ماهان شبکه ایرانیان

کشف گونه ای جدید از گرگ ها ؛ کوه های هیمالیا

در قرن ۲۱ ام زندگی می کنیم و با وجود پیشرفت تکنولوژی هنوز، ناگفته های بسیاری را از دنیای اطراف مان نمی دانیم.

در قرن 21 ام زندگی می کنیم و با وجود پیشرفت تکنولوژی هنوز، ناگفته های بسیاری را از دنیای اطراف مان نمی دانیم.

هر روز زوایای جدیدی از دنیای اطراف مان را کشف می کنیم و انگار این کشف ها پایانی ندارد. هنوز هم راه درازی در پیش داریم تا درک کنیم آنچه در اطراف مان می گذرد. 

در این مطلب کارناوال قصد دارد یکی از چندین هزار کشف جدید در این اواخر را برای شما بازگو کند. کشفی که در دنیای گرگ ها رخ داده و گونه ای جدید از آنها را رونمایی می کند.

با کارناوال همراه باشید، تا از گرگی که به تازگی خودش را نشان داده بیشتر بدانیم.

گونه ای تازه کشف شده از گرگ های هیمالیا

 “چتری ”  Chetri اولین بیننده گرگ هیمالیا

در حال پرسه زدن در منطقه موستانگ بالایی بودم که ناگهان برق نگاهی تمام وجودم را فرا گرفت.

 هیجان زده بودم، زیرا چشمانی را دیدم که تا به حال در هیچ کجا نمونه آن را ندیده بودم

برق خاصی در نگاهش بود و رنگ طلایی آن تمام وجودم را تحت تاثیر قرار داده بود.

این ها گوشه هایی از توصیف های چتری است که برای اولین بار با گرگ هیمالیا روبه رو می شود. او می دانست این یک نگاه معمولی نیست .در هیمالیا گونه های بسیاری از سگ های وحشی زندگی می کنند و شاید اگر هر فرد دیگری با این گرگ رو به رو می شد، آن را با سگ های وحشی به اشتباه می گرفت، اما چتری می دانست چیزی که دیده نه سگ بوده و نه گرگی معمولی.چتری در آن زمان دانشجوی دکتری در دانشگاه “نوروی هدمارک” Norway’s Hedmark بود و گونه ای از گرگ ها را دیده بود که هرگز تا به آن روز  و در هیچ کجا، هیچ کسی آن گونه را ندیده بود.

گونه ای تازه کشف شده از گرگ های هیمالیا

گرگ هیمالیا، متفاوت ترین گونه ی گرگ ها

دانش مندان تقریبا 200 سال پیش، برای اولین بار گونه ای خاص از گرگ ها را  که  “کینس لوپوس چانکو ” Canis lupus chanco نامیده می شدند، کشف کردند.

 نمونه این گونه از  #گرگ در تبت و هندوستان دیده شده بود و این اولین باری بود که گونه ای شبیه به آنها در نپال دیده می شد. به همین دلیل هنگامی که این گونه ناشناخته برای اولین بار در #هیمالیا دیده شد، این گمان می رفت که این نمونه گرگ دیده شده متعلق به گونه ای کاملا جدید باشد. تفاوت هایی که در ظاهر این گرگ وجود داشت هم این موضوع ر ا تایید می کرد. گرگ هیمالیا این گونه دارای پوزه ای بلند تر، پاهایی بزرگ تر و خال هایی سفید بر روی قفسه سینه اش بود. 

گونه ای تازه کشف شده از گرگ های هیمالیا

پروژه ای که به کشفی بزرگ منجر شد

چتری پس از آن روز پر ماجرا، سریعا تحقیق و بررسی بر روی این گرگ را آغاز کرد. او در پروژه ای مشارکت داشت که در آن دانش مندانی از هیمالیا و #هند حضور داشتند و از دی ان ای های گرگ های مشابه رمز گشایی می کردند تا نشانه ای از این نمونه جدید پیدا کنند.

 محققان به منظور انجام پروژه از فضولات به جا مانده از این گرگ استفاده می کردند، آنها موفق به جمع آوری 6 نمونه از این فضولات شدند که پس از بررسی های انجام شده  و کشف دی ان ای ها مشخص شد یک نمونه از آن متعلق به گونه ای از سگ های وحشی در هیمالیاست.

اما دی ان ای های دیگر  نشان دهده کشفی بزرگ بود که وجود گونه ای جدید از گرگ ها را در #نپال اثبات می کرد . این گونه با تمام گرگ هایی که از 800 هزار سال پیش وجود  داشتند متفاوت بود و در نهایت خبر این کشف بزرگ در مجله “زو کیز” ZooKeys، به چاپ رسید.

 

گونه ای تازه کشف شده از گرگ های هیمالیا

برنامه های محافظت از این گونه جدید

کشاورزان و دامداران محلی دچار درگیری هایی مکرر با این گونه جدید هستند و برای محافظت از اموال خود گاهی مجبور به کشتن گرگ ها می شوند.

طی مصاحبه ای که با 400 نفر از روستاییان، مشخص شد از نظر آنها گرگ هیمالیا تهدیدی جدی برای اموال و دام های آنها ست. به همین دلیل آنها برای محافظت از دام هایشان به راحتی گرگ ها را می کشند.

با افزایش این گونه اتفاق ها نگرانی هایی به وجود آمده و برنامه هایی در دست اجراست تا  این آسیب ها کاهش یابند. قطعا کشاورزان هم اگر بدانند این گونه به تازگی کشف شده  آسیبی به آنها نمی رسانند و فعالان محیط زیست را در فعالیت های محافظتی یاری خواهند کرد.

گونه ای تازه کشف شده از گرگ های هیمالیا

سخن آخر

امروز با هم کمی از گرگ ها صحبت کردیم. نمی دانم شما از کدام دسته افراد هستید. به گرگ ها علاقه دارید، یا  از آنها می ترسید و متنفر هستید، من خود جزء هر دو دسته هستم هم شخصیت آنها را دوست دارم و هم به نظرم ترسناک ترین صدا، زوزه گرگ هاست. اگر از گرگ ها می ترسید و یا برعکس به آنها علاقه دارید با ما در میان بگذارید و دلیل احساس تان را هم بیان کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان