ماهان شبکه ایرانیان

راهکارهای محافظت از پوست در برابر آفتاب در سنین مختلف

شما باید همواره به محافظت از پوست در برابر آفتاب در سنین مختلف و در تمامی اوقات سال متعهد باشید. مهم نیست که تابستان رو به اتمام است؛ آفتاب همیشه دشمن پوست شما است.

شما باید همواره به محافظت از پوست در برابر آفتاب در سنین مختلف و در تمامی اوقات سال متعهد باشید. مهم نیست که تابستان رو به اتمام است؛ آفتاب همیشه دشمن پوست شما است.

تمام شدن تابستان به این معنا نیست که شما هم از کارهایی که برای مراقبت از پوست خود انجام می‌دادید دست بکشید. بسیار مهم است که در تمام طول سال و در سنین مختلف از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. در طول روز شما به هر کاری که مشغول باشید در هر صورت به طور پیوسته در برابر اشعه‌های UV قرار خواهید گرفت، این اشعه‌ها برای پوست بسیار مضر هستند. حتی در روزهای ابری نیز هشتاد درصد این اشعه‌ها همواره به پوست شما نفوذ می‌کنند. بر طبق اطلاعات سازمان سلامت جهانی گرد و غبار درون اتمسفر موجب می‌شود شما بیشتر در معرض این اشعه‌ها قرار بگیرید.

همه‌ی این‌ عوامل پوست شما را دستخوش آسیب خواهد کرد، از جمله پدیدار شدن چین‌وچروک‌ها روی سطح پوستتان یا از بین رفتن کلاژن‌های پوست شما، حتی در بسیاری از موارد این عوامل احتمال سرطان پوست را افزایش می‌دهد. برطبق آمار آکادمی امراض پوستی در آمریکا، از هر پنج نفر یک نفر آمریکایی دچار سرطان پوست می‌شود. پس بهتر است بعد از خواندن این مقاله مراقبت‌های پوستی خود را آغاز کنید. خوشبختانه راه‌کارهایی وجود دارند که شما می‌توانید برای جلوگیری از امراض پوستی انجام دهید. اگر از سنین پایین‌تر مراقبت از پوست‌تان را شروع کنید نتایج درخشان آن را در دوران پیری خواهید دید: مطالعات نشان می‌دهد که نود درصد از کسانی که مبتلا به سرطان پوست می‌شوند، به این علت است که در برابر اشعه‌های مخرب خورشید از پوستشان محافظت نکرده‌اند. در ادامه مراقبت‌های روزانه‌ای را که روی پوست‌تان باید انجام دهید برای شما فهرست کرده‌ایم. نه‌تنها در تابستان بلکه در وسط زمستان یا هر موقع از سال این کارها را پیوسته انجام دهید تا پوستی سلامت و درخشان داشته باشید.

 

دهه بیست

محافظت از پوست در برابر آفتابهنگامی که شما در دهه‌ی بیست زندگی‌تان هستید این احساس را دارید که هیچ‌چیز در زندگی نمی‌تواند شما را شکست دهد. بر طبق نظر کارشناسان، مراقبت از پوست برای افرادی که در دهه‌ی بیست زندگی‌شان قرار دارند حیاتی است. بسیاری از کسانی که در این سن قرار دارند احتمال نمی‌دهند که اشعه‌هایی که از خورشید ساطع می‌شود ممکن است آنها را دچار سرطان پوست کند. فراموش نکنید که اگر در این دهه از پوسستان مراقبت نکنید ریسک مبتلا شدن به سرطان را بالا خواهید برد. در این زمانه با توجه به آلودگی‌های هوا و تغییرات جوی شما حتما باید از پوستتان در برابر اشعه‌های فرابنفش محافظت کنید، در ادامه کارهایی را که باید انجام دهید برایتان توضیح داده‌ایم.

 هرگز برنزه‌ نکنید

هنوز هستند کسانی که پوست بدن خود را برنزه می‌کنند. بر طبق مطالعاتی که کارشناسان انجام داده‌اند کسانی که به صورت دائم پوست خود را برنزه می‌کنند، احتمال سرطان پوست را 75 درصد افزایش می‌دهند. سولاریوم دستگاهی است که با تاباندن اشعه بر پوستتان رنگ شما را برنزه می‌کند. افرادی که از سولاریوم استفاده می‌کنند 6 برابر بیشتر از افرادی که تا به حال از سولاریوم استفاده نکرده‌اند، در معرض ابتلا به سرطان هستند. پس به هیچ وجه پوست خود را برنزه نکنید.

 کرم‌ ضدآفتاب را در برنامه روزانه خود بگنجانید

فراموش نکنید که در طول روز در هر صورت شما در معرض نور خورشید قرار خواهید گرفت. هنگام رانندگی، هنگامی که پشت میز کارتان در شرکت نشسته‌اید، حتی وقتی در خانه هستید، هنگامی که پیاده به محل کارتان می‌روید یا وقتی برای چند دقیقه از خانه خارج می‌شوید تا خرید کنید. شما نمی‌توانید خودتان را از خورشید پنهان کنید در هر صورت خورشید بر پوست شما خواهد تابید. پس کرم ضدآفتاب را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید؛ بهتر است SPF ضدآفتابی که استفاده می‌کنید 30 یا بیشتر باشد. البته برای تهیه‌ی کرم ضدآفتاب می‌توانید از دکتر متخصص پوست کمک بگیرید. خب. بلند شوید و قبل از اینکه باقی مقاله را بخوانید کرم ضدآفتاب‌تان را روی پوستتان بزنید. چه ضد آفتابی برای شما مناسب تر است؟ اینجا را بخوانید. 

سری هم به متخصص پوست بزنید

همه می‌دانند که تشخیص زودهنگام بیماری‌ها در فرآیند درمان بسیار موثر است. بهتر است وقتی دردهه‌ی بیست زندگی‌تان هستید سالی یک یا دوبار به متخصص پوست مراجعه کنید، البته این مراجعات بستگی به جنس پوست‌ و علائمی که بر روی پوستتان پدیدار می‌شود دارد. شما می‌توانید از متخصص پوست خود درباره‌ی راه‌کارهای محافظت از پوست راهنمایی بگیرید. پس بهتر است از همین حالا در انتخاب دوستانتان دقت کنید؛ اگر دوستی پیدا کردید که متخصص پوست است، بهتر است ارتباط صمیمانه‌ای با او برقرار کنید. مطمئنا حرف‌های زیادی برای گفتن خواهید داشت.

 حتما از عینک آفتابی استفاده کنید

چرا عینک‌آفتابی می‌زنیم؟ آیا فقط برای اینکه خوش‌تیپ‌تر به نظر برسیم؟ البته کاربرد عینک آفتابی فقط برای خوشتیپ به نظر رسیدن نیست؛ اما عینک آفتابی شما باید فرمی مناسب صورت شما داشته باشد. متخصصان بر طبق پژوهش‌هایی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که نور خورشید می‌تواند درجه‌ی بینایی شما را کاهش دهد یا حتی در سنین بالاتر موجب آب‌مروارید شود. بهتر است شیشه‌ی عینک‌تان به گونه‌ای باشد که هم در برابر UVA و هم در برابر UVB از چشمان شما محافظت کند. هر چه عینک شما بزرگ‌تر باشد موجب می‌شود که اشعه‌های خورشید نتوانند از زوایای مختلفی به چشم شما بتابد. پس در خرید عینک آفتابی دقت کنید یا از این راهنما کمک بگیرید.

دهه سی

محافظت از پوست در برابر آفتابدهه‌ی سی دقیقا همان دورانی است که اگر تا پیش از آن از پوستتان محافطت نکرده باشید، علائم این مراقبت‌نکردن‌ها بر پوستتان پدیدار خواهد شد. البته نگران نشوید اگر تا به حال از پوسستان مراقبت نکرده‌اید، بدانید که هنوز هم دیر نشده، اگر مراقبت‌های پوستی را از دهه‌ی سی زندگی‌تان آغاز کنید، خواهید توانست خسارات وارده بر پوستتان را جبران کنید. در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم که چه کارهایی انجام دهید.

مراقب پوست حساس دور چشمتان باشید

یکی از مواردی که افراد دهه‌ی سی باید به آن توجه کنند پوست بسیار حساس دور چشم‌شان است. چین‌وچروک‌های دور چشم در این سن پدیدار می‌شوند. برای آنکه از پدیدار شدن آنها جلوگیری کنید بهتر است هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. برخی از متخصصان پوست کرم زینک با SPF 50 را برای دور چشم پیشنهاد می‌کنند. البته بهتر است از کرم‌های مخصوص دور چشم تحت نظر یک متخصص پوست استفاده کنید.

 در آفتاب شدید از خانه خارج نشوید

از اول صبح که بیدار می‌شوید سعی کنید به شیوه‌ای عاقلانه کارهایتان را هماهنگ کنید. اگر یک روز از خواب بیدار شدید و دیدید که آفتاب بیش از حد شدید است بهتر است کارهایتان را در خانه انجام دهید. اگر می‌خواهید دوچرخه سواری‌کنید یا در پارک قدمی بزنید بهتر است این کارها را زمانی انجام دهید که آفتاب کمتر شده است.

از کلاژن‌های پوست محافظت کنید

کرم‌ ضدآفتابی که هر روز بر روی پوستتان می‌زنید، از کلاژن‌های پوست شما محافظت می‌کند. کلاژن یکی از مهم‌ترین بخش‌های پوست است، کلاژن پوست شما را جوان و شاداب نگه می‌دارد. با بالارفتن سن سرعت کلاژن‌سازی در پوستتان کمتر می‌شود و قرار گرفتن در معرض اشعه‌های UV‌ این فرآیند را تشدید خواهد کرد. و باعث می‌شود که در سن سی سالگی پوستتان پیر به نظر برسد. پس از کلاژن‌هایتان نگه‌داری کنید.

 

دهه چهل

محافظت از پوست در برابر آفتابپیری زودرس پوست به این علت است که شما در برابر اشعه‌های خورشید از پوستتان محافظت نکرده‌اید. دهه‌ی بیست و سی بهترین زمانی است که شما می‌توانید پوستتان را تقویت کنید، اگر در این سال‌ها از پوست خود به خوبی محافظت کنید خواهید دید که در دهه‌‌های بعدی پوستی جوان‌تر و شاداب‌تر خواهید داشت.

لکه‌های پوستی که بر اثر نور خورشید بر پوست ایجاد می‌شوند

اگر در مقابل خورشید از کرم‌ ضدآفتاب استفاده نکنید، در دهه‌ی چهل متوجه خواهید شد که لکه‌هایی بر پوست شما ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها دقیقا به خاطر استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب است. پس سعی کنید هر روز چند مرحله بر روی پوست خود کرم ضدآفتاب بزنید تا از پدیدار شدن لکه‌های پوستی جلوگیری کنید.

استحکام پوست خود را بالا ببرید

متخصصین پوستی به این نتیجه رسیده‌اند که در سن چهل سالگی شما می‌توانید آسیب‌های پوستی‌تان را درمان کنید. برای درمان بیماری‌های پوستی‌تان ویتامین C را در رژیم غذاییتان بگنجانید. ویتامین C کلاژن‌سازی را در پوست شما افزایش می‌دهد و افزایش کلاژن در پوست موجب می‌شود که مشکلات پوستی شما برطرف شود. محصولاتی که حاوی رزوراترول هستند نیز به درمان پوست شما کمک خواهد کرد، رزوراترول با رادیکال‌های آزاد در پوست شما می‌جنگد و از DNA شما در برابر نور آفتاب محافظت می‌کند. آنتی‌اکسیدان و امگا سه از دیگر مواد معدنی هستند که استفاده از آنها در رژیم روزانه ضروری است.

اجازه ندهید که آفتاب‌ هورمون‌های پوست شما را تغییر دهد

هرمون‌های قرص‌های ضدبارداری بر پوست شما تاثیر به‌سزایی دارد. استفاده بیش از حد از این قرص‌ها باعث می‌شود که جوش‌های سیاه و امراض پوستی متفاوتی بر پوست شما ظاهر شوند که اگر در این‌صورت در معرض آفتاب قرار بگیرید این امراض بدتر می‌شوند. علاوه بر اینکه همچنان از کرم‌های ضد آفتاب استفاده می‌کنید، برای از بین بردن این جوش‌های سیاه می‌توانید از کرم‌های دیگر نیز استفاده کنید. برای استفاده از کرم‌ها حتما با متخصص پوست مشورت کنید. مواد معدنی مانند ویتامین C، هیدروکینون،‌کوجیک و آزالیک اسید نیز به پوست شما کمک می‌کند.

 

دهه پنجاه

محافظت از پوست در برابر آفتاباحتمالا در این سن اکثر مردم دچار آسیب‌های پوستی می‌شوند؛ البته اگر تا پیش از این مراقبت‌های پوستی را انجام نداده باشند. با توجه به اینکه سرعت کلاژن‌سازی در این سن بسیار کم است بهتر است علاوه بر کرم ضدآفتابی که روی پوستتان می‌‌زنید، از کلاه استفاده کنید.

مراقب محصولاتی باشید که پوست شما را حساس‌تر می‌کنند

بیشتر افرادی که در این سن هستند از ریتونئید استفاده می‌کنند تا چین و چروک روی پوست‌شان را کاهش دهند. باید توجه داشته باشید که کرم‌هایی که ریتنوئید دارند پوست شما را بسیار حساس می‌کنند و اگر از این کرم‌ها استفاده می‌کنید باید از پوستتان بیشتر مراقبت کنید. ضدآفتاب در هر ساعت و هر سن و هر جایی راه‌حل راحت و مناسبی است.

