شناسه : ۱۱۸۴۹۶۲ - یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۳
معاون وزیر کار خبر داد؛
اولویتهای اشتغالزایی در دوران تحریم/ حمایت از سه گروه کسب وکارها
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به دسته بندی انواع کسب و کارها به تناسب میزان تاثیر پذیری از تحریم، گفت: بسته حمایت از اشتغال کسب و کارهای مختلف در دوره تحریم،تدوین شده است.
عیسی منصوری در پاسخ به سوالی مبنی بر سیاستهای اشتغالی این وزارتخانه در دوران ویژه اقتصادی و مشکلات برخی بنگاهها در حفظ و تثبیت نیروی کار، با اشاره به دسته بندی فعالیتهای اقتصادی مختلف از نظر فضای کسب و کار به تناسب میزان تاثیرپذیری از تحریمها در قالب سه گروه گفت: در حال حاضر اولویت معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارتخانه در شرایط فعلی، اتخاذ سیاستهای اشتغال معطوف به دوران تحریم است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی، افزود: برخی از کسب و کارها در دوران تحریم بر خلاف تصور عام، با رونق مواجه میشوند. همچنین برخی کسب و کارها به دلیل رکود ممکن است با ریزش نیروی کار مواجه شوند و برخی دیگر از کسب و کارها و فعالیتهای اقتصادی نیز کمتر تحت تاثیر تحریم قرار میگیرند که هر یک از این فعالیتها بر اساس میزان تاثیرپذیری از این دوران استخراج شدند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار ادامه داد: از نظر ما در این دوره بخشهایی از اقتصاد امکان رونق اشتغال دارند، بنابراین باید از این نوع کسب و کارها و رسته فعالیتها حمایت ویژه صورت گیرد و مشکلات این بنگاهها را باید به صورت ویژه برطرف کنیم.
وی اظهار کرد: از یک طرف رشته فعالیتهایی وجود دارند که این بنگاهها در شرایط ویژه اقتصادی احتمالا دچار ریزش نیروی کار میشوند که حفظ و تثبیت نیروی کار در این گروه مورد توجه قرار دارد. در این واحدها باید با اتخاذ سیاستهایی کمک کنیم تا کارفرمایان نیروهای شاغل خود را حفظ کنند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار، گروه دیگری از فعالیتهای اقتصادی را، کسب و کارهایی عنوان کرد که تاثیر خاصی از تحریم ها نمی پذیرند.
وی با بیان اینکه فعالیتهای اقتصادی مختلف با تمرکز بر میزان تاثیرپذیری از تحریم در قالب سه گروه دسته بندی شدند، گفت: متناسب با هر گروه ، بسته حمایتی خاصی تهیه و سیاستگذاری شده است.
منصوری ادامه داد: به عنوان مثال انتظار ما این است در دوران تحریم صنایعی مانند پوشاک، فناوری اطلاعات و سبک خاصی از گردشگری در حوزه اشتغال و فضای کسب و کار با رونق مواجه شوند اما برای رسیدن به این رونق یکسری برنامهها و مداخلات اختصاصی نیاز است تا فضای کسب و کار این فعالیتها حتی در این شرایط ویژه اقتصادی با رونق مواجه شوند. به عنوان نمونه اگر برای واردات مواد اولیه پوشاک اقداماتی در دستور کار قرار گیرد عملا تولید پوشاک در کشور رونق می گیرد. در برخی از صنایع و فعالیت های اقتصادی دیگر نیز این موضوع صادق است.