ماهان شبکه ایرانیان

«اطلس فقهی پرندگان» در غرفه فقه و زندگی

گروه اندیشه: کتاب «اطلس فقهی پرندگان» شامل توضیحاتی در مورد تمام پرندگان موجود در ایران است که به حلال بودن و حرام بودن آنها نیز پرداخته است.

علی اکبر شهرامی، مسئول غرفه فقه و زندگی مستقر در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ در مورد فعالیت این غرفه گفت: این غرفه از سوی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی راه اندازی شده است.
وی افزود: این مؤسسه که موضوع شناسی احکام فقهی می پردازد، همچون دستیار پزشک در کنار مراجع عظام تقلید عمل می کند؛ به این معنا که مراجع عظام تقلید وقتی حکم می کنند که ماهی فلس دار و پولک دار حلال هستند، این مؤسسه به تحقیق و پژوهش درمورد آبزیان می پردازد تا انواع ماهیانی که فلس دار هستند را شناسایی کند و به مراجع عرضه کند تا بر اساس آن احکام به صورت مصداقی نیز صادر شود.
شهرامی گفت: این مؤسسه در زمینه هایی مانند فرهنگی، حقوقی، اقتصادی و پزشکی گروه های پژوهشی تشکیل داده و موارد را بررسی می کند و مجموعه تحقیقاتی که انجام داده علاوه بر اینکه در اختیار مراجع قرار می دهد، در اختیار مکَلف هم قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: در همین رابطه کتابی «اطلس فقهی پرندگان» تهیه شده که شامل تمام پرندگانی می شود که در ایران وجود دارند؛ در این اطلس نام فارسی، لاتین، علمی و عربی پرندگان استخراج شده و توضیحات مفصلی در رابطه با آنها ارائه شده و در پایان نیز به مسئله حلال بودن یا حرام بودن پرنده پرداخته می شود.
شهرامی افزود: همچنین قبله نمای جهان نیز منتشر شده که توضیحاتی در مورد موقعیت های جغرافیایی و قبله شناسی در نفاط مخاتلف جهان ارائه کرده است.
وی با بیان اینکه متخصصان و محققان زیادی در گروه های مؤسسه به فعالیت های پژوهشی مشغول هستند، گفت:  این کتاب ها مورد توجه علما و مراجع مختلفی همچون آیات عظام خامنه ای، جوادی آملی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی قرار گرفته است.
شهرامی در مورد سایر بخش های غرفه فقه و زندگی گفت: در این غرفه بخشی از موزه مؤسسه موضوع شناسی احکام به نمایش درآمده است که در این موزه حیوانات مختلف که حرام گوشت هستند معرفی شده اند؛ موزه اصلی در قم مستقر است که علاقه مندان می توانند از آن بازدید کنند.
وی همچنین اظهار کرد: کتاب هایی مخصوص کودکان بر اساس همین موضوعات تهیه شده که به صورت تصویری و رنگ آمیزی است؛ در این کتاب ها در مورد حیوانات توضیاحاتی در قالب شعر داده شده و در آخر حلال بودن یا حرام بودن آن مطرح می شود.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان