بدون شک خودروی هوندا سویوک Si سدان یکی از محصولات جذاب هوندا به شمار میرود که به پشتوانه نام "سیویک" و همچنین تاریخچه درخشانی که در چندین سال اخیر داشته است، موفق شده فروش خوبی را برای هوندا به ارمغان بیاورد و تبدیل به اصلیترین برند این خودروساز شود. حال کمپانی خودروسازی هوندا برای افزایش سهم فروش آن در بازار و اغوای مشتریان برای خرید بهتر این اتومبیل یک پیشرانه جدید توربوشارژر ارائه کرده است که در ادامه میخواهیم مختصر صحبتی پیرامون آن داشته باشیم.
بدون مقدمه چینی بیشتر اگر به سراغ اصل ماجرا برویم، میتوان گفت که پیشرانه جدید هوندا برای سیویک Si در واقع یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژر است که شرکت سازنده به قویترین پیشرانه موجود بر روی این اتومبیل اشاره کرده است، در حالی که نیروی تولیدی آن به 205
اسب بخار میرسد و این مقدار درست همان چیزی است که در پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی هم میتوان به آن رسید. پس چه چیز در این پیشرانه باعث شده تا هوندا آن را قویتر معرفی کند؟!.
در واقع باید گفت که کفه دیگر این ترازو یعنی مقدار گشتاور تولیدی موتور است که باعث شده این پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر برای هوندا قویتر از پیشرانه فعلی تلقی شود. براساس گفتههای هوندا، پیشرانه جدید 1.5 لیتری توربوشارژر میتواند در حداکثر کارایی خود گشتاوری 260 نیوتن متری تولید کند، درحالی که پیشرانه تنفس طبیعی تنها 235 نیوتن متر گشتاور در اختیار شما قرار میدهد. از طرفی دیگر، بیشینه گشتاور پیشرانه تنفس طبیعی در دور موتور 2100 دور بر دقیقه تولید میشود، در حالی که گشتاور تولیدی پیشرانه توربوشارژر در دور موتور 5000 به اوج خود میرسد و میتواند یک کشش بسیار بهتر برای ماشین به همراه داشته باشد، زیرا در مواقعی همچون بالا رفتن از تپهها و... که به گشتاور زیاد احتیاج دارید، باید دور موتور هم بالا باشد تا ماشین شما کم نیاورد و چه بهتر که حداکثر گشتاور موتور در دورهای بالا در اختیار اتومبیل قرار گیرد.