مراقبت‌‌های پوستی را پیوسته انجام دهید

برای مراقبت از پوستتان هم از کرم‌ها استفاده کنید و هم رژیم غذایی مناسبی را پیش بگیرید. هیالورونیک اسید پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد و کلاژن‌سازی و تولید الستین را در پوست شما افزایش می‌دهد ــ وجود کلاژن و الستین در پوست موجب می‌شود که پوستتان دیرتر پیر شود و چین‌وچروک‌ها را کمتر می‌کند.

آنزیم‌های بدن‌تان را ترمیم کنید

بیشتر کسانی که از بیماری‌های پوستی رنج می‌برند؛ اکثرا در دهه‌ی پنجاه زندگی‌شان به سر می‌برند. اگر مراقبت‌های پوستی را در سنین پایین‌تر شروع می‌کردند هیچ‌گاه در این سن با بیماری‌های پوستی مواجه نمی‌شدند. از این حرف‌ها که بگذریم بهتر است امید خود را از دست ندهیم. از همین لحظه شروع کنید، هیچ‌وقت دیر نیست. بهتر است متخصص پوستی پیدا کنید و برای مشاوره پیش او بروید. برای تنظیم آنزیم‌های پوست‌تان که بر اثر تابش آفتاب صدمه دیده چاره‌ای بیاندیشید.

 

دهه شصت و هفتاد

محافظت از پوست در برابر آفتابتازه اول راه هستیم، اگر پوستی سالم و شاداب داشته باشید زیبایی‌تان در این سن دو چندان خواهد شد. اصلا مهم نیست که چندسال دارید و در چه مرحله‌ای زندگی‌تان به سر می‌برید، کرم ضدآفتاب همراه همیشگی شماست. علاوه بر کرم ضد آفتاب رژیم‌های غذایی سالم نیز به زیباترشدن شما کمک می‌کند.

 کرم ضدآفتاب سلاح ما در برابر خورشید

هرچه از ضرورت استفاده از ضدآفتاب بگوییم، کم گفته‌ایم. با بالارفتن سن پوست‌مان حساس‌تر خواهد شد، به همین علت اگر تا این سن دو بار در روز کرم ضد آفتاب می‌زدید، در این سن باید 4 بار بزنید. هر چه بیشتر بهتر. فراموش نکنید که پوستتان در این سن حساسیت بیشتری دارد و مراقبت بیشتری را می‌طلبد.

 مراقب داروهایی که مصرف می‌کنید باشید

با توجه به حساسیت بالای پوست در این سن، داروهایی که در طول این سن مصرف می‌کنیم بر روی پوست‌مان تاثیر خواهند گذاشت. استفاده از داروها ممکن است جلوی برخی از امراض را بگیرند اما باید توجه داشته باشیم که پوست‌مان را به همان اندازه حساس‌تر نیز خواهند کرد. آنتی‌بوتیک‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضد التهاب، داروهای بدون استروئید و انواع مکمل‌های گیاهی پوست ما را حساس‌تر می‌کنند. قبل از مصرف هر دارویی بهتر است از عوارض جانبی آن اطلاع کسب کنید.

 

دهه هشتاد و بالاتر

محافظت از پوست در برابر آفتاببا بالاتر رفتن سن احتمال سرطان و آسیب‌های پوستی افزایش پیدا می‌کند؛ اما هیچ نگران نباشید، هنوز دیر نشده است. کلاه زیبایی برای خود بخرید، عینک‌آفتابی فراموش نشود و کرم ضدآفتاب خود را با آرامش روی صورتتان بمالید و آنوقت با کسانی که دوست‌شان دارید به گردش بروید.

پوستتان را مرطوب نگه‌دارید

اگر بیش از حد زمان خود را خارج از خانه به سر می‌برید مراقب پوست خود باشید، در سنین بالاتر پوست زودتر رطوبت خود را از دست می‌دهد. بطری آب هم مثل کرم ضدآفتاب از ضروریاتی است که باید به همراه داشته باشید. آب سلامتی و شادابی را به شما بازمی‌گرداند. همین الان لیوان آبی بنوشید؛ نوشیدن آب سلامتی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

از محصولات جدید و تازه استفاده کنید

در سنین بالا دورانداختن برخی چیزها بسیار سخت می‌شود، در کمدتان را باز کنید و اگر ضدآفتابی دارید که مدت‌ها در گوشه‌ی کمد مانده فورا آن را به درون سطل‌آشغال بیاندازید. به تاریخ مصرف محصولاتی که از آنها استفاده می‌کنید، توجه کنید. کرم‌های ضدآفتابی که تاریخ مصرفشان گذشته هیچ‌کاری برای پوستتان انجام نمی‌دهند. از محصولات تازه و جدید استفاده کنید.

 

و در آخر کرم ضد آفتاب فراموش نشود. شما برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان