلاسیک است. چهل سال است که در زمینه تدریس موسیقی فعال هستم و میدانم که جوانان ما در رشته موسیقی ایرانی کارهای بسیاری کرده اند و در زمینه موسیقی چندصدایی فعالیتهای بسیاری داشته اند.
وی افزود: اصلا نمیدانم ماجرای جایزه باربد چیست. جایزه دادن معمولا مال مسابقات است. اصلا نمیدانم این جایزه چیست. در جشنوارههای بزرگ جهانی معمولا یادبودی داده میشود. در برخی جشنوارهها جایزه شان این بوده که اثرشان چاپ و یا منتشر میشد. در سالهای گذشته من به جشنواره دعوت نمیشدم که بدانم جایزه باربد چیست. البته حدود 10 سال پیش برای داوری دعوت میشدم.
فرهت توضیح داد: موسیقی پاپ یکی از شاخههای موسیقی است و طرفداران بسیاری دارد. داشتن طرفدار فاکتور بسیار مهمی است و همین مسئله باعث میشود که آن را در برنامه هایمان بگنجانیم. ما به طور حتم اجراهای پاپ را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: من خودم کلکسیونر هستم و اجراهای بسیاری از هنرمندان را به خودشان داده ام. اولین، دومین، سومین و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر، اجراهای بسیاری داشتیم. با الهام از لئونارد برنشتاین و برنامه موسیقی برای جوانان، موسیقی، ملودی، سازبندی و هارمونی را برای مخاطبان توضیح میدادیم. کاش این اجراها ضبط میشد. موسیقی ایرانی و سازهای ایرانی از لحاظ رنج و دامنه برای محیطی کوچک ساخته شده است. اصلا درست نیست که سه یا چهار نفر با ساز سه تار و سنتور در سالنی هزار نفری اجرا کنند من با این موضوع مخالفم.
دبیر هنری جشنواره موسیقی فجر گفت: نمیدانم زورم برسد که این موضوع را درست کنم یا نه. خیلی حساس روی یک صدا هستم. گرانترین قسمت وسایل صوتی آمپلی فایر و بلندگو هست. این ابزار باید خیلی دقیق باشند. متاسفانه در خیلی از کنسرتها صدا اورلود است. در کنسرتهای ارکستر سمفونیک تهران قول میدهم که این ضعفهای صدایی را رفع کنم.
وی افزود: به جز موسیقی پاپ در اجراهای موسیقی کلاسیک و اجراهای فضای باز، صدا در دیگر کنسرتها تقویت نمیشود. بزرگترین توهین به خواننده این است که به او بگویند از پشت میکروفن بخوان.
فرهت درباره دلایل حضورش در جشنواره بیان کرد: بیشتر توجهم در موسیقی به آثار با ارزش جوانان و آهنگسازان ایرانی است. میخواهم این آثار در برنامهها گنجانده شود. گله مندم از اجراهای کنونی. من هیچ وقت دلواپس آثار بزرگان موسیقی نبوده ام. اما این آثار آهنگسازان ایرانی است که حتی پس از مرگشان فراموش نمیشوند. من به دو شرط دبیری جشنواره را قبول کردم، یکی تکیه بر آثار آهنگسازان ایرانی و شرط دوم این بود که هیچ دستمزدی نگیرم.
وی افزود: بخش پژوهش به طور حتم در جشنواره خواهد بود و ما میزگردهایی را خواهیم داشت. این کار سبب بالا بردن فرهنگ موسیقایی میشود. کمبودهای بسیاری در عرصه اطلاعات موسیقایی داریم. میزگردهای هنری با عناوین خاص خواهیم داشت.
در ادامه نشست علی ترابی گفت: کار جشنواره امسال دیرتر از سالهای گذشته آغاز شد و این هم به دلیل زمانی بود که صرف تصویب آیین نامه جشنواره داشتیم. مشکلات اعتباری و بودجهای که دامنگیر همه فعالیتهای دولتی است، ما را هم درگیر کرده است. به دنبال این هستیم که با استفاده از داشته هایمان بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.
وی افزود: جشنواره امسال در چارچوب آیین نامه است و براساس سلیقه اداره نمیشود. در هر جشنوارهای سیاستهای دبیر جشنواره حرف اول را میزند. در جشنواره امسال از تمام تجربههای سی و سه دورهی گذشته استفاده میکنیم، اما لزوما به معنای تکرار تجربههای گذشته نیست.
ترابی توضیح داد: درباره جایزه دادن دو اتفاق خوب در ایران در حال رخ دادن است. یکی جایزه موسیقی ما است و جایزه دوم از آنِ خودِ خانه موسیقی است. وزارت ارشاد به عنوان نهاد متولی فرهنگ نباید وارد عرصه جایزه دادن شود و نگاهی خاص را ترویج دهد.
وی تصریح کرد: آیین نامه جشنواره موسیقی فجر در روندی دقیق و شفاف تهیه شده است. قبل از آمدن من به جشنواره پیش نویسهایی تهیه شده بود. پیش نویسها به مشورت گذاشته شد و در نهایت هم پیش نویس را در سایت دفتر موسیقی منتشر کردیم تا هر کسی که نقدی دارد برای ما ارائه کند.
ترابی تصریح کرد: شورای انتخاب دبیر را نمیخواهم معرفی کنم. در شورای انتخاب دبیر مکتوب به سه دانشگاه و سه نهاد موسیقی نمایندگانی خواستیم تا در کنار سه نفر موزیسین بنشینند و دبیر جشنواره را انتخاب کنند. گزینههای مختلفی معرفی و بررسی شد و در نهایت دو گزینه به معاون هنری معرفی شد و در نهایت هم آقای فرهت به عنوان دبیر معرفی شد.
وی بیان کرد: سایت جشنواره محتوای خودش را داشت. اطلاعات سی دوره گذشته جشنواره وجود داشت، اما به یک باره در جشنواره سی ام پاک شد. ما معتقدیم تمام سی و سه دوره گذشته جشنواره ارزشمند است. تمام این دورهها ارزشمند هستند و با پول بیت المال برگزار شده اند. جشنواره لوگو دارد و حتما لوگوی خودش را استفاده خواهد کرد.
رئیس سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: درباره بخش بین الملل باید بگویم که رامین صدیقی در بخش بین الملل فعال خواهد بود. خیلی جدی پیگیر گروهها هستند. ما مشکل زمان و مشکل تخصیص ارز داریم. امیدمان به خدا و تجربههایی است که داریم. امیدواریم بتوانیم از بودجه مان بهترین استفاده را بکنیم.
وی افزود: آرشیو سایت جشنواره موسیقی فجر قابل بازگشت است. تشکر میکنم از آقای اداک و خانم طاعتی که در تهیه آرشیو زحمات بسیاری کشیدند. ما سعی میکنیم آرشیو سایت جشنواره را بازگردانیم و میدانم که این کار زمانبر است. در جشنوارههایی که من مسئولیت داشته ام، زودتر از هر دورهای جدول را منتشر کرده ایم. امروز که شش ماه مانده به جشنواره، سخن گفتن درباره جزئیات بخشهای خاصی مانند بخش بانوان و بخش نواحی کار درستی نیست.
ترابی اظهار کرد: سابقه مدیریت من نشان میدهد که از شفافیت استقبال میکنم. تنها بخشی که شاید نتوان در جشنواره بحث مالیش را بیان کرد، دستمزد هنرمندان است. هنرمندان در طول سال در بخش خصوصی هم فعالیت دارند و این قیمتها ظرایف خودشان را دارند. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به شرطی است که هنگام توافق با هنرمند شرط کنیم که اطلاعات را منتشر میکنیم و آنها هم بپزیرند. گذاشتن این شرط هم دست ما را تنگ میکند. هنرمندان اجراهایی در فجر برگزار میکنند و خیلی هایشان به ما کمک میکنند و با رقمهای اندکی در جشنواره روی صحنه میروند.
شهرام صارمی ادامه داد: امیدواریم امسال جشنوارهای با کیفیت و در شان موسیقی برگزار کنیم، وحدت، رودکی، نیاوران، آزادی و مجموعههایی که تحت پوشش وزارت ارشاد است. جشنواره امسال فراخوان خواهد داشت. طی 10 روز آینده فراخوان جشنواره منتشر میشود.
وی در خصوص زمان انتشار فراخوان جشنواره بیان کرد: فراخوان را آماده کرده ایم، اما به دلیل مشکلات سایت جشنواره هنوز منتشر نکرده ایم. محتوای جشنواره براساس درخواستهایی که به جشنواره میرسد، تعیین میشود. البته بخشهای ثابتی هم داریم مانند اجراهای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی.
دبیر اجرایی جشنواره خاطرنشان کرد: امسال چند کار موازی هم انجام خواهیم داد؛ حضور مراکز آکادمیک – دانشگاهها و هنرستانهای موسیقی در جشنواره است. بخش ویژهای برای چهلمین سال سالگرد انقلاب خواهیم داشت. در درجه اول به کیفیت موسیقی میپردازیم و در درجه دوم میخواهیم که شفاف باشیم.
سی و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر از بیست و چهارم تا سی ام بهمن 1397 برگزار میشود.