روزنامه هفت صبح: مقایسه دو محصول پارس خودرو یعنی برلیانس سی 3 کراس و رنو ساندرو استپ وی نشان می دهد این دو محصول ضمن داشتن شباهت های بسیار، تفاوت های عجیبی هم با یکدیگر دارند.
گرانی مثل آفتی که به خرمن بزرگ زده و هر دم بخشی از حاصل کار را از بین می برد، دارد بخش های مختلف بازار خودرو ایران را از هرگونه هویت و شور و هیجان تهی می کند. انتقال بسیاری از خریداران متوسط و نسبتا مرفه بازار به کلاس های پایین تر موجب شده تا بسیاری از مصرف کنندگان اعتقادی به خرید خودرو در این فصل از سال نداشته باشند.
این در حالی است که به صورت سنتی فروش خودرو در ماه های ششم و هفتم سال همواره با رشد روبرو شده و ارقام بالاتری را در مقایسه با ماه های اول تا پنجم سال اغلب به ثبت می رساند. البته که بخشی از این افت حاصل کاهش عرضه در بازار است اما کاهش تنوع در برخی از کلاس های مهم که در اثر خروج بسیاری از برندهای بزرگ غیرچینی رقم خورده، موجب شده تا طرفداران برخی برندها به طور همزمان از کاهش قدرت خرید و کاهش تنوع ضربه بخورند.
این بین، وضعیت بازار بیش از هر کسی به ضرر رنو تمام شد چرا که اغلب محصولات این برند را در ایران خودروهایی تشکیل می دادند که ضمن برتری کیفی و قیمت مناسب، اعتبار بالایی بین مشتریان داشتند. حالا اما برلیانس دارد به سمتی حرکت می کند که جای رنو را در بازار بگیرد و برلیانس سی 3 کراس خودرویی است که داعیه دار جانشینی استپ وی است.
شوربختانه همین دو خودرو را می شد تا قبل از عید 97 با بهای کمتر از 65 میلیون تومان در بازار خودرو خریداری کرد اما نمونه فول آپشن استپ وی را با بهای 120 تا 125 میلیون و سری جدید برلیانس سی 3 کراس را موتور 1650 سی سی و جعبه دنده جدید به قیمت 110 تا 115 میلیون خرید و فروش می کنند. وضعیتی که موجب شده تا در این بازه جدالی سخت بین فرانسوی های زمخت و با کیفیت و محکم با چینی های نرم و خوش برورو درگیرد.
البته در بین خودروهای حاضر در این کلاس، مقایسه برلیانس سی 3 کراس و رنو ساندرو استپ وی با توجه به مشخصات فنی نزدیک، تفاوت ها در ابعاد و قیمت و شباهت ها در عملکرد می تواند جالب باشد. طبق گزارش کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد این دو خودرو به ترتیب 4 و 3 ستاره را در آزمایش های ماهانه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران دریافت کرده اند. در عین حال دوام و ارزش خرید استپ وی به واسطه بازار دسته دوم غنی و اعتبار برند رنو آشکارا بهتر است.
البته اتومبیل C3 کراس که عضو جدید خانواده 300 برلیانس است، احتمالا مزایای بالایی همانند باقی برادرانش خواهد داشت. ظاهر بهتر، امکانات بیشتر، گنجایش بهتر و قیمت کمتر همه از مواردی هستند که موجب می شود خریداران به این خودرو اقبال مناسبی نشان دهند. این رویه از زمان انتشار خبر کاهش تولید رنو در ایران شدت گرفته و در کنار رشد تولید برلیانس، شاهد اقبال بخش تازه ای از خریداران به این محصول هستیم.
خوشبختانه موتور 115 اسبی تازه برلیانس کمک می کند تا کشش برلیانس بهتر از استپ وی به نظر برسد ضمن این که گنجایش بیشتر کابین و جعبه عقب سی 3 کراس کمک می کند تا این چینی نوظهور بتواند با قیمتی کمتر خود را پیروز بزرگ این کلاس جا بزند. این البته فعلا یک گزاره سطحی است چرا که هنوز کسی از ماندگاری و دوام این هاچ بک کراس شرقی اطلاعات دقیقی ندارد